Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 2)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.534
    Torget vurderinger
    4
    Sier litt når dette må til


    1610488633832.png
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.249
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke han er i stand til å forstå hvor mye murstein som nå er i ferd med å falle ned over ham og minionene hans,

    Hvordan kan en mann som er i stand til å forstå så lite bli verden mektigste mann? Det er mysteriet, og jeg tror ikke fenomenet er et noe spesielt for USA. Trump er både et kjøtthue og en drittsekk. Drittsekker og gærninger har en forbløffende evne til å havne i posisjoner de aldri burde hatt. Vi bør gå nøye inn å se på prosessene som setter folk i posisjoner....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    håper det faller over det politiske avskummet mcconnell…
    Han padler som helvete bort fra Trump, og nå er det visst Trumps tur til å studere buss fra undersiden.

    Men trumpistene gjør skade så lenge de kan:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    Om det nå blir riksrett i USA er det særlig sannsynlig at den er ferdig før Biden uansett tar over? Og hva skjer med den saken når The Donald er vanlig sivilist klokken 12:00 den 20. januar?

    Ellers oppsummerer vel dette avsnittet, i saken fra NYT det meste:

    Republican congressional leaders who have loyally backed the president for four years were still stepping delicately. Their refusal to demand the president’s resignation and quiet plotting about how to address his conduct highlighted the gnawing uncertainty that they and many other Republicans have about whether they would pay more of a political price for abandoning him or for continuing to enable him after he incited a mob to storm the seat of government.

    Ryggrad, moral og integritet er fint det, men ingen ting trumfer å bli gjenvalgt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.675
    Antall liker
    15.777
    Torget vurderinger
    2
    Senatsbehandlingen av riksrettstevningen kan gjerne skje etter at Biden er innsatt i embedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    Sier litt når dette må til
    ....
    Det reduserer i det minste sannsynligheten for et vellykket statskupp i løpet av de neste 8 dagene til sånn ca like null.

    "Dummies" - serien har neppe gitt ut en bok om statskupp, men å ha militæret på laget er vel en slags grunnforutsetning for den som skal drive med slikt. Greit nok at mange i USA har våpen men forsvaret har større våpen.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det reduserer i det minste sannsynligheten for et vellykket statskupp i løpet av de neste 8 dagene til sånn ca like null.

    "Dummies" - serien har neppe gitt ut en bok om statskupp, men å ha militæret på laget er vel en slags grunnforutsetning for den som skal drive med slikt. Greit nok at mange i USA har våpen men forsvaret har større våpen.
    Men Trump har en stor ATOM knapp - og hans virker - men heldigvis- nå har han begrensa mulighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    Men Trump har en stor ATOM knapp - og hans virker - men heldigvis- nå har han begrensa mulighet.
    Jeg er rimelig sikker på at den ikke virker lengre. Det meste tyder jo nå på at han er dead fish in the water, så gjenstår det bare å se om han fortsatt er president i ytterligere 8 dager eller om han offisielt er ferdig før den tid.

    Hans personlige handlingsrom nå tror jeg er ca lik null, utover å kunne benåde en haug med folk muligens.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.757
    Antall liker
    13.246
    For øvrig, for å illustere galskapen. Fra mitt innimellom refererte amerikanske forum er det nå noen som lurer på hva de skal gjøre. De vil utvide garasjen og har en i familen som er entrepenør - flink fyr og hyggelige priser for slekta. Men en ivrig Trump-supporter. Kan de leie vedkommende til å utvide garasjen eller ikke?

    Hearsay i området er at alle entrepenører er i den leiren. Kan de i det hele leie inn noen eller må de droppe prosjektet siden det er for stort til å gjøre selv.

    Dette er et dypt splittet land.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    For øvrig, for å illustere galskapen. Fra mitt innimellom refererte amerikanske forum er det nå noen som lurer på hva de skal gjøre. De vil utvide garasjen og har en i familen som er entrepenør - flink fyr og hyggelige priser for slekta. Men en ivrig Trump-supporter. Kan de leie vedkommende til å utvide garasjen eller ikke?

    Hearsay i området er at alle entrepenører er i den leiren. Kan de i det hele leie inn noen eller må de droppe prosjektet siden det er for stort til å gjøre selv.

    Dette er et dypt splittet land.
    Det er kanskje mulighet for en avtale om ikke diskutere eller kommentere politikk internt i familien.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.675
    Antall liker
    15.777
    Torget vurderinger
    2
    Nå melder stadig flere republikanere at de vil gå inn for å stemme for riksrett -- saving Brand Republican™
    Liz Cheney slipper et stort mursteinlass, for å si det med Asbjørn.

    Brooks, Goser og Biggs (representanter) var aktive i planleggingen av Jan6 og republikanernes ledelse stusser nok også over hvordan Cruz og Hawley holdt på. Nå gjelder det å skape avstand til dem som var med på "seditious conspiracy".

    Trump kjørte hardt mot Pence.
    In the Oval Office last week, the day before the vote, Mr. Trump pushed Mr. Pence in a string of encounters, including one meeting that lasted at least an hour. John Eastman, a conservative constitutional scholar at Chapman University, was in the office and argued to Mr. Pence that he did have the power to act.

    The next morning, hours before the vote, Richard Cullen, Mr. Pence’s personal lawyer, called J. Michael Luttig, a former appeals court judge revered by conservatives — and for whom Mr. Eastman had once clerked. Mr. Luttig agreed to quickly write up his opinion that the vice president had no power to change the outcome, then posted it on Twitter.

    Within minutes, Mr. Pence’s staff incorporated Mr. Luttig’s reasoning, citing him by name, into a letter announcing the vice president’s decision not to try to block electors. Reached on Tuesday, Mr. Luttig said it was “the highest honor of my life” to play a role in preserving the Constitution.

    Mr. Trump was enraged that Mr. Pence was refusing to try to overturn the election. In a series of meetings, the president had pressed relentlessly, alternately cajoling and browbeating him. Finally, just before Mr. Pence headed to the Capitol to oversee the electoral vote count last Wednesday, Mr. Trump called the vice president’s residence to push one last time.

    “You can either go down in history as a patriot,” Mr. Trump told him, according to two people briefed on the conversation, “or you can go down in history as a pussy.”
    Kongressmedlemmer tok aktivister gjennom bygningen dagen før opprøret, på rekognosering. Ikke å undres over at McConnell vil distansere seg fra dette (og lettere å forstå hvorfor hans kone straks sa opp jobben som transportminister).


    Det var et kuppforsøk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    8.059
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    You can either go down in history as a patriot,” Mr. Trump told him, according to two people briefed on the conversation, “or you can go down in history as a pussy.”

    Statesmanlike to the bitter end.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ser at aftenposten og andre spekulerer i om trump kan vinne valget i -24. hvis resten av sjornalistikken er like fjern som slike spekulasjoner, så er det ikke greit…
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Hva skal vi snakke om når Trump er borte? Kanskje vedde om hvor lang tid det tar før han er ferdig og fint uthgod i Mount Rushmore? 😬

    Ole G
    Vi kan jo snakke om hvorfor noen velger å tro på sånne mennesker (mot egen overbevisning) og hva slags mekanismer som trigger denne avgudsdyrkelsen og totale fornektelse av alle fakta? Tror vi har nok å snakke om i flere år fremover jeg....
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.064
    Antall liker
    20.277
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og imens forsøger Mike Pompeo at sette ild til resten af verden.
    Læs Washington Post´s nyhetsmail her til morgen...........:mad:
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    For en gangs skyld er jeg enig med Lysbakken. Denne kritikken mot Trump kommer litt vel sent. Det er noe umusikalsk over at regjeringen i Norge skal hive seg på en bølge av krritikk mot Trump for å score noen poenger.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.534
    Torget vurderinger
    4
    Mer om mursteinen - hun tvinger nå resten av GOP til å velge side nå



    In a significant move, Rep. Liz Cheney, R-Wyo., chair of the House Republican Conference, said she will vote to impeach President Trump, making her the first member of House GOP leadership to announce publicly support of impeachment.

    In a statement released Tuesday evening, Cheney described the violent mob that breached the U.S. Capitol on Jan. 6, causing destruction and death.

    "Much more will become clear in coming days and weeks, but what we know now is enough," her statement reads. "The President of the United States summoned this mob, assembled the mob, and lit the flame of this attack. Everything that followed was his doing."

    The No. 3 Republican in the House added: "None of this would have happened without the President. The President could have immediately and forcefully intervened to stop the violence. He did not. There has never been a greater betrayal by a President of the United States of his office and his oath to the Constitution."
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men de har jo allerede valgt side? 146 eller hvor mange det var, har jo allerede vist at de er fullstendig i lomma på Trump, selv etter dette her har skjedd.
    Dette er jo ikke bare litt ubetydelig overflaterust vi snakker om. Her er det pil råttent hele veien tvers igjennom.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel allerede rimelig sikkert at det blir riksrett av det. D har majoritet i House, og når en håndfull R vil stemme for i tillegg er det rimelig sikkert. Spørsmålet blir om Senatet stemmer for fellelse, men nå som McConnell har begynt å lukte blod kan det jo gå veien der også.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.534
    Torget vurderinger
    4
    Men de har jo allerede valgt side? 146 eller hvor mange det var, har jo allerede vist at de er fullstendig i lomma på Trump, selv etter dette her har skjedd.
    Dette er jo ikke bare litt ubetydelig overflaterust vi snakker om. Her er det pil råttent hele veien tvers igjennom.
    Er jo helt enig men ved å stemme for riksrett kan du jo rette opp noe
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tullinger får stadig overraskelser når landets lover viser seg å gjelde dem også.
    In the videos, which were leaked to the Sentinel last week, Williams appeared to film himself boasting as he joined hundreds of extremists who stormed the Capitol while Congress was confirming President-elect Joe Biden’s victory.

    “How are they going to arrest every single person?” the man filming the videos, whose appearance and attire matched a photo of Williams that surfaced a earlier last week, said in one of the clips.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.534
    Torget vurderinger
    4
    Jepp

    Samme fyren, må svi dette også
    Despite concerns from prosecutors, U.S. District Magistrate Judge Embry Kidd ordered his release from custody, with conditions including a psychiatric and mental health evaluation. He was ordered to remain in Florida’s Middle District, except for when he must travel to D.C. for future hearings.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er vel allerede rimelig sikkert at det blir riksrett av det. D har majoritet i House, og når en håndfull R vil stemme for i tillegg er det rimelig sikkert. Spørsmålet blir om Senatet stemmer for fellelse, men nå som McConnell har begynt å lukte blod kan det jo gå veien der også.
    Tviler på at dette går igjennom i Senatet. McConnel er en politisk ringrev som måtte markere seg bort fra Trump sist uke (for å overleve i neste periode), men Trump sin oppslutning er såpass stor i USA at det er lite trolig at tilstrekkelig antall republikanerne i senatet ønsker å støtte dette. Også Biden prøver å unngå riksrett for å få arbeidsro og fokusere på den pågående Covid-19 krisen. Så langt har ikke Biden lyktes med å roe ned gemyttene hos Nancy Pelosi, som er på en liten personlig vendetta for tiden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Nå er det flere republikanere som åpner for å dømme Trump.


    Det trengs 17 republikanere i Senatet som stemmer for dom forutsatt at alle demokratene stemmer for. Det er allerede 3 som har sagt at de vil stemme med demokratene, og nå ser det ut som om McConnell er på gli, og da åpner det for at mange andre blir med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    en liten personlig vendetta
    Tro meg, hvis noen valset inn på min arbeidsplass med plaststrips for å ta meg som gissel og dra meg ut til ferdig oppstilt galge utenfor, etter å ha banket opp og slått i hjel sikkerhetsvaktene som sto i veien, så ville jeg også vært på "personlig vendetta" til terroristene var arrestert og dømt.

    Ville du beskrevet det som "en liten personlig vendetta" når ABB ble tiltalt og dømt etter angrepet mot regjeringskvartalet i Oslo, eller når Al Qaida og Bin Laden ble jaktet opp etter 9/11?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Beste du har skrevet av det lille jeg leser av det.
    Vi har en profet blant oss.
    Neida, det krever ikke profetiske evner for å skjønne at Trump og hans minions er langt ute å kjøre.
    Det er stort sett bare du som ikke skjønner det.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    8.059
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tullinger får stadig overraskelser når landets lover viser seg å gjelde dem også.

    " “How are they going to arrest every single person?” the man filming the videos, whose appearance and attire matched a photo of Williams that surfaced a earlier last week, said in one of the clips. "

    Vel, svaret på det er underveis. Skikkelige luringer dette her.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    4327 amerikanske borgere døde av korona i går.
    Hva sa Trump i høst: We are rounding the turn, its going to dissapear.
    Hva er verst, angrepet på demokratiet eller sviket mot folket?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tro meg, hvis noen valset inn på min arbeidsplass med plaststrips for å ta meg som gissel og dra meg ut til ferdig oppstilt galge utenfor, etter å ha banket opp og slått i hjel sikkerhetsvaktene som sto i veien, så ville jeg også vært på "personlig vendetta" til terroristene var arrestert og dømt.

    Ville du beskrevet det som "en liten personlig vendetta" når ABB ble tiltalt og dømt etter angrepet mot regjeringskvartalet i Oslo, eller når Al Qaida og Bin Laden ble jaktet opp etter 9/11?
    Hvis skyldspørsmålet alene kan legges på Trump så er jeg enig i sammenlikningen med ABB.

    Ettersom andre demokrater tross alt mener at det er best å fokuserer på neste periode - f eks den kommende presidenten, Biden - og ikke gå for riksrett - så tolker jeg dette som at Trump teknisk sett ikke direkte kan klandres eller dømmes for lovbrudd - selv om han er moralsk ansvarlig (åpenbart).

    At den påtroppende presidenten må bruke tid på å roe gemyttene til ivrige kollegaer kan tyde på at Biden er nervøs for ytterligere splittelse. Ellers er sammenlikningen med AlQaida litt i overkant drøy. Det samme med krystallnatten. Jeg hadde nær familie som var midt opp i 9/11 og tenker at det er tilnærmet respektløst å blande disse to sammen. Det betyr ikke at jeg ikke fordømmer et angrep på demokratiet - tvert i mot.

    Det spørs også om Pelosi er rette kvinne til å rydde opp etter Trump. Hun virker lite opptatt av de splittelsene som Biden ønsker å reparere, og virker i tillegg til å være i liten kontakt med velgermassene. Det er i såfall ikke så rart med en milliardformue og en toppkarriere over svært mange år.
     
    Sist redigert av en moderator:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Men de har jo allerede valgt side? 146 eller hvor mange det var, har jo allerede vist at de er fullstendig i lomma på Trump, selv etter dette her har skjedd.
    Dette er jo ikke bare litt ubetydelig overflaterust vi snakker om. Her er det pil råttent hele veien tvers igjennom.
    Prinsippløse mennesker som vil snu kappen etter vinden. Det som betyr noe nå er meningsmålinger. Hvis det republikanske grunnfjellet fortsetter å støtte Trump vil han ikke dømmes, men hvis det endrer seg vil disse 146, og plenty med senatorer, endre synspunkt "in a heartbeat".
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.675
    Antall liker
    15.777
    Torget vurderinger
    2
    FBI har nå fått tilgang til Amazons servere, der Parler-nettstedet ligger. Dette ble tilholdsstedet til Trumpistene, etter at fb begynte å fordømme "hate speech" og åpen rasisme.

    Problemet er at for å være med der, måtte man sende inn "photo-ID", bekrefte sitt telefonnr og oppgi e-postadresse. (Jeg lot være å registrere meg da jeg så det -- opplagt at de var ute etter bekreftet kontaktinfo for å begynne å samle inn penger).

    Men det betyr at FBI nå har følgende, fra patriotene som streamet video, la inn bilder og kommenterte sin deltakelse Jan6.

    1. Innlegg der de oppfordrer til The Storm og forteller hva de har tenkt å gjøre. (Mange drapsfantasier der).
    2. Video og bilder fra åstedene, med geolocation info (hvor, når).
    3. Dette kan sammenholdes med tracking av mobiltelefoner, som er presis på meteren.
    4. Det igjen kan sammenlignes med andres video-opptak fra selve angrepet, fra "kolleger" og fra media.

    Det blir ganske enkel skuring å sette sammen detaljerte anklager mot veldig mange. Deri planlegging, samordning, koordinering, gjennomføring, gjerningsbeskrivelse, tilknytning til gjerningene, avklaring av forsett og intensjon.
    Anklagerne kan gjøre jobben sittende i en solstol med en drink for hånden.

    Og etterhvert blir det også tydelig at det er mange bevis for at kongressrepresentanter og deres stab var med på opplegget. Bl.a. Moe Brooks, som startet opp Save America møtet.

     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    På tide jeg begynner å lese ørlite av hva du skriver,for du har noen profetiske gullkorn.
    Dette tror jeg er så sant. Mange stygge avsløringer på vei. Kanskje ikke slike som du tror.

    Der var defintivt innleide antifa og blm,eller anarkister/kommunister med andre ord, i front mot "sperringene og politi" .
    Hvorfor var der " 7 " politimenn når det var addresert at der kom til å komme kanskje 1 mill eller mer "farlige" Trump støttespillere?
    Og der var et hav av folk.Fredelige folk.Folk som sang og ba til Gud om at rettferdighet må komme. Andre som bare er opptatt av ekte demokrati og at det er viktig at når man stemmer så skal alle ekte stemmer telles.

    Men å vise de over millionen fredelige som var til stede i Capitol Hill den dagen unnlater pressen med en grusom agenda å nevne. Pressen graver sin egen grav dypere og dypere. De burde vert avslørt for lenge siden. Jeg har vert naiv.Fryktelig naiv. Nå skal det stilles mer krav.
    Viss dere har interesse av det finner dere flere filmklipp som viser at "politifolkene" som var tilstede åpner opp de patetiske gjerdene og vinker folk inn. Her var det nok hovedsaklig kjøpt og betalte politimenn til showet som fekk vere til stede. Flere,antar de med en ryggrad, ble bedt fra øvre hold om å holde seg hjemme.

    Så spørs det. Var det et forsøk på en insidejob fra venstresiden for å få Trump vekk raskest mulig ?
    Det sies at Trump & Co har fått hendene på Pelosi sin pc. Kan det vere at venstresiden sin hijack plan ble hijacked,og man dermed fekk hendene på den pc'en da kongressbygget ble åpnet opp for showet?
    Flotte greier.

    Hvor var dere forresten,eller ikke minst pressen,når venstreradikale brente ned bygninger,var voldelige,brente biler,prøvde å bryte seg inn i politiske bygg,i månedsvis tidligere i år?

    Jeg har vert naiv. Sendte en mail til VG igår. Får prøve å bli flinkere til slikt. Det er mange som ikke får penger eller oppmerksomhet fra meg fremover. Apple,Facebook,Twitter,de fleste store mediaoperatørene innenlands og utenlands. Og mange jeg har hatt respekt for på HFS tidligere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn