Var på en av mine (sjeldne desverre) turer til Tigerstaden før helgen. Da jobben hadde (nesten) fått sitt, la jeg ut på min standardbyrunde: Norsk Musikkforlag (noter, cd'er), Pretty Price (vinyl, men nå nedlagt desverre), Ringstrøm (Vinyl), Automobilia (bøker for menn!), Br.Amundsen (Märklin) og til slutt det som gjelder i denne tråden, Aspheim.
Egentlig skulle jeg bare kjøpe ekstra veker til Dampp-Chaser'n, men det blir jo gjerne litt prat og prøving. På forhånd hadde jeg lest om konsertpianoene til Schimmel og, for å si det sånn, produsenten demper jo ikke akkurat forventningene.........Pianoet sto iallefall langsmed veggen, blankt og imponerende. Min (litt spydige) kommentar til prislappen ble parert med et overbærende "værsågod og sitt".
Og jeg satt, slo an en oktav, noen klanger, skalaer. Jeg er desverre dårlig til å spille utenat, så repertoaret begrenset seg til litt ragtime, minuttvalsen, en etyde, litt Mozart og Schubert.
Klangen er det beste jeg har hørt fra et piano, med god margin. Pianolyd gir gjerne en sånn "mitt i fleisen" følelse, men ikke dette, selv med "topplokket" oppe. Tonene varte og varte, ikke skarp, ikke ulldott, fulltreffer. Jeg har aldri hørt noe lignende......
Mekanikken står i stil med klangen, som med gode flygler får jeg følelsen av at pianoet gjør halve jobben. Lett, uhyre presist anslag, og imponerende repetisjon. Spiller svakt uten å få "stumme" toner. Ifølge Aspheim er mekanikken spesiell for "Konzert" serien med bl.a. svakt skråttstillte hammere for å nytte "flygeleffekten".
Det parkerer iallefall mitt 116T.......
Den skeptiske leser vil kanskje synes dette ble i overkant mye skryt, men jeg har virkelig ikke vært borti et piano i nærheten av dette. Aspheim kaller det et stående flygel, ingen dårlig beskrivelse. Det må være perfekt for de som ønsker flygel, men ikke har plass.
Steinway, Steingräber m.fl. lager jo også "Spitzenklasse" pianoer men hvordan disse er i forhold til Schimmel aner jeg ikke.
Man kan få 6 kina-pianoer for prisen av ett K132, men hva skal man med 6 pianoer? ;D
Tenker du på å kjøpe piano, bør du iallefall prøve det bare for å oppleve hva som er mulig å få til.
...........Eller kanskje ikke, det kan bli mange søvnløse netter.
Hvor la jeg nå sovetablettene..............