Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Er selv Pioneer-frelst. Et bilde av sølvstrupene :)

SA-9800 Amp
    SA-720 Amp
    SG-540 Equalizer
    TX- 410 L Reciever
    CT-320 Kassett
    PL-223 Phono
    SL PG-5 Technics CD ( en svart sak som er litt gjemt bort :) )
    CS-656 Høyttalere

Vedlegg

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.555
    Torget vurderinger
    3
    Hovedtrekk av pioneer listen min:

SA-508
    SA-8100
    SA-8500
    QX-949A
    SX-434
    SA-8500 ll sammen med TX-8500ll
    SA-8800
    SA-9900
    cs-66a

Vedlegg

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.555
    Torget vurderinger
    3
    Vintage Silver Pioneer skrev:
    Hjemmelaget rack i furu ;D
    Veldig bra VSP
    Du greier noen timer foran det anlegget :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har funnet ut at tuneren min ikke duger sammen med SA-9800. Er på jakt etter en TX-9800. Har funnet en på nettet, men de forlanger 400 dollar for den. Er absolutt i mint condition. Hvis ikke jeg finner noen billigere så tror jeg at jeg kliner til. Bare MÅ ha en slik tuner. Vakreste som finnes. Og sammen med SA-9800 blir det bare hinsides...
    pioneer-sa-9800-tx-9800_6786.jpg

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.555
    Torget vurderinger
    3
    veldig fin tuner:)
    men da melder behovet seg fort for noe sånt og;)
    Innovative Audio Pioneer SG-9800_f_l.jpg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.484
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Fy fader vintage Pioneer er flott :)

Hadde inntrykk at forsterkerne til Pioneer på 70-tidelig 80 tall var veldig strømsvake? noe i dette?

mvh

hjsteg

Medlem
    Ble medlem
    10.06.2011
    Antall liker
    17
    Fant for et par år siden en Pioneer SA-9500II som noen hadde kastet i e-containeren.

070920102667.jpg

Sikringene inne i forsterkeren var fjernet.
    IMG_4095.jpg

Etter litt stell:
    IMG_4116.jpg

IMG_4121.jpg

Om den virker? Det fant jeg ut av i forrige uke da jeg satte inn nye sikringer og kjørte "dim bulb" testen..
    IMG_4128.jpg

Sist redigert:

hjsteg

Medlem
    Ble medlem
    10.06.2011
    Antall liker
    17
    Ja, skjønner heller ikke an at det går an å kaste noe slikt. Kaller det uvitenhet jeg. Mye bra som går i søpla, det er vel tegn på velstanden i Norge det? Men det var da bra for meg som reddet den.

Ja, den ser ut til å virke. Lukter litt svidd, men det kan skyldes år med lagring og at jeg har renset brytere osv. på den. Koser meg med den nå iaf. Spilte Pink Floyd Wish You Were Here på cd i sted, og det hørtes bra ut. Hører nå på en sliten Aunt Mary lp fra 1970 og dette er skikkelig vintage! Den Aunt Mary plata er forresten veldig bra!

Hvis du ser nøye på det nederste bildet ser du en TX-9500II som passer perfekt til SA-9500II. Den ble anskaffet på Ebay for en småpenge. Har også en CT-F950 kjøpt av en kar her på forumet vel vitende at den har det velkjente ff-problemet..

runben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Antall liker
    181
    Torget vurderinger
    1
    Du finner flere av de på den tyske ebay

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Pioneer TX-9800, Stereo Tuner, "Spec Series"!
    Specifications:
    Manufacturer: Pioneer, Japan
    Reception areas: FM: 87.5 - 108 MHz, AM: 525 - 1600 kHz
    Tuning displays: signal strength, radio middle
    Antenna inputs: FM: 75 ohm coax, 300 ohm terminals
    Frequency range (-3 dB): 20 Hz to 15 kHz + 0.2 / -0.5 dB
    THD: 0.07%
    IF-attenuation:> 110 dB
    Mirror frequency attenuation: 120 dB
    Equal wave selection: 0.8/2 dB, switchable
    NF-output voltage: max. 600 mV
    Dimensions: 420 x 150 x 390 mm
    Weight: 8.5 kg
    Retail price in Germany in 1980 was: 1000,- DM
    Specialties: Quartz-stabilization. Switchable bandwidth for FM and AM. Automatic pilot tone elimination, fixed and variable audio IF-output.
    Mint condition, almost no traces of use.
    We offer You 1 months return right and 12 months warranty! If You have any questions please feel free to contact us, we speak: german, englisch, french. Tel/Fax: 00493050189009, Skype: audio-extasa,
    E-mail: info@audio-extasa.eu
    Har akkurat funnet en TX-9800 på tysk ebay :) Den er i absolutt mint condition. Om jeg kjøpte den? Jepp, den er nettopp bestillt. Vedlegger bilde av den aktuelle tuneren. Neste blir vel en equalizer SG-9800. Jaja Festus - Nå baller det på seg, men kan jo ikke stoppe når forsterkeren står der helt alene med de mindre greiene. Her må vi ha skikkelige silver-greier :eek:
    Equalizer.jpg
    110.jpg

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Min litt eldre svoger har noe Bang & Olufsen greier. Beolab med stående CD-spiller og en link oppe i taket som ser ut som en takrenne i svart plast. Koster flere skjorter og masse bukser. Fyrte i gang SA-9800'en sist de var på besøk. Han måtte krype til korset. Lyden er faktisk bedre på vintage Pioneer. Til og med madammen må innrømme at de gamle er eldst. Noen fra sangkoret som min bedre halvdel synger i spilte noe Kurt Foss og Reidar Bø her en kveld :(. Alle var enige. Lyden var super- Litt kult når voksne folk står å skrur og kjenner på vippebryterne og blir litt som barn igjen. Ingen som gjør sånt på 2011 modeller av hypermoderne Hi-Fi anlegg. Det står bare noe kjønnsløst borti en krok og lager noe pistrete lyd. Nei - ingenting er som en stabel med vintage silver Pioneer. Og stabelen ? Den skal bli større og større, med ordentlig, polert og varm glød som står majestetisk og leverer mykje lys og mykje varme . Thougher Then The Rest ( Live ) med Bruce Springsteen er akkurat i anmarsj. Lyden er så hysterisk bra at faktisk nakkehårene reiser seg. Sorry - ble litt revet med nå :D. Pokker nå må vi se dagsrevyen på en Panasonic plasmaskjerm:(

God helg allesammen !!

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Finnes en kar som lager Pioneer logoer på www.audiokarma.org. Han har mange artige kombinasjoner. Bl.a denne :

Pioneer Logo.jpg

Om jag ska vara riktigt noga, bryter detta inlägg egentligen mot Hovedregel 6b; men jag inser att att det passar in i diskussionen i denna tråd; så jag tar inte bort det.

6b) Det er ikke tillatt med linker som har til hensikt å lede brukere bort fra HFS, og f.eks. over til et annet forum eller annen side som har samme tjenester som HFS.

M v h
    Kjell Kranzberg

Sist redigert av en moderator:

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.555
    Torget vurderinger
    3
    veldig bra, enig med dere, noe spes med lyden i de gamle pioneer som passer mine ører og:)
    fyrer opp min sa-8100 og lytter litt på Chet før jobb.

roy

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hei ! Har et par HPM-1100 på hånden. Skal være i topp stand. Prisforlangende er kr 3000,-
    Har ikke hørt dem spille, men selger er i nærheten, så en lyttetest kan nok bli aktuell evt. før kjøp.
    Noen som har kjennskap til disse?
    15_1290658348_hoved.jpg

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.268
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo et sett jeg bruker som bakhøyttalere. 3000,- vil jeg si de er verd, i fin stand. Det er bra med trøkk og livefølelse i de, men de er litt skarpe i øvre mellomtone, så du bør justere deg frem med nivåkontrollene eller helst gå over delefiltret. Det siste gjorde underverker med mine HPM-150 som fremstår som en langt bedre balansert høyttaler etter denne kuren.

Vedlegg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    I kveld skal jeg sjekke ut om HPM-1100 høyttalerne som er til salgs er verd å satse penger på. Er litt spent på hvilken stand de er i. Har hørt at bassene skal være et svakt punkt på disse. Skal i allefall se på dem og høre dem spille. Så får vi se om de blir med hjem i stua eller ikke.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    HPM-1100 er i hus !! Gud hjelpe og trøste for en fantastisk lyd. Høyttalerne ser ut som nye. Bassene ble refoamet for 2 år siden. Samtidig ble alt kontrollert og testet av proft hi-fi verksted. De ble mine for kr 4000,- Kommer bilder senere.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.268
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    HPM-1100 er i hus !! Gud hjelpe og trøste for en fantastisk lyd. Høyttalerne ser ut som nye. Bassene ble refoamet for 2 år siden. Samtidig ble alt kontrollert og testet av proft hi-fi verksted. De ble mine for kr 4000,- Kommer bilder senere.
    Gratulerer! Enjoy! Du kan evt eksprimentere litt med mer dempemateriale, da de europeiske utgavene angivelig ble utstyrt med veldig lite fra fabrikken, med boomy sound som resultat. Mine var godt stuffet av en tidligere eier. Skal tro hvor mange par av disse som fortsatt er i bruk rundt om i de 1000 hjem?

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Tror ikke det er mange av disse i de 1000 hjem. Det tar jo litt plass og må ha kostet en formue da de ble solgt på tidlig 80-tall. Driver litt og justerer, men du har rett i at kan ha litt boomy sound. Hvordan er dine stuffet? Regner med at bassene må demonteres og dempermateriale må limes på ytterveggene ?

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.268
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det er mange av disse i de 1000 hjem. Det tar jo litt plass og må ha kostet en formue da de ble solgt på tidlig 80-tall. Driver litt og justerer, men du har rett i at kan ha litt boomy sound. Hvordan er dine stuffet? Regner med at bassene må demonteres og dempermateriale må limes på ytterveggene ?
    Det er fylt inn godt med noe saueullignende stoff, men det er ikke limt. Du kommer enkelt til ved å skru ut basselementet. Bare å prøve seg frem med mengden. Sideveggene virker ganske livlige ( tynne ) så kanskje en innvendig avstiver ville gjort godt her? Spenn opp en rundstokk, type kosteskaft, mellom veggene innvendig.
    Ellers er som jeg nevnte filtret ett opplagt oppgraderingsobjekt, og da kan du sette på skikkelige skruterminaler og kraftigere ledning til bassen i samme slengen.
    Høyttalerne virker nesten litt uferdige fra fabrikkens side, men mange 80-talls ting var jo sånn. Disse har såpass potensiale at det kan være verdt å legge ned litt innsats i de.
    Edit: Jeg har ikke gjort dette på 1100'n ennå, men kommer nok igang med litt småfiksing utover høsten når det blir mer tid til inneaktiviterer igjen.

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.484
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Fantastisk flotte høyttalere,og så store dem var. :)
    Gratulerer så mye og pass godt på dem

mvh

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Takk Kjell og Morten :) Skal passe på dem som gull. Tror jeg må få noe stuffing rundt bassene. De har en tendens til noe boomy sound på enkelte avspillinger. Hilsen Per

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nye ting i samlingen er handlet inn fra Tyskland. Denne gangen SG-9800 equalizer. Har kjøpt den fra samme firma jeg kjøpte SA-9800 Amp'en. Equalizeren har faktisk tilhørt samme tidligere eier og har vært koblet til min tidligere innkjøpte Amp. Mint-condition. Fikk kr 1000,- i avslag. Pris kr 2300,- + moms og frakt. De små sølvpioneerene blir alt for små og pinglete i forhold til SA-9800'en. Nå er det nye sommerfugler i magen, men firmaet er 100% seriøst og forsendelsen sist gikk over all forventning.Skikkelig pakket i en kartong på størrelse med et lite kjøleskap. Fyllte et helt bosspann på hjul med pappisolasjon,isopor og plast når Amp'en ble pakket ut. Eier av firmaet svarer på mail omgående, og har historikk og inngående kjennskap til artiklenes tidligere liv. Veldig betryggende. Hvis equalizeren er i samme tilstand som amp'en så er det svært tilfredsstillende. Regner med at den er 100%, siden den har vært eiet av samme person.Kommer tilbake med info underveis.

Sjekket ordrestatus i dag (2.august). Er pakket og klar for forsendelse.

Idag ankom equalizeren heimen. Pakket så solid at den kunne vært droppet fra en Hercules over Afganistan. Har alltid litt sommerfugler i magen under utpakking og tilkobling. Den virker 100%. Ser ut som den er laget i forrige uke. Krever litt innstilling og lytting pga mange innstillingsmuligheter, men har fått den sånn noenlunde til å låte. Får bruke noen regnværsdager til finjustering. Siden jeg bor i Bergen blir vel ikke det noe problem :rolleyes: Om det regner nå? Neeei - solen skinner fra skyfri himmel. Lytter til herreklubben på P1.
    Bilder kommer senere. Må få litt mørke, slik at alle lysene kommer til sin rett.

SG-9800.jpg

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Så har vi søkt og søkt og søkt etter en TX-9800 Tuner. Har fått ett napp i Tyskland. Absolutt i mint-condition. Rengjort, justert og testet. Alt fungerer 100%. Kontaktet selger via mail, og denne tuneren er iflg. selger absolutt som ny. Har forlangt litt bilder og prutet litt. Finnes kun ett bilde av tuneren på nettsiden. Prisforlangende er 450 Euro. Men syns den er verd den summen hvis den er så fin som den ser ut. Syns denne tuneren er absolutt hinsides vakker. Hva får jeg ellers for 450 Euro ? En I-phone eller en I-pad som må skiftes ut etter 3 år. Tuneren har vart siden 1979 og varer sikkert i 30 år til. Bare MÅ ha denne.

Så må jeg si meg enig med Festus. Lite fart i Pioneerentusiastene for tiden.
    Kanskje det bedrer seg utover høsten og vinteren, når mørket setter inn.
    Når det er mørkt, så ser vi jo alle lysene i sølvet myyye bedre

pioneer-vintage-receiver-foto-bild-52115921.jpg
    Vedlagte bilde er den aktuelle tuneren som er til salgs.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    0
    I Tyskland är priserna på vintage hifi ganska höga, betydligt högre än här i Sverige. Jag har också handlat från Tyskland några gånger, men jag har inte köpt Pioneer...
    Många här skulle tycka att 450 Euro är alldeles för dyrt...

I alla fall... Jag får väl också ansluta mig till "Pioneers venner". I går köpte jag ett kassettdäck på en loppemarked utanför byen. Det är en CT A7X, från mitten av 80-talet. Den kostade 4700 SEK när den var ny - jag betalade 50 SEK...
    Jo, den fungerar och låter fint...

S6301592.jpg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Helt enig med deg Kjell - det er mye penger. Men har søkt så lenge etter denne tuneren. Syns vintage hi-fi er en fantastisk hobby. Uansett hvilke merke det dreier seg om. Bare det at det for 30 år siden satt noen japanere med hvite hansker og bygget disse fantastisk vakre og pålitelige aparatene er beundringsverdig.
    Synd de ikke bygget CD-spillere den gang - i sølv. Men må nok kanskje anskaffe meg et kassett-deck i sølv også - i samme størrelse som 9800 greiene.
    Har jo mange kassetter som ikke har vært spillt på 20 år. Grattis med "nytt" kassett-dekk. 50kr er jo samme pris som 2 norske boks-øl:)

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    0
    CT A7X verkar vara en helt fantastisk maskin. Den har tre tonhuvuden, så man kan lätt jämföra inspelningen med originalet medan man spelar in. Jag har mycket svårt att höra någon skillnad på originalet och inspelningen på bandet.
    Den har bl a "music search", dubbel kapstan och Dolby C. Utgångsförstärkaren är tydligen DC-kopplad, d v s utan kondensatorer i signalvägen.
    Den finns även i silver...

dscf4305yp3.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn