Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har fått melding om at forsendelse med forsterker er kommet til Bergen. Satser på å få hentet den i morgen. Kommer selvsagt med bilder når den har landet i heimen. Har sett litt på spenningsomformere, og har sendt div.mail til forskjellige firmaer som selger slike. Har fått svar fra AV-Shop. Amp'en som kommer fra USA trekker 290W. Spørsmålet fra AV-Shop'en er hvor mye denne Amp'en trekker ved oppstart. Dette for å kunne gi meg svar på hvilken omformer jeg skal velge. Noen her som har peiling på hvor mye en slik forsterker trekker ved oppstart? Vil nødig bestille feil omformer. Har sett litt på denne. Takler 1000W :
    10504996.jpg

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Bøyler som de NAD hadde og? Da bør du definitivt vurdere signaljumpers- som fex TARA LABS MISSIBG LINK..eller kanskje Black Magic/Chord har?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    VSP: Bøyler som de NAD hadde og? Da bør du definitivt vurdere signaljumpers- som fex TARA LABS MISSIBG LINK..eller kanskje Black Magic/Chord har?
    Tull - slike bør holdes så originale som mulig ! Du tar ikke frem fila og begynner å pusse på en diamant :p

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ..eller folket sitter fast i et ytterpunkt..velg selv:p Jeg hadde skifta dem..Diamanter kan nemlig slipes og renses, det er akkurat det slike jumpere gjør med elektroniske sådane..

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har ikke fil - bare en Dremehl - og den tør jeg ikke bruke :) Må først få liv i " den gamle damen" . Sitter og vurderer hvilken transformator jeg skal velge. Tror jeg går for denne fra AV Shop. Er god for 2000W, så den bør holde også for oppstartsspenning. Må berømme selger fra Amerika. Vant budrunden lørdag 21.september kl 23.00 - norsk tid. Mandag 30.september står forsterkeren i hyllen i heimen - imponerende.

OEM Step Down 220V-110V konverter 2000W (ST2000)

Ser at stikkontaktene på denne har 3-pinns kontakter, men regner med at kontaktene er på en måte universale, slik at den takler de 2 flate US-kontaktene som er på min US-utgave.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Vi finner de små kablene når du evt ønsker dem. US-EURO kontaktskifte er ofte litt tricky, men kjøper du en fra England for eksempel, har også den trepins veggstøpsel -med stiftene i trekantform.Kun mulig å sette i kontakten en vei. Siden engelsk spenning er lik som i Norge, er det bare å hive på et norsk veggstøpsel istedet for trepinsen, og beholde IEC apparatkontakt, fex...

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Så var babyen på plass i hyllen. Tror jeg går for denne transformatoren :

OEM Step Down 220V-110V konverter 2000W

10504996.jpg

Så kommer spørsmålet : Støpselet på Amp'en se slik ut :
    Dette er amerikansk standard. Regner med at mine 2 pinner passer til de 2 nederste kontaktene i 3-punkts stikkontakten.
    Har sendt mail til AVshop og venter svar i morgen.

006.jpg

Amp'en på plass i hyllen. Bestiller jeg transformatoren i morgen, kan det - hvis alt klaffer - bli lytteprøve i helgen :)

003.jpg

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Ser strøken ut den VSP. Har du planer om rack nummer 2 ?
    Blir spennende og høre hva du synes etter oppstart. Er misunnelig her ja :)

Gratulerer!

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Takk for det RockSolid ! Vi får se hva det blir til etterhvert. Nå senker jo mørket seg snart, så kanskje det blir et lite anlegg nr. 2. Kanskje en matchende tuner med tiden, bare til radiolytting på FM. Prøver å koble sammen med TV'en i første omgang. Har noen strøkne Tandberghøyttalere i palisander med ribber i front. De har faktisk veldig bra lyd. Blir spennende å fyre opp den gamle damen når jeg har fått converteren i hus.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har bestillt transformator hos AVshop. Fikk bekreftelse om at ordren var OK, men at varen kunne hentes på lageret hos AVshop i Oslo :confused: Det blir jo et helsikes langt lerret å bleke for å fa en transformator i hus. Har sendt mail for å forklare at jeg har ca 47 mil hver vei Oslo/Bergen. Jeg er villig til å ofre litt for å få "den modne damen" til å våkne, men 94 mil blir i drøyeste laget ;). Vi får se hva som skjer videre. AVshop har forøvrig kjempegod service v/ salgssjef Henning Hoff. Svarer på mail omgående og yter førsteklasses hjelp. Mulig at jeg har laget litt krøll ved bestillingen uten å vite det. Satser på et det ordner seg og at jeg mulig får "damen" til å spille i løpet av helgen.

Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det gikk litt i krøll med betalingen. Henning Hoff hos AVshop ordnet opp i feilen på en glimrende måte. Sendte faktura på mail. Boksen er nå betalt, men kommer nok ikke hit før litt ut i neste uke. Kommer selvsagt med bilder av " den modne damen " når strømmen får liv i sakene. Er litt nifst å vippe bryteren til "on" for første gang. Noen som kjenner seg igjen ?

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Transformatoren ankom heimen i dag. En stor og tung sak. Støpsel i veggkontakt, vippebryter til "on"- et litt høyt "dong", etterfulgt av litt dyp summing. Summingen forsvant helt etter ca. ett minutt. Forsterkeren ble plugget inn i 110W "down" kontakt. Litt lett hjertebank og lett skjelving i venstrehånden da fingrene nærmet seg "on" på forsterkeren. Bryteren ble forsiktig skjøvet opp. Gult lys indikerer at den gamle damen er i live. Etterfulgt av det kjente klikket etter ca 5 sekunder. Displayet lyser med krystallklart blått lys fra et display som er fantastisk klart. Dette lover godt. Må handle litt støpsel i morgen. Helgen er reddet. Her må vi ha "litt" rødvin etter oppkobling. Kommer med bilder når den modne damen er "oppe og går/spiller".

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har prøvd ut SA9800'en. Fungerer 100%. Har foreløpig koblet den mot TV'en, men kanskje blir det noe annet med tiden - vi får se. Signalkabler fra dekoderboksen fra Canal Digital til AUX utgangen på forsterkeren. 2 palisander Tandberg-høyttalere kjøpt i 1975. Ned med lyden på TV'en ( mute ) - opp med lyden fra dekoderboksen.
    Lyden er faktisk riktig god. Skal ikke nedvurdere gamle Tandberghøyttalere gitt. Skikkelig dybde i lyden ble det :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    :cool: til VSP! Støpseltips = Furutech 11G-serie. Har selv fire stk- med tilhørende apparatkontakt. Gullbelagt på kritiske steder, og er ikke dyre heller. Finnes også i en rimeligere kobberutgave- 11Cu.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Her er "sølvpilen" med "norsk strøm" vekket til live. Funker greit på TV'n. Er kanskje litt overkill med en SA9800 til TV-lyd, men foreløpig får den gjøre nytten som vintage lydplanke. Lyden fra TV'en har i alle fall bedret seg fra blikkboks til dyp, varm og faktisk ganske så god lyd :)

009.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Kos deg mens det varer, Vintage!:cool:

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.559
    Torget vurderinger
    3
    ^ Bergen er en flott by :)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nyter det i fulle drag Auditor. Men er enig med deg : Det varer sikkert ikke lenge :cool: Må vi legge på vinterhjul snart eller ? Observerte faktisk folk i byn på lørdag, iført shorts og sandaler !!!?? Livet er herlig gitt. Enig med deg Festus, nydelig i Bergen i sol og fint vær, men gud bedre, det kan fort snu til det verre på disse breddegrader :)

Sist redigert:

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Antall liker
    3.533
    Torget vurderinger
    0
    Flotte bilder från Bergen...
    Det var några år sedan jag var där, men av dina bilder att döma, ser det ungefär likadant ut i centrum av byen nu, som när jag var där...

Men nu: Tillbaka till Topic, folkens.

VSP! Vi vill gärna höra mer om din nya förstärkare.
    Kanske kan du ge oss några bilder av hur den ser ut på insidan...

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Flotte bilder från Bergen...
    Det var några år sedan jag var där, men av dina bilder att döma, ser det ungefär likadant ut i centrum av byen nu, som när jag var där...

Men nu: Tillbaka till Topic, folkens.

VSP! Vi vill gärna höra mer om din nya förstärkare.
    Kanske kan du ge oss några bilder av hur den ser ut på insidan...
    Hei Kjell

Forsterkeren fungerer 100%. Utseendemessig er plastrammen rundt de blå powermeterne litt matt i forhold til den andre SA9800'en jeg har. Belysningen er litt svak både i powermeterne og i det gule lyset i "ON"-indikatoren. Mulig dette kan bero på forskjell i 50Hz / 60Hz ( US/EU ). Timeren jeg har er US, men med velger for strømstyrke. På timeren kan du også stille om 50Hz/60Hz i tillegg. Timeren gikk ca 10 min. feil før riktig Hz ble valgt. Mulig dette kan være årsak til at belysningen er svak. I tillegg har trefineren litt avskalling på nedre venstre sidepanel, men dette er jo helt normalt på disse eldre Pioneerene, og er ikke synlig når "damen" står i hyllen. Ingen knitring i potmetere/vippebrytere. Har tilhørt samme eier fra den var ny, ser ut som den er godt tatt vare på. Kommer med bilder når høstmørket har senket seg skikkelig. Må jo åpne opp og se innvendig. Alle gutter må jo sjekke innmat :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Legg på fem-seks Pledgestrøk, VSP. Det vekker fineren!

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hei i Norge ! Sitter i Spania og drikker champagne på terrassen i leilighet i Elviria Hills. Hører på Stones via iPhone docking på ....... PIONEER ANLEGG !!!!!! Været er fantastisk. 19grader og blikk stille. Livet er herlig. Kos dere alle sammen, og god helg !

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 208372

Sånn ser trynet på HPM'ene ut nå, med 1100 mellomtoner og beryllium ribbontweeters. Det som ikke synes er oppgradert delefilter og terminaler samt bypassede nivåkontroller. Jeg må nok endre delefiltrets knekkfrekvens mellomtone/diskant fra 2,6k til ca 4k for at diskanten skal overleve litt volum, så jeg spiller på moderate nivåer inntil jeg får tak i litt smådeler, motstander og kondensatorer. Spolene er av grei kvalitet og kan vikles ned, så de behøver ikke skiftes.
    En high-end HPM eller en verdiløs frankenspeaker? De låter iaf MYE bedre enn de opprinnelig gjorde, og de kan relativt enkelt tilbakeføres til original stand, i fall de skal selges.
    Da er prosjektet mer eller mindre fullført. Filtret er separert fra terminalen og ligger nå i bunn av kassa, så det er litt enklere å serve. Jeg må nok finjustere litt på nivået for diskantene, for de er litt hissige i noen sammenhenger. SSS-lyder på enkelte innspillinger av kvinnevokaler. Dempe ned ytterligere 1-1,5 dB, kanskje. Jeg endte opp med en deling på 4,5k mid/treble, og det funker fint, da samme mellomtonen jo er brukt opp til 5k i HPM 900. Totalt sett er høyttalerene mer oppløste og luftige, særlig det å bypasse nivåkontrollene gjorde mye. Bassområdet er blitt tildels voldsomt, men det er bare gøy. Nå lever det mer opp til utseendet, hehehe. Det skyldes i hovedsak at den lille trådsnella til bassen ble byttet ut med en kraftig ( mer enn dobbel vekt ) spole, og litt at ringeklokkeledningen innvendig ble skiftet til 2,5 Supra Classic som jeg har en god del liggende av. Også dynamikken er bedret, men det er fortsatt litt feil å kalle de direkte dynamikkbomber. 3D-egenskapene er litt så som så, dvs liten eller ingen endring. Uansett, mange av tweakene er enkle, og kan varmt anbefales HPM-eiere som ønsker å få litt mer ut av konstruksjonen.

Edit: Filtret er montert sammen med terminalene, og det er tydelig at lim ikke var direkte mangelvare i Japan på 70-tallet,
    så det er litt knotete å få det fra hverandre uten å ødelegge noe. Printet er heller ikke særlig stort, så man må være litt kreativ for å få plass til de mye større komponentene her. Det ser egentlig ut som et rottereir inne i kassene nå, men det lever jeg lykkelig med. Da står HPM-1100'ene for tur, blir spennede å se ( høre! ) hva man kan få til med de etterhvert.

Edit 2: 2,2 ohm i serie og 10 i parallell tilsvarer -1 på pot metret, ( -4 dB ) om noen pønsker på samme hestekur.
    HPM 900/1100-eiere forteller at boronmellomtonen fra DSS9 er en saftig oppgradering. De er dog sjeldne fugler, men i dag fant jeg et par på bayen og siden autisten i meg ikke klarer å la 150'ene være i fred ble de omgående bestilt.
    De passer godt inn med de justerte filtrene. Det neste må evt bli å speilvende den ene frontplata samt å stive av kassene ytterligere med noe matrix-struktur?

Skal se det blir bra høyttalere av de etterhvert.

image.jpg

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    hei pioneer venner.
    sitter med en pioneer pl514x svart utgave som jeg har montert nytt belte og div på.
    men jeg sliter med automatic return. noen tips???

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.210
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    vet ikke men den kom seg etter tredje plata jeg spilte:)
    den har stått i 10 år så tror det er noen sammenheng der hehe

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn