Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.566
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Isolert sett har jo Pedal plass til litt rørstasj i kjøkkenskapene da. Er det du som har svingt loddebolten, LMC?
    Trenger ikke noe tilførsel av rørlyd hos meg nå. Siden du og Stig-Erik var på besøk, så er følgende gjennomført:
    -All DP elektronikk ferdig oppgradert med de nye super op-ampene.
    -Bedre PSU til DP preamp og delefiltre.
    -Ny versjon av Audiolense til 3.1 som langt på vei temmet romresonansen i mellomtonen dere hørte.
    -Ny korreksjonsfil til Audiolense målemic som gav betydelig mer "fart & spenning" oppover.
    -Ny Buffalo 32s DAC à la LMC (o la la la).

Nå er det hakket mer oppløst, hurtig og dynamisk. Samtidig er det litt reinere og mindre betont. Veldig "naturlig" lydkarakter egentlig. Hverken utpreget "rør-" eller "transistorklang".

Men jeg kommer nok til å dempe bakveggen allikevel, eventuelt en stor "rullgardin" foran frontveggen. Har litt lang etterklang i mellomtonen. Jo mindre Audiolense har å jobbe med, jo bedre.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.361
    pedal skrev:
    Jo mindre Audiolense har å jobbe med, jo bedre.
    Ahh..der kom svaret. Funderte litt på om man kunne gi Audiolense masse dritt å jobbe med, allikavel ble alt bra til slutt? Men egentlig så visste jeg at det ikke var så lettvint.

Jeg kom jo for å høre musikk, prate kan man gjøre den dagen strømmen går.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.753
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja, for første gang synes jeg systemet begynner å falle i min smak 8)
    sømløst og uanstrengt
    overbevist om at jo mindre Audiolense må korirgere,jo bedre
    gratulerer!
    imo
    Mvh
    Leif

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.982
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høres (som det leses, altså) aldeles fabelaktig ut det der, pedal.

"Tilførsel av (enellerannenlyd)" er etter min mening en blindgate uansett hvordan man snur og vender på det. Skal man få det transparent må man ta bort. Also sprach Valentino.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.361
    LMC skrev:
    sømløst og uanstrengt
    gratulerer!
    imo
    Mvh
    Leif
    Det var en imponerende bra kropp på samtlige instrumenter. Munnspill er vanskelig, låter ofte tynt og litt gjallende, men også her låt det svært naturlig.
    PS! Folkens, finn frem ei Dyland eller Springsteen-plate og lytt etter hvor overbevisende munnspill høres ut på ditt anlegg med realistisk volum. Hva hører du?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    "Tilførsel av (enellerannenlyd)" er etter min mening en blindgate uansett hvordan man snur og vender på det. Skal man få det transparent må man ta bort. Also sprach Valentino.
    Jenseits rør und transistor?

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    sømløst og uanstrengt
    gratulerer!
    imo
    Mvh
    Leif
    ....og det uten vinyl, rør og horn.. ..og med transistorbaserte containerforsterkere :eek:

R

Roysen

Gjest
    Gratulerer Pedal! Det høres ut som om du har overbevist alle som har vært på besøk! Dette spiller nok enestående!

Mvh
    Roysen

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bør ikke Eik (nabo mot sør) og KW (nabo mot nord) også få høre detta da ::) ;D
    Mvh.KW

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.566
    Torget vurderinger
    1
    LMC sjekket ut med (dårlig) timehonorar og en flaske årgangschampagne under armen etter avlevert DAC. Til gjengjeld ser det ut som jeg kan begynne å ta inngangspenger i døra. 8) ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nå ble jeg mildt sagt jævlig nysgjerrig.
    hva tar du i cover charge?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.753
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    siden jeg ikke er noen misjonær for tro,prøver jeg å være det for godlyd
    ofrene for denne uvanen blir da de som tror på meg og min teft; noen ganger blir det jack-pot ;D
    mvh

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.566
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    Minimum en CD med god lyd og musikk som vi kan rippe og prøvespille. Jeg sletter selvsagt filene etter at gjestene har dratt.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pedal skrev:
    Gago skrev:
    Minimum en CD med god lyd og musikk som vi kan rippe og prøvespille. Jeg sletter selvsagt filene etter at gjestene har dratt.

høres bra ut, sympatisk at du sletter filene og heller handler inn musikken hvis du liker den. ;)
    tar kontakt etter vietnam-turen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    LMC skrev:
    ofrene for denne uvanen blir da de som tror på meg og min teft; noen ganger blir det jack-pot ;D
    mvh

deg skal jeg også besøke så snart den hersens båtsesongen er over. ;D

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    LMC skrev:
    mvh
    Er jack-pot et slags sentralstimulerende tweek? ???

Mvh
    Sniff

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.753
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jack-pot=full klaff=buffalo 32 "full versjon"
    imo
    mvh

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.580
    Audiolense eller annen romkorreksjon tilfører ikke lyd. Vanlig romkorreksjon gir en skreddersydd frekvensrespons, men følger forøvrig akkurat de samme lover som en høttaler som kun er korrigert med R, L og C.

GDC fjerner i prinsippet romklang. I bassen er det mer enn et prinsipp. Her er det også målbart. Vannfallsplott-målbart. Oppover i mellomtonen blir bølgelengden etterhvert ganske kort, og da er det begrenset hvor mye man bør korrigere i tidsdomenet.

Støykansellering med aktive transducere er forøvrig ikke noe nytt. Det er heller ikke sikkert at en subwoofer som settes opp for å kopiere det en helmholz-absorbent gjør vil gi så veldig forskjellig resultat fra en helmholz.

Den største begrensningen med Audiolense og GDC i forhold til akustikkforbedring er at alle tiltak må skje der høyttalerelementene står og vibrerer. Dette gjør det umulig å gjøre noe med rommet i de øverste frekvenser der det går masse refleksjoner på kryss og tvers. Men i den dypeste bass er praktisk talt hele rommet i fase og da kan mye gjøres.

Det hadde vært interessant å kle bakveggen til pedal med mellomtoner. Eller hele rommet med fullrange elementer for den saks skyld. Og så skreddersy et korreksjonsoppsett som ga akkurat passe mye/lite lyd i retur. I hvert fall som et tanke-eksperiment. Tenk på en konsertsal og trykk på en knapp?

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    LMC skrev:
    jack-pot=full klaff=buffalo 32 "full versjon"
    imo
    mvh
    Spennende! :) Fortell gjerne litt om konstruksjonen.. Er meget nyskjerrig på denne. Den er vel ikke tilgjengelig i så mange komersielle produkter enda, sett den i McIntosh MCD500, Wavelength og denne alt-i-ett saken fra Peachtree Audio. Hvordan opererer usb-delen, asynkront? Har du kjøpt fra TwistedPear?

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Spennende tråd! Kom kun til side 6 i dag, men tenker å ploge unna resten i morgen!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    GDC fjerner i prinsippet romklang. I bassen er det mer enn et prinsipp. Her er det også målbart. Vannfallsplott-målbart. Oppover i mellomtonen blir bølgelengden etterhvert ganske kort, og da er det begrenset hvor mye man bør korrigere i tidsdomenet.
    (...)
    Den største begrensningen med Audiolense og GDC i forhold til akustikkforbedring er at alle tiltak må skje der høyttalerelementene står og vibrerer. Dette gjør det umulig å gjøre noe med rommet i de øverste frekvenser der det går masse refleksjoner på kryss og tvers. Men i den dypeste bass er praktisk talt hele rommet i fase og da kan mye gjøres.
    Aner man et argument for små lytterom? Halver lengden på rommet og få effektiv romklangfjerning for en oktav til!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.580
    Kanskje,

Men jeg tror argumentene for store lytterom veier tyngre.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan får en til aktiv deling allerede fra inne i pc'en og ut til elementene?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hei pedal, imponerende system du har der! Lurer på en ting vedr line-source; i en nyhetsmail fra Benum leste jeg litt om line array, er dette noe av det samme tro? Poenget er digital styring av fokusområde, er det noe slikt du holder på med eller er det noe som kan integreres i et slikt system du har?

Fant en link fra produsenten av det jeg leste litt om: http://www.renkus-heinz.com/loudspeakers/iclive/index.html

edit: mer lesestoff, skjønner ikke alt men... ::) http://www.renkus-heinz.com/support/software-support/iconyx/IconyxWhitePaper.pdf

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.580
    Skink_123 skrev:
    Hvordan får en til aktiv deling allerede fra inne i pc'en og ut til elementene?
    Multikanals lydkort. En dac, en forsterker og ett korreksjonsfilter per høyttalerelement.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.710
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En stor takk til deg Pedal, for gjestfrihet langt utover det forventede!
    Når jeg blir stor skal jeg også kjøpe meg slike høyttalere. Elektrostater med trøkk...namnam!

mvh

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.566
    Torget vurderinger
    1
    Selv takk for hyggelig besøk. Når gjesten utover i lytteseansen inntar Lotusposisjon i sofaen med tilbakelent hode og lukkede øyne, så kan det ikke skyldes ubehag.
    Nå er jeg i gang med å upsample til 88.2. Trenger kun et klikk i XX highend + lage nye filtre i Audiolense. Rapport kommer etterhvert. Takk for tipset! (Hadde helt glemt av at denne muligheten lå rett foran nesen min).

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Petter!

Har du fått noen nye målinger med den nye micken...? Noen sporbare endringer...?

mvh
    OMF

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    727
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    pedal skrev:
    Selv takk for hyggelig besøk. Når gjesten utover i lytteseansen inntar Lotusposisjon i sofaen med tilbakelent hode og lukkede øyne, så kan det ikke skyldes ubehag.
    Du utelukker helt at hans lukkede øyne skyldes trøtthet..........

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.710
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    EiK skrev:
    pedal skrev:
    Du utelukker helt at hans lukkede øyne skyldes trøtthet..........
    Det var nok en Bachkantate som utløste det, EiK.
    Gammelt opptak (1959), stort kor i et digert lydbilde. Ikke ueffent til å spille klassisk musikk på, det anlegget til Pedal.

mvh

R

RoDa

Gjest
    pedal skrev:
    Tilbakelent hode er da ikke bra for lytting? Merkelig ørevinkel av slikt.....

Uansett imponert av smidigheten til gjestene dine!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.710
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    pedal skrev:
    Tilbakelent hode er da ikke bra for lytting? Merkelig ørevinkel av slikt.....

Uansett imponert av smidigheten til gjestene dine!

.........og det i min alder! ;D
    mvh

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.566
    Torget vurderinger
    1
    Jo da, akkurat sånn satt han. Men han kastet ikke klærne, selv om han fikk veldig lyst da vi spilte Solveig Slettahjell/Silver.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endelig fikk jeg sette noen bilder at dette flotte anlegget. tkr sine bilder postet på et svensk forum var gromme. Ser nå at det også ligger et bilde her på førstesiden. Dette ville jeg tro flytter luft.....

Hvordan går det med plating av frontveggen og hvilke absorbenter endte du opp med?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.566
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal vi se ja, inntrykkene står litt i kø i kvled. Altzo: magnus Carlsen vant mirakuløst sitt siste parti i Tal Memorial, årets sterkeste sjakkturnering. Ungareren Leko, tidligere nestenverdensmester, nå remiskonge, hadde partiet under kontroll før tidskontrollen. Han gav etter for et lett trykk på blæra og tok seg en tur på do. Feil prioritering. Da han kom tilbake til bordet så hadde han kun 5 minutter igjen til å utføre gjenværende 3 trekk før tidskontrollen. Biiiig mistake. Magnus hadde spilt 35… h5, en listig felle som bare ventet på å bli utløst. Leko spilte 36. kd1 og tråkket midt i saksa. Bjørnesaksa. 60 minutter senere var partiet over. Leko gav opp. Han var overrumplet og nedspilt. Magnus sitt stormløp kom ingensteds fra og traff leko midt i solar plexus. Med denne seieren gikk magnus Carlsen til tops på den uoffisielle rankinglisten i verden, med 2805,7 Elo poeng. History in the making.

En god start på denne lørdagen. Meget god, faktidsk. Og bedre skulle den bli. Fruen hadde satt opp lutefisk på menyen. Jeg tok ansvar for ølet og akevitten. Aas Lager og Gilde Taffel. Nydelig, nydelig, nydelig. Så kaffe avec. Vi var litt godtesugne, men hadde heldigvis eb twistpose igjen fra haloween. Litte run på dørene i år. Sikkert pga svineinfluensaen. Den enes død, den andre brød. Jeg kan således forkynne til sentralens konosører at til Cognac kan man spise alle twistbiter, unntatt lakris. Nå har jeg ikke smakt vodka siden en skjebnesvanger hyttetur i 1978, men jeg tipper lakris kun er komplementær med vodka. Eller 60selvsagt.

Før vi går over i underholdningsavdelingen, så kan jeg skryte av å ha drukket Voss mineralvann. Samme som madonna. Ikke like eksklusivt på Ultra som på manhattaan, men når aksjekapitalen er trapt 3 ganger så sier msan jo ikke nei ttil et salg. NB vil sikkert si jeg ble lurt av prisen men det smakte da gandske så gost. Snilere både p åsalt og kullsyre, uten å smake skvip slik som bonAqua. For ikke å framstå som en bærcumblærum, så innrømmer jeg dog at vi kjøte 2 flasker for å bruke de som vannkaraffel. Stilig flakse med god skrukork som fylles med springvann og kan legges til kjøling på en ledig hylle i kjøleskapet. Kjekt å ha. Man burde drikke mer vann.

Etter en rask rydderunde og skjortevask vr det klart for kveldens film. Tett program (tidsklemma). Da fruen viftet med coveret til Duplicity klartejeg så vidt å mobilisere et falskt smil. Dette luktet videofelle deluxe. Agentplot, Julia Roberts på coveret, rutelayout à la Ocean 11 og ingen vterningkast. Dette stinket en treer lang vei. Men det var faktisk en grei film. Sånn Hauk over hauk. Over hauk. Florlett story, men vellaget, bra klippet og i det hele tatt. Dette blir sikkert hovedfilmen på TV3 julen 2012, men er du à jour med alle A-filemene så kan denne etter hvert plukkes ned fra hyllene. Kanskje best sett sammen med en dame etter et bedre måltid. Når det skal være friksjondsfritt.

Hadde egenlitg tenkt å poste dette som filmanmeldese. Kanksje gago ville bli inspirert til å gi meg spalteplass i Filmmagasinet? men ser at dette ble litt av hvert så benytter heller anledningen til å brodere litt i min egen tråd.

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Et eller annet skjedde med rettskrivingen også utover kvelden pedal, aqua vite funker ser det ut som.... ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn