Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

Roysen

Gjest
    Pedal,

Vet du om noen D/A convertere som har USB-input som tackler 24 bits /192 KHz?

Mvh
    Roysen

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå er jeg absolutt ingen ekspert på området, men er det ikke en "teoretisk" begrensning i USB2 grensesnittet av hvilken oppløsning som støttes? Eller er det kanskje 24/192 som er grensen?
    Derfor foretrekkes gjerne Firewire?

Nå når USB v3 er på vei inn, kan kanskje det gjøre noe med formatene?

Ellers tror jeg Xindak dac8 takler 24bit/192 Khz inn.
    http://www.xindak.com/english/products/showditail.asp?id=381

Nei, må lese meg litt opp på området.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Roysen skrev:
    Pedal,

Mvh
    Roysen
    sjekk: wavelengthaudio.com
    Gordon rankin har en egen side for usb audio
    det er driverne til usb 2.0 som er begrensningen og ikke hardwaren
    mvh
    Leif

R

Roysen

Gjest
    LMC skrev:
    Roysen skrev:
    Pedal,

Mvh
    Roysen
    sjekk: wavelengthaudio.com
    Gordon rankin har en egen side for usb audio
    det er driverne til usb 2.0 som er begrensningen og ikke hardwaren
    mvh
    Leif
    OK, har lest gjennom den siden. Undrer meg derfor litt over hvorfor DAC leverandørene ikke leverer egne drivere som støtter 24/192? Ser ikke ut som noen av Wavelength sine modeller støtter høyere enn 24/96?

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.381
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Driver for tiden og undersøker dette litt. Og fra gutta som driver med pro audio - hvor dette er veldig utbredt, så er ikke USB brukt, og man fraråder bruk av FW. Løsningen her er AES/EBU (+ diverse proffformater jeg ikke helt har kontroll på) som takler 192kHz, og som er langt mer stabilt. Man får et slikt kort for noen tusenlapper som man setter i PCI slot i PC.

Jeg er også imponert over hvordan PA gutta tester utstyr. For det gjør de faktisk - men de både nivåmatcher, blindtester og sammenligner på mer teknisk grunnlag - og de er generellt også veldig flinke til å ordlegge seg. Har man skrudd på knapper i noen år - justert frekvensgang, klang, kompressorer osv - så har man kanskje bedre kontroll på hva man faktisk hører...?

Mvh
    OMF

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Det finnes da mange usb 2.0 lydinterface med egne drivere som takler 24/192 uten problemer.
    Billige er mange av de også, så dette kan da ikke være så vanskelig å få til?

Et eksempel er E-MU 0404 USB til 2 lapper. Den har egen driver og "ultra-low jitter clock".
    http://www.emu.com/products/product.asp?product=15185

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    skulle gjerne hatt et kort som tok hi-rez fra usb 2.0 inn og leverte I2S til dac board
    finnes det?
    mvh
    Leif

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    bambadoo skrev:
    Nå er jeg absolutt ingen ekspert på området, men er det ikke en "teoretisk" begrensning i USB2 grensesnittet av hvilken oppløsning som støttes? Eller er det kanskje 24/192 som er grensen?
    Derfor foretrekkes gjerne Firewire?
    Buskapasiteter - en rask kikk på Wikipedia og med forbehold om evt feil der og evt regnefeil her finner jeg følgende:

USB 2.0 – kapasitet 480Mb/s = 0.48Gb/s.
    USB 3.0 – kapasitet 5000Mb/s = 5Gb/s. I hvertfall definert slik.
    Firewire 400 (IEEE 1394-1995) kapasitet 400Mb/s.
    Firewire 800 (IEEE 1394b-2002) kapasitet 800Mb/s. Fullt utbygd 1394b skal klare 3.2Gb/s.
    Standard trådløst nettverk – 54Mb/s.
    Standard fire pins lan og krysset kabel (4 pins i hver retning) – 100Mb/s.

I teorien har alle disse ”busene” god nok kapasitet. Det er ikke oppgitt praktiske rater for USB så vidt jeg kunne se, men for Firewire er de henholdsvis 393Mb/s og 786Mb/s.

Det interessante er hva som kreves for å spille av høyoppløste formater a la 24/192. Per sekund for en kanal krever dette formatet en kapasitet på
    24bit/S*192kS/s = 4608kbit/s ~= 4.6Mb/s.

I to kanaler behøves dermed en kapasitet på 2*4.6 = 9.2Mb/s, altså langt under den kapasiten disse busene støtter. Hva så med DSD? Det er 1bit/S samt 64*44.1kS/s = 2822.4kS/s, det vil si 16bit/176.4. Med andre ord standard CD kvalitet upsamplet 4 ganger – og dermed mindre kapasitetskrav enn det 24/192 stiller til busene.

I praksis stiller det seg nok litt annerledes. I 2007 kjørte jeg med trådløst nettverk hvor kapasiteten var 54Mb/s. For 24/96 data ble dette for snaut i praksis (klikking, opphold, etc). Behovet var altså 4.6Mb/s (det samme som en kanal med 24/192) og krevde bare ~8.5% av den teoretiske kapasitet. Jeg gikk over til krysset kabel og har da 100Mb/s til rådighet med utnyttelsesgrad ~4.6% og problemene forsvant.

OMF skrev:
    Hei!
    Driver for tiden og undersøker dette litt. Og fra gutta som driver med pro audio - hvor dette er veldig utbredt, så er ikke USB brukt, og man fraråder bruk av FW. Løsningen her er AES/EBU (+ diverse proffformater jeg ikke helt har kontroll på) som takler 192kHz, og som er langt mer stabilt. Man får et slikt kort for noen tusenlapper som man setter i PCI slot i PC.
    Det er derfor dCS (som startet med proffutstyr) krever dual AES/EBU for å støtte 176.4&192 mellom egne komponenter - dog Firewire når det snakk om DSD. Mvh.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    ...fra gutta som driver med pro audio - hvor dette er veldig utbredt, så er ikke USB brukt, og man fraråder bruk av FW...
    Hva er "galt" med FireWire mon tro? Det er et eksisterende og velbrukt interface i mange apparater og studiomiljøer. Dessuten finnes det en FW port på hovedkortet til de aller fleste PCer i bruk siste årene.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Men dessverre er FW helt på vei ut. I løpet av 1-2 år vil ikke dette lengre være i salg og heller ikke montert som port på hovedkort etc.

Shit happenz...

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Achri: Prøv å ha litt tolmodighet i tråden med PeterSt på phasure.com . Han har i mange andre tilfeller laget løsninger og tilpassninger i XX for brukere med spesielle DACer eller spesiell hardware.

Big smile... :)

USB generelt sett er noe dritt, men det visste du vel? Fra et IT synspunkt dvs.

R

Roysen

Gjest
    LydMekk skrev:
    Achri: Prøv å ha litt tolmodighet i tråden med PeterSt på phasure.com . Han har i mange andre tilfeller laget løsninger og tilpassninger i XX for brukere med spesielle DACer eller spesiell hardware.

Så hva er alternativene? AES/EBU - båndbredden er vel ikke stor nok til 24/192 så man må vel da ha 2x AES/EBU? Kanskje det er best å vente og se hva som kommer? Jeg har i hvert fall ikke tenkt å legge ned mye energi og kronasje i et PC-oppsett som ikke er fremtidskompatibelt både med hensyn på interface standard og båndbredde.

Mvh
    Roysen

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.381
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    AES/EBU håndterer 192/24.

Jeg planlegger en løsning med RME PCI kort og RME ADI-8 QS. De vil overføre informasjon seg i mellom på AES/EBU og vil kunne håndtere en haug med kanaler med full oppløsning. I tillegg så vil PCI kortet slaveklokkes på konverteren.

Mvh
    OMF

R

Roysen

Gjest
    OMF skrev:

Jeg planlegger en løsning med RME PCI kort og RME ADI-8 QS. De vil overføre informasjon seg i mellom på AES/EBU og vil kunne håndtere en haug med kanaler med full oppløsning. I tillegg så vil PCI kortet slaveklokkes på konverteren.

Mvh
    OMF
    OK - hva er da årsaken til at dCS benytter dual AES/EBU i stedet for enkel? Kanskje achri-d eller EiK kan svare?

Mvh
    Roysen

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Dette blir nok saker ja! Poenget er jo at du satser på en 8-kanals DAC, og dermed kan kjøre aktiv deling opp til 4-veis system i stereo, med digital volumkontroll.

RME ADI-8 QS er til og med DC-koblet. Tipper det borger for bassgjengivelse dine effektforsterkere verdig. Skulle likt å testet RME ADI-8 QS som vanlig 2-kanals DAC i mitt eget oppsett, for å høre hvor bra den er.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.381
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Beklager litt off topic i tråden din - men det er jo mulig du henter litt inspirasjon her Petter!

Jeg har planer om å sette dette kortet i PCen:
    http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_aes.php

Og sette denne konverteren i anlegget:
    http://www.rme-audio.de/en_products_adi_8_qs.php

Det gir meg 8 AES/EBU = 16 kanaler digital I/O med opp til 192kHz.

Og konverteren har følgende specs:

Dynamic Range DA: 120 dBA unmuted
    THD DA: < -104 dB (< 0.00063 %)
    THD+N DA: < -102 dB (< 0.0008 %)
    Crosstalk DA: > 110 dB

også:
    Due to its efficient jitter reduction, SteadyClock(TM) guarantees prestine sound quality independently from the quality of the external clock signal. Additionally Intelligent Clock Control (ICC) Intelligent Clock Control (ICC)
    Our unique SyncCheck and AutoSync technology has evolved into the new Intelligent Clock Control of the Hammerfall DSP system. HDSP is the only digital I/O-system worldwide capable of measuring and displaying the frequency of all clock sources. Even word clock! Based on validity and current sample rate the system then decides which clock source should be used - fully automated and performed in hardware! With this the HDSP system offers the most easiest handling of the present clocks, although having a lot digital inputs, plus the most advanced support when configuring the clock setup. will retain the last valid sample frequency in case of a loss of the input signal.

Vi da tro at dette skal bli bra....

Mvh
    OMF

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    Med lydkort fra RME så følger det også med deres egen programvare, deriblant denne "TotalMixer" hvor du kan legge inn en plug-in (feks Console) i digital loop, og så kjøre Audiolense lydkorreksjonsfila heri. Slik som jeg gjør. Veldig enkel og grei implementering av Audiolense, som tillater uendelig mange kanaler, være seg 4, 6, 8 eller whatever kanaler i enten et suroundoppsett, eller som 2-kanals aktivt system. Altså et digitalt XO-med ubegrenset kapasitet. Samtidig står du helt fritt til å velge avspillingsprogram, feks XX HighEnd.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    LydMekk skrev:

Jeg har funnet ut av problemene med XXHighEnd - vel negativt relatert til USB, men allikevel at "USB er noe dritt" kan jeg nok ikke stille meg bak på generelt grunnlag (her kan man jo like godt si at det er et WASAPI problem som et USB problem - det er arbeide i gang med tilpasse WASAPI til USB bruk). Selv er jeg software mann og henger meg ikke opp i HW relaterte ting så lenge de fungerer, men hva er det - presist - som gjør USB fortjent til denne karakteristikken (IT-driftstabilitet, kapasitet, støy, etc)?

Roysen skrev:
    OK - hva er da årsaken til at dCS benytter dual AES/EBU i stedet for enkel? Kanskje achri-d eller EiK kan svare?
    AES-EBU er en standard som spesifiserer hvordan bitmønstret skal tolkes. Over balansert 110 Ohms kabel med XLR plugger er det vanlig å kjøre opp til 96kS/s med en kabel og opp til 192 i dual konf - dette i følge min informasjon uten at jeg vet om dette er maksimal båndbredde eller bare en de-facto standardisering. Hva rme gjør vet jeg ikke, men jeg ser at de bruker d-sub. Har de båndbredde nok så kan jo rme kjøre med høyere bitrate, men at de bruker AES-EBU betyr bare at de legger ut dataene iht den standarden. Mvh.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    På tide å få tråden back on track!

Anno 1977, bestod anlegget mitt av disse komponentene:

-Platesamlingen hadde vokst fra 1 til 20-30 LP'er. Jeg hadde begynt å samle Hi-Fi kataloger fra byens forskjellige radio og TV forhandlere. Det gikk vel med en regnskog bare der, er jeg redd. Jeg kompenserte mitt miljøregnskap med å samle tomflasker. Da panten gikk opp fra 25 til 50 øre, så slo jeg meg opp som tomflaskebaron i Harstad. Etter iherdig innsats stod det over 1,000.- kroner på grønn sparebok i Bergen Privatbank. Og da, var det tid for min første oppgradering.

Men hva var anleggets svake punkt? Hvilken komponent burde oppgraderes? Hva ville medlemmene på HiFiSentralen ha rådet meg til i 1977.....?

NESTE: MIN FØRSTE OPPGRADERING

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Jeg ville nok den gang rådet deg til å bytte inn Garrard og få tak i en Lenco L85.

Edit: Kanskje jeg allerede var gått over til ERA Mk6, eller så var det like etterpå.

Nailhead

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville sagt at du burde skaffe deg heftigere høyttalere...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm. Barbaresco foreslår en Ivor Tiefenbrun løsning med å legge pengene i platespilleren, mens Nailhead foreslår å prioritere høyttalerne. En av dere fikk rett. Her er et nærbilde av noen LED knapper som skulle sette nostalgien i sving hos en del entusiaster:

Noen som drar kjensel på denne nesten-klassikeren fra 70-tallet?

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Platespiller fra Nederland mon tro, har hatt en sånn en for ca 25 år siden. Det kan jo være noget helt annet

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    Riktig! (Storebroren til kompisen min hadde en Lenco platespiller, men jeg syntes allerede den gang at de så litt "gammeldags" ut). Da jeg skulle ut og kjøpe min første platespiller så ble det en noe mer fancy sak. De karakteristiske touch lampene kommer fra en Philips platespiller GA212, senere oppdatert til GA312. Var dette Philips sitt forsøk på å lage sin (eneste?) entusiastspiller mon tro? Den var i hvertfall helt manuell og hadde et flytende oppheng. Det flotte kabinettet og de fancy touch knappene med innebygd lys gjorde den nokså attraktiv. Kostet en drøy tusenlapp på midten av 70-tallet. Den hadde et veldig mykt oppheng som klarte seg gjennom de villeste fester.

---------------

Mitt inntrykk er at Philips ingeniørene var veldig kreative. De hadde meget stor bredde fra billige ungdomsmodeller til kostbare prestisjemodeller, og stadig nye serier og designoppgraderinger. Husker bl.a. at jeg siklet på denne kassettspilleren N2408 med unik skiftemekanisme (1974-76).

Philips dominerte bransjen dengang og visste å utnytte/holde på sitt hegemoni. Her er et interessant intervju som beskriver hvordan Philips og Tandberg holdt radio og tv-forhandlerne i et jerngrep.

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    impulse skrev:
    Philips 202 electronic.....
    Vekker gode minner - jeg hadde en slik en i nesten 20 år.

Søsteren min har en 212 - som fortsatt virker.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har en nesten ubrukt 312 stående her jeg :D
    En tidligere kollega hadde både kone og datter ansatt på Phillips, jeg husker ikke helt om de hadde vunnet den på et bedriftsarrangement eller om de hadde kjøpt.
    Det jeg derimot vet var at det ofte kom utstyr hjem der, som ikke alltid ble brukt så mye av den familien.
    Husker han nevnte at han hadde en så godt som ubrukt video2000 (?) også, grunnen var vel at han ikke helt takla bruken av den og den ble stående, det kom jo fort annet og nyere på markedet også.
    Brodern kjøpte også i sin tid en slik 212 eller 312.
    Mvh.KW

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    håper det snart kommer flere gjettekonkuranser :)
    Notert! Har hatt et par travle jobbuker, men kommer sterkere tilbake.

KW skrev:
    Artig! Du får fyre den opp og teste om den virker. Fastmontert signalkabel med DIN-plugg, så vidt jeg husker, så du får vel ikke lyd sånn uten videre. Er det en standard Philips pickup, modell 400/402 kanskje?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    65finger skrev:
    håper det snart kommer flere gjettekonkuranser :)
    Notert! Har hatt et par travle jobbuker, men kommer sterkere tilbake.

KW skrev:
    Artig! Du får fyre den opp og teste om den virker. Fastmontert signalkabel med DIN-plugg, så vidt jeg husker, så du får vel ikke lyd sånn uten videre. Er det en standard Philips pickup, modell 400/402 kanskje?
    Original Philips 400 pickup og fastmontert DIN plugg ja, har nok en overgang (liggende) også for jeg har prøvd den for en del år tilbake.
    Ser ingen grunn til at den ikke skulle virke nå. ;)
    Mvh.KW

M

Morpheus

Gjest
    Heisan. Glimrende du har laget en egen tråd :). Skulle gjerne skrevet litt mer, men smetter bare kjapt innom for å si at det var hyggelig å lese om deg og Audiolense i dagens DN :) For heller kommentere mer når jeg har litt mer "ro" i sjelen ;).

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Morf!

Ja, det er ikke hver dag at dagspressen skriver om Hi-Fi. Dobbeltsoppslag og greier. Så mye arbeide som Bernt Rønningsbakk har nedlagt i Audiolense, så synes jeg det er hyggelig at han får anerkjennelse fra andre enn bare oss nerder på Sentralen.

Journalist Knut Selsjord er gammel musiker og lyd-entusiast. Han har en del leseverdige artikler i Etter Børs redaksjonen i DN. Blant annet har han stilt noen kritiske spørsmål til NRK vedr. lydkvaliteten i DAB radioene.

Artikkelen ble litt amputert, da en egen sak om hvordan det låt hjemme hos meg falt ut på desken. Vi spilte litt Leonard Cohen og Christian McBride og de var imponert over hvor stort og frigjort det låt for alle frekvenser. Da jeg avsluttet med Misha Alperin's liveopptak fra Vossajazzen med pauker, så satt de der i sofaen med bakoversveis alle tre. He-he.

Jeg vedlegger artikkelen nederst her som pdf-fil for de som ikke har lest den.

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Interessant tråd pedal. Virkelig. Merker du noe til at den sikkert fenomenale lydkvaliteten påvirker musikksmaken? Eller hvilken musikk du spiller?

Mvh

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Toref. Takk for at du gidder lese mine "memoarer". De er nok mer kuriøse enn interessante. He-he. Men etterhvert som Tidssleden nærmer seg nåtid, så skal det bli mer relevans. Stay tuned!

Musikkinteressen går hand i hand med hi-fi interessen. Jeg har vært innom det meste og har allsidig smak. Hva jeg spiller på hovedanlegget i stua dikteres mest av familiesituasjonen. Med kone og unger så softes repertoaret til daglig. Mest vise-pop, kammermusikk og mainstream jazz. Classic rock nytes alene i bil, på øret og på badet. Når jeg en sjelden gang har stua for meg selv, så går det mest i tyngre jazz. Samt litt "særere" greier som setter anlegget på prøve lydmessig.

Takket være Audiolense har jeg fått veldig lineær frekvensgang. Det medvirker til at dårlige innspillinger også fungerer "greit". -Det låter bare litt "kjedelig" og tamt. Men jeg opplever at det finnes noe godt i selv den dårligste innspilling, så det meste paserer!

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    pedal skrev:
    Takket være Audiolense har jeg fått veldig lineær frekvensgang. Det medvirker til at dårlige innspillinger også fungerer "greit". -Det låter bare litt "kjedelig" og tamt. Men jeg opplever at det finnes noe godt i selv den dårligste innspilling, så det meste paserer!
    Mm. Dette lyder (!) bra. Spørs om jeg må begynne å tenke litt nytt selv. At anlegget kan spille alt er liksom drømmen. Har jo en veldig tradisjonell "rigg" om jeg må si det slik, så det blir vel mye omrokeringer for å komme fram til linjalen.

Spent på fortsettelsen! :)

Mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    den spennende fortsettelsen Pedal! hvor bliver den av? :)

R

RoDa

Gjest
    Sikkert ikke mer kraft igjen til å tråkke på pedalen(e)....? ;D

R

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.569
    Torget vurderinger
    1
    Back again by popular demand:

Jeg tror alle deler min nostalgi over ens første anlegg. Hvordan man spinket og sparte, forventningene, gleden av endelig å få lyd på gutterommet.
    -Like viktig var min første musikksamling. De få platene man hadde råd til, ble spilt til døde. Coverne ble studert i minste detalj. Her er mine 12 første LP-plater. Det er over 30år siden, men jeg er 99% sikker på at disse var først. Når jeg ser på coverne så husker jeg hvordan gutterommet så ut, møblene, lukten, lyden i skyvedøra, slarken i vinduet, smaken av mammas pizza, osv. Musikkinntrykk i ung alder er en EKSTREM minnekatalysator. (Av det jeg ser her på Sentralen, så er det en del "retronisser" som aldri ble voksen. De er stuck på gutterommet den dag i dag. Kanskje Vintage-forumet skulle omdøpes til Neverland? He-he).

QUIZ:
    Blant disse 12 albumene, er det (minst) 3 som har coverart av spesielt kjente kunstnere/opphavsmenn. HVILKE?

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn