Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rocker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    97
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Ja....armen er nok ødelagt også, den er løs i festet og "låst", og lar seg ikke føre inn mot senter, vinylen er opphakket, lokket knust osv :(

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Tror posten har forsikring mot skader. Ta deg noe pils Rocker , og prøv å glemme det triste. Alt kan repareres, men det er jo tragisk at du sender fra deg en flott spiller og får den tilbake som et restaureringsobjekt :-(

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    10
    Hei

Hyggelig med en pioneertråd :) Det er jeg som selger pl-550. Har demontert alt på spilleren, dvs armlodd, pickup-hus, festet armen til holderen med strikk, tatt av tallerken, men ligger i bunn av esken i lag med bobleplast . Demontert lokket og skrudd av lokkholderene. Spiller og lokk er pakket i hver sin eske. Spiller med mye bobleplast og litt isopor. Mye teip. Lokket er pakket inn i bobleplast, fleecepledd og avispapir.

Jeg har sett hva posten kan gjøre med knusbare ting, og har lite lyst til at en så strøken spiller herpes.

Jeg håper virkelig at pakkingen er god nok. Hvordan var din spiller pakket rocker?

Jeg må innrømme at jeg aller helst skulle tatt turen over fjellet selv og levert på døren :)

Mvh

Fredrik

Rocker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    97
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Spilleren var ikke godt pakket nei.
    Eska er svært solid, men når loddet er løst inni hjelper det lite....
    Bare å håpe posten erstatter, men får jo aldri igjen DEN spilleren uansett.
    Pakkingen din høres veldig bra ut....ca samme som jeg gjorde da jeg sendte den.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Spilleren var ikke godt pakket nei.
    Eska er svært solid, men når loddet er løst inni hjelper det lite....
    Bare å håpe posten erstatter, men får jo aldri igjen DEN spilleren uansett.
    Pakkingen din høres veldig bra ut....ca samme som jeg gjorde da jeg sendte den.
    Så du mere Posten skal betale for skader ved en dårlig pakking ? Har du snakket med sender - han har vel ikke levert det du betalte for ?

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tweaket og skrudd litt på mine HPM-150, og det er fortsatt pågående. Alt er fullt reversibelt, in case jeg skulle finne på ville selge de.
    Først skiftet jeg kondensatorne i delefiltret til M-Cap Supreme, og monterte skikkelige terminaler. Så bypasset jeg nivåkontrollene, og erstattet de med faste motstander. Dette fjernet et slør fra lyden, og gjorde de påtagelig mer luftige og detaljerte. Men mellomtonen opplevdes fortsatt rufsete. Etter å ha prøvd ett antall passende mellomtoneelementer, bl.a. KEF B-110, endte jeg opp med å bruke mellomtonen fra den nyere generasjonen HPM, den fra 1100. Låter mer smooth, jevnere over hele arbeidsområdet. Derfor ble diskanten fra 1100 ble også prøvd, dette uten hell. Den originale pappkonen låter bedre her. Videre pønsker jeg på å bytte spolene i filteret, og kanskje internkablingen, iaf til bassen. Kassene og trekkene er ellers i svært pen og velholdt stand.
    Ellers har jeg shoppet litt på bayen igjen, 2 stk. reserve basshøyttalere samt komplette delefiltre og noe annet småtteri. Det siste for å ha å montere eller levere med i tilfelle salg, da må de være originale eller lett kunne settes i original stand, skal de være verdt noe som helst.
    Har noen av dere prøvd noe av dette, har flere tweaktips eller andre erfaringer rundt HPM-150?
    Det var vel minst en til i tråden som har/hadde disse, og ellers har Rudi ett sett, men han har så vidt jeg vet ikke tuklet noe med sine. Det må da være flere?

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Jeg har kun erfaring med HPM1100. Mine har recoonete basser og er stuffet/isolert. Ellers helt originale. Syns de låter veldig bra. Det er snart tid for mottakelse av PL550'en til Fredrik her på Sentralen. Blir hentet av DHL i Oslo om ikke så lenge. Kommer med bilder når den er på plass i heimen. Spilleren er pakket etter alle kunstens regler, så jeg regner med at forsendelsen går smertefritt. Har litt sommerfugler i magen her nå.
    Her er bilde av pakken :
    Pakke.jpg

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.645
    Sted
    Hus
    Tror det kan lønne seg å sende med DHL eller andre slike innenlands, for Posten er ikke safe når det gjelder slike forsendeler. Var forsendelsen forsikret for skader? Kjøpte spiller i Japan for en stund siden, og den reiste halve kloden rundt og kom fram i strøken stand. :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Her nettopp fått tlf. fra broderen som jobber i DHL i Bergen. PL550'en er ankommet kontorpulten til min bror. Forsendelsen ser akkurat ut som den pakken som ble pakket av Fredrik i Oslo. Pakken har ikke en eneste skramme. Dette lover godt :rolleyes:
    Men i utgangspunktet er det jo pakkingen som gjør forskjell på suksess og fiasko. Pakkes det dårlig blir det skader uansett.
    Holder på å beise huset, men i kveld tror jeg vi må ta en runde med platespiller --- kanskje :rolleyes:

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    10
    Pakken ser helt lik ut bortsett fra en haug klistremerker og piler og advarsler. Sjåføren lovte å finne noen fragile klistremerker.

Jeg håper at spilleren er 100 prosent. Det er bare å ta kontakt hvis du trenger hjelp med oppsettet.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Spilleren har "landet" i heimen. Broderen leverte på vei hjem fra jobb. Han hadde skjelden sett bedre pakking. Fredrik har gjort en formidabel jobb. Alt er 100%. Da pakken ble åpnet og spilleren kom til syne, må jeg si at jeg ble rett og slett rørt, og ståpelsen kom frem. Det som kom til syne er rett og slett en tidskapsel. Pakking var fantastisk flott. Dette var rene julekvelden. Holder fremdeles på med beising av hus, men har montert sammen sånn i hui og hast for å ta noen bilder. Til helgen blir det montering og testing. Kommer med flere bilder når alt er "oppe og går". Må studere bruksanvisning som var med. Også den i 100% tipp topp stand.
    001.jpg

003.jpg

005.jpg

006.jpg

004.jpg

Vedlegg

Sist redigert:
    V

vinyl-jønki

Gjest
    Spilleren har "landet" i heimen. Broderen leverte på vei hjem fra jobb. Han hadde skjelden sett bedre pakking. Fredrik har gjort en formidabel jobb. Alt er 100%. Da pakken ble åpnet og spilleren kom til syne, må jeg si at jeg ble rett og slett rørt, og ståpelsen kom frem. Det som kom til syne er rett og slett en tidskapsel. Pakking var fantastisk flott. Dette var rene julekvelden. Holder fremdeles på med beising av hus, men har montert sammen sånn i hui og hast for å ta noen bilder. Til helgen blir det montering og testing. Kommer med flere bilder når alt er "oppe og går". Må studere bruksanvisning som var med. Også den i 100% tipp topp stand.
    Vis vedlegget 201537
    Vis vedlegget 201538
    Vis vedlegget 201541
    Vis vedlegget 201542

Vis vedlegget 201539
    Grattis, nydelig spiller.De gamle Pioneerene
    er flotte, du får mye glede av den der.:)
    Mvh
    Rack-Mannen

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Den var en STRØKEN 550 ! Kan du skaffe meg en og....:)

Gratulerer Vintage Silver Pioneer

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.645
    Sted
    Hus
    Gratulerer med ny brukt spiller. Flotte disse Pioneerene. Holdt på å ryke på en slik en i USA for et par år siden til SX 1250`n min. Hadde valgbar inspenning i tillegg. :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det kom en liten regnbyge i går kveld,så det ble bråstopp i husbeising. Monterte opp spilleren og justerte lodd og antiskate etter bruksanvisningen. SA9800'en har 2 phono-utganger. Utgang 1 hadde kun lyd i ene kanalen, men utgang 2 virket 100%. Satt på en vinyl-lp for første gang på ca 20 år. Lyden er fantastisk. En helt ny opplevelse i forhold til CD. Minner mer om lyden når jeg spiller fra tuner. Virkelig fantastisk bra. Det tar en tid å lytte seg frem til best lyd på de forskjellige innstillingen på SA'en, men har fått det til sånn noenlunde. Kan det være potmeteret som gjør at lyden forsvinner i ene kanalen på utgang 1?Hører litt skrur når jeg vrir på hjulet for valg av phono 1 og 2. Skal ikke ha mer enn en platespiller, så det er jo egentlig ikke noe problem. Men liker at alt virker som det skal. Nå er spiller montert på en provisorisk stand pga at kablene er for korte til å rekke frem til forsterket der den er plassert nå. Her må vi i tenkeboksen for å finne en løsning. All takk til Fredrik her på sentralen. Spilleren er hysterisk bra.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.645
    Sted
    Hus
    Kan hende det er inngangsvelgeren som lager dette problemet på den ene inngangen. Sjekk også at phonobøssingene er rene. Flott spiller :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Så ble det full stopp i husbeising. Det regner i Bergen. Så da gikk vi til Jysk og kjøpte hylle. PL'en passet som hånd i hanske på toppen. Det er egentlig en kommode, men uten skuffer blir det plass til de andre apparatene i skuffeåpningene. Stabelen med sølv er 75 cm. Høyden innvendig i hyllen er 82 cm. Bredden på hyllen innvendig er 3 cm bredere ennapparatene. Nesten som spesiallaget. Den gamle furumastodonten i bakgrunnen skal vekk, men det kom litt rødvin i glasset, så kobling nå blir bare krøll.
    Kr 1100,- på tilbud er jo gitt vekk. Tror dette blir bra når alt er på plass. Sitter her og spiller "Outrider" med Jimmy Page. Ja selvsagt -- på vinyl
    007.jpg

005.jpg
    l
    006.jpg

l
    004.jpg

003.jpg

008.jpg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Flott spiller,gratulere med den :)

O
    Takk Ove ! Det er noe helt eget med vinyl og gamle spillere. Holder på å justere og prøve ut. Det krever litt mer enn å stappe inn en cd i en cd-spiller, men det er jo litt av sjarmen. Poden i huset på 20 år syns det er utrolig at det kan fremskaffes så fantastisk lyd av en vinylplate på en spiller fra sent 70 tall. Har tenkt å levere inn SA9800'en til litt service, rensing og ettersyn. Den fungerer 100% ( bortsett fra at det kun er lyd i ene kanalen på Phono 1 - Phono 2 virker greit ) . Så er det litt småknitring i enkelte av vippebryterne. Regner med at en rens gjør nytten.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hei Rocksolid. Jeg demonterte alle knotter og vippebrytere. Brukte "Autosol" på en myk klut og fordelte dette rett på frontene ( ikke mye, bare et tynt lag). Etterpå polerte jeg med fiberduk. Det blir nesten som å polere en bil. Jeg har også prøvd vanlig soyaolje. Dette gjør også nytten ( kan også brukes på alu-produkter på kjøkkenet ) Men oljen tørker jo ikke helt, så jeg syns det ble bedre med "Autosol". Lykke til:rolleyes:

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har fått litt skurr i ene kanalen når det spilles vinyl. Kan det være nok med en rens? Når det spilles radio er alt OK. Tror feil muligens kan ligge i bryteren for valg av AUX/PHONO/TAPE/TUNER. Når denne bryteren vries mellom de forskjellige valg av kilde, er problemet løst. Noen ganger spiller vinyl helt OK. Feilen er periodisk. Enkelte ganger er lyden helt fraværende i ene kanalen når det spilles vinyl. Hvis bryteren vries fra PHONO til TUNER når det spilles, virker begge kanaler 100%. Når feil oppstår ved avspilling av vinyl kan bryteren vries til "TUNER" og alt virker 100%. Noen som har noen tips? Har enkelte ganger også hørt litt småskurring/knitring fra div.vippebrytere når disse beveges. Har ikke så voldsomt peilig på innmat i gamle forsterkere. Vurderer å overlate rensing til en fagmann. Det pleier å lønne seg i det lange løp.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk for hjelpen Roy ! Da tar jeg en runde selv. Tror jeg anskaffer meg en sånn trykkluftspray or bortblåsing av støv i tillegg.
    Vel, trykkluft på boks rydder ikke godt nok er min erfaring. Da er det mye bedre med en liten elektrisk kompressorenhet. Selv skaffet jeg en fra Jula til rundt 300 kr for et par år siden. Da snakker vi ren innmat, nesten slik den kommer fra fabrikken. Dog, det må gjøres ute :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det var lurt Bengh. Har nettopp fått en Jula-butikk ikke så langt fra heimen. Da kan det jo blåses for alle penga uten å være redd for at boksen går tom. Tror madammen i heimen hadde fått litt bekymringer hvis jeg hadde begynt å blåse innendørs på stuebordet :) Akkurat nå er det litt pause i husbeising. Sitter her og spiller Eric Clapton på vinyl. Nå har de gamle ( unnskyld : Vintage-sølvet ) bestemt seg for å spille som aldri før. Krystallklart uten det minste skurr. De har litt sjel disse vintageapparatene, men det er jo litt av vitsen syns jeg.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Ja....armen er nok ødelagt også, den er løs i festet og "låst", og lar seg ikke føre inn mot senter, vinylen er opphakket, lokket knust osv :(
    Hvordan går det med den ødelagte PL530'en Rocker. Har du fått noen form for erstatning fra noen. Tragisk at en så flott spiller kommer hjem i en slik forfatning.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Sjekk denne folkens :
    [h=1]Pioneer SX-1980 Vintage AM / FM Stereo Receiver - The 270 Watt / Ch TOTL Monster KR 17000,- fra junaiten + frakt + moms. Får nesten tårer i øynene
    $(KGrHqJ,!qwFGTrO,Bf3BRtWYhQdH!~~60_57.jpg
    [/h]

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Grunnet latskap har jeg ikke bidratt med så mye i tråden, men her i iaf et par dårlige snapshots av noe av det som brukes akkurat nå, Spec-2 og HPM-150.

Vedlegg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har vært på Jysk og handlet kommode som er ombygget til hifi-hylle. Herligheten kostet kr 1100,- i massiv eik. Måtte gjøre endel forandringer. Bla.a var hyllen litt for smal, så den ble gjort litt bredere med litt lister i eik. Ny bunn ble laget + skjærte ut et stort felt i venstre sidevegg for lufting ( ikke synlig der den er plassert ) + monterte alu-lister oppe og nede + limte på en Pioneer-logo på den øverste alu-listen. Syns det ble fint med eik til de blanke frontene. Nå gjenstår hyller for cd'er over "racket". Tenkte å montere hyller uten synlig oppheng i litt forskjellige lengder. Vi får se hva værgudene finner på. Må nyte det fine været ute når endelig solen skinner.
    012.jpg

004.jpg

013.jpg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Er på jakt etter kabel-terminaler for å passe i de fjærbelastete tilkoblingene bak på forsterker og bak på høyttalerne.Føler det blir litt dårlig kontakt med bare avisolerte kabler rett i fjærklemmene. Har sett noen som muligens kan brukes. Noen som har kjennskap til slike kontakter ?

h119qlgfph-f.jpg

Vedlegg

VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Er på jakt etter kabel-terminaler for å passe i de fjærbelastete tilkoblingene bak på forsterker og bak på høyttalerne.Føler det blir litt dårlig kontakt med bare avisolerte kabler rett i fjærklemmene. Har sett noen som muligens kan brukes. Noen som har
    kjennskap til slike kontakter ?

Vis vedlegget 205356
    De der så fine ut, har du link til hvor en får fatt i disse..? Har samme følelsen på mine terminaler.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn