Tar alt i én runde; m.a.o.
FULL OVERDOSE. Dette er utgivelser som var av de første som ble anskaffet for surt opptjente avisbudpenger. De er fundamenter og pæler for det som formet min musikksmak som idag favner nesten alt (men ikke U2 osv.). I min verden er dette klassikere. Noen britiske, en fra USA og en fra Canada pluss en norsk. Opplagte som Beatles, Stones og Kinks er utelatt. Derfor noen
litt særere som har blitt spilt hundrevis av ganger her i huset:
Family - A Song for Me (Reprise, 1970)
Første bekjentskap med Charlie Whitney og Roger Chapman. 3. utgivelsen. Jeg satt heldigvis på gulvet da dette ble spilt første gang, ellers hadde jeg faen meg tryna i parketten. Det er suverene melodier, ikke ett dårlig kutt og Chapman er den kommende brøleapen han skal bli kjent som. Men, det er Whitney som modererer det hele og skriver melodiene, dirigerer og får til ganske så halsbrekkende overganger i både rytme og instrumentering. Platen er sterkt påvirket av John Weider på fele og Poli Palmer på fløyte. Uten dem hadde dette ikke blitt noe av.
Jeg har skrevet noen ganger at det å få en 25 - 30-åring til å like noe slikt som dette idag, det er nært sagt en umulighet. Sønnen vår fikk den inn som 12 - 13-åring og er blant hans favoritter idag. Så, indoktrinering funker som bare det.
Produsent: Family. Høyeste plassering i England: #4
Mer britisk som var med å forme rocken:
Colosseum - Daughter of Time (Vertigo, 1970)
Samtlige i bandet er uunnværlige på denne 4.-utgivelsen. Chris Farlowe er nok mest kjent for sine vræl fra langt nede i halsen, men melodier visste han hva var, for det er denne platen stappfull av, spesielt "Three Score and Ten". Jon Hiseman på trommer spiller rævva av de fleste, men på en elegant måte. Elegante Clem Clempson på gitar likeså, en totalt undervurdert gitarist. Dick Heckstall-Smith på forskjellige sax´er gjør også mer enn det er forventet av ham. Platen er rett og slett nydelig oppi det rufsete.
Produsent: Gerry Bron. Høyeste plassering i England: #23
Keef Hartley - The Time is Near (Deram, 1970)
3.-platen som beveger seg bort fra straight Blues/R´n´B og over i et mer melodiøst landskap. Hartley (d. 2011) spiller som kjent trommer, men det er Miller Anderson som komponerer det meste, drar gitaren og synger. Gary Thain (d. 1975, 27 år gammel av elektrosjokk og litt mye Horse) er på bass. Spilte senere med Uriah Heep. En fantastisk plate som spilles igjen og igjen.
Produsent: Neil Slaven. Høyeste plassering. Slo overhodet ikke an.
Vestover til Canada, nærmere bestemt Quebec og Montreal:
Kate & Anna McGarrigle (Hannibal/WB, 1975)
Platen slo ned som en bombe da den kom. Her fikk vi det vakreste av det vakre. Utgivelsen har blitt omtalt en masse tidligere, så jeg begrenser meg til å si hvem de fikk med av musikere på, altså, en debutplate: Tony Levin, Russ Kunkel, Steve Gadd, Lowell George ml. Tydelig at noen og enhver luktet potensiale.
Produsent: Joe Boyd. Plassering (f.eks. Billboard): Fant ikke ut.
Steppenwolf - "7" (Dunhill, 1970)
5. utgivelse. Her er bandet over i en mye mer melodiøs fase. Det er bunnsolide komposisjoner med artige tekster; John Kay er i sitt ess som vokalist, Jerry Edmonton trommer i vei så stødig så stødig og gitaristen Larry Byrom briljerer på hvert eneste kutt. Tror de må ha hatt det virkelig artig i studio og visst at dette ville bli bra. Neste utgivelse, "For Ladies Only" (1971) er nesten like bra. Så gikk det saaakte nedover.
Produsent: Richard Podolor. Høyeste plassering på Bilboard: #19.
Så til Norge og mitt første virkelige møte med plateselskapet ECM:
Terje Rypdal - Odyssey (ECM, 1975)
Jeg hadde prøvd meg på "Bleak House" 7 år tidligere, men skjønte lite og tenkte at denne musikksjangeren nok ikke var noe for meg. Da dette dobbeltalbumet utkom, bød sjansen seg pånytt og det var en stor lykke å oppdage at gåsehuden kom. Rypdal tryller frem hylende, melodiøse "lyder" fra gitaren, mens Sveinung Hovensjø sørger for rytmen på bass. Dette er for meg faktisk en plate som fortsatt er i utvikling.
Produsent: Manfred Eicher (who else).
PUHH!