PEDALKRAFT
Når svigermor ber om oppskriften og formelen sprer seg til de tusen hjem i Romsdal i løpet av vinteren, da skjønte jeg at dette var for viktig til ikke å dele med mine brødre på Hifisentralen.
Tenk dere et brød. Et grovt brød som ikke minner om en murstein (Ingers Rugbrød, blæh). Som er spekket med fiber og sunne ingredienser. Som er så godt at du glemmer å bruke pålegg. Som gjør din kone så henrykt at hun, hun, ja dere skjønner sikkert hva jeg tenker på. Som kan ligge på kjøkkenet i en uke og fremdeles være smakelig. Som holder deg gående til langt over lunsjtid, med bare 2 skiver til frokost. Som du baker selv på kjøkkenbenken, enkelt og effektivt, uten noe hokuspokus. Yeah! Here it comes:
INGREDIENSER:
1 kilo ferdig rugbrød melblanding.
½ kilo Grov melblanding.
1 kopp linfrø.
1 kopp solsikkefrø.
1 kopp valnøtter, opphakket.
1 spiseskje seltin eller salt.
1 pakke gjærpulver (den som følger med)
14dl lunkent springvann
2 bananer, opphakket.
1 skvett matolje (rapsolje/solsikkeolje)
4 spiseskjeer Sesamfrø strøs jevn utover oppå brødene.
Ingredienser fra supern. Ikke noe hokus pokus. Matoljen var ikke til stede da familiebildet ble tatt.
Basis er ferdigposen i midten. Kommer med tørrgjærpose på toppen. Så sper man på med ½ pose grov eller ekstra grov melblanding. Foreslår at du begynner med ”Grov” og så trapper opp til ”Ekstra Grov” når teknikken sitter.
På kjøkkenmaskinen skal storfolk kjennes. Helt avgjørende er STORE brødformer.
Dette er en ordinær maskin, men eltekroken er god.
Sa jeg at det var viktig med store brødformer? Disse inngår i mitt særeie, ved siden av stereoanlegget. Kjøpt på Meny for 10 år siden. De er virkelig verdt å spore opp. Når man først skal bake er det viktig å få maks igjen for innsatsen.
SÅ SKRIDER VI TIL VERKS, KARER!
1 kilo ferdig rugbrød melblanding.
½ kilo Grov melblanding.
1 kopp linfrø.
1 kopp solsikkefrø.
1 spiseskje seltin eller salt.
1 kopp valnøtter, opphakket.
Tørrstoffene blandes rett i maskinens eltebolle. Rør først litt for hånd. Deretter kan maskinen gå i ca 5 minutter på sakte hastighet inntil du ser at den er godt sammenblandet.
Valnøttene legger jeg i en pose og knuser i småbiter med håndmakt. Du føler deg litt macho når du kan hamre løs i benkeplata.
Baking er gøy! Lunkent springvann. Enkelt og greit.
Pakken med gjærpulver blandes ut i 14 dl lunkent springvann. Bruk en separat bolle. Rør ut gjærpulveret i vannet. Rør aktsomt, gjær er levende dyr som ikke skal mishandles.
Ferdigblandet væske helles i eltebollen, oppå tørrstoffet. Rør litt for hånd først. Kjør maskinen et par minutter på halv fart.
Fortsettelse følger…