|
Embargo bassingEmbarbrassing.
Din beskrivelse ser ut til å være en kontroversiell minoritetsoppfatning som Luther selv tok avstand fra da han ble beskyldt for å mene dette.
Einig i innlegget, men eg tviler vel litt på at det var veldig mange tilsette i John F. Kennedy Center for the Performing Arts og USAID som røysta Trump.Det er jo ingen overraskelse, har ligget i kortene, men likevel stemte Amerikanerne på dette
Jeg har ikke insight der .... men at det blir et ras av folk som mister jobben er jo klart og stakkars de som trenger hjelp fra "systemet" nåEinig i innlegget, men eg tviler vel litt på at det var veldig mange tilsette i John F. Kennedy Center for the Performing Arts og USAID som røysta Trump.
Selvfølgelig påvirker det oss big time .... dette påvirker verdensøkonomienDette vil vel også treffe norske arbeidsplasser ganske direkte. Vet ikke hvor stor del av produksjonen fra norske aluminiumsverk som går til USA, men det volumet kan lett forsvinne nå.
![]()
Trump: Ska införa ståltullar – på all import
President Donald Trump uppger att USA kommer att införa tullar på 25 procent på all import av stål och aluminium. Tullarna gäller alla länder.www.svt.se
Unison research, Sonus Faber, .Michelle speller, SME og Ortofon , ingen grunn til å kjøpe amerikanskFra nå av blir det vel Italienske hifi produkter på meg?
Nok å ta av her![]()
Vi kommer nok dit ganske fort. Enten kommer høyesterett til å «tolke» loven på en måte som gir full immunitet til hele executive branch, ikke bare presidenten («følger bare presidentens ordre»), eller så kommer trump helt enkelt til å instruere sin forsvarsadvokat i DoJ om å ignorere dommen og ikke iverksette den.Det blir fascinerende å følge med på hva som skjer når den utøvende myndighet og den folkevalgte forsamling tydeligvis har bestemt seg for å undergrave og/eller ignorere den dømmende myndighet. Bra kan det i alle fall ikke gå.
Ja. Jeg kan bare se en håndfull grunner, ingen av dem spesielt aktverdige:Det er fortsatt vanskelig å ta inn over seg at folk stemte på det der.![]()
Eg skal ikkje påstå spisskompetanse på amerikansk forfatningsrettVi kommer nok dit ganske fort. Enten kommer høyesterett til å «tolke» loven på en måte som gir full immunitet til hele executive branch, ikke bare presidenten («følger bare presidentens ordre»), eller så kommer trump helt enkelt til å instruere sin forsvarsadvokat i DoJ om å ignorere dommen og ikke iverksette den.
Ja, det er minst tre steg der. Det første er ulovlig maktutøvelse. Det andre er å ignorere en rettskjennelse om å stoppe med den ulovlige maktutøvelsen, og i stedet true med hevn ovenfor «illojale» dommere. Det tredje er å kommandere justisdept’et til ikke å håndheve lov og dom, inkludert å la være å ta ut tiltaler for ulovlighetene eller la være å iverksette rettskjennelser.Eg skal ikkje påstå spisskompetanse på amerikansk forfatningsrett
Men eg tenkjer det er eit ikkje ubetydeleg steg frå straffefridom for det presidenten gjer medan han er i embetet, til det å slå fast at ingenting presidenten bestemmer kan stoppast juridisk.
Det første fritek Trump frå eit straffeansvar frå å (hypotetisk, enn så lenge) beordra Musk til å hacka seg inn i datasystema og henta ut det han vil ha. Det andre gjer presidenten til vald diktator.
I sine avgjørelser respekterer ikke «lederen» individets rettigheter, men har absolutt kontroll over det «større gode» for alle. Enhver må adlyde hans avgjørelse, uten mulighet for påvirkning eller motstand. Samfunnet etter Führer-prinsippet er bygget opp som en pyramide.
En er på toppen og andre underordnede ledernivåer følger. Hvert høyere nivå må adlydes og ordre gis videre. En lederstat kan ikke være en konstitusjonell stat fordi det ikke finnes pålitelige lover som gjelder for alle. Demokratiske prinsipper og mekanismer som valg, folkesuverenitet, pluralisme, parlamentarisme, minoritetsrettigheter og maktfordeling eksisterer ikke.
Under nasjonalsosialismen utviklet det seg en personlighetskult rundt «Führer» Adolf Hitler (1889-1945), som formet hele staten og den administrative organisasjonen. Den velkjente samtidssanglinjen «Führer befiehl, wir werden dir» (Leder, kommando, vi følger deg) uttrykte det totalitære kravet på underordning av staten, men også privatlivet, til kommandoen til en enkelt person.
En salig røre av alle 4 punktene - men mest:Ja. Jeg kan bare se en håndfull grunner, ingen av dem spesielt aktverdige:
- De ble lurt trill rundt. Trodde på forsikringene hans om at han ikke hadde noe med project 2025 å gjøre, og er nå mektig overrasket over at det likevel implementeres punkt for punkt. Suckers.
- De ønsker virkelig å erstatte et liberalt demokrati og rettsstat med et autoritært regime basert på førerprinsippet, uten checks & balances på maktutøvelsen, og er veldig fornøyd med det som skjer nå.
- De var så pissredde for å få en kompetent farget kvinne som president at de mener at hva som helst er bedre, selv kaoset og plyndringen som pågår nå.
- De tror at de selv, oligarker og/eller fundamentalister, vil tjene penger og/eller makt på å bruke trump som et verktøy for egen vinning. God business for de som driver private fengsler, f eks. Til h..e med landet, 99 % av befolkningen og med rettsstaten så lenge man selv kan innkassere blodpenger og tvinge egne leveregler på alle andre.
Og der var tariffen klar - gjetter norsk aluminiumsindustri jublerDette vil vel også treffe norske arbeidsplasser ganske direkte. Vet ikke hvor stor del av produksjonen fra norske aluminiumsverk som går til USA, men det volumet kan lett forsvinne nå.
![]()
Trump: Ska införa ståltullar – på all import
President Donald Trump uppger att USA kommer att införa tullar på 25 procent på all import av stål och aluminium. Tullarna gäller alla länder.www.svt.se
Fyttihelvete, for en gang rævslikkeri"Vi trenger Grønland på grunn av nasjonal sikkerhet, internasjonal sikkerhet og verdensfred"
Sitat TrampTrampTrump fra AirForce One 10.02.25
I 2017 var hele 11,3 prosent av denne eksporten til EU aluminium. Andelen av samlet utført fastlandseksport til USA var på bare 0,2 prosent. Norsk eksport av stål er for øvrig liten i denne sammenhengen.
I figur 2 synliggjøres verdien av aluminiumseksporten totalt – og til EU, USA og resten av verden i samme periode. Vi ser her at mesteparten av norsk aluminium sendes til EU-land.
Av den totale eksportverdien av norsk aluminium i 2017 på 31,9 milliarder kroner gikk hele 30,9 milliarder, eller 97,0 prosent dit. Bare 0,2 prosent ble eksportert til USA. Trump-tollen har dermed hatt liten direkte betydning. En EU-toll ville gitt større skadevirkninger.
Jeg klarte hele 5:21 før sprutbrekningene tok fullstendig overhånd. Jeg skal innrømme at jeg begynner å bli litt redd for framtiden for barn og barnebarn nå, ja.Fyttihelvete, for en gang rævslikkeri
Klarte 3:55..... Da måtte jeg stoppe og gå ut å spy![]()