Gago skrev:
sci-fi er fett.
hvordan ser din topp 15 ut, pedal?
her er min:
2001 (kubrick)
alien (scott)
blade runner (scott)
matrix (warchovskis)
solaris (tarkovskij)
empire strikes back (kershner)
star trek (abrams)
terminator 2 (cameron)
close encounter of the third kind (spielberg)
wall-e (stanton)
terminator 1 (cameron)
sunshine (boyle)
planet of the apes (schaffner)
star trek 2: the wrath of khan (meyer)
men in black (sonnenfeld)
hmmm...dette ble vanskelig, gitt.
topp 40, da begynner det å hjelpe...
Noen har sci-fi gen, andre har det ikke. Jeg tror det langt på vei er en guttegreie. Romraketter, laserstråler, Galactus og andre usannsynligheter. Jeg har i hvertfall ikke truffet noen damer som henger med her. (Kona sovnet på Colloseum da vi så Ringenes Herre...).
For min del begynte det med Romlingane og Sam's Trylleball på barnetv. Husker godt Lyn Gordon i s/h på Harstad kino primo 70-tallet. På det aller mest spennende punktet i filmen, der Jens Lyn slåss mot en monsterblekksprut, der stoppet forestillingen og lysene ble slått på. Alle ungene i salen skrek og buet av misnøye. Filmen var så lang at den ble sendt over 2 dager. Litt sånn Cinema Paradiso.
Fyttikatta hvor svært det var å se Star Wars for første gang. Litt senere kom Superman, den var ikke så bra. Og så gikk det slag i slag med Spielberg & co. Mye sci-fi kom ikke opp på norske kinoer, så det gjaldt å lete i videohyllene. Alt gikk ned på høykant. Godt og dårlig.
I dag har teknologien gitt sci-fi sjangeren ny giv. Nå er liksom "alt" mulig å manipulere med spesialeffekter. Det gjør det jo enda bedre, selv om litt av "sjarmen" er borte.
-Jeg ble aldri noen Trekkie. Har heller ikke sett den originale Solaris filmen. Wall-e skal snart sees på DVD. Men ellers kunne din liste ha vært min liste!
Jeg supplerer med noen titler til:
-Rollerball på VHS m/barsk James Caan i hovedrollen.
-The Man Who Fell to Earth. En høydare for meg som David Bowie fan.
-The Thing. Gjensyn med Snake!
-Mad Max I
-The Fly. (spooky!)
-Brazil. (Mesterverk!)
-Predator (den første).
-Total Recall (tøff da den kom, men har ikke helt tålt tidens tann).
PS: I kveld er det Pan's Labyrint på filmmenyen. Ja, du gjetter riktig, kona er på julebord: Sci-fi i spillern, beina og flaskene på bordet!