Vis vedlegget 208372
Sånn ser trynet på HPM'ene ut nå, med 1100 mellomtoner og beryllium ribbontweeters. Det som ikke synes er oppgradert delefilter og terminaler samt bypassede nivåkontroller. Jeg må nok endre delefiltrets knekkfrekvens mellomtone/diskant fra 2,6k til ca 4k for at diskanten skal overleve litt volum, så jeg spiller på moderate nivåer inntil jeg får tak i litt smådeler, motstander og kondensatorer. Spolene er av grei kvalitet og kan vikles ned, så de behøver ikke skiftes.
En high-end HPM eller en verdiløs frankenspeaker? De låter iaf MYE bedre enn de opprinnelig gjorde, og de kan relativt enkelt tilbakeføres til original stand, i fall de skal selges.
Da er prosjektet mer eller mindre fullført. Filtret er separert fra terminalen og ligger nå i bunn av kassa, så det er litt enklere å serve. Jeg må nok finjustere litt på nivået for diskantene, for de er litt hissige i noen sammenhenger. SSS-lyder på enkelte innspillinger av kvinnevokaler. Dempe ned ytterligere 1-1,5 dB, kanskje. Jeg endte opp med en deling på 4,5k mid/treble, og det funker fint, da samme mellomtonen jo er brukt opp til 5k i HPM 900. Totalt sett er høyttalerene mer oppløste og luftige, særlig det å bypasse nivåkontrollene gjorde mye. Bassområdet er blitt tildels voldsomt, men det er bare gøy. Nå lever det mer opp til utseendet, hehehe. Det skyldes i hovedsak at den lille trådsnella til bassen ble byttet ut med en kraftig ( mer enn dobbel vekt ) spole, og litt at ringeklokkeledningen innvendig ble skiftet til 2,5 Supra Classic som jeg har en god del liggende av. Også dynamikken er bedret, men det er fortsatt litt feil å kalle de direkte dynamikkbomber. 3D-egenskapene er litt så som så, dvs liten eller ingen endring. Uansett, mange av tweakene er enkle, og kan varmt anbefales HPM-eiere som ønsker å få litt mer ut av konstruksjonen.
Edit: Filtret er montert sammen med terminalene, og det er tydelig at lim ikke var direkte mangelvare i Japan på 70-tallet,
så det er litt knotete å få det fra hverandre uten å ødelegge noe. Printet er heller ikke særlig stort, så man må være litt kreativ for å få plass til de mye større komponentene her. Det ser egentlig ut som et rottereir inne i kassene nå, men det lever jeg lykkelig med. Da står HPM-1100'ene for tur, blir spennede å se ( høre! ) hva man kan få til med de etterhvert.
Edit 2: 2,2 ohm i serie og 10 i parallell tilsvarer -1 på pot metret, ( -4 dB ) om noen pønsker på samme hestekur.