Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    HoJ skrev:
    Da har vi fått nye Rönisch pianoer i hus, personlig har jeg altid likt Rönisch, både på det tekniske og i klang, dog har jeg Schimmel ett lite hakk over, men ikke mye. Rönisch pianoene vi til nå har tatt inn har vært produsert under Pfeiffer, så det er ikke noe tvil om at det er et godt piano. Denne gangen fikk vi inn deres pianoer etter at Bluthner tok over. Det første jeg la merke til er at det ikke brukes orgianl Renner mekanikk, men en kopi - ikke at det behøver å bety så mye. Men klangen synes jeg har blitt en del dårligere, en helt annen hammer står jo så klart også i, noe som gir en meget dempet lyd.

For kunder så har det ikke så mye å si, men vi regner med å måtte jobbe litt med disse hammerne før vi leverer de til kunde, når en tenker at Rönisch t.o.m har steget i pris, ja da synes jeg det er meget dumt.
    Må "kritisere" meg selv.. Det viser seg at jeg ( vi ) tok helt feil ang. Rönisch, det viste seg at mekanikken stod feil feil i... Makan til lyd - wow!
    "mekanikken sto feil i...." Hvordan går det an på et nytt piano?
    Og var den bakfram, oppned eller....?
    Han burde jo egentlig skjønt tegningen når pedalene stakk opp av topplokket. ;D
    Litt treig av meg, så jeg merket ikke det før topplokket hadde fått ekstremt mange riper av å stå på gulvet..
    Nei, det var så enkelt at den ene delen av mekanikken ikke stod "i sitt hakk" på den måten så fikk ikke hammerene den kraften de egentlig skulle ha når de traff strengene.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Ut og kjøpe flygel:

NRK skal ha nytt Steinway-flygel til Store Studio og KORK, og Håvard Gimse drar med den norske representanten til Hamburg for å velge.
    Utførlig video-rapport her
    http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7409451
    Flott rapport dette her - varmer mitt hjerte.
    Ang. gram på tagentene som han ikke viste så skal de ligge på et sted mellom 48 og 52 gram, og da liker jeg at det skal være jevnt over det hele, mens enkelte pianister liker at det skal være litt ulik tyngde, men innenfor normen.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Apropos Steinway, hvis noen her har dårlig smak og mye penger kan dette bli ditt for $350.000............

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endelig er det gamle pianoet i mine foreldres stue blitt pusset opp. Det er helt rett og har ingen ulyder lyder rapportene. Jeg har ikke spesielt mye peiling på pianoer, og lurer på om noen kan fortelle meg litt om merket Fuchs Möhr? Eksemplaret i mine foreldres stue er nå i perfekt stand, også utvendig. Ingen riper og slikt, men jeg kan ikke huske hvilket treverk det er. Tipper det er kjøpt nytt sent på femtitallet/tidlig på sekstitallet, men er ikke sikker.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Endelig er det gamle pianoet i mine foreldres stue blitt pusset opp. Det er helt rett og har ingen ulyder lyder rapportene. Jeg har ikke spesielt mye peiling på pianoer, og lurer på om noen kan fortelle meg litt om merket Fuchs Möhr? Eksemplaret i mine foreldres stue er nå i perfekt stand, også utvendig. Ingen riper og slikt, men jeg kan ikke huske hvilket treverk det er. Tipper det er kjøpt nytt sent på femtitallet/tidlig på sekstitallet, men er ikke sikker.
    Jeg kan ikke mye ang. Fuchs & Möhr, fabrikken holdt til i Eisenberg, det lille jeg vet om de er at enkelte av deres pianoer ble levert med Renner. Selv har jeg kun vært borti de med Renner, så hvordan deres egen-prod. mekanikk er vet jeg ikke.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HoJ skrev:
    baluba skrev:
    Jeg kan ikke mye ang. Fuchs & Möhr, fabrikken holdt til i Eisenberg, det lille jeg vet om de er at enkelte av deres pianoer ble levert med Renner. Selv har jeg kun vært borti de med Renner, så hvordan deres egen-prod. mekanikk er vet jeg ikke.

Dette her er nok et eldre piano enn det som står på Carten Island. Men takk for den informasjonen. Det er mer enn jeg vet, sett bort fra at jeg vet at det er tysk.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Det som ikke burde skje, ser ut som skjer.
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7283616
    "Nyheten" om for få pianostemmere i Rogaland ble "lyst ut" i media, og vips, så har det vært folk innom butikken som skal kjøpe seg verktøy for å lære seg å stemme, slik at de kan begynne med det enten på si - eller som full jobb.

Gruer meg virkelig til å rette opp feil de gjør på pianoer ute i marken. Og ikke minst trist å se folk som stoler på slike "pianostemmere". Nå har de gamle "stemmerne" gitt seg, og vi tenkte at nå ble vi kvitt de som ødelegger mer en retter opp, men nei da. Huff da.
    Her er en side for deg som vil stemme selv.
    For en "ikkestemmer" virker det jo ganske seriøst, men hva sier ekspertisen (HoJ)?

http://piano.detwiler.us/

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    "Nyheten" om for få pianostemmere i Rogaland ble "lyst ut" i media, og vips, så har det vært folk innom butikken som skal kjøpe seg verktøy for å lære seg å stemme, slik at de kan begynne med det enten på si - eller som full jobb.

Gruer meg virkelig til å rette opp feil de gjør på pianoer ute i marken. Og ikke minst trist å se folk som stoler på slike "pianostemmere". Nå har de gamle "stemmerne" gitt seg, og vi tenkte at nå ble vi kvitt de som ødelegger mer en retter opp, men nei da. Huff da.
    For en "ikkestemmer" virker det jo ganske seriøst, men hva sier ekspertisen (HoJ)?

Er ikke ekspert, da jeg har fire mnd. igjen til jeg kan gå opp til eksamen...
    Ut over det så sier jeg hm...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:

Å stemme et piano for en ikke-fagmann, det er som å ta en selvlært mekaniker fra Grøftekanten Auto og slippe ham løs på en 12-sylindret Lamborghini for ventil- og forgasserjustering. Du GJØR det bare ikke!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:

Å stemme et piano for en ikke-fagmann, det er som å ta en selvlært mekaniker fra Grøftekanten Auto og slippe ham løs på en 12-sylindret Lamborghini for ventil- og forgasserjustering. Du GJØR det bare ikke!
    En Lamborghini koster som regel en del mer da..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    Jobben var på NRK 1 i dag...
    Åh!
    Når da?
    Ligger klippet på nettet?
    -finner ingenting annet enn skistevnet i Oslo på NRK, jeg, så TVn har vært kald lenge.

Nå har jo jeg vært innom stas-butikken mange ganger da, men er alltid like nysgjerrig :)

For de som lurer hva det handler om
    http://www.pianoservice.no/

Går an å hygge seg der, og drømme litt...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    HoJ skrev:
    Jobben var på NRK 1 i dag...
    Åh!
    Når da?
    Ligger klippet på nettet?
    -finner ingenting annet enn skistevnet i Oslo på NRK, jeg, så TVn har vært kald lenge.

Nå har jo jeg vært innom stas-butikken mange ganger da, men er alltid like nysgjerrig :)

For de som lurer hva det handler om
    http://www.pianoservice.no/

Går an å hygge seg der, og drømme litt...
    http://www.nrk.no/nett-tv/hastighet.aspx?retururl=%2fnett-tv%2findeks%2f253586%2f

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Han kompisen hadde fått drømmejobben. Innkjøp av 11? flygler, det er jo virkelig litt over gjennomsnittet.
    Akkja, man får bare fortsette å drømme, koser meg forøvrig med Arrau akkurat nå.
    Forresten, hva slags flygler har dere i butikken, så han spillte på et Kawai, men de fire andre?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ang. flyger i butikken så har vi fire forskjellige typer fra Young-Chang fabrikk.
    Det er to som heter Weber (Nei ikke samme produsent som Weber Grill). Dette er billige og helt greie flygler. Kvaliteten er bra, men den store lydopplevelsen får en ikke med de.
    Albert Weber, samme produsent, men i en helt annen klasse - her snakker vi om ganske rimlige flyger (f.eks. en 185cm ligger på 159000,-) med Renner-mekanikk og flott lyd for pengene.
    Vi har Yamaha C6 (samt en billig Yamaha fra Indonesia, som ikke er god i det hele tatt)
    Kawai der har vi RX-3 og RX-6 ( RX-7 ) er på vei.
    Og SK6 av Shigeru Kawai.

Vi har også et Bösendorfer fra 1950-tallet, men totalt renovert, det samme med et C. Bechstein flygel fra ca. 1890.

De han testet var RX-3, RX-6, SK6 og 205cm av Albert Weber.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er med glede vi kan skryte av Weber 121E. Vi har hatt besøk av en del pianister i det siste. Når de var her så tok vi bort prislappene på pianoene slik at de ikke skulle se hva de står i.
    Det kjekke var når alle sammenlignet Weber 121E med Grotrian-Steinweg College piano. Dette er piano til veil.pris på ca. 140k

Prisen på Weber 121E er 39k
    Pen er'n også

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Men låter'n, Hoj?? Det er viktig. Klangen er så vesentlig på et slikt piano. Ellers er det fint å se at andre enn Sauter har skjønt at ikke alle dagens pianoer nødvendigvis må ha løveføtter og smidde messing lysestaker 8) 8). Dette pianoet kunne jeg godt hatt i stua... hmmm.. er egentlig i kjøpsmodus...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ja, den låter.. Den må så klart jobbes litt med for at det skal bli "helt topp" men noe annet kan en ikke regne med til den prisen.
    Personlig så synes jeg at en god Schimmel låter bedre, så jeg kan ikke si meg helt enig med disse pianistene. Men hadde valget stått mellom Yamaha U1 til ca. 80k og denne Weberen til 39k så hadde jeg ikke vært i tvil - og da spesielt lydmessig.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt besøk av salgsjefen i europa for Schimmel denne uken, og han kunne fortelle at deres fabrikk var oppe å går for fult, ei heller noe økonimiske problemer lenger. Men de er litt forsiktige og vil bygge opp steg-for-steg.

Nå har "Schimmel-familien" kjøpt opp alle akjene, så nå er alt på plass igjen.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    En av de virkelig store pianofabrikkene i UK har nå lagt ned årene. Kemble Piano - har "flyttet" til Kina.

N

Nifelheim

Gjest
    Jeg har et spørsmål.

Hvilket piano gir best lyd når det knuser en Morris Marina?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    Jeg har et spørsmål.

;D

Noe fra Auto Piano Co. eller Morrison & Harrison, kanskje?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nifelheim skrev:
    Jeg har et spørsmål.

Ka fasjken, ha du vært på Top Gear-show eller ?
    Fnys - ;D

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Stikker en liten tur til Musikmesse Frankfurt 2011 neste uke, kommer til å teste litt forskjellige merker av akustisk piano - en helt grei dag på jobben mao. ;D

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Stikker en liten tur til Musikmesse Frankfurt 2011 neste uke, kommer til å teste litt forskjellige merker av akustisk piano - en helt grei dag på jobben mao. ;D
    Det er slik himmelropende urettferdighet som skaper krig og elendighet her på jorden!

Misunnelig jeg? Neeeiiiida.............

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Det er slik himmelropende urettferdighet som skaper krig og elendighet her på jorden!

Misunnelig jeg? Neeeiiiida.............
    Det var godt ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    Du avleverer selvfølgelig rapport. Det er et minstekrav når noen får slike privilegier. :)
    Og god tur!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    HoJ skrev:
    Du avleverer selvfølgelig rapport. Det er et minstekrav når noen får slike privilegier. :)
    Og god tur!
    Det blir ikke såå mye titting, mest forhandlinger osv. så jeg kommer nok ikk til å bruke hele dagen til å glane på alt som er der.

N

Nifelheim

Gjest
    HoJ skrev:
    Det er med glede vi kan skryte av Weber 121E. Vi har hatt besøk av en del pianister i det siste. Når de var her så tok vi bort prislappene på pianoene slik at de ikke skulle se hva de står i.
    Det kjekke var når alle sammenlignet Weber 121E med Grotrian-Steinweg College piano. Dette er piano til veil.pris på ca. 140k

Prisen på Weber 121E er 39k
    Pen er'n også

Så det er dette pianoet som gir best lyd på en morris marina? :p

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Om den gir best lyd vet jeg ikke, det er jo tross alt først og fremt subjektivt dette med lyd, ja selv på et piano ;D . Men at den er god - tekniskt sett, det vil jeg påstå.

Bare denne uken har vi solgt 10 slike pianoer, noe som er ganske mye i dette lille land. Men nå vil jeg ikke snakke mer om det pianoet, da jeg er MEGET inhabil... ;D

N

Nifelheim

Gjest
    HoJ skrev:
    Om den gir best lyd vet jeg ikke, det er jo tross alt først og fremt subjektivt dette med lyd, ja selv på et piano ;D . Men at den er god - tekniskt sett, det vil jeg påstå.

Bare denne uken har vi solgt 10 slike pianoer, noe som er ganske mye i dette lille land. Men nå vil jeg ikke snakke mer om det pianoet, da jeg er MEGET inhabil... ;D
    Du får overtale jerimy clarkson, james may og hamster om å ta en lytteprøve. Tviler på at pianoet er særlig spillbart i etterkant, men såpass ofrer man vel for å komme på tv? ;)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    HoJ skrev:

Du får overtale jerimy clarkson, james may og hamster om å ta en lytteprøve. Tviler på at pianoet er særlig spillbart i etterkant, men såpass ofrer man vel for å komme på tv? ;)
    Hehe, alt for å vise frem fjeset mitt vet du..

Når en snakker om hardbruk, hadde besøk på jobben av en pianist med ekstrem hard teknikk, dere kan tenke dere - han hadde lært seg opp til å spille ekstremt fort, slik at han altid brukte to fingere på en tagent - og trykket ned alt det han kunne. Jeg var oppriktig redd for at strengene skulle ryke på flyglene han prøvde...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn