Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    OKA skrev:
    Vi fikk et svært godt inntrykk av kompetansen i butikken. Vi betaler en tilbudspris på litt i underkant av 30k, da er absolutt alt inkludert. Vi har uansett ikke budsjett til å kjøpe et europeisk piano nå, fruen hadde lyst på et nytt piano (etter mange gamle slitne) og likte dette. Håper den europeiske kompetansen til å bygge piano ikke går tapt i all asiaimporten.
    Den europeiske kompetansen til å bygge piano blir borte når man ikke kjøper produktene. Det hjelper ikke hvor gode de er.........
    Godt poeng Gubra, men hva pokker skal man gjøre hvis man ønsker piano og ikke har råd til å betale prisen for et som er bygget i Europa hos en av de "store" pioanobyggere? Mange ville sikkert gjerne kjørt med MB eller Jaguar bygget av tradisjonsrike firmaer, men har man ikke råd til annet enn Hyundai, må man vel bare akseptere det. På samme måte som jeg gjerne skulle ha kjøpt en engelsk eller tysk rørforsterker, men når kinamikk er så bra som det er og er det man makter å betale gir jo svaret seg selv. :-\ Hva hadde Cayin monoblikker kostet om de var produsert her på berget? Tror ikke jeg hadde hatt råd til det i allefall.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er sant, snakket med en av sjefene for Rönish i dag, og han sa at det gikk ganske treigt for tiden, men han kunne ikke klage på oss "her i nord" når selv tyskerne selv driter i å kjøpe tyske produkter.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ikke mye liv her for tiden, jeg må si at min lærlingjobb går meget bra, så bra at jeg nå er ute å stemmer i arbeidstiden, både til privat, offentlig og til konserter. Meget gøy! Skal dere komme over noen som har lyst til å bli pianoteknikker/stemmer så må dere bare oppmuntre de på det sterkeste, det begynner å bli få av oss her i landet - og om bare noen år så trenger vi sårt flere som tar denne utdannelsen.

Jeg stemte sist uke noe av det bedre jeg har vært borte i, Yamaha CFIIIS, her snakker vi om en håndlaget yamaha 275 cm, til pris av... vet ikke. Men gøy var det - ja så gøy at jeg måtte spille på det i 30 minutter (for å se at stemmingen satt) etter jobben var ferdig ;D

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Lykke :D :D :D
    Schimmel 120 I på plass i stua!
    Hadde sett meg ut 116 T, men forretningen kom med et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Herlig punch i anslaget, nydelig klang og "kirurgisk" nøyaktig spilleart. 116 er også godt å spille på, men med en litt mykere og mindre definert tangent-bevegelse. Instrumentet fremstår som stort og kompakt, skal prøve å få postet noen bilder etter hvert.... Koser meg nå :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godalive skrev:
    Hadde sett meg ut 116 T, men forretningen kom med et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Herlig punch i anslaget, nydelig klang og "kirurgisk" nøyaktig spilleart. 116 er også godt å spille på, men med en litt mykere og mindre definert tangent-bevegelse. Instrumentet fremstår som stort og kompakt, skal prøve å få postet noen bilder etter hvert.... Koser meg nå :)
    Herlig. Der får du mye glede i årevis framover. Jeg har tro på Schimmel, det er et riktig valg.
    Gratulerer!

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Nå har vi hatt pianoet i huset i en liten uke og vi er fornøyde. Det er litt intonert fra butikken og så kommer de hit senere og går over det. De har fått det slik vi vil ha det, jeg er meget imponert over Bergen Pianoforretning. Hun som kan spille er kjempefornøy. Vi andre har lyst til å lære. Guttungen på 2,5 viser stor interesse for dette.

Angående meg, jeg så noen pianolærebøker. Veldig rettet mot barn men akk så kjedelig. Dersom jeg skal lære litt og kunne også lære de små noe, ser jeg etter noen bøker/kurs som er god for voksne. Jeg synger ikke lengre i kor så det er ikke det store behovet for spille etter noter (som jeg kan lese sånn circa, hvert fall etter en gjennomhøring) men kunne ønske å kosespille med noe greie akkorder.
    Har dere noe tips til meg, med vekt på besifring og på tilstrekkelig lavt nok nivå til at jeg kan følge med?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    OKA skrev:
    Nå har vi hatt pianoet i huset i en liten uke og vi er fornøyde. Det er litt intonert fra butikken og så kommer de hit senere og går over det. De har fått det slik vi vil ha det, jeg er meget imponert over Bergen Pianoforretning. Hun som kan spille er kjempefornøy. Vi andre har lyst til å lære. Guttungen på 2,5 viser stor interesse for dette.

Angående meg, jeg så noen pianolærebøker. Veldig rettet mot barn men akk så kjedelig. Dersom jeg skal lære litt og kunne også lære de små noe, ser jeg etter noen bøker/kurs som er god for voksne. Jeg synger ikke lengre i kor så det er ikke det store behovet for spille etter noter (som jeg kan lese sånn circa, hvert fall etter en gjennomhøring) men kunne ønske å kosespille med noe greie akkorder.
    Har dere noe tips til meg, med vekt på besifring og på tilstrekkelig lavt nok nivå til at jeg kan følge med?

http://www.pianoworld.com/forum/ubbthreads.php/forums/30/1/Adult Beginners Forum.html

Her er det iallefall mange i "din situasjon". Kanskje du finner noe passende.
    "Alfreds beginner course" ser ut til å være populær for voksne.
    Det beste er selvfølgelig å finne en pianolærer, kun selvstudium kan gi deg "dårlige vaner" som blir vanskelig å rette opp senere.
    Uansett, gratulerer med pianoet og velkommen i pianospilleklubben. Det er desverre ikke så altfor mange av oss......

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Godalive skrev:
    Gratulerer, det er ikke mye som slår følelsen av nytt piano i heimen. Eneste minuset er egentlig bare at det blir færre timer foran haifien.
    Måtte kikke litt på sidene til Schimmel, I'en er virkelig nydelig, skiller seg ut fra de "rette kassene". Klarer du å rive deg løs ser jeg fram til bilder ja............

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nå ser det ut som at Yamaha har kjøpt hele Bösendorfer. Vi får bare håpe at dette ikke er første vers på siste reis for dette gode merket.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Nå ser det ut som at Yamaha har kjøpt hele Bösendorfer. Vi får bare håpe at dette ikke er første vers på siste reis for dette gode merket.
    Det går vel omtrent slik:

"Håndspinne strenger? Våre strenger produseres maskinellt og overgår håndspunne strenger på alle kriterier og er billigere. Bort med de!"

"Renner mekanikk? Altfor dyrt, vår mekanikk fremstilles rasjonellt i store serier og er vel så god. Bort med det!"

"Klangsteg i laminat med ørten lag på kryss og tvers? Dyrt og gammeldags, våre moderne klangsteg gjør jobben bedre. Bort med det!"

"Laminert stemmestokk i hardved? Hvorfor det, billigere med mjukt treverk, og etter en tid sitter stemmenaglene allikevel godt (men skjevt) i stemmestokken. Bort med det!"

"Klangbunn sandet og høvlet til perfeksjon? De må virkelig ha god tid i Europa, man har da tykkelseshøvel..... Bort med det!"

"Kabinett i hardved? Dyrt og vanskelig å bearbeide. Levetid hva er det? Bort med det.

Ok, den her er litt slem mot Yamaha, de dyre seriene deres er jo gode, men kan etter mitt syn glatt overføres til "europeiske" (og rene kinesiske) pianoer produsert i Kina.

Men billig og effektivt er det, det skal de ha.......

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HoJ skrev:
    Det tror jeg faktisk ikke, men jeg kan ta feil. Yamaha har vist at de liker å ha skrytprodukter som er kompromissløse de også, så jeg vil anta at de beholder den nåværende profilen for å ha den definitive high end i sin portefølje. Det vi sikkert kommer til å oppleve er at de lager en kinesisk/japansk rimeligere serie på samme måte som Squire (Fender) og Epiphone (Gibson). Sistnevnte har riktignok forhistorie som selvstendig produsent/produkt, men begge deler er eksempler på at et kjent varemerke av øverste kvalitet suppleres med en rimeligere kopi-serie fra et lavkostland i forhold til USA. Jeg tror også at det er en mulighet for at Yamaha også utnytter oppkjøpet til å utvikle en high end-modell fra Yamaha produsert på Bösendorfer-fabrikken.

Jeg kan ta feil, slik at det går lukt til helvetet med det gamle hedersmerket. Men se alltid lyst på livet, sa mor og far til meg. Derfor løser jeg kryssord med kulepenn, og er evig optimist.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    En ting er sikkert, om merket var dyrt før, så blir det ikke noe billigere nå.. Bösendorfer kunne vi kjøpe rett fra fabrikk, mens all Yamaha produkter går gjennom tre ledd før de kommer til oss d.v.s at f.eks. Yamaha U1 som nå ligger på veil. 81k er billigere fra fabrikk en det vårt Albert Weber piano som vi tar inn direkte og det ligger på 44k. - Det sier LITT om hvor mye Yamaha skal ha for å ha et så kalt lager..

Bösendorfer håper jeg ikke blir gjort noe med, det har en særegen stil, jeg mener ikke at det nødvendighet er bedre en dyre Yamaha-flygler, men det er kjekt med forskjellige merker - systemer.

Yamaha har ikke valgt å produsere deres billige produkter i Kina, men satser heller på Indonesia. Og de produktene er ikke gode.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Fidelity skriver litt om Bösendorfer (og Schimmel) i siste nr. men der påstås det at Bösendorfer nå er kinesisk? Forvirring, vik fra meg!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Snakket med en av sjefene til Yamaha pianos i europa i dag, de eier og fører Bösendorfer, men kommer ikke til å blande seg inn i merket på andre måter.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Det er få stemmere igjen, men det er ikke så mørkt som artikelen, eller som de sa på nyhetene i går. Noe av problemet er at foreningen ikke har kontroll om hvor mange som er lærlinger i butikker osv. Slike som meg er ikke reg. som lærling i deres forening, og det kan være flere lærlinger..

Men det kommer til å bli travle tider fremover, vi håper at vi kan få en eller to lærlinger de neste årene, en del er innom å prøver seg, men gir seg etter bare noen mnd.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    @ HoJ

På mange av mine pianoinnspillinger (ikke jeg som SPILLER, da..) ;D - så kan jeg høre en svak "dump" lyd etterfulgt av svak "sshhhh" som følger takten. Dette må være lyden av pedalene, stemmer med demping av tonene kontra tidspunktet for lyden. Går disse stengene gjennom en slags filtforinger etc.?? Høres slik ut, den dumpe lyden når pedalen treffer i bunn og sshhh når det slippes opp og stangen går i gjennomføringen. Hvordan er dette utført mekanisk? Er det forskjell fra piano til piano?

Mvh Sluket (C)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    @ HoJ

På mange av mine pianoinnspillinger (ikke jeg som SPILLER, da..) ;D - så kan jeg høre en svak "dump" lyd etterfulgt av svak "sshhhh" som følger takten. Dette må være lyden av pedalene, stemmer med demping av tonene kontra tidspunktet for lyden. Går disse stengene gjennom en slags filtforinger etc.?? Høres slik ut, den dumpe lyden når pedalen treffer i bunn og sshhh når det slippes opp og stangen går i gjennomføringen. Hvordan er dette utført mekanisk? Er det forskjell fra piano til piano?

Mvh Sluket (C)
    Det du sikter til er nok lyden som skjer i det en løfter opp og ned dempemekanismen, denne demperen er laget av filt, "dunket" som du hører er som du sier pedalen og "sshhh" lyden er filten som trekkes vekk fra strengene. Noen pianoer\flygler har lite av den lyden mens andre har mere. Spesielt på store flygler (fra 2m og større) så høres dette tydelig - "og slik skal det være"..

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo greit som en påminnelse om at man hører på et ekte instrument, og ikke noe digitalt ræl. ;)

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    baluba skrev:
    Trenger dere den påminnelsen er ikke digitalt noe ræl lenger... ;D
    Enten det er samples fra et keykoard eller sammenhengende digitalt opptak av et instrument er det vel strengt tatt digitalt ræl uansett. Satt litt på kanten ::)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes jo noen digitale som er greie, da tenker jeg på det mekaniske. Men lyden er jo fremdeles meget dårlig.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Ny kirke vigslet i bygda og da må man jo ha flygel. Bösendorfer ble valget. De som er kjennere kan vel sikkert si noe om modell utifra dette bildet?

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    HoJ skrev:
    pengesluk skrev:
    @ HoJ

Mvh Sluket (C)
    Det du sikter til er nok lyden som skjer i det en løfter opp og ned dempemekanismen, denne demperen er laget av filt, "dunket" som du hører er som du sier pedalen og "sshhh" lyden er filten som trekkes vekk fra strengene. Noen pianoer\flygler har lite av den lyden mens andre har mere. Spesielt på store flygler (fra 2m og større) så høres dette tydelig - "og slik skal det være"..
    Nettopp - det var det jeg regnet med. Har sjekket tre-fire av de innspillingene jeg har merket det på så langt og alle var gjort på Steinway model C eller D. Uansett, herlig er det ihvertfall!!!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    room skrev:
    Ny kirke vigslet i bygda og da må man jo ha flygel. Bösendorfer ble valget. De som er kjennere kan vel sikkert si noe om modell utifra dette bildet?
    Jeg tror dette er deres 225cm flygel, meget godt flygel.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Bösendorfer 7' er passe instrument til den bruken og det rommet.

Hørte engang Steinway's model D (9') stappa inn i en privat stue, riktignok 60 m2 og takhøyde, men den modellen er så kraftig og har så voldsomt skyv at det ble mer eller mindre kål utav hele greia. Er du i nærheten av en slik sak så bare prøv; nærmest som turbo utgave i forhold til ordinære saker. Bassen snerrer og brøler så du blir helt redd. Og for en tone!!!! Ikke noe rart det koster.....

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Ok det høres bra ut. Godt det ble ikke kjøpt inn noe skrap ;)
    Flygelet er forøvrig en gave fra kommunen!
    Får håpe kirken blir brukt til noen gode musikkopplevelser også. Skal ned ditt så fort det er noe interressant på programmet..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    room skrev:
    Ok det høres bra ut. Godt det ble ikke kjøpt inn noe skrap ;)
    Flygelet er forøvrig en gave fra kommunen!
    Får håpe kirken blir brukt til noen gode musikkopplevelser også. Skal ned ditt så fort det er noe interressant på programmet..
    Hvor er det? Jeg vet det står et slikt flygel i Haug Kirke.

V

vredensgnag

Gjest
    Om mekanikklyder fra piano.
    Det blir mer autentisk nærpianolyd, i likhet med den lille gnisningen av streng mot filt dersom pedalen slippes saaaakte -- men det betyr også at mikrofoner er dyttet oppi instrumentet. Pianisten hører slikt, og kan også bruke det for å kontrollere/avpasse arbeidet ved instrumentet, men bruken av dempematerialer er bevisst, slik at disse lydene ikke skal bære til publikum.

Og i mine ører er det fint om man ikke hører mekanikken gjennom musikken. Spesielt i opptak med bredt klangperspektiv kan dette være sjenerende tilstede (dvs. når man har spredd tonene venstre-høyre fra mørkt-til-lyst, eller omvendt.) For å få det til må mikrofonene inn i instrumentet, og da plukker de selvsagt også opp lyden av verket.

Er vel en smakssak - Anderzsewski spilte Bach på NRK en tid tilbake, et vidunderlig opptak - da var mikrofonene plassert et stykke fra og over instrumentet, i radialpunktet mellom direktelyd fra klangbrettet og reflektert lyd fra lokket, en herlig lyd, helt befridd for mekanikk.

Du milde - hele filmen er fortsatt tilgjengelig på nett-tv: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/657967/

Her er Medici.tv
    http://www.medici.tv/#/movie/11341/

Video-on-Demand katalogen til medici.tv inneholder noen pianoskatter:
    http://www.medici.tv/#/catalog/

(Tips - har du Mac og det ser slik ut når du går til nrk-linken over, så kan du lagre dokumentaren på din harddisk. Da må du vente til hele programmet er lastet inn, det ser du på at "fyll-stripen" under filmen er blitt grå helt ut til høyre. Når det er skjedd (og det kan ta tid), så kan du klikke på pilen helt ytterst, og lagre som Quick-Time. Når du så avspiller den lagrede filmen med QT kan du avspille i full-screen modus. Har du installert Silverlight så fungerer ikke dette.)

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Smak og behag, Vrede - jeg har da hørt disse lydene på konsert ogå, både så ensemble i små lokaler men også større konserter på skikkelig scene, med Sluket mildt foroverlent på første rad ;D ;D

Men sannelig er det utrolig mye rare pianoopptak, både oppi, rundt og foran flygelet. Personlig synes jeg at det kan bli slitsomt med opptak som speiler musikerens bilde, med hele tangentrekka flagrende fra venstre til høyre høyttaler og omvendt. Mye av det samme for trommer, hvor vi snakker 4 m. lange armer til tider...

V

vredensgnag

Gjest
    Noen ganger er det rare ting vi bys å lytte til, ja - da sitter nok lydteknikeren og får lyst til å gjøre noe nytt ved miksepulten.

Smak og behag, absolutt. Jeg bare registrerer at mekanikk-lydene er der, når de er der - men foretrekker selv uten. I noen tilfeller er det helt i orden å høre hvordan den blir til, i andre tilfeller best å bare høre tonene.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Enig at det kan bli litt voldsomt med høy mekanikk-lyd, men noen ganger så synes jeg det er fint å høre mekanikk lyden - selv på album.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn