Uavhengig av hvem som drar dette i land er det tydelig at stigmaet knyttet til å stemme på Trump er betydelig. Meningsmålingsinstituttene har ikke maktet å korrigere for dette, selvom diverse teknikker som bruk av spørsmål som - hva tror du naboen din stemmer - har vært brukt for å korrigere.
Medienes skjeve dekning, og den skarpe tonen i det politisk ordskiftet må bære hovedskylden. Sett med amerikanske øyne er bedring i økonomien, flere industriarbeidsplasser, at Europa tvinges til å bære større del av felles forsvarsutgifter i NATO, samt at Trump i motsetning til tidligere presidenter ikke har startet noen kriger, positivt.
De færreste forumister her på HFS har stemmerett i det amerikanske valget. Hva vi mener får ingen konsekvens.
Det gir grunn til å reflektere over tonen i Trump trådene. Den får kabeltrådene til å fremstå som en samling fredskongresser der man er nysgjerrig på andres synspunkter. Målet med å insinuere lav moral, intelligens eller politisk ekstremisme hos motparten kan neppe være å overbevise i diskusjonen. Utskjelling virker mot sin hensikt. Det kan dog gi avsenderen en følelse av mot, egenverd og mange "likes" på kjøpet. Desto flere likes, desto sterkere utskjelling i neste runde. Vel, den modigste makrellen er ikke den som er midt i stimen, for å bruke en metafor.
USA har gått feil vei i årtier. Enorme forskjeller på fattige og rike og et manglende sosialt sikkerhetsnett . En utvikling som skjøt fart da fagorganisasjonen mistet sin makt under republikansk styre på 80 tallet. Endel, kanskje særlig i den hvite arbeiderklassen har fått det bedre under Trump. Hans manglende statsmannsevner, personlige opptreden og forhold til sannheten etterlater endel å ønske. At Biden er den som kan snu utviklingen har imidlertid jeg liten tro på. Jeg har heller ikke latt meg overbevise om hans forhold til sannheten er særlig bedre eller om han er kapabel til å styre overholdet.
Uansett det er ikke mitt problem. Jeg hadde ikke stemmerett ved valget.