G
Gjestemedlem
Gjest
Det er noen år siden sist vi så dette fenomenet men nå er det på 'an igjen.
www.telegraph.co.uk
|
Det som foregår nå er galskap og historieløst. Når «venstresiden» begynner å rive ned statuer og fjerner klassikere / filmer fra HBO Så er det desperate handlinger. Dette tangerer handlingene eller retorikken til Trump og vel så det.Det er noen år siden sist vi så dette fenomenet men nå er det på 'an igjen.
Devastation of Afghan Buddha statues begins
www.telegraph.co.uk
"Most of the people who were involved in erecting the monuments were not necessarily erecting a monument to the past," said Jane Dailey, an associate professor of history at the University of Chicago."But were rather, erecting them toward a white supremacist future."
I utgangspunktet er jeg enig med deg.Det som foregår nå er galskap og historieløst. Når «venstresiden» begynner å rive ned statuer og fjerner klassikere / filmer fra HBO Så er det desperate handlinger. Dette tangerer handlingene eller retorikken til Trump og vel så det.
Vi kunne gjerne ha demonstrert mot en strukturell rasisme i Norge mot muslimer som eks - men å trosse smittevern for å overføre fantasifostre til Norge fra USA er idioti på øverste hylle. Det er også et alvorlig overtramp mot alle de som har ofret sine jobber og foreldre / besteforeldre til pandemien.
Så er det et tankekors at mennesker med minoritetsbakgrunn lettere får seg jobber i privat sektor og har en bedre karriere der enn i det offentlige. I London City er det gått enda lengre - så det er riktig at rasisme til en viss grad går hånd i hånd med proteksjonisme og pampeveldet.
Problemet med «Antirasistiske» holdinger er at man stempler grupper som svake der man selv er den «sterke» som hjelper dem. Jeg kjenner flere med innvandrerbakgrunn som kunne ha spist MDG og SV til frokost hver dag - så spar meg for disse «snille gjerningene». Få dere heller en skikkelig jobb.
Jeg synes på min side at det å tale for å fjerne Churchill og Holberg er historieløst - men hver sin smak tydeligvis.Hvis man ikke skal være totalt historieløs er det også verdt å tenke over hvorfor alle disse statuene av sørstatsgeneraler ble satt opp på offentlige steder og når det skjedde. De stammer ikke fra borgerkrigstiden. Robert E Lee sa selv at han ikke ville ha slike monumenter "for å holde krigens sår åpne". Statuene ble masseprodusert (i fabrikker i nordstatene!) i årene rundt første verdenskrig som en del av mytologiseringen av "The Lost Cause" og historisk revisjonisme om at dette var lojale soldater som kjempet for en ærefull sak. De var jo ikke det, siden de gjorde væpnet opprør mot USAs myndigheter i forsvar av slaveriet som institusjon. Men å sette opp statuer av Robert E Lee på plenen foran rådhuset i sydstatsbyer var en synlig demonstrasjon av hvem som bestemte og hvem som ikke gjorde det, og hvem lov og myndigheter var der for å beskytte. Det er ikke tilfeldig at de fleste slike monumenter ble satt opp foran rettssaler rundt 1910, like etter at NAACP var dannet og omtrent samtidig med at KKK begynte å gjøre seg gjeldende for å sette svarte tilbake på plass. Den neste bølgen av monumentbygging var foran skoler (!) på 1960-tallet som reaksjon på borgerrettsbevegelsen og kravene om desegregering da. Dette er pent innpakkede "in your face" symboler på hvit makt, hverken mer eller mindre.
Vis vedlegget 645563
Det er ikke noe historieløst i å rive ned de 1900-tallsstatuene, snarere tvert i mot. Vi har heller ikke bevart Quislings riksstøtte på Stiklestad, og jeg hører ingen påstå at det er "historieløst" eller "vandalisme" at den ble tatt ned og begravd. Selvfølgelig ble den det.
![]()
Confederate Statues Were Built To Further A 'White Supremacist Future'
President Trump hasn't mentioned it as he's defended the memorabilia over the past week, but historians say the statues were originally built to send a clear message to black Americans.www.npr.org
![]()
Whose Heritage?
Explore our resources to find out more about the history of Confederate monuments and what you can do to help remove these symbols.www.splcenter.org
![]()
The Birth of a Nation - Wikipedia
en.wikipedia.org
![]()
The Costs of the Confederacy
In the last decade alone, American taxpayers have spent at least $40 million on Confederate monuments and groups that perpetuate racist ideologywww.smithsonianmag.com
Gjestemedlem,So what? Det er ting som jeg ikke er herre over. Det betyr ikke at jeg skal være forpliktet til å ha den ene eller andre holdningen eller meningen om noe som helst, og ens rase, kjønn, alder og nasjonalitet skal aldri få legge begrensinger på hva man skal ha lov til å mene og si noe om. Denne identitetspolitiske forbannelsen er en svøpe man bør avvise som latterlig. Man skal ikke være kvinne for å ha lov til å mene noe om likestilling, og man skal heller ikke måtte være narkoman for å ha meninger om ruspolitikk, man skal ikke være kineser for å ha lov til å mene noe om den politikken de fører for sine innbyggere .. som "social credit system", og man skal ikke måtte være smittet for å mene noe om coronautbruddet og hvordan man mener det bør håndteres.
Rasisme eksisterer, men det er ikke noen "systemisk rasisme" hverken i USA, Europa eller Norge. Dette er en påstand uten rot i virkeligheten spredd som et ledd i en politisk propagandakampanje. RSA hadde systemisk rasisme, og USA har hatt det, spesielt i sørstatene. Selv i Norge har vi hatt det, behandlingen samer, kvæner og "tatere" fikk i etterkrigstiden her i landet er et mørkt kapittel. Det var verdt å demonstrere mot, og man bør hedre de som faktisk gjorde noen med situasjonen... men de er lysår fra dagens klovner og vandaler som vil lage ny revolusjon. Man finner også rasistiske holdninger hos enkeltmennesker, og det er trist, men det er noe helt annet og noe man ikke får bukt med gjennom hærverk, opptøyer og historisk revisjonisme. I dag har man funnet opp begreper som mikroaggresjon slik at absolutt enhver negativ ting som skjer kan klassifiseres som "rasisme" og enhver politiker man er uenig med i et eller annet er en "rasist" eller "brun" eller whatever. Idiotien har tilsynelatende ingen grenser. Det er bare å se her hjemme hvor fort enkelte slenger om seg med slike nedlatende betegnelser så fort de slipper opp for argumenter. Slik barnehagementalitet er ikke uvanlig.
Den virkelige rasismen handler om å forskjellsbehandle mennesker på bakgrunn av deres rase. Slik sett er affirmative action mye mer "systemisk rasisme" enn at at enkelte mennesker har dårlige holdninger til sine medmennesker.
Skal man bli kvitt rasismen må man slutte å henge seg opp i hvilken rase folk har og behandle dem som mennesker og ikke representanter for en gruppe.
Det er forsåvidt et bra poeng. Det å fjerne statuer er i seg selv ikke nødvendigvis et onde. Problemet nå er at de progressive går løs på absolutt alt og alle som gjorde eller mente noe som ikke er politisk korrekt i dag. Lincoln, Churchill, Jefferson, Washington .. alle disse er like utsatt for vandalisme, hærverk og tilgrising som sørstatsgeneraler.Hvis man ikke skal være totalt historieløs er det også verdt å tenke over hvorfor alle disse statuene av sørstatsgeneraler ble satt opp på offentlige steder og når det skjedde. De stammer ikke fra borgerkrigstiden. Robert E Lee sa selv at han ikke ville ha slike monumenter "for å holde krigens sår åpne". Statuene ble masseprodusert (i fabrikker i nordstatene!) i årene rundt første verdenskrig som en del av mytologiseringen av "The Lost Cause" og historisk revisjonisme om at dette var lojale soldater som kjempet for en ærefull sak. De var jo ikke det, siden de gjorde væpnet opprør mot USAs myndigheter i forsvar av slaveriet som institusjon. Men å sette opp statuer av Robert E Lee på plenen foran rådhuset i sydstatsbyer var en synlig demonstrasjon av hvem som bestemte og hvem som ikke gjorde det, og hvem lov og myndigheter var der for å beskytte. Det er ikke tilfeldig at de fleste slike monumenter ble satt opp foran rettssaler rundt 1910, like etter at NAACP var dannet og omtrent samtidig med at KKK begynte å gjøre seg gjeldende for å sette svarte tilbake på plass. Den neste bølgen av monumentbygging var foran skoler (!) på 1960-tallet som reaksjon på borgerrettsbevegelsen og kravene om desegregering da. Dette er pent innpakkede "in your face" symboler på hvit makt, hverken mer eller mindre.
Vis vedlegget 645563
Det er ikke noe historieløst i å rive ned de 1900-tallsstatuene, snarere tvert i mot. Vi har heller ikke bevart Quislings riksstøtte på Stiklestad, og jeg hører ingen påstå at det er "historieløst" eller "vandalisme" at den ble tatt ned og begravd. Selvfølgelig ble den det.
![]()
Confederate Statues Were Built To Further A 'White Supremacist Future'
President Trump hasn't mentioned it as he's defended the memorabilia over the past week, but historians say the statues were originally built to send a clear message to black Americans.www.npr.org
![]()
Whose Heritage?
Explore our resources to find out more about the history of Confederate monuments and what you can do to help remove these symbols.www.splcenter.org
![]()
The Birth of a Nation - Wikipedia
en.wikipedia.org
![]()
The Costs of the Confederacy
In the last decade alone, American taxpayers have spent at least $40 million on Confederate monuments and groups that perpetuate racist ideologywww.smithsonianmag.com
Det er ikke statuer av Churchill og Holberg som rives ned. Det må man gjerne diskutere, men for meg er det noe helt annet. Og det er ikke militærbaser oppkalt etter Churchill Trump nekter å endre navn på, men Fort Hood, Fort Benning, Fort Bragg, ... Hvorfor ble de basene oppkalt etter inkompetente sørstatsgeneraler, og når ble de det?Jeg synes på min side at det å tale for å fjerne Churchill og Holberg er historieløst - men hver sin smak tydeligvis.
Det er jaggu bra at man fortsatt har VHS`en, DVD`en, og minnet i orden. Denne (og alle de andre...) episoden nytes med jevne mellomrom og jeg kommer også i fremtiden til å se og gapskratte av denne serien, også tysker episoden med brannøvelse. Noe av det desidert beste som er laget for TV.Nå har de progressive funnet ut at Fawlty Towers er rasistisk og uakseptabelt, og dermed noe som skal forbys.
![]()
Fawlty Towers 'don't mention war' episode removed from UKTV over 'racial slurs'
'We want to take time to consider our options for this episode'www.manchestereveningnews.co.uk
Vi alle er jo et produkt av den tiden vi lever i. Europa endret verden med den industrielle revolusjonen - som igjen bygger på flere perioder med ting vi anser som feil i dag. Men - det har på mange måter ført fram demokrati, frihet og mindre fattigdom. Vi er fanebærere for verdier vi aldri hadde fått uten disse herrene og det har kostet dyrt på veien.I utgangspunktet er jeg enig med deg.
Men jeg får et problem i det øyeblikk jeg tenker meg tanken av å sette en kjempestatue av Adolf Hitler i Spikersuppa, fordi han så åpenbart er en person som har preget vår historie.
Columbus var en tyrann. Han "oppdaget" og raserte kulturer som langt overgikk hans eget forkvaklede verdensbilde. Men han er en av historiens helter like forbannet.
Det finnes en lang rekke "helter" med særdeles dubiøse historier. Er det historieløst å ta et oppgjør med det, og få hele menneskeheten et steg framover? Jeg ser uansett problemet med f.eks. å rasere de fantastiske katedraler i Roma og Wien fordi de ble bygget av slaver, og eies den dag i dag av en skammelig organisasjon som i århundrer har skjult barnemishandling, slaveri og drap (den katolske kirke). Historien vår er som den er, og vi bør vel forsøke å lære noe av den. Men kan vi lære uten å ødelegge verdier og bevis på vår mer og og mindre akseptable historie?
Jeg vil hevde at vi kan det. Vi kan lære noe uten å sette fyr på kirker, ødelegge statuer og sensurere morsomme filmer. Men allikevel finnes det grenser, og hvor skal vi sette dem? Hvem skal bestemme hva vi kan tåle, og hva vi bør skrape på historiens skraphaug? Pippis Negerkonge er ok for meg, men jeg kjenner flere som bare ikke tåler det. Vi bruker ikke begrepet Nigger, da vi anser det vor å være ekstremt nedsettende. Sånn er språk, vi skyver det rundt, endrer begreper hver gang de har utviklet seg til å bli negative. Mongoloid er ikke bra idag, åndssvak likeledes. Så kom Downs på banen, det er nok også på vei til å bli negativisert. Jeg hørte på radioen forleden en med afrikansk bakgrunn benytte begrepet "melaninrik" om mørkhudede, som nytt begrep høres det helt dust ut, men det kommer. men om 50 år forbys det antakeligvis, fordi det har utviklet seg til å bli et negativt begrep. Og nå ser jeg at alt jeg her har skrevet gjerne kan tolkes som om det å være mørk i huden kan sammenlignes med å være mindre utrustet intelligensmessig, om man ønsker å lese det sånn. Det koker ned til at sannheten ligger i tolkningene til den som hører, ikke den som sier noe. Jeg tror vi kan tjene litt på å tro at en hver i grunn vil oss vel. Jeg ønsker å være naiv, og det koster av og til litt. Men det koster i min verden enda mer å være mistenksom.
Det er jo Churchill og Holberg som diskuteres i Norge som et resultat av opprøret i USA.Det er ikke statuer av Churchill og Holberg som rives ned. Det må man gjerne diskutere, men for meg er det noe helt annet. Og det er ikke militærbaser oppkalt etter Churchill Trump nekter å endre navn på, men Fort Hood, Fort Benning, Fort Bragg, ... Hvorfor ble de basene oppkalt etter inkompetente sørstatsgeneraler, og når ble de det?
Hvis noen hadde plassert en gigantisk statue av Josef Terboven foran Skaugum, «fordi han var så viktig for landets historie», tror jeg den ville kommet ned igjen ganske fort, enten på høylys dag eller i nattemørke. Ser du virkelig ikke forskjellen?
![]()
Henry L. Benning - Wikipedia
en.wikipedia.org
Du kan mene og si hva du vil, men det betyr ikke at du har særlig ballast. Det du i praksis sier er at svarte amerikanere tror at de er utsatt for rasisme, men det er de egentlig ikke. Dette vet du fra din utsiktspost her i Norge? Jeg synes det er en vågal påstand.So what? Det er ting som jeg ikke er herre over. Det betyr ikke at jeg skal være forpliktet til å ha den ene eller andre holdningen eller meningen om noe som helst, og ens rase, kjønn, alder og nasjonalitet skal aldri få legge begrensinger på hva man skal ha lov til å mene og si noe om. Denne identitetspolitiske forbannelsen er en svøpe man bør avvise som latterlig. Man skal ikke være kvinne for å ha lov til å mene noe om likestilling, og man skal heller ikke måtte være narkoman for å ha meninger om ruspolitikk, man skal ikke være kineser for å ha lov til å mene noe om den politikken de fører for sine innbyggere .. som "social credit system", og man skal ikke måtte være smittet for å mene noe om coronautbruddet og hvordan man mener det bør håndteres.
Her tror jeg vi er ved kjernen i saken og uenigheten. Mener du at systemisk rasisme ikke kan eksistere uten å være formalisert i lover slik som Apartheid?Rasisme eksisterer, men det er ikke noen "systemisk rasisme" hverken i USA, Europa eller Norge. Dette er en påstand uten rot i virkeligheten spredd som et ledd i en politisk propagandakampanje.
Det ironiske er at vi ser noe av det samme i Oslo i dag. Det er en iver i byrådet etter å fjerne fritt skolevalg og at elever skal tvinges til å gå på den skolen som er nærmest hvor de bor. Noe som selvsagt fører til at barn i velstående nabolag havner på samme skoler og de i fattige bydeler havner på skoler der, sammen men mange andre underpriviligerte. Det er ikke vanskelig å se hva dette fører til. Det triste er at man forhindrer sosial mobilitet med dette, slik at det ikke er en elevs evner og prestasjoner som skal avgjøre hvilken skole man kommer inn på men hjemmeadressen.Gjestemedlem,
Jeg fikk lyst til å fortelle en historie jeg ble fortalt av en samfunnsviter for en halv mannsalder siden. Det handler om bydelen Storhaug i Stavanger. I hine hårde dager var det slik på Storhaug at arbeiderklassebarna gikk på en skole mens barna i den øvre middelklassen gikk på en annen skole. Sånt går jo ikke i lengden, så det ble etterhvert bestemt at man skulle gå på den skolen som det var naturlig å gå på ift eget bosted og reiseavstand. Så dermed skulle jo den klassediskrimineringen være en saga blott eller hva? Men det som naturlig nok skjedde var at skillet vedvarte, ettersom de to klassene bodde på forskjellige områder på Storhaug. Og dermed "naturlig" sognet til den skolen de alltid hadde gått på. So selv om diskrimineringen formelt var eliminert, så vedvarte forskjellen - og det gjør den fortsatt. I dag finner man noen av de flotteste eiendommene i Stavanger på en del av Storhaug (Godalen), samtidig som den andre delen av Storhaug alltid havner på bunn i den årlige levekårsundersøkelsen.
Jeg kjøper ikke denne systemiske rasismen. Om man har evner og talenter så kommer man langt, og så lenge rase ikke er en faktor så spiller det heller ingen rolle. Det som spiller en rolle er om man vokser opp som fattig og med foreldre uten utdanning og slike ting. Her kan man lage mye statistikk for å vise til det ene eller andre, men det handler mer om kultur og holdninger enn rase. Tiger Mom, Tiger parenting, er jo uttrykk som man kjenner og som gjenspeiler viljen og presset til å lykkes i livet, på skolen og i arbeidslivet. Et "asiatisk" kulturfenomen. Resultatet er at man kan se på statistikken at asiater (kinesere, koreanere, japanere) gjør det bedre enn gjennomsnittet... men har det noe med hudfarge og rase å gjøre? ... neppe.Og sånn er det i stor grad med afro-amerikanerne i USA også. Den formelle diskrimineringen er borte, men effekten lever i beste velgående. Når du snakker om "systematisk rasisme" så tenker du kanskje på lover og regler og generelt svært utbredte rasistiske holdninger, men jeg tenker mer generelt på rasisme som er blitt institusjonalisert (i sosiologisk betydning, som også inkluderer uformelle institusjoner). Så jeg vil påstå at i USA er det i høyeste grad systematisk rasisme, fordi USA nå har samfunns-strukturer som systematisk gjør det vanskeligere å vokse opp for de med mørk hud. Det er ikke sikkert at hvite amerikanere har mer rasistiske holdninger enn hvite Nordmenn, men strukturene i det amerikanske samfunnet diskriminerer systematisk.
Uenig. Vi oppnår kun likeverd når vi ignorerer rase, etnisitet, kjønn osv. og forholder oss til medmennesker som individer. Man må selvsagt se hvor folk får sine holdninger fra og vi skal ikke ignorere kultur og tradisjoner, men vi skal heller ikke bli så relativistiske at vi tror at alle kulturer og alle holdninger er likeverdige bare fordi de er forskjellige.Jeg er ellers enig i at folk bør behandles individuelt og ikke utfra etnisitet - men vi må se på større grupper av folk når vi skal forstå likestilling, diskriminering, inkludering, ekskludering osv, og der er etnisitet en av de viktigste grupperingene.
Det er mange i sørstatene som ikke vil ha Robert E Lee tronende på torget i byen. Husk at disse generalene kjempet for The Confederate States of America, ikke The united States of America. Det er en grunn til at vi ikke har statuer av Quisling i norske byer.Om sørstatene vil ha statuer av sine generaler så må det være greit. De kjempet for sine rettigheter og livsgrunnlag. I dag vet vi bedre - men skal de virkelig dømmes med 2020 Øyne? Det er helt galematias.
Asbjørn sier jo egentlig at å sammenligne statuene av Holberg og Churchill med statuene av sørstatsgeneraler i USA er håpløs, og forklarer hvorfor.Det er jo Churchill og Holberg som diskuteres i Norge som et resultat av opprøret i USA.
Det største faretegnet på at noe ikke er som det skal er når humor skal forbys, satire skal forbys, alt skal tas dødsalvorlig, selvironi er totalt ukjent, og alt handler om de gode og de onde. Intet rom for fleip og gjøn, fordi dette underminerer autoriteten og den gode saken.Jeg trodde faktisk at de forstod sin egen humor.
De kjempet for Sør-statenes rettigheter og livsgrunnlag. De er ikke akkurat Quislinger - kanskje tvert imot. I dag vet vi mye bedre - at slaveri er feil. Jeg ser poenget med å ikke ha statuer av sørstatgeneraler så klart - det er kanskje ikke nødvendig i et moderne amerika. Men, å dømme dem på et år 2020-grunnlag blir også feil.Det er mange i sørstatene som ikke vil ha Robert E Lee tronende på torget i byen. Husk at disse generalene kjempet for The Confederate States of America, ikke The united States of America. Det er en grunn til at vi ikke har statuer av Quisling i norske byer.
Det var faktisk Asbjørn som involverte disse sørstatgeneralene inn i debatten - men ja - jeg er enigAsbjørn sier jo egentlig at å sammenligne statuene av Holberg og Churchill med statuene av sørstatsgeneraler i USA er håpløs, og forklarer hvorfor.
Selvfølgelig er det håpløst å fjerne statuene av Holberg og Churchill.
Og som HC sier - disse generalene sloss i hovedsak for retten til å opprettholde slaveriet.
Med et slikt utgangspunkt blir det jo meningsløst av vi nordmenn skal kunne diskutere noen som helst aspekter ved amerikansk politikk fordi vi ikke er amerikanere. Skal vi ikke ha lov til å mene noe om Trump eller Biden f.eks. siden "vi som" norddmenn ikke har lov til dett fordi vår "utsiktspost" er fra utsiden av landet?Du kan mene og si hva du vil, men det betyr ikke at du har særlig ballast. Det du i praksis sier er at svarte amerikanere tror at de er utsatt for rasisme, men det er de egentlig ikke. Dette vet du fra din utsiktspost her i Norge? Jeg synes det er en vågal påstand.
Det blir et meningsløst begrep i alle fall. Siden "rasisme" er noe som stort sett brukes som et eller annet man er politisk uenig med, og alle meninger fra noen som er hvit og eller konservativ per definisjon er "rasistisk" eller "brun" som er moteordet her hjemme.Her tror jeg vi er ved kjernen i saken og uenigheten. Mener du at systemisk rasisme ikke kan eksistere uten å være formalisert i lover slik som Apartheid?
Det er ikke snakk om å dømme Robert E Lee etter 2020 standard, men snarere menneskene som fremdeles i 2020 glorifiserer han og hans like. Hele denne Confederacy greia og veiving med sørstatsflagget skaper bare ufred og problemer i USA, på tide å kaste mye av denne symbolikken på historiens søppelhaug.De kjempet for Sør-statenes rettigheter og livsgrunnlag. De er ikke akkurat Quislinger - kanskje tvert imot. I dag vet vi mye bedre - at slaveri er feil. Jeg ser poenget med å ikke ha statuer av sørstatgeneraler så klart - det er kanskje ikke nødvendig i et moderne amerika. Men, å dømme dem på et år 2020-grunnlag blir også feil.
Det kan jeg si meg enig i.Det er ikke snakk om å dømme Robert E Lee etter 2020 standard, men snarere menneskene som fremdeles i 2020 glorifiserer han og hans like. Hele denne Confederacy greia og veiving med sørstatsflagget skaper bare ufred og problemer i USA, på tide å kaste mye av denne symbolikken på historiens søppelhaug.
På en bisarr måte så har du helt rett her. Hvis vi utelukkende fokuserer å individer og driter i alt annet, så er jo alt godt og dårlig som skjer med et menneske i løpet av livet "fortjent". Begreper som likeverd mister sin betydning fordi det er omtrent klin umulig å se diskriminering uten å se på på tendenser blant ulike grupperinger. Vi må erkjenne at rase, etnisitet, kjønn, handicap, alder, religjon, klassetilhørighet osv har stor påvirkning på manges vilkår i samfunnet - og SÅ må vi forholde os til medmennesker som individer. Du synes å tro at det ene utelukker det andre, men det gjør det ikke.Uenig. Vi oppnår kun likeverd når vi ignorerer rase, etnisitet, kjønn osv. og forholder oss til medmennesker som individer. Man må selvsagt se hvor folk får sine holdninger fra og vi skal ikke ignorere kultur og tradisjoner, men vi skal heller ikke bli så relativistiske at vi tror at alle kulturer og alle holdninger er likeverdige bare fordi de er forskjellige.
Dette er ikke en analogi som ikke holder vann. Det er ikke politisk diskusjon å invalidere noens personlige erfaringer, spesielt når du ikke på noen måte går i deres sko. Jeg kan analysere og diskutere et maratonløp, men jeg kan ikke påstå at Kipchoge ikke ble sliten av å løpe under 2 timer, spesielt ikke hvis han selv hevder å ha blitt sliten. Jeg kan heller ikke, med noen form for troverdighet, hevde at det ikke er spesielt hardt å løpe maraton uten å faktisk ha gjort det selv.Med et slikt utgangspunkt blir det jo meningsløst av vi nordmenn skal kunne diskutere noen som helst aspekter ved amerikansk politikk fordi vi ikke er amerikanere. Skal vi ikke ha lov til å mene noe om Trump eller Biden f.eks. siden "vi som" norddmenn ikke har lov til dett fordi vår "utsiktspost" er fra utsiden av landet?
Seriøst?
Dette er nær ved å være en stråmann. Det er ikke slik jeg diskuterer eller bruker ordet rasisme, så kanskje du skal spare denne til du faktisk konfronteres av en person som definerer rasisme på den måten?Det blir et meningsløst begrep i alle fall. Siden "rasisme" er noe som stort sett brukes som et eller annet man er politisk uenig med, og alle meninger fra noen som er hvit og eller konservativ per definisjon er "rasistisk" eller "brun" som er moteordet her hjemme.
Påstandene er jo ikke tatt ut fra løse luften, det finnes mange statistikker og mye data som underbygger ideen om systemisk rasisme i USA. At noe skjer systematisk i denne konteksten betyr ikke at det må være formulert et system. Hvis hvite velges uproporsjonalt foran svarte i jobbmarkedet når kvalifikasjoner er like, har man da et tilfelle av systemisk rasisme selvom loven sier at man ikke kan diskriminere på bakgrunn av hudfarge?Skal noe være systemisk så må det jo være en del av et system. Da holder det ikke å dikte opp noen konspirasjonsteorier fordi man ser et og annet eksempel på dårlige holdninger. Så i det store og hele så er slike påstander tatt rett ut i fra løse luften og de som kommer med slike påstander bør også være dem som skal påvise dem, .... ellers får vi en flying teapot-situasjon.
Nja, utgangspunktet for tråden er fortsatt Trump og USA, så det er vel naturlig å tolke innlegg som at det handler om det, ikke at man plutselig snakker om Churchill-statuer i Oslo hvis man bruker ordet "historieløs". Det er nok også slik at de som eventuelt foreslår å ta ned den statuen av Churchill kanskje ikke helt har skjønt hva oppstyret om statuene av alle disse sørstatsgeneralene egentlig handler om.Det var faktisk Asbjørn som involverte disse sørstatgeneralene inn i debatten - men ja - jeg er enig
I UK driver de faktisk med å rive ned sine helter - så denne kampanjen har tatt helt av. Selv Gandhi må gjennomgå .
Generalene sloss for videre overlevelse på den økonomien de hadde den gang. Ville vi ha gjort det annerledes hvis vi var i deres situasjon? Neppe. Vi gjør jo ikke en dritt mht det moderne slaveriet vi har idag.
Ikke et ord om økonomi der, og ikke et spesielt demokratisk sinnelag heller. Det er som snytt ut av dagens "hvit makt"-bevegelse og deres teorier om "the great replacement". Borgerkrigen sluttet ikke da Lee la ned våpnene. Klart at disse ikke likte synet av Obama i det hvite hus.What was the reason that induced Georgia to take the step of secession? This reason may be summed up in one single proposition. It was a conviction, a deep conviction on the part of Georgia, that a separation from the North was the only thing that could prevent the abolition of her slavery. ...If things are allowed to go on as they are, it is certain that slavery is to be abolished. By the time the North shall have attained the power, the black race will be in a large majority, and then we will have black governors, black legislatures, black juries, black everything. Is it to be supposed that the white race will stand for that? It is not a supposable case. ...war will break out everywhere like hidden fire from the earth, and it is probable that the white race, being superior in every respect, may push the other back. ...we will be overpowered and our men will be compelled to wander like vagabonds all over the earth; and as for our women, the horrors of their state we cannot contemplate in imagination. That is the fate which abolition will bring upon the white race. ...We will be completely exterminated, and the land will be left in the possession of the blacks, and then it will go back to a wilderness and become another Africa. ...Suppose they elevated Charles Sumner to the presidency? Suppose they elevated Fred Douglass, your escaped slave, to the presidency? What would be your position in such an event? I say give me pestilence and famine sooner than that.
— Henry Lewis Benning, Speech of Henry Benning to the Virginia Convention, February 18, 1861.[1][2]
Her er jo litt av kjernen i problemet. Det at det er deres følelser og opplevelser som skal projiseres og fremmes som objektive sannheter. Dette om at hvis noen sier noe som "sårer dine følelser" så er det automatisk noe man skal forby eller noe man skal skjermes mot.Dette er ikke en analogi som ikke holder vann. Det er ikke politisk diskusjon å invalidere noens personlige erfaringer, spesielt når du ikke på noen måte går i deres sko. Jeg kan analysere og diskutere et maratonløp, men jeg kan ikke påstå at Kipchoge ikke ble sliten av å løpe under 2 timer, spesielt ikke hvis han selv hevder å ha blitt sliten. Jeg kan heller ikke, med noen form for troverdighet, hevde at det ikke er spesielt hardt å løpe maraton uten å faktisk ha gjort det selv.
La meg bemerke hertil at Hiroshima-bomberen "Enola Gay" er på display i Washington DC's hjerte. Tro om japanarane synes det er greit og innafor? Ting er ikke så svarte og hvite at det gjør noe. Mange amerikanere anser at det flyet satte punktum for andre verdenskrig. Mange andre har et litt annet syn på saken.den norske debatten altså.
Kort tid etter at nazisten som nå endelig ble dømt drepte søstera si og begikk et mislykket terrorangrep så var det ikke nazisme, terror, rasisme som sto på plakaten. Det var om en person i menigheten håndhilste eller ei.
Kort tid etter demonstrasjoner mot strukturell rasisme så diskuterer vi statuer.
'
Makan til avsporing fra utrolig viktige temaer.
Men når det blir mange nok som sier samme ting og det i tillegg underbygges av en god del ubehagelige data og statistikker så bør man kanskje begynne å ta det på alvor? Opptøyene og demonstrasjonene vi ser i dag er omtrent akkurat like de som skjedde i etterkant av Rodney King saken for nesten 30 år siden. Det virker som om ingenting har skjedd på 30 år og da er det kanskje på tide å gå litt dypere enn "hurt feelings"? Jeg tror ikke det er i USA's interesse å avfeie dette som pøbelstreker, hærverk og plyndring utført av kriminelle. Man må finne en løsning på noen underliggende problemer.Her er jo litt av kjernen i problemet. Det at det er deres følelser og opplevelser som skal projiseres og fremmes som objektive sannheter. Dette om at hvis noen sier noe som "sårer dine følelser" så er det automatisk noe man skal forby eller noe man skal skjermes mot.
Vi er vitne til en debatt om å fjerne statuer av Chruchill og Holberg grunnet BLM-kampanjen som foregår nå. Det samme i UK - der man bedriver hærverk av kjente personligheter. Det er relevansen i mitt innlegg. Poenget er at man har mistet helt bakkekontakt og sporet helt av.Nja, utgangspunktet for tråden er fortsatt Trump og USA, så det er vel naturlig å tolke innlegg som at det handler om det, ikke at man plutselig snakker om Churchill-statuer i Oslo hvis man bruker ordet "historieløs". Det er nok også slik at de som eventuelt foreslår å ta ned den statuen av Churchill kanskje ikke helt har skjønt hva oppstyret om statuene av alle disse sørstatsgeneralene egentlig handler om.
Når du skriver at dette handlet om "overlevelse på den økonomien de hadde", så er det jo et indirekte forsvar for slaveriet som institusjon og/eller å glatte over hva disse folkene selv sa at de sloss for. Fra wikipedia-linken om general Benning:
Ikke et ord om økonomi der, og ikke et spesielt demokratisk sinnelag heller. Det er som snytt ut av dagens "hvit makt"-bevegelse og deres teorier om "the great replacement". Borgerkrigen sluttet ikke da Lee la ned våpnene. Klart at disse ikke likte synet av Obama i det hvite hus.
For svarte i Alabama er nok den statuen av John Bell Hood foran skolen, statuen av Robert E Lee foran the courthouse, og den av Henry Benning på rekruttskolen ganske tydelige påminnelser om den strukturelle rasismen. Ikke glem at det er vi som bestemmer i disse institusjonene, og at du bare skal gjøre som du får beskjed om og vite din plass. Mulig det siste slaget i borgerkrigen står denne sommeren.Kort tid etter demonstrasjoner mot strukturell rasisme så diskuterer vi statuer.
'
Makan til avsporing fra utrolig viktige temaer.
Ja, det er avsporinger, drevet av sikkert velmente folk som likevel ikke har en susning om hva demonstrasjonene i USA egentlig handler om. Vil være med, liksom.Vi er vitne til en debatt om å fjerne statuer av Chruchill og Holberg grunnet BLM-kampanjen som foregår nå. Det samme i UK - der man bedriver hærverk av kjente personligheter. Det er relevansen i mitt innlegg. Poenget er at man har mistet helt bakkekontakt og sporet helt av.
Eh.. Rodney King saken var i 2012 ... kanskje du tenker på noe annet?Men når det blir mange nok som sier samme ting og det i tillegg underbygges av en god del ubehagelige data og statistikker så bør man kanskje begynne å ta det på alvor? Opptøyene og demonstrasjonene vi ser i dag er omtrent akkurat like de som skjedde i etterkant av Rodney King saken for nesten 30 år siden. Det virker som om ingenting har skjedd på 30 år og da er det kanskje på tide å gå litt dypere enn "hurt feelings"? Jeg tror ikke det er i USA's interesse å avfeie dette som pøbelstreker, hærverk og plyndring utført av kriminelle. Man må finne en løsning på noen underliggende problemer.
En finsk, veldig hvit bekjent av meg leide en cabriolet på LAX og surret seg inn i South Central LA med kalesjen nede sommeren 1991. Det var visst ikke veldig behagelig.On March 3, 1991, King was beaten by LAPD officers after a high-speed chase during his arrest for drunk driving on I-210. A civilian, George Holliday, filmed the incident from his nearby balcony and sent the footage to local news station KTLA.[2]:85 The footage clearly showed an unarmed King on the ground being beaten after initially evading arrest. The incident was covered by news media around the world and caused a public furor.
![]()
Rodney King - Wikipedia
en.wikipedia.org
En finsk, veldig hvit bekjent av meg leide en cabriolet på LAX og surret seg inn i South Central LA med kalesjen nede sommeren 1991. Det var visst ikke veldig behagelig.
Jeg bodde en periode på Bønes i Bergen som var på "riktig side av åsen". På den andre siden var Fyllingsdalen. Da det ble bygd akkurat på toppen av åsen ble det en ganske heftig diskusjon om det nye feltet skulle få postnr Fyllingsdalen eller Bønes gitt.....Gjestemedlem,
Jeg fikk lyst til å fortelle en historie jeg ble fortalt av en samfunnsviter for en halv mannsalder siden. Det handler om bydelen Storhaug i Stavanger. I hine hårde dager var det slik på Storhaug at arbeiderklassebarna gikk på en skole mens barna i den øvre middelklassen gikk på en annen skole. Sånt går jo ikke i lengden, så det ble etterhvert bestemt at man skulle gå på den skolen som det var naturlig å gå på ift eget bosted og reiseavstand. Så dermed skulle jo den klassediskrimineringen være en saga blott eller hva? Men det som naturlig nok skjedde var at skillet vedvarte, ettersom de to klassene bodde på forskjellige områder på Storhaug. Og dermed "naturlig" sognet til den skolen de alltid hadde gått på. So selv om diskrimineringen formelt var eliminert, så vedvarte forskjellen - og det gjør den fortsatt. I dag finner man noen av de flotteste eiendommene i Stavanger på en del av Storhaug (Godalen), samtidig som den andre delen av Storhaug alltid havner på bunn i den årlige levekårsundersøkelsen.
For de fleste av oss har det mye å si hvem vi vokser opp iblant, hvilken skole vi går på og så videre, og den formaliserte diskrimineringen som skjedde for 50 år siden og tidligere har stor effekt på hvordan det er å vokse opp på Storhaug i dag også.
Og sånn er det i stor grad med afro-amerikanerne i USA også. Den formelle diskrimineringen er borte, men effekten lever i beste velgående. Når du snakker om "systematisk rasisme" så tenker du kanskje på lover og regler og generelt svært utbredte rasistiske holdninger, men jeg tenker mer generelt på rasisme som er blitt institusjonalisert (i sosiologisk betydning, som også inkluderer uformelle institusjoner). Så jeg vil påstå at i USA er det i høyeste grad systematisk rasisme, fordi USA nå har samfunns-strukturer som systematisk gjør det vanskeligere å vokse opp for de med mørk hud. Det er ikke sikkert at hvite amerikanere har mer rasistiske holdninger enn hvite Nordmenn, men strukturene i det amerikanske samfunnet diskriminerer systematisk.
Jeg er ellers enig i at folk bør behandles individuelt og ikke utfra etnisitet - men vi må se på større grupper av folk når vi skal forstå likestilling, diskriminering, inkludering, ekskludering osv, og der er etnisitet en av de viktigste grupperingene.