Musikk og Hi-Fi Piano-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    HoJ skrev:
    room skrev:
    Ok det høres bra ut. Godt det ble ikke kjøpt inn noe skrap ;)
    Flygelet er forøvrig en gave fra kommunen!
    Får håpe kirken blir brukt til noen gode musikkopplevelser også. Skal ned ditt så fort det er noe interressant på programmet..
    Hvor er det? Jeg vet det står et slikt flygel i Haug Kirke.
    Vestfossen i Buskerud.
    Står det et slikt piano i Haug kirke????

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Eh nei, jeg rotet litt.. det er så klart i Vestfossen de har Bösendorfer, jeg tror de betalte 425000,- for den.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Det går fint. Vi prøver å være hakket bedre enn nabobygda til enhver tid. Litt kniving er bare sunt!
    Er det du som kommer å¨besøk når det skal stemmes?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Eh nei, jeg rotet litt.. det er så klart i Vestfossen de har Bösendorfer, jeg tror de betalte 425000,- for den.
    Da har de gjort en jæv... god handel, for listeprisen hos Aspheim er kr. 698.000.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Har du litt å bruke og plass til flygel, så ta en tur til Norsk musikkhøgskole. De selger noen brukte flygler nå i nesten alle størrelser. Pris fra 80 000 for et Yamaha til rundt 200 000 for større saker.

Mvh
    Sniff

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det ble både tårer i øynene og klump i halsen etter å ha sett denne. Takker verdensgnag!

vredensgnag skrev:
    Om mekanikklyder fra piano.
    Det blir mer autentisk nærpianolyd, i likhet med den lille gnisningen av streng mot filt dersom pedalen slippes saaaakte -- men det betyr også at mikrofoner er dyttet oppi instrumentet. Pianisten hører slikt, og kan også bruke det for å kontrollere/avpasse arbeidet ved instrumentet, men bruken av dempematerialer er bevisst, slik at disse lydene ikke skal bære til publikum.

Og i mine ører er det fint om man ikke hører mekanikken gjennom musikken. Spesielt i opptak med bredt klangperspektiv kan dette være sjenerende tilstede (dvs. når man har spredd tonene venstre-høyre fra mørkt-til-lyst, eller omvendt.) For å få det til må mikrofonene inn i instrumentet, og da plukker de selvsagt også opp lyden av verket.

Er vel en smakssak - Anderzsewski spilte Bach på NRK en tid tilbake, et vidunderlig opptak - da var mikrofonene plassert et stykke fra og over instrumentet, i radialpunktet mellom direktelyd fra klangbrettet og reflektert lyd fra lokket, en herlig lyd, helt befridd for mekanikk.

Du milde - hele filmen er fortsatt tilgjengelig på nett-tv: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/657967/

Her er Medici.tv
    http://www.medici.tv/#/movie/11341/

Video-on-Demand katalogen til medici.tv inneholder noen pianoskatter:
    http://www.medici.tv/#/catalog/

(Tips - har du Mac og det ser slik ut når du går til nrk-linken over, så kan du lagre dokumentaren på din harddisk. Da må du vente til hele programmet er lastet inn, det ser du på at "fyll-stripen" under filmen er blitt grå helt ut til høyre. Når det er skjedd (og det kan ta tid), så kan du klikke på pilen helt ytterst, og lagre som Quick-Time. Når du så avspiller den lagrede filmen med QT kan du avspille i full-screen modus. Har du installert Silverlight så fungerer ikke dette.)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da har vi fått nye Rönisch pianoer i hus, personlig har jeg altid likt Rönisch, både på det tekniske og i klang, dog har jeg Schimmel ett lite hakk over, men ikke mye. Rönisch pianoene vi til nå har tatt inn har vært produsert under Pfeiffer, så det er ikke noe tvil om at det er et godt piano. Denne gangen fikk vi inn deres pianoer etter at Bluthner tok over. Det første jeg la merke til er at det ikke brukes orgianl Renner mekanikk, men en kopi - ikke at det behøver å bety så mye. Men klangen synes jeg har blitt en del dårligere, en helt annen hammer står jo så klart også i, noe som gir en meget dempet lyd.

For kunder så har det ikke så mye å si, men vi regner med å måtte jobbe litt med disse hammerne før vi leverer de til kunde, når en tenker at Rönisch t.o.m har steget i pris, ja da synes jeg det er meget dumt.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Da har de gjort en jæv... god handel, for listeprisen hos Aspheim er kr. 698.000.
    Listepris ja...
    Men når listeprisen er 698kkr. og de fikk det til 425kkr. er det et avslag på 40%!
    Er det vanlig med så store sprik mellom listepris/betalt pris?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Listepris ja...
    Men når listeprisen er 698kkr. og de fikk det til 425kkr. er det et avslag på 40%!
    Kirken, Den Norske, er vel ingen vanlig liten privatkunde heller?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Jøgga skrev:
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    Listepris ja...
    Nei, den er kanskje ikke det, på den annen side har jeg inntrykk av at de fleste flygler/orgler som blir kjøpt inn til kirkene er resultatet av diverse innsamlingsaksjoner og ikke av romslige budsjetter.
    Egentlig kom kommentaren om det store avslaget i egeninteresse, med 40% rabatt er det jo mulig å drømme seg oppover på flygelskalaen...........

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    Jøgga skrev:
    .............
    Nei, den er kanskje ikke det, på den annen side har jeg inntrykk av at de fleste flygler/orgler som blir kjøpt inn til kirkene er resultatet av diverse innsamlingsaksjoner og ikke av romslige budsjetter.
    Det har du sikkert rett i.

Egentlig kom kommentaren om det store avslaget i egeninteresse, med 40% rabatt er det jo mulig å drømme seg oppover på flygelskalaen...........
    Det har du helt sikkert rett i, for det vet jeg. Det drømmes flittig.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tviler på at du som privat kan få såå store rabatter, men husk mange av slike kirker\konserthus er meget gode kunder og da får de litt.... rabatt.

Nå skal ikke jeg si for sikkert at den prisen stemmer, men jeg er helt sikker på at jeg tror den er rett (for å si det slik)

Til tross for få butikker i Norge som selger pianoer så er det stor konkurranse, spesielt på østlandet. Det er derfor vi aldri har lyst til å være med på budrunder "der borte". Spesielt når de har de samme merkene som vi har her.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Da har vi fått nye Rönisch pianoer i hus, personlig har jeg altid likt Rönisch, både på det tekniske og i klang, dog har jeg Schimmel ett lite hakk over, men ikke mye. Rönisch pianoene vi til nå har tatt inn har vært produsert under Pfeiffer, så det er ikke noe tvil om at det er et godt piano. Denne gangen fikk vi inn deres pianoer etter at Bluthner tok over. Det første jeg la merke til er at det ikke brukes orgianl Renner mekanikk, men en kopi - ikke at det behøver å bety så mye. Men klangen synes jeg har blitt en del dårligere, en helt annen hammer står jo så klart også i, noe som gir en meget dempet lyd.

For kunder så har det ikke så mye å si, men vi regner med å måtte jobbe litt med disse hammerne før vi leverer de til kunde, når en tenker at Rönisch t.o.m har steget i pris, ja da synes jeg det er meget dumt.
    Angående dette med myk hammerfilt, hvordan får dere den til å hardne? "Naturmetoden" er å spille på pianoet slik at filten komprimerer ved anslag, men det har vel ikke forhandlere tid til.......
    Mekanikken til Rönisch, er det fra Petrof eller enda lenger øst?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Angående dette med myk hammerfilt, hvordan får dere den til å hardne? "Naturmetoden" er å spille på pianoet slik at filten komprimerer ved anslag, men det har vel ikke forhandlere tid til.......
    Mekanikken til Rönisch, er det fra Petrof eller enda lenger øst?
    Hos oss så bruker vi en slags syre som vi pensler på hammerfilten for å få den til å stivne. Jeg har ikke lyst til å gå mere inn på hva som er i den syren, da den vi bruker er noe vi selv har funnet frem til.

Ang. mekanikken til Rönisch så er det enten Renner deler som er satt sammen hos Rönisch, eller en meget god kopi av Renner.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Var på en av mine (sjeldne desverre) turer til Tigerstaden før helgen. Da jobben hadde (nesten) fått sitt, la jeg ut på min standardbyrunde: Norsk Musikkforlag (noter, cd'er), Pretty Price (vinyl, men nå nedlagt desverre), Ringstrøm (Vinyl), Automobilia (bøker for menn!), Br.Amundsen (Märklin) og til slutt det som gjelder i denne tråden, Aspheim.
    Egentlig skulle jeg bare kjøpe ekstra veker til Dampp-Chaser'n, men det blir jo gjerne litt prat og prøving. På forhånd hadde jeg lest om konsertpianoene til Schimmel og, for å si det sånn, produsenten demper jo ikke akkurat forventningene.........Pianoet sto iallefall langsmed veggen, blankt og imponerende. Min (litt spydige) kommentar til prislappen ble parert med et overbærende "værsågod og sitt".
    Og jeg satt, slo an en oktav, noen klanger, skalaer. Jeg er desverre dårlig til å spille utenat, så repertoaret begrenset seg til litt ragtime, minuttvalsen, en etyde, litt Mozart og Schubert.
    Klangen er det beste jeg har hørt fra et piano, med god margin. Pianolyd gir gjerne en sånn "mitt i fleisen" følelse, men ikke dette, selv med "topplokket" oppe. Tonene varte og varte, ikke skarp, ikke ulldott, fulltreffer. Jeg har aldri hørt noe lignende......
    Mekanikken står i stil med klangen, som med gode flygler får jeg følelsen av at pianoet gjør halve jobben. Lett, uhyre presist anslag, og imponerende repetisjon. Spiller svakt uten å få "stumme" toner. Ifølge Aspheim er mekanikken spesiell for "Konzert" serien med bl.a. svakt skråttstillte hammere for å nytte "flygeleffekten".
    Det parkerer iallefall mitt 116T.......
    Den skeptiske leser vil kanskje synes dette ble i overkant mye skryt, men jeg har virkelig ikke vært borti et piano i nærheten av dette. Aspheim kaller det et stående flygel, ingen dårlig beskrivelse. Det må være perfekt for de som ønsker flygel, men ikke har plass.
    Steinway, Steingräber m.fl. lager jo også "Spitzenklasse" pianoer men hvordan disse er i forhold til Schimmel aner jeg ikke.
    Man kan få 6 kina-pianoer for prisen av ett K132, men hva skal man med 6 pianoer? ;D
    Tenker du på å kjøpe piano, bør du iallefall prøve det bare for å oppleve hva som er mulig å få til.
    ...........Eller kanskje ikke, det kan bli mange søvnløse netter. ;)

Hvor la jeg nå sovetablettene..............

S

Supertramp

Gjest
    Pen lesing, gurba - jeg ser det for meg.

Og det med å spille utenat - kunne ikke vært mer enig. Vi er nok "ødelagt" av 60-70 tallets pianoundervisnings-pedagogikk: NOTER!

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Pianolampe... ikke flust med valgmuligheter i umiddelbar nærhet.. Noen forslag? Har et svart Schimmel 120 I (som nevnt tidligere i tråden).

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    Var på en av mine (sjeldne desverre) turer til Tigerstaden før helgen. Da jobben hadde (nesten) fått sitt, la jeg ut på min standardbyrunde: Norsk Musikkforlag (noter, cd'er), Pretty Price (vinyl, men nå nedlagt desverre), Ringstrøm (Vinyl), Automobilia (bøker for menn!), Br.Amundsen (Märklin) og til slutt det som gjelder i denne tråden, Aspheim.
    Egentlig skulle jeg bare kjøpe ekstra veker til Dampp-Chaser'n, men det blir jo gjerne litt prat og prøving. På forhånd hadde jeg lest om konsertpianoene til Schimmel og, for å si det sånn, produsenten demper jo ikke akkurat forventningene.........Pianoet sto iallefall langsmed veggen, blankt og imponerende. Min (litt spydige) kommentar til prislappen ble parert med et overbærende "værsågod og sitt".
    Og jeg satt, slo an en oktav, noen klanger, skalaer. Jeg er desverre dårlig til å spille utenat, så repertoaret begrenset seg til litt ragtime, minuttvalsen, en etyde, litt Mozart og Schubert.
    Klangen er det beste jeg har hørt fra et piano, med god margin. Pianolyd gir gjerne en sånn "mitt i fleisen" følelse, men ikke dette, selv med "topplokket" oppe. Tonene varte og varte, ikke skarp, ikke ulldott, fulltreffer. Jeg har aldri hørt noe lignende......
    Mekanikken står i stil med klangen, som med gode flygler får jeg følelsen av at pianoet gjør halve jobben. Lett, uhyre presist anslag, og imponerende repetisjon. Spiller svakt uten å få "stumme" toner. Ifølge Aspheim er mekanikken spesiell for "Konzert" serien med bl.a. svakt skråttstillte hammere for å nytte "flygeleffekten".
    ..........................
    Fin stemningsrapport der, Gubra!
    ...Man kan få 6 kina-pianoer for prisen av ett K132, men hva skal man med 6 pianoer? ;D
    Og hva skal man egentlig med ett kina-piano?

Godalive

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    353
    Torget vurderinger
    0
    Gubra skrev:
    Den skeptiske leser vil kanskje synes dette ble i overkant mye skryt, men jeg har virkelig ikke vært borti et piano i nærheten av dette. Aspheim kaller det et stående flygel, ingen dårlig beskrivelse. Det må være perfekt for de som ønsker flygel, men ikke har plass.
    Steinway, Steingräber m.fl. lager jo også "Spitzenklasse" pianoer men hvordan disse er i forhold til Schimmel aner jeg ikke.
    Man kan få 6 kina-pianoer for prisen av ett K132, men hva skal man med 6 pianoer? ;D
    Tenker du på å kjøpe piano, bør du iallefall prøve det bare for å oppleve hva som er mulig å få til.
    ...........Eller kanskje ikke, det kan bli mange søvnløse netter. ;)

Hvor la jeg nå sovetablettene..............
    Sovet godt?
    Kan bare underskrive, selv om jeg gikk for 120 I. 116T er veldig bra, men det er absolutt verdt pengene hvis man vurderer å gå for de mer påkostede modellene. Scimmel har etter min mening et stort forsprang når det gjelder klang.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Schimmel er uten tvil noe av det aller beste, og til prisen, meget meget bra.

Personlig så synes jeg 116 deres er den som gir "mest" vs. pris, men det er jo smak og behag.
    K-serien er jo så klart hevet over det igjen, da begynner vi å snakke "klasse-piano" Men for de som vil ha et godt flygel i stuen så er jeg ganske sikker på at selv denne ikke vil kunne erstatte den tekniske følesen en får med et flygel. Piano er piano og flygel er flygel - slik vil det altid være.

Vi hadde besøk av Schimmel sin norden-"sjef" for to uker siden. Han kunne spille - han rynket på nesen da han så på våre Rönish pianoer, og løftet hode stolt da han gikk forbi Yamaha pianoene. Men han satte seg ned og testet Weber W121E pianoet, og satt der leeenge. Dette her har mye godt sa han. - og det om et kina-produkt...

Nå ble vi ekstra stolte da det er den gamle sjefen i huset som har konstruert innmaten på det pianoet.
    "Jo det er godt, jo en får ekstremt mye for 40k" sa jeg, "men det er ikke et Schimmel..."
    "nei det er det ikke" sa han og smilte. ;D

Schimmel har ekstremt god klang til prisen, og det tekniske er rett og slett meget bra. Og så var det det med å stemme dem, noe som rett og slett bare kan beskrives som en ren nytelse - ting setter seg bare så fort på plass.

Jeg var ute å stemte sist uke på en plass som bare har Schimmel, det var rett og slett meget gøy. 1 piano og 2 flygler på under 5 timer. Slik liker jeg!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    Schimmel er uten tvil noe av det aller beste, og til prisen, meget meget bra.

Personlig så synes jeg 116 deres er den som gir "mest" vs. pris, men det er jo smak og behag.
    K-serien er jo så klart hevet over det igjen, da begynner vi å snakke "klasse-piano" Men for de som vil ha et godt flygel i stuen så er jeg ganske sikker på at selv denne ikke vil kunne erstatte den tekniske følesen en får med et flygel. Piano er piano og flygel er flygel - slik vil det altid være.

Vi hadde besøk av Schimmel sin norden-"sjef" for to uker siden. Han kunne spille - han rynket på nesen da han så på våre Rönish pianoer, og løftet hode stolt da han gikk forbi Yamaha pianoene. Men han satte seg ned og testet Weber W121E pianoet, og satt der leeenge. Dette her har mye godt sa han. - og det om et kina-produkt...

Nå ble vi ekstra stolte da det er den gamle sjefen i huset som har konstruert innmaten på det pianoet.
    "Jo det er godt, jo en får ekstremt mye for 40k" sa jeg, "men det er ikke et Schimmel..."
    "nei det er det ikke" sa han og smilte. ;D

Schimmel har ekstremt god klang til prisen, og det tekniske er rett og slett meget bra. Og så var det det med å stemme dem, noe som rett og slett bare kan beskrives som en ren nytelse - ting setter seg bare så fort på plass.

Jeg var ute å stemte sist uke på en plass som bare har Schimmel, det var rett og slett meget gøy. 1 piano og 2 flygler på under 5 timer. Slik liker jeg!
    Jeg skrev vel noe slikt som at hvis du ikke har plass så var K132 et alternativ til flygel.
    Men flygel er best, klangen, mekanikken og ikke minst statusen ;D.
    Uansett, jeg står ved at mekanikken på K132 er fenomenal og følelsen er nesten flygelmekanikk.
    En annen ting, jeg fikk vite er at Schimmel går så det suser for tiden, spesiellt USA-markedet har våknet til live igjen, så det er full fart. :)

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det som ikke burde skje, ser ut som skjer.
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7283616
    "Nyheten" om for få pianostemmere i Rogaland ble "lyst ut" i media, og vips, så har det vært folk innom butikken som skal kjøpe seg verktøy for å lære seg å stemme, slik at de kan begynne med det enten på si - eller som full jobb.

Gruer meg virkelig til å rette opp feil de gjør på pianoer ute i marken. Og ikke minst trist å se folk som stoler på slike "pianostemmere". Nå har de gamle "stemmerne" gitt seg, og vi tenkte at nå ble vi kvitt de som ødelegger mer en retter opp, men nei da. Huff da.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    Stemming?, det er da bare å vri på en nagle og vips.......

Hadde forresten stemmer'n (en årntli en) på besøk her om dagen. Pianoet ble stemt og intonert. Det var ikke intonert siden "dengang da" og hadde fått mange skarpe toner. Man får nesten nytt piano etter en slik jobb. Skjønt jobb og jobb, etter min mening grenser det til kunst å intonere. Prøve, finne fram til skarpe toner, fram med nåla, stikke over og under på hammer'n, klemme med finger'n, prøve igjen osv.osv. opp og ned klaviaturet flere ganger.
    Det er ikke jobb for hvermannsen......
    Iallefall, pianoet ble jevnt og fint, lyden er nå litt "ullen", men med litt bruk ordner det seg. Stemmer'n kommer igjen i begynnelsen av desember for å finpusse. Da er det itillegg "full sjau" på flygelet. Akkja, det koster å være kar........

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skrev:

Må "kritisere" meg selv.. Det viser seg at jeg ( vi ) tok helt feil ang. Rönisch, det viste seg at mekanikken stod feil feil i... Makan til lyd - wow!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Gubra skrev:
    Stemming?, det er da bare å vri på en nagle og vips.......

Hadde forresten stemmer'n (en årntli en) på besøk her om dagen. Pianoet ble stemt og intonert. Det var ikke intonert siden "dengang da" og hadde fått mange skarpe toner. Man får nesten nytt piano etter en slik jobb. Skjønt jobb og jobb, etter min mening grenser det til kunst å intonere. Prøve, finne fram til skarpe toner, fram med nåla, stikke over og under på hammer'n, klemme med finger'n, prøve igjen osv.osv. opp og ned klaviaturet flere ganger.
    Det er ikke jobb for hvermannsen......
    Iallefall, pianoet ble jevnt og fint, lyden er nå litt "ullen", men med litt bruk ordner det seg. Stemmer'n kommer igjen i begynnelsen av desember for å finpusse. Da er det itillegg "full sjau" på flygelet. Akkja, det koster å være kar........
    Koster, ja - men gleden ved å eie og kunne bruke et slikt godt instrument er PRICELESS ;D ;D ;D

Stemme og intoneringsprosessen minner meg om da jeg fikk nytt kjøkken montert herforleden. Montøren så ut som en ballettdanser da han satte på plass dørene, justere, vatre, justere litt til, et lite "kakk" her, et lite "kakk" der, så neste, samme prosedyre, så en finjustering av alle, ny kontroll osv. osv.
    Og i et tempo og med en sikkerhet som var imponerende! Prøv selv med et par dører på baderomsskapet så skjønner du...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    For ti år siden kostet det 1000,- + moms for å få stemt pianoet i Rogland området, nå koster det 1100 + moms, kan ikke si det har økt så voldsomt som mye annet..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Alt for billig. Burde koste minst det dobbelte!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Enkan jo stemme svart, men det vil jo ikke bli så fint å høre på 36 rene svarte toner, mens de 52 hvite er ustemte.. (hahaha)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er en fordel å stemme svart og hvitt i samme slengen, HoJ :D
    Svarte toner klinger forresten alltid fint her, ref. Ellington, Basie, Peterson etc.

Her står det gamle pianoet så kaldt for tiden pga pågående isolasjonsarbeid, at jeg tør ikke ta i det. Engstelig for hvordan det vil låte. Hadde ikke tenkt å HoJe igjen alt nå. Heh, der laget jeg et nytt ord. Igjen.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Svarte toner klinger forresten alltid fint her, ref. Ellington, Basie, Peterson etc.

Her står det gamle pianoet så kaldt for tiden pga pågående isolasjonsarbeid, at jeg tør ikke ta i det. Engstelig for hvordan det vil låte. Hadde ikke tenkt å HoJe igjen alt nå. Heh, der laget jeg et nytt ord. Igjen.
    Åååh, er det du som er ottone...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HoJ skrev:
    ottone skrev:

Åååh, er det du som er ottone...
    Titt titt :)
    Tror jammen jeg skal spille en trudelutt likevel, siden etasjen under er ubebodd for tiden. Det får bære eller briste. Helst det første, siden stålbjelker er lagt inn.

Jørgen
    ex. Jøgga

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.631
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gjør det du, jeg satt 30 minutter på jobb nå og koste meg med Shiguru Kawai SK7 jeg - ikke så dumt det heller.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    HoJ skrev:
    HoJ skrev:

Må "kritisere" meg selv.. Det viser seg at jeg ( vi ) tok helt feil ang. Rönisch, det viste seg at mekanikken stod feil feil i... Makan til lyd - wow!
    "mekanikken sto feil i...." Hvordan går det an på et nytt piano?
    Og var den bakfram, oppned eller....?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gubra skrev:
    HoJ skrev:
    HoJ skrev:

"mekanikken sto feil i...." Hvordan går det an på et nytt piano?
    Og var den bakfram, oppned eller....?
    Han burde jo egentlig skjønt tegningen når pedalene stakk opp av topplokket. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn