Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det der er en såkalt lisseovergang.Tara Labs laga også dem, og det med reinere kobber. Men Monster burde vel holde, dersom lissene har en feitere dimensjon enn lederne i de kablene du skal klemme fast-passer Pio greit signaturmessig også.. se hva Interconnect får til.

Sist redigert:

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.558
    Torget vurderinger
    3
    Er på jakt etter kabel-terminaler for å passe i de fjærbelastete tilkoblingene bak på forsterker og bak på høyttalerne.Føler det blir litt dårlig kontakt med bare avisolerte kabler rett i fjærklemmene. Har sett noen som muligens kan brukes. Noen som har kjennskap til slike kontakter ?

Vis vedlegget 205356
    Har brukt lignende fra Viablue lenge, ikke helt imponert over kvaliteten på de da. Lefdal/Elkjøp selger monster sine, dynabel har og en variant.
    men enig, bedre en avisolert kabel rett i klemma :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Da er Monster høyttaler-terminaler handlet på e-bay fra junaiten. Kjøpte 4 sett a 2 stk, slik at jeg har både til utgangene på forsterkeren og på høyttalerne. kr 450,- inkl. frakt . Har sjekket i norske butikker, og funnet tilsvarende til 3 dobbel pris.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    De burde funke! En feitere dimensjon på lissene sitter bedre i "slappe klemmer", OG det kan være ei reell forbedring i dem..

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Grattis Vortex ! CT-F 1250'en er vakker. Men vi må få bilder av hele oppsettet Vortex. Venter i lengsel og spenning. Hentet Monster-kontaktene på posten i dag. De er montert både på høyttalerne og i Amp'en. Lyden er faktisk renere og klarere. Eller er det bare psykisk innbilning ? Nei....velger å tro at lyden er bedre. Den er faktisk det. Kontaktlissene får bedre grep i klikk-kontaktene. Med bare kabler rett i kontaktene, kan kablene trekkes rett ut uten å trykke inn klipsene. Nå er kablene skikkelig faste, og kan ikke trekkes ut uten å trykke inn knottene. I morgen er det endelig ferie - i 3 hele uker. Skal på hytten som vi har sammen med svoger og svigerinne. Nytt tak skal legges. Men det må bli litt regn og, så vi kan ta noen turer til byn og spille noen kvelder, sammen med god vin. Bergen er jo kjent for en liten regnbyge i ny og ne :rolleyes: God sommer alle sammen. Kos dere og spill musikk. Sitter her og hører på vinyl. Livet er herlig !

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke uten grunn at resten av Norge kaller regn for Bergensvær:cool: Men det var da bra at lissetipset funka, Silver..det er det vi er her for. Klemterminaler degraderes over tid, så det der var nok på tide..hehe. Har hatt suksess med de overgangene i flere vintagesett. Men løse strømkabler/signalkabler har du ikke, vel? Om så er- se på Audioquest..og skift ut lakrissnorene der det er mulig.

VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Grattis Vortex ! CT-F 1250'en er vakker. Men vi må få bilder av hele oppsettet Vortex. Venter i lengsel og spenning. Hentet Monster-kontaktene på posten i dag. De er montert både på høyttalerne og i Amp'en. Lyden er faktisk renere og klarere. Eller er det bare psykisk innbilning ? Nei....velger å tro at lyden er bedre. Den er faktisk det. Kontaktlissene får bedre grep i klikk-kontaktene. Med bare kabler rett i kontaktene, kan kablene trekkes rett ut uten å trykke inn klipsene. Nå er kablene skikkelig faste, og kan ikke trekkes ut uten å trykke inn knottene. I morgen er det endelig ferie - i 3 hele uker. Skal på hytten som vi har sammen med svoger og svigerinne. Nytt tak skal legges. Men det må bli litt regn og, så vi kan ta noen turer til byn og spille noen kvelder, sammen med god vin. Bergen er jo kjent for en liten regnbyge i ny og ne :rolleyes: God sommer alle sammen. Kos dere og spill musikk. Sitter her og hører på vinyl. Livet er herlig !
    Takk for det VSP!!! :)

Bilder av hele oppsettet kommer når alle delene er på plass,(mulig ett og annet i mellomtiden :p) venter blant annet på en SA-8800 som burde være rett rundt hjørnet.....
    Fant jo ett originalt Pioneer-Rack hos en her inne som også er innkjøpt og på plass, blir rimelig fullt i dette da jeg skal lure inn Onkyo`en også :p

Godt å høre at lisse-kontaktene funker, må vel gå til innkjøp av det jeg og da.... dårlige kontakter på disse forsterkerne etter dagens standard....

Vurderer å kjøpe inn litt DIY strømkabler og støpsel da de originale er av ymse kvalitet....så får en brukt kveldene til noe matnyttig mens en venter...

Tar ferie neste uke, blir husmaling for min del....

Kos deg max VSP, ha en god sommer du og! :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig har du det, Silver.:cool: Hva med de rødhvite standardreimene som forbinder apparatenes signaler? Eller /signal-/strømkabelen på CD-spilleren din?

Vortex: Lurt å bearbeide strømmen! BEGYNN GJERNE MED EI SÅKALT PADDE! ISOTEK POLARIS BØR HOLDE. Ellers har du PMen min.

VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Vortex: Lurt å bearbeide strømmen! BEGYNN GJERNE MED EI SÅKALT PADDE! ISOTEK POLARIS BØR HOLDE. Ellers har du PMen min.
    Takk for tips Auditor! :) Har tenkt på å kjøpe ei "padde" , og Den Isoteken ser jo bra ut... Har hatt en slik fra Monster før, den tok kvelden etter ett par år....:(

Har ett par skikkelige strømkabler ett sted med skikkelige kontakter, disse vil bli brukt på forsterker og CD
    Men de fleste multivoltage produkter fra statene har gjerne lakrissnører til strømkabel, deriblant CT-F1250`en.... derfor vurderer jeg noen DIY kabler....

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg

Jobber videre med saken, og nå bestilte jeg Pioneer ribbontweeters, da de iflg amerikanske fora utgjør en betydelig forbedring i HPM. Rapport følger når de er mottatt, montert og prøvd.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Selvfølgelig har du det, Silver.:cool: Hva med de rødhvite standardreimene som forbinder apparatenes signaler? Eller /signal-/strømkabelen på CD-spilleren din?

Har noen originale signalkabler + noen litt mer raffinerte, men lurer på å ertstatte alle med skikkelig kvalitet. Men prisene er sykt stive på enkelte av signalkablene. Alle strømkablene er originale, bortsett på forsterkeren ( Har tyvlånt podens strømkabel fra bassgitarforsterkeren hans )

Takk for gode tips Vortex :rolleyes:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @VSP - Herlig bilder av utrusningen!

Bringer frem minner fra barndommen og forsterker og kassettspiller som står på loftet. Skulle ønske dog at lyden var like bra som utseende så hadde jeg nok dratt det ned igjen. Det falt dog igjennom mot en Xindak SA6950 for noen år siden, så løpet er nok kjørt...

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg
    Sånn ser trynet på HPM'ene ut nå, med 1100 mellomtoner og beryllium ribbontweeters. Det som ikke synes er oppgradert delefilter og terminaler samt bypassede nivåkontroller. Jeg må nok endre delefiltrets knekkfrekvens mellomtone/diskant fra 2,6k til ca 4k for at diskanten skal overleve litt volum, så jeg spiller på moderate nivåer inntil jeg får tak i litt smådeler, motstander og kondensatorer. Spolene er av grei kvalitet og kan vikles ned, så de behøver ikke skiftes.
    En high-end HPM eller en verdiløs frankenspeaker? De låter iaf MYE bedre enn de opprinnelig gjorde, og de kan relativt enkelt tilbakeføres til original stand, i fall de skal selges.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46
    IMG_3820.jpg
    IMG_3821.jpg
    IMG_3822.jpg
    IMG_3823.jpg
    IMG_3824.jpg
    IMG_3825.jpg
    IMG_3826.jpg

Hei. Denne vennetråden var interessant. I går kveld satt kona og surfet på kjøp og salg på Facebook. Der lå denne spilleren til salgs PL-550, 13 minutter senere stod den i heimen her:cool: En kjempeflott spiller med original pick up dvs. den har stått på siden 1979!!! Den var selvfølgelig svært sliten og blei etter to prøveplater erklært pensjonert. Deretter monterte jeg en Dynavector DV 20X2 H, stilte alle parameter på arma og spilte musikk. Jeg sitter enda målløs over hvor god en såpass gammel konstruksjon spiller!! Finnishen er upåklagelig, støvlokket er uten riper, joda her stemmer alt.
    Må inn igjen og spille mere plater.;)

Mvh. Morten

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Gratulerer.

Glemte selv en Pioneer PL-590 på ett Svensk salgssted for ett par år siden.
    Den var strøken og gikk for 2000,- svenske kroner.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De kunne lage platespillere før - de var vel egentlig bedre enn i dag, og da var det stort sett direkte drevne som denne. I dag virker det som det er reimer som er i skuddet, forstår ikke helt det siste...

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har bestillt nye LED-pærer til equalizeren i dag. Pærene fra 1979 er veldig svake. De er synlig kun rett forfra. Her er 2 bilder fra før og etter skifting fra vanlige pærer til led pærer. Bildene er hentet fra nettet.

Delenummert på pærene er : WP113SRDT
    Nettadresse : Mouser Electronics - Electronic Components Distributor

Tar sevsagt vare på originalpærene. Hvis lysene blir for voldsomme, blir de demontert igjen.
    Kostet ca 200,- for 28 stykker - inkl frakt

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Må vel regne med det, men jeg klarte ikke la være med en liten kommentar
    :)

Har forøvrig igjen selv blitt eier av Pioneer (sist på begynnelsen av åttitallet) med dette compact anlegget som skal erstatte en TR220 på hytta til helgen.
    Det har faktisk ikke fått så aller værst omtale.

Vedlegg

Sist redigert:

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Har også en PL550. Fantastisk flotte spillere. Ville IKKE byttet den bort med noe mer moderne.
    Hehe nei, har lagt ut min Linn Sondek for salg.

Mvh. Morten
    Det var vel dårlig salgsreklame for Sondek´n din;)
    Neida, tror nok at de fleste skjønner at Linn er i en høyere divisjon. Men for all del, interesserte skal få kjøpe PL-550 til samme pris:cool:

Morten
    5900,- for pioneer PL-550 ? Er greit for meg det.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hvis noen trenger deler til Pioneer, så ta kontakt med Danny på Yesterday Audio i USA. Tror han har alt som kan skaffes. Har kjøpt noen deler av ham til SA9800'en ( bl.a volumknott, komplett vippebryter for tapemonitor og selectbryter. Han har mye mer på lager enn det som kommer frem på websiden.
    På siden står det "US SALES ONLY" - Han sender "WORLDWIDE" - Det er bare å ta kontakt. Han har drevet Pioneerbutikk i en mannsalder. Har skikkelig peiling og er svært hyggelig. Varene kommer når de skal. Han svarer på mail etter noen timer
    WEB : www.yesterdaysaudio.com

Sist redigert:

VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Har vært på utkikk etter en løsning på å kunne kople opp flere enheter mot forsterker, og har vurdert slike RCA-velgere men synes ikke de frister så mye....

Derfor var gleden stor da jeg i morrest åpna mailen, der stod det at jeg hadde vunnet en slik på auksjon:

Pioneer U-24 Program Selector :cool:

2hxn0gx.jpg

Litt info finnes her: Pioneer U-24 on thevintageknob.org

Er vel bare å begynne å handle litt flere skikkelige kabler her nå..... :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har vært på utkikk etter en løsning på å kunne kople opp flere enheter mot forsterker, og har vurdert slike RCA-velgere men synes ikke de frister så mye....

Derfor var gleden stor da jeg i morrest åpna mailen, der stod det at jeg hadde vunnet en slik på auksjon:

Vis vedlegget 211038

Den var skikkelig fin. Hvor høy takhøyde har du i heimen Vortex. Tror du sliter med normal takhøyde på 2.40 :) hvis du stabler alt oppå hverandre. Får aldri nok av disse apparatene jeg heller. Du kan jo alltid lage flere stabler ;)

VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...

Vis vedlegget 211038

Den var skikkelig fin. Hvor høy takhøyde har du i heimen Vortex. Tror du sliter med normal takhøyde på 2.40 :) hvis du stabler alt oppå hverandre. Får aldri nok av disse apparatene jeg heller. Du kan jo alltid lage flere stabler ;)
    Hehe, har vel 4.5 meter på det høyeste ;)
    Men du vet når en har 1`ste, 2ndre, 3dje, 4de anlegg, så står disse gjerne på siden av hverandre og bredde har jeg nok av :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Vortex: Inngangsswitch? Med så mage apparater som du tydeligvis har, er det der et nødvendig apparat! Sørg bare for å rense innvendig..og kabla dine er heretter fra Holland, vel?? Bra!

VortexSurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Vortex: Inngangsswitch? Med så mage apparater som du tydeligvis har, er det der et nødvendig apparat! Sørg bare for å rense innvendig..og kabla dine er heretter fra Holland, vel?? Bra!
    Yepp! Denne er en ren skjær nødvendighet!! Gjør jo ingenting at den er fra Pioneer heller da ;)

Kablene har starta å ankomme hjemmet fra Holland allerede... blir nok å fortsette ser det ut som, eller høres det ut som :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Bra! A.J. v.d Hul veit hva han gjør- uforskamma mye godlyd i de der..

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har tenkt å gå til anskaffelse av litt bedre signalkabler enn de berømte lakrissnorene. Blir aldri klok på hva som er bra og hva som er mindre bra. Noen kabler koster jo like mye som en dansk bondegård. Vil nødig bruke all verden med penger på kabler, men for all del, må du så må du. Har funnet noen på HiFi Klubben - Argon Red Edition. Er det noen som har erfaring med disse? Eller skal jeg gå for Van Den Hul ? Litt dyrere, men ikke så mye. Alt må jo bli bedre enn lakris, selv om ordentlig lakris er ganske godt :)

VAN DEN HUL

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn