Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    image.jpg
    Denne sa9800'en ligger på bayen. Restaureringsobjekt mener jeg. Høyttalerbryter, basskontroll og balansekontroll er knekket. "Mode" mangler vrider. Treverket ser ut som det har vært brukt som forskalingsmaterialer. Er det noen som betaler 4300,- + frakt og moms for denne ??? Lurer på hva en skikkelig flott sa9800 egentlig er verd i disse dager.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Indikatorlampen for on/off på tuneren min har sluttet å virke - KATASTROFE :). Har funnet betegnelsen på lampen til forsterkeren. Pioneer AEL 095 - regner med at SA9800 og TX9800 har samme pære. Litt problemer med å finne denne pæren. Noen som vet hvor denne kan skaffes, evt. en pære som kan benyttes hvis AEL 095 ikke lenger er å fremdrive ?

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Indikatorlampen for on/off på tuneren min har sluttet å virke - KATASTROFE :). Har funnet betegnelsen på lampen til forsterkeren. Pioneer AEL 095 - regner med at SA9800 og TX9800 har samme pære. Litt problemer med å finne denne pæren. Noen som vet hvor denne kan skaffes, evt. en pære som kan benyttes hvis AEL 095 ikke lenger er å fremdrive ?
    Er vel en slik lampe med loddetråder på. 8V 50mA.
    Har slike liggende oppe i verkstedet jeg.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Er vel en slik lampe med loddetråder på. 8V 50mA.
    Har slike liggende oppe i verkstedet jeg.
    Hei Tandbergeren ! Det stemmer. 8V 50mA er riktig, med loddetråder. Har du 2 stykker til salgs ?

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Fantastisk denne Hifisentralen. Har søkt etter pærer til tuneren min på nettet i i et par timer uten napp. Så går jeg inn her og spør om tips. Tandbergeren har slike pærer liggende. Betaling utført og pærer på vei i posten om ikke så lenge. Helt utrolig. Hva skulle vi gjort uten likesinnede med samme interesse samlet i et enestående forum. Så gjenstår bare skifting av pære. Har mer enn gjennomsnittet peiling på lodding, men er det noen som vet om det kreves fingre i kombinasjon av urmaker og gynekolog for skifting av denne pæren ? Regner med at det er nok å demontere hoveddekselet for å komme til pæren. Tuneren er jo ikke så fullpakket som en Amp. Masse takk for fantastisk service Tandbergeren :)

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Vi som har vært med en stund vet å sette pris på disse klenodiene som ingeniører verden over satt og snekret sammen i løpet av 50-60-70tallet.
    En periode hvor man virkelig laget saker for å nyte musikk, ikke for å lage sjeleløse "bestselgere".

Jobber forøvrig med å sikre meg mest mulig forskjellige lamper, ikke bare til de apparatene jeg primært steller med, men også andre.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Nei! Noen som kan si litt om lydsignatur på gamle Pioneer høyttalere, f.eks CS-88 og CS-99? Leter etter vintagelyden....

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.533
    Torget vurderinger
    0
    Nei! Noen som kan si litt om lydsignatur på gamle Pioneer høyttalere, f.eks CS-88 og CS-99? Leter etter vintagelyden....
    CS F 51 gir deg vintagelyd.
    En mycket "varm" lydsignatur.

untitled-322.jpg

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Hei Kjell og takk for tipset!

Vet du noe om utbredelsen av disse? Og hvor lett de er å drive? Det ser ut til at de ikke har en dedikert diskant men et lite pappelement som tar seg av de øvre frekvensene. Dette er kanskje ikke så dumt. En kan lett se for seg at akkurat diskanten kan være det svakeste ledd i mange eldre konstruksjoner. Derfor kan det tenkes at en får en mjuk og noe dempet øvre frekvens på denne måten. Vintage ja. Skal lete litt på nettet etter denne...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.640

Vet du noe om utbredelsen av disse? Og hvor lett de er å drive? Det ser ut til at de ikke har en dedikert diskant men et lite pappelement som tar seg av de øvre frekvensene. Dette er kanskje ikke så dumt. En kan lett se for seg at akkurat diskanten kan være det svakeste ledd i mange eldre konstruksjoner. Derfor kan det tenkes at en får en mjuk og noe dempet øvre frekvens på denne måten. Vintage ja. Skal lete litt på nettet etter denne...
    Det lille pappelementet er et dedikert diskantelement. ;)

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Flere store høyttalere for innkommende. Noe må ut for å få plass, og denne gangen er turen kommet til mine vakre HPM-1100.
    Legger de på torget etterhvert, men hadde jo vært hyggelig om de får et videre liv hos noen fra Pio-gjengen.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1

Ok, den skulle vel gi fin lyd tenker jeg. Ikke alle metalldomer fra tidligere tider er like vellydende. Minner meg om WLM la Scala som har en tilsvarende pappdiskant.

cjacob

Medlem
    Ble medlem
    10.09.2009
    Antall liker
    1
    Hallo Trenger et par tips....Har Pioneer Sa 900..Hpm 110 og Pl 71... Først hva slags pick up passer best til Pl 71 og til Hard Rock....Og hvilken effektforsterker annbefales til Sa 900--Hpm 110...Målet er å få det til å rocke....Mest mulig trøkk på Ex Black Sabbath-Pentagram og nyere Stoner Rock...Mye fuzzbass osv...ikke så opptatt av microdetaljer hær osv...Kun Varme og trøkk...Og ikke kjempe dyrt..

Bruker Music angel nå...Funker bra på jazz og akustisk musikk.. men ikke På Tung Rock.

Mvh Jacob..

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Hallo Trenger et par tips....Har Pioneer Sa 900..Hpm 110 og Pl 71... Først hva slags pick up passer best til Pl 71 og til Hard Rock....Og hvilken effektforsterker annbefales til Sa 900--Hpm 110...Målet er å få det til å rocke....Mest mulig trøkk på Ex Black Sabbath-Pentagram og nyere Stoner Rock...Mye fuzzbass osv...ikke så opptatt av microdetaljer hær osv...Kun Varme og trøkk...Og ikke kjempe dyrt..

Bruker Music angel nå...Funker bra på jazz og akustisk musikk.. men ikke På Tung Rock.

Mvh Jacob..
    SA900 har en god pre-del, låter varmt, men som integrert rocker og trøkker den ikke så mye. Har prøvd den som pre ( forforsterker ) sammen med Spec 2 og da rocker det skikkelig. Men om du klarer å finne en Spec 2 billig... Etterfølgeren SA1000 låter mer rocka som integrert, og jeg tror du kommer rimeligere ut med den.

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.533
    Torget vurderinger
    0

Ja, så är det.
    Det är en kondiskant. De var vanliga på 70-talet, som alternativ till domediskanter.
    Odd J! Jag skickar PM till dig, med 2 länkar!
    M v h

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har SA9800 og HPM1100. Spiller mye vinyl, og ser ikke behovet for forforsterker på min Amp. Syns trøkket er greit nok som det er. Har aldri vridd volumkontrollen til maks.Selv på 50% er det skikkelig trøkk. Det blir ikke sunt å være i stua med Amp'en på maks :)

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Har SA9800 og HPM1100. Spiller mye vinyl, og ser ikke behovet for forforsterker på min Amp. Syns trøkket er greit nok som det er. Har aldri vridd volumkontrollen til maks.Selv på 50% er det skikkelig trøkk. Det blir ikke sunt å være i stua med Amp'en på maks :)
    Noen forforsterker på den har du nok ikke det store behovet for, nei. Nå forlot 1100'ene huset, og er på vei til et videre liv i Bergen.
    Da trenger jeg plutselig en SPEC-1, det får bli det neste på Pio-innkjøpslista.

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    så den feteste kassett spiller'n på e bay nå
    ct-f1250 må jo være den kassett spiller'n som er penest i verden!!:cool:

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Sugen på HPM-150?
    Da har ebay akkurat nå årets tilbud!
    I det øyeblikket jeg i gledesrus skulle til å trykke på buy-it-now knappen oppdaget jeg at the seller may not ship to Norway.
    Ergerlig, sånne sjanser kommer ikke ofte.

Price:GBP 3,500.00
    Approximately NOK 35,182.60

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    En PL-560 har kommet i hus.Detter er en full automatisk spiller og det negative med det er at
    det lett kan bli feil.Men her var jeg ganske heldig så etter en del justeringer ser alt ut til og virke ganske så bra.
    Headshell og PU er byttet ut.Føttene er også byttet ut med sorbothane føtter,eller mer riktig er at orginal føttene
    var råttna bort noe som forøvrig er vanlig.Nå gjenstår det polering og vask.

Ellers fortsatt god sommer alle Pioneers venner :)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn