- Ble medlem
- 18.08.2004
- Antall liker
- 805
;D
|
Litt treig av meg, så jeg merket ikke det før topplokket hadde fått ekstremt mange riper av å stå på gulvet..baluba skrev:Han burde jo egentlig skjønt tegningen når pedalene stakk opp av topplokket. ;DGubra skrev:"mekanikken sto feil i...." Hvordan går det an på et nytt piano?HoJ skrev:Må "kritisere" meg selv.. Det viser seg at jeg ( vi ) tok helt feil ang. Rönisch, det viste seg at mekanikken stod feil feil i... Makan til lyd - wow!HoJ skrev:Da har vi fått nye Rönisch pianoer i hus, personlig har jeg altid likt Rönisch, både på det tekniske og i klang, dog har jeg Schimmel ett lite hakk over, men ikke mye. Rönisch pianoene vi til nå har tatt inn har vært produsert under Pfeiffer, så det er ikke noe tvil om at det er et godt piano. Denne gangen fikk vi inn deres pianoer etter at Bluthner tok over. Det første jeg la merke til er at det ikke brukes orgianl Renner mekanikk, men en kopi - ikke at det behøver å bety så mye. Men klangen synes jeg har blitt en del dårligere, en helt annen hammer står jo så klart også i, noe som gir en meget dempet lyd.
For kunder så har det ikke så mye å si, men vi regner med å måtte jobbe litt med disse hammerne før vi leverer de til kunde, når en tenker at Rönisch t.o.m har steget i pris, ja da synes jeg det er meget dumt.
Og var den bakfram, oppned eller....?
Flott rapport dette her - varmer mitt hjerte.ottone skrev:Ut og kjøpe flygel:
NRK skal ha nytt Steinway-flygel til Store Studio og KORK, og Håvard Gimse drar med den norske representanten til Hamburg for å velge.
Utførlig video-rapport her
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7409451
Jeg kan ikke mye ang. Fuchs & Möhr, fabrikken holdt til i Eisenberg, det lille jeg vet om de er at enkelte av deres pianoer ble levert med Renner. Selv har jeg kun vært borti de med Renner, så hvordan deres egen-prod. mekanikk er vet jeg ikke.baluba skrev:Endelig er det gamle pianoet i mine foreldres stue blitt pusset opp. Det er helt rett og har ingen ulyder lyder rapportene. Jeg har ikke spesielt mye peiling på pianoer, og lurer på om noen kan fortelle meg litt om merket Fuchs Möhr? Eksemplaret i mine foreldres stue er nå i perfekt stand, også utvendig. Ingen riper og slikt, men jeg kan ikke huske hvilket treverk det er. Tipper det er kjøpt nytt sent på femtitallet/tidlig på sekstitallet, men er ikke sikker.
Dette her er nok et eldre piano enn det som står på Carten Island. Men takk for den informasjonen. Det er mer enn jeg vet, sett bort fra at jeg vet at det er tysk.HoJ skrev:Jeg kan ikke mye ang. Fuchs & Möhr, fabrikken holdt til i Eisenberg, det lille jeg vet om de er at enkelte av deres pianoer ble levert med Renner. Selv har jeg kun vært borti de med Renner, så hvordan deres egen-prod. mekanikk er vet jeg ikke.baluba skrev:Endelig er det gamle pianoet i mine foreldres stue blitt pusset opp. Det er helt rett og har ingen ulyder lyder rapportene. Jeg har ikke spesielt mye peiling på pianoer, og lurer på om noen kan fortelle meg litt om merket Fuchs Möhr? Eksemplaret i mine foreldres stue er nå i perfekt stand, også utvendig. Ingen riper og slikt, men jeg kan ikke huske hvilket treverk det er. Tipper det er kjøpt nytt sent på femtitallet/tidlig på sekstitallet, men er ikke sikker.
![]()
Her er en side for deg som vil stemme selv.HoJ skrev:Det som ikke burde skje, ser ut som skjer.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7283616
"Nyheten" om for få pianostemmere i Rogaland ble "lyst ut" i media, og vips, så har det vært folk innom butikken som skal kjøpe seg verktøy for å lære seg å stemme, slik at de kan begynne med det enten på si - eller som full jobb.
Gruer meg virkelig til å rette opp feil de gjør på pianoer ute i marken. Og ikke minst trist å se folk som stoler på slike "pianostemmere". Nå har de gamle "stemmerne" gitt seg, og vi tenkte at nå ble vi kvitt de som ødelegger mer en retter opp, men nei da. Huff da.
Er ikke ekspert, da jeg har fire mnd. igjen til jeg kan gå opp til eksamen...Gubra skrev:Her er en side for deg som vil stemme selv.HoJ skrev:Det som ikke burde skje, ser ut som skjer.
"Nyheten" om for få pianostemmere i Rogaland ble "lyst ut" i media, og vips, så har det vært folk innom butikken som skal kjøpe seg verktøy for å lære seg å stemme, slik at de kan begynne med det enten på si - eller som full jobb.
Gruer meg virkelig til å rette opp feil de gjør på pianoer ute i marken. Og ikke minst trist å se folk som stoler på slike "pianostemmere". Nå har de gamle "stemmerne" gitt seg, og vi tenkte at nå ble vi kvitt de som ødelegger mer en retter opp, men nei da. Huff da.
For en "ikkestemmer" virker det jo ganske seriøst, men hva sier ekspertisen (HoJ)?
http://piano.detwiler.us/
Å stemme et piano for en ikke-fagmann, det er som å ta en selvlært mekaniker fra Grøftekanten Auto og slippe ham løs på en 12-sylindret Lamborghini for ventil- og forgasserjustering. Du GJØR det bare ikke!Gubra skrev:Her er en side for deg som vil stemme selv.HoJ skrev:Det som ikke burde skje, ser ut som skjer.
For en "ikkestemmer" virker det jo ganske seriøst, men hva sier ekspertisen (HoJ)?
En Lamborghini koster som regel en del mer da..pengesluk skrev:Å stemme et piano for en ikke-fagmann, det er som å ta en selvlært mekaniker fra Grøftekanten Auto og slippe ham løs på en 12-sylindret Lamborghini for ventil- og forgasserjustering. Du GJØR det bare ikke!Gubra skrev:Her er en side for deg som vil stemme selv.HoJ skrev:Det som ikke burde skje, ser ut som skjer.
Så det, men kor va du?HoJ skrev:Jobben var på NRK 1 i dag...
Hadde lite med det som skulle presenteres, så jeg og sjefen ventet utenfor butikken.hel-elt skrev:Så det, men kor va du?HoJ skrev:Jobben var på NRK 1 i dag...![]()
Åh!HoJ skrev:Jobben var på NRK 1 i dag...
http://www.nrk.no/nett-tv/hastighet.aspx?retururl=%2fnett-tv%2findeks%2f253586%2fottone skrev:Åh!HoJ skrev:Jobben var på NRK 1 i dag...
Når da?
Ligger klippet på nettet?
-finner ingenting annet enn skistevnet i Oslo på NRK, jeg, så TVn har vært kald lenge.
Nå har jo jeg vært innom stas-butikken mange ganger da, men er alltid like nysgjerrig
For de som lurer hva det handler om
http://www.pianoservice.no/
![]()
Går an å hygge seg der, og drømme litt...
;DNifelheim skrev:Jeg har et spørsmål.
Hvilket piano gir best lyd når det knuser en Morris Marina?
Ka fasjken, ha du vært på Top Gear-show eller ?Nifelheim skrev:Jeg har et spørsmål.
Det er slik himmelropende urettferdighet som skaper krig og elendighet her på jorden!HoJ skrev:Stikker en liten tur til Musikmesse Frankfurt 2011 neste uke, kommer til å teste litt forskjellige merker av akustisk piano - en helt grei dag på jobben mao. ;D
Det var godt ;DGubra skrev:Det er slik himmelropende urettferdighet som skaper krig og elendighet her på jorden!HoJ skrev:Stikker en liten tur til Musikmesse Frankfurt 2011 neste uke, kommer til å teste litt forskjellige merker av akustisk piano - en helt grei dag på jobben mao. ;D
Misunnelig jeg? Neeeiiiida.............
Du avleverer selvfølgelig rapport. Det er et minstekrav når noen får slike privilegier.HoJ skrev:Stikker en liten tur til Musikmesse Frankfurt 2011 neste uke, kommer til å teste litt forskjellige merker av akustisk piano - en helt grei dag på jobben mao. ;D
Det blir ikke såå mye titting, mest forhandlinger osv. så jeg kommer nok ikk til å bruke hele dagen til å glane på alt som er der.ottone skrev:Du avleverer selvfølgelig rapport. Det er et minstekrav når noen får slike privilegier.HoJ skrev:Stikker en liten tur til Musikmesse Frankfurt 2011 neste uke, kommer til å teste litt forskjellige merker av akustisk piano - en helt grei dag på jobben mao. ;D
Og god tur!
HoJ skrev:Det er med glede vi kan skryte av Weber 121E. Vi har hatt besøk av en del pianister i det siste. Når de var her så tok vi bort prislappene på pianoene slik at de ikke skulle se hva de står i.
Det kjekke var når alle sammenlignet Weber 121E med Grotrian-Steinweg College piano. Dette er piano til veil.pris på ca. 140k
Prisen på Weber 121E er 39k
Pen er'n også
![]()
Du får overtale jerimy clarkson, james may og hamster om å ta en lytteprøve. Tviler på at pianoet er særlig spillbart i etterkant, men såpass ofrer man vel for å komme på tv?HoJ skrev:Om den gir best lyd vet jeg ikke, det er jo tross alt først og fremt subjektivt dette med lyd, ja selv på et piano ;D . Men at den er god - tekniskt sett, det vil jeg påstå.
Bare denne uken har vi solgt 10 slike pianoer, noe som er ganske mye i dette lille land. Men nå vil jeg ikke snakke mer om det pianoet, da jeg er MEGET inhabil... ;D
Hehe, alt for å vise frem fjeset mitt vet du..Nifelheim skrev:Du får overtale jerimy clarkson, james may og hamster om å ta en lytteprøve. Tviler på at pianoet er særlig spillbart i etterkant, men såpass ofrer man vel for å komme på tv?HoJ skrev:Om den gir best lyd vet jeg ikke, det er jo tross alt først og fremt subjektivt dette med lyd, ja selv på et piano ;D . Men at den er god - tekniskt sett, det vil jeg påstå.
Bare denne uken har vi solgt 10 slike pianoer, noe som er ganske mye i dette lille land. Men nå vil jeg ikke snakke mer om det pianoet, da jeg er MEGET inhabil... ;D![]()
Noe i samme gate, og artikkelen er ikke fra 1.april:Nifelheim skrev:Jeg har et spørsmål.