Sluket kom meg i forkjøpet med Mr. Johnson, så tar et annet definerende album innen blues
Junior Wells Chicago blues band - Hoodoo man blues (Delmark, 1965)
På samme måte som deltablues ikkje blir særlig bedre enn Johnsons legenardiske innspillinger på siste halvdel av 30 tallet, blir ikkje elektrisk Chicago blues (egentlig blues generelt) særlig mye bedre enn det Junior Wells snerret fra seg på denne skiva, gjort sammen med bl.a. Buddy Guy på gitaren. I tillegg bidrar bassist Jack Myers og trommis Billy Warren til å holde et stødig, drivende og vannvittig heftig groove fra første til siste strofe.
Junior Wells var en badass av en fyr, sveiva rundt med kniv i tide og utide, men han hadde gjort riktig så fjåke ting lenge før denne skiva kom ut, bl.a. suverene innspillinger for Chief og Profile på slutten av 50 tallet og tidlig 60 tal.
Men det er
Hoodoo man blues som er rosinen i pølsa i hans diskografi. Dette er rå, rufsete Chicago blues skjært fullstendig til beinet. Dynamikken og samspillet mellom Junior Wells råe stemme, hans munnharpe og den emintente gitaren til Buddy Guy er helt hinsides; a match made in heaven. Det er så mye spilleglede, så mye driv og så mye snert i denne skiva, at eg vil påstå at det er et tilnærmet optimalt sted å starte om man vil utforske (elektrisk) blues. Dette vil treffe dagens rocke-ungdom, som har fått med seg white stripes og black keys, rett i mellomgolvet. Produsent Bob Koester skal ha ros for å skape et utrolig rått og live-aktig sound. Har albumet både på cd og lp, og det er liten tvil om at sistnevnte gruser leridueformatet.
På den originale utgava til Delmark var forøvrig Buddy Guy (av kontraktsmessige årsaker) kreditert som "a friendly chap". Bare synd at han spilte så Buddy Guy'sk
Åpningslåta
Snatch it back and hold it...Bedre blir det ikkje
Det skal ikkje godt gjøres å ikkje få fot her, det går nemlig ikkje an...
Grei versjon av ei låt som Mississippi Fred McDowell også har en killer versjon av
Hør den "slemme" undertonen i framføringa her. Dette er blues med en
attitude, trenge ikkje være tankeleser for å fange opp undertonen her...
Og Elvis kan bare gå og legge seg:
Genistrek å spelle den i moll, og her skinner Myers på bass om kapp med øksemester Guy.
Og til slutt,
hoodoo man sjøl (fant ikkje studioversjonen, men Wells er så tøff at vi tåler å se litt av ham også)
Det fantastiske med H
oodoo man blues som album, er at det nettopp står som en bauta av et
album. Bluesartistene var ofte singel-artister, og så ble singler kompilert og satt sammen til ymse samlere histen og pisten. Dette er et rendyrket studioalbum og er i mine ører kanskje noe av det gjeveste innen blues noensinne. Det er rett og slett en klassiker