Nå skal vi se ja, inntrykkene står litt i kø i kvled. Altzo: magnus Carlsen vant mirakuløst sitt siste parti i Tal Memorial, årets sterkeste sjakkturnering. Ungareren Leko, tidligere nestenverdensmester, nå remiskonge, hadde partiet under kontroll før tidskontrollen. Han gav etter for et lett trykk på blæra og tok seg en tur på do. Feil prioritering. Da han kom tilbake til bordet så hadde han kun 5 minutter igjen til å utføre gjenværende 3 trekk før tidskontrollen. Biiiig mistake. Magnus hadde spilt 35
h5, en listig felle som bare ventet på å bli utløst. Leko spilte 36. kd1 og tråkket midt i saksa. Bjørnesaksa. 60 minutter senere var partiet over. Leko gav opp. Han var overrumplet og nedspilt. Magnus sitt stormløp kom ingensteds fra og traff leko midt i solar plexus. Med denne seieren gikk magnus Carlsen til tops på den uoffisielle rankinglisten i verden, med 2805,7 Elo poeng. History in the making.
En god start på denne lørdagen. Meget god, faktidsk. Og bedre skulle den bli. Fruen hadde satt opp lutefisk på menyen. Jeg tok ansvar for ølet og akevitten. Aas Lager og Gilde Taffel. Nydelig, nydelig, nydelig. Så kaffe avec. Vi var litt godtesugne, men hadde heldigvis eb twistpose igjen fra haloween. Litte run på dørene i år. Sikkert pga svineinfluensaen. Den enes død, den andre brød. Jeg kan således forkynne til sentralens konosører at til Cognac kan man spise alle twistbiter, unntatt lakris. Nå har jeg ikke smakt vodka siden en skjebnesvanger hyttetur i 1978, men jeg tipper lakris kun er komplementær med vodka. Eller 60selvsagt.
Før vi går over i underholdningsavdelingen, så kan jeg skryte av å ha drukket Voss mineralvann. Samme som madonna. Ikke like eksklusivt på Ultra som på manhattaan, men når aksjekapitalen er trapt 3 ganger så sier msan jo ikke nei ttil et salg. NB vil sikkert si jeg ble lurt av prisen men det smakte da gandske så gost. Snilere både p åsalt og kullsyre, uten å smake skvip slik som bonAqua. For ikke å framstå som en bærcumblærum, så innrømmer jeg dog at vi kjøte 2 flasker for å bruke de som vannkaraffel. Stilig flakse med god skrukork som fylles med springvann og kan legges til kjøling på en ledig hylle i kjøleskapet. Kjekt å ha. Man burde drikke mer vann.
Etter en rask rydderunde og skjortevask vr det klart for kveldens film. Tett program (tidsklemma). Da fruen viftet med coveret til Duplicity klartejeg så vidt å mobilisere et falskt smil. Dette luktet videofelle deluxe. Agentplot, Julia Roberts på coveret, rutelayout à la Ocean 11 og ingen vterningkast. Dette stinket en treer lang vei. Men det var faktisk en grei film. Sånn Hauk over hauk. Over hauk. Florlett story, men vellaget, bra klippet og i det hele tatt. Dette blir sikkert hovedfilmen på TV3 julen 2012, men er du à jour med alle A-filemene så kan denne etter hvert plukkes ned fra hyllene. Kanskje best sett sammen med en dame etter et bedre måltid. Når det skal være friksjondsfritt.
Hadde egenlitg tenkt å poste dette som filmanmeldese. Kanksje gago ville bli inspirert til å gi meg spalteplass i Filmmagasinet? men ser at dette ble litt av hvert så benytter heller anledningen til å brodere litt i min egen tråd.