Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    du kan til en viss grad forme lyden da hvis du ønsker det på sikt utover høst/vinter
    Kjører den på Sonus Faber Cremona M, og første inntrykk er at jeg kunne tenke meg litt mer ro i diskanten og litt mer åpen i mellomtonen. Jeg er jo ikke vant til lyden enda, så vi får se hvordan det høres ut etter noen timer til.
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Kjører den på Sonus Faber Cremona M, og første inntrykk er at jeg kunne tenke meg litt mer ro i diskanten og litt mer åpen i mellomtonen. Jeg er jo ikke vant til lyden enda, så vi går se hvordan det høres ut etter noen timer til.
    Det er ihvertfall ting man kan endre på med rør , de to tingene du nevner allså
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har PrimaLuna en egen nettside?
    Finner noe strek-usa side, men var på utkikk etter deres egen.
    Leste noen rykter om en kommende topp-serie forsterkere. 😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mye god info på USA siden.. så er vel den som kan sies å være hjemmeside..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har PrimaLuna en egen nettside?
    Finner noe strek-usa side, men var på utkikk etter deres egen.
    Leste noen rykter om en kommende topp-serie forsterkere. 😊
    Tørr ikke tenke på hvordan en topp serie kan låte med tanke på evo400..
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Ryktene om en evt topp-serie er vel nettopp det pt, altså rykter. Sjekket litt opp i dette før jeg gikk til innkjøp av EVO400. Prisen blir også endel høyere om man skal tro på anmeldelsen hvor dette ble sagt i en bisetning. Slik jeg forstår det er vel dette knapt kommet så langt som til tegnebrettet. Min vurdering er at PL holder seg meget godt i pris på bruktmarkedet og derfor var valget enkelt. Holder ikke akkurat pusten på noe som ikke er mer konkret og nærstående. :giggle:

    Livet er for kort for dårlig lyd og musikk. I hifi sammenheng er evt 1-2 år før lansering en evighet om dette blir noe av. Spennende er det uansett. :)
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    123
    Antall liker
    281
    Er svært fornøyd med PrimaLuna EVO100 dac'en som kanskje ikke får nok oppmerksomhet ift flere av de andre komponentene til PL? Kombinasjonen med EVO400 låter fortreffelig og gir oppsettet mitt den berømmelige prikken over i'en. Vil faktisk gå så langt å si at jeg vanskelig ser for meg å skille dem to da de utfyller hverandre meget godt. Dac'en oppleves som herlig analog og blir min versjon av "vinylrigg". Den gir mellomtonen det lille ekstra organiske tilskuddet. Det skriker ikke ut detaljene, men har en herlig helhet ved seg. Det spiller musikk uten at det blir hardt og kjedelig. Absolutt verdt å teste om du har en PL forsterker eller trenger en dac som gir litt mer organisk klang og er fornuftig priset. Ikke noe å trekke for lyden i min bok, men det er "kun" en dac uten streamer, hodetlf forsterker etc.

     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Støtter Corisons tankegang. Synergi er viktig. Historien om PrimaLuna handler om produkter som er velfungerende nok. Ikke fancy, ikke prestisje, ikke high end i betydningen visuelt imponerende, men tilfredsstillende og stimulerende når vi vil høre på den musikken vi bryr oss om - inkludert konsentrert lytting.

    Det praktiske betyr også noe. Grei oppstart hver dag, lite støy, uproblematiske rør-bytter og topp respons på kvalitetsrør. Plusser du på noen tusen, kan du både løfte nivået og dra lyden i den retningen egen smak og øvrig utstyr tilsier.

    Det er prinsipielt umulig å uttale seg om produkter som ikke finnes. Det er mulig at PrimaLuna tryller frem noe som er et stort lydmessig hopp oppover med en såkalt high end-serie, men jeg ville i utgangspunktet heller sett meg om etter høyttalere som enda bedre henter ut potensialet i det som allerede finnes. Høyttalere som rør biter bra på, som frigjør mer av den dynamikken og de klangmulighetene ved rør som fascinerte oss den første gangen.

    PrimaLuna er helt sikkert ikke best, og det finnes drøssevis av andre knallgode ting å få tak i, men sjansen for å bevege seg mer sidelengs enn oppover er absolutt til stede. Det kan være at det gir mer å optimalisere det en har, enn å bytte.

    Ny vinylkilde i februar var et markant hopp oppover. Definitivt. PrimaLuna hang på, responderte annerledes enn 300B- (å ja!)monoblokker og cj preamp (tried and trusted), men mer som et alternativ enn et definitivt kvalitetshopp. Slik har det vært med andre alternativer også, og det forteller meg i grunnen at PrimaLuna er bra nok og kvalifisert for permanent oppholdstillatelse. Jeg liker å ha den der.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er svært fornøyd med PrimaLuna EVO100 dac'en som kanskje ikke får nok oppmerksomhet ift flere av de andre komponentene til PL? Kombinasjonen med EVO400 låter fortreffelig og gir oppsettet mitt den berømmelige prikken over i'en. Vil faktisk gå så langt å si at jeg vanskelig ser for meg å skille dem to da de utfyller hverandre meget godt. Dac'en oppleves som herlig analog og blir min versjon av "vinylrigg". Den gir mellomtonen det lille ekstra organiske tilskuddet. Det skriker ikke ut detaljene, men har en herlig helhet ved seg. Det spiller musikk uten at det blir hardt og kjedelig. Absolutt verdt å teste om du har en PL forsterker eller trenger en dac som gir litt mer organisk klang og er fornuftig priset. Ikke noe å trekke for lyden i min bok, men det er "kun" en dac uten streamer, hodetlf forsterker etc.

    Takk for innlegget, jeg er veldig nyskjerrig på denne Dac og bruker erfaringer som din gjør den enda mer aktuell
    har ellerede begynt å sjekke hva jeg har av 12ax7 varianter, og sjekket med PL hvilke typer jeg eventuellt kan bruke
    sånn som 5751 og 7025
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Velfungerende nok, helt sikkert ikke best. Bra oppsummert, @awe og et godt råd om når man kan vurdere å hoppe av karusellen 😉👍😎
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    I det øyeblikket vi snakker om High End lyd, er jeg ikke så sikker på at man vil snakke om det samme. Til og med der vil det være preferanser ute og går.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Skal jeg gi råd til en som er ny i hobbyen vår så er det vel nettopp å hoppe av karusellen når man koser seg med det man har, og man liker å spille musikk på det, jakten på endring og eller forbedring er ofte en labyrint som leder en bakover sidelengs og ofte inn i blindgater.

    PL gir meg ihvertfall mange gode stunder hvor jeg dras inn i musikken og glemmer alt rundt, det at jeg kan rulle rør er en stor bonus også.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Så det ble PL dac på deg? Eller bare på lån?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har da hatt evo100 dac i hus ett døgn og den er en knallmatch med evo300 som forventet.
    Skal la orginalrørene stå i en ukes tid for å bli kjent med lyden
    Jeg streamet fra før ifra bliesound node 2 og forventet ett hopp i lydkvalitet .
    Det skulle bare mangle forøvrig 😀
    Via erfaringer så har jeg lært meg å ta « den spiller analogt» uttalelser om dac med en klype salt
    Har hatt AN dac1 og Ear dac her før som begge spilte analog lignende .
    Mitt korte inntrykk av evo 100 sålangt er at de har lykkes i større grad med akkurat dette.
    Forbehold må taes iom at oppsett er forskjellige men alikevel tør jeg stå for den påstanden.
    Jeg skal bruke de nærmeste dagene til å bli bedre kjent med lyden og kommer tilbake med opplevd erfaring her.
    Det jeg kan si kort her og nå er at den spiller stort, åpent, mer fyldighet i lyden, og vokaler har fått kropp😀

    god helg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg byttet ut siemens halske silver plate med Mullard M8136 i senter posisjonene på Evo300, og førsteinntrykket er
    bra, spiller noe bredere, og med enda mer naturtro vokal, blir spennede å ha disse på plass en stund :)
    skal venne meg til de og så er det vel litt rør rulling på Dac som blir neste, selv om jeg egentlig ikke føler behov for det, merkelig nok :) Vil ta med at de Siemens rørene ikke gjorde seg bort her og skal testes mer senere
    noen som har forslag til en dugelig coax kabel her forresten ? ikke dyr men gjerne en god
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.933
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Da har jeg byttet ut siemens halske silver plate med Mullard M8136 i senter posisjonene på Evo300, og førsteinntrykket er
    bra, spiller noe bredere, og med enda mer naturtro vokal, blir spennede å ha disse på plass en stund :)
    skal venne meg til de og så er det vel litt rør rulling på Dac som blir neste, selv om jeg egentlig ikke føler behov for det, merkelig nok :)
    noen som har forslag til en dugelig coax kabel her forresten ? ikke dyr men gjerne en god
    Jeg er veldig godt fornøyd med In-akustik digital kabler her i mitt oppsett, ta og sjekk det ut :)

    mvh
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er svært fornøyd med PrimaLuna EVO100 dac'en som kanskje ikke får nok oppmerksomhet ift flere av de andre komponentene til PL? Kombinasjonen med EVO400 låter fortreffelig og gir oppsettet mitt den berømmelige prikken over i'en. Vil faktisk gå så langt å si at jeg vanskelig ser for meg å skille dem to da de utfyller hverandre meget godt. Dac'en oppleves som herlig analog og blir min versjon av "vinylrigg". Den gir mellomtonen det lille ekstra organiske tilskuddet. Det skriker ikke ut detaljene, men har en herlig helhet ved seg. Det spiller musikk uten at det blir hardt og kjedelig. Absolutt verdt å teste om du har en PL forsterker eller trenger en dac som gir litt mer organisk klang og er fornuftig priset. Ikke noe å trekke for lyden i min bok, men det er "kun" en dac uten streamer, hodetlf forsterker etc.


    Dette kan jeg skrive under på , kombinasjonen av DAC og forsterker er en synergi effekt som jeg sjelden har opplved med andre merker
    Jeg tror også denne kan være prikken over I for mange som vil ha mer analog, organisk lyd tilført i anlegget.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg foretatt litt rørbytter på EVO100 dac
    Satte inn RCA 5RGYW likeretter rør, 2x RCA 7025, og 2x Mullard ecc186

    forløpig inntrykk er bra , mellontonen er smooth, på den varme siden, detaljene er på plass men ikke påtrengende
    3D er også på plass her, gjorde egentlig en bommert her da jeg byttet alle rør likt, så her får jeg litt jobb i etterkant med å finne
    ut hva de forskjellige rørene bidrar med.


    God helg






    image.jpg
    image.jpg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er det fler enn meg som har hørt om og eventuelt testet følgende

    man skal bytte rør 2 og 5 og sette inn ett rør som er på den slanke siden fra mellombass og nedover,
    (har hørt jj har ett som visstnok oppfyller dette)
    Dette skal visstnok øke detaljrikdommen i mellomtone og videre oppover og åpne lydbildet ytterligere

    Jeg har ingen JJ rør liggende men kan tenke meg at jan5814a av senere årgang kanskje kan gjøre susen
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Liten oppdatering , fant ut at jeg setter inn Siemens halske nickel plate i 2og 5 posisjon , disse har jeg nettopp hatt i senter posisjonene og synes de var ganske nøytrale. Funker dette bra så blir det å teste sylvania/ge 5814 varianter på sikt , fordi det er billigere å bruke de der 😀
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg endelig fått jaktet ned en quad sylvania 6ca7 , tar nok sin tid før jeg faktisk får de men må si jeg gleder meg 😀
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk til entusiastene som fyrer på med glede og gnist i denne tråden. Når det er slik, er lydinteressen verdt hver krone vi investerer. Takk til RoDa som kan kunsten å hoppe av karuseller: Lenge leve jordnære, selvstendige og gjennomtenkte holdninger til lidenskapen for lydutstyr. Det handler ikke så mye om å være raskest og sterkest for den modne musikkelsker, men mer om å senke skuldrene, sette seg godt til rette og høre etter en stund.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det EI produserte EL34 , laget for Siemens , som spiller , disse ble produsert på bestilling fra bla Phillips,Telefunken og Siemens etter de hadde gitt seg med produksjon .
    Mener å huske at de ble laget på utstyr fra Telefunken, de ble produsert slutten av 80 tallet frem til begynnelsen av 90 tallet , har ikke klart å dekode kodene enda. Disse skiller seg fra de andre EI rørene jeg har , de har større sokkel og. Høyere glass.
    Har snakket med en del som mener de ligner tidlig metal base telefunken lydmessig, det kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte for jeg har ikke metall base her.
    Uansett så spiller de flott og sammenlignet med de Matsushita produserte el34 så er de hakket mer åpen i toppen on mer kontrollert i bunnen, mellontonen på matsushita er nok mer organisk mens disse er litt mer nøytrale med fine klang farger DB23749B-F5E0-4FB4-9C7B-271B62F8A724.jpeg
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg satt inn Rogers 12ax7a rør, laget ved <Herleen fabrikken, de tilførte mer klang i lydbildet kontra rca7025, som jeg synes var ganske nøytral
    disse er fra ca 1960 greyplate, halo getter, skal lete å se om jeg finner bugle boy varianten med foil og d getter etterhvert :)

    god helg, håper det spilles musikk på PL rundt omkring
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er litt nyskjerrig på hvordan deere andre oppfatter forskjellen mellom 4 og 8 ohm utgangene .
    For min egen del så opplever jeg at det spiller annerledes, men at jeg kan like begge utgangene, hos meg spiller 8 ohm utgangen
    litt fetere, dvs litt mer bass og en bredere pensel, mens 4 ohm oppfatter jeg som mer oppløst og nyansert ,og en strammere bass gjenngivelse
    gir meg en følelse av kinderegg, da det spiller såpass forskjellig og jeg liker begge

    Antar at dette vil være høytaler avhengig,
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Er det EI EL 34 fra Audiomix du bruker @jokris ? Har akuratt skaffet meg en Prologue Premium , står std rør i den.
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Da vil jeg teste de , har kjøpt Svetlana Winged C EL 34 av Hans , til en annen forsterker jeg hadde. Men, ikke testet EI
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da vil jeg teste de , har kjøpt Svetlana Winged C EL 34 av Hans , til en annen forsterker jeg hadde. Men, ikke testet EI
    håper du blir like fornøyd, bedre til prisen vet ikke jeg om, og de spiller bra uansett pris også imo, det finnes en anneneRI utgave også laget slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet, de ligner ganske mye lydmessig i min forsterker, men de er vanskeligere og dyrere å få tak i
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg hatt gleden av å ha EVO100 dac i hus noen uker, og tenkte jeg skulle dele litt inntrykk i tråden ,
    Kan starte med det som var kanskje den viktigste grunnen til at denne sto øverst på en kort liste over kandidater,
    synergien med andre Primaluna produkter, den er helt klart til stede.
    Neste viktige punkt var å komme så nærme som mulig en Analog lyd gjengivelse, innfrir til de grader på det punktet.
    Sist jeg handlet en god dac var dette også viktig og jeg gikk for dac fra Ear Yoshino, den gang var den regnet som en av
    de mest analog lydende på markdedet i min prisklasse og kanskje litt over også.
    Fullt EAR oppsett den gangen og synergi effekten var der, ,em etter å ha hatt EVO100 en stund, så mener jeg
    at denne er bedre på dette punktet med ganske stor margin ,,,,
    En annen ting jeg mener EVO er bedre på er effekten av tube rolling, sjelden opplevd såpass forskjell på en kilde ved å bytte
    2 sett signal rør, i tillegg så kan den bruke to forskjellige typer likeretter rør, som også endrer lyden
    5R4 gir en varmere gjemmgivelse enn 5AR4, men har ikke testet NOS 5AR4 så det er sagt.

    Vil ta med en liten detalj til, jeg/vi spiller nå musikk hver dag og det er det lenge siden jeg har gjort, bruker faktisk
    også dac innimellom ved film/sport/tv serie også da lyden fra to kanaler via Primaluna gruser flerkanals oppsettet

    Er du ute etter en ren dac, uten pre og hodetelefon utg, så anbefaler jeg denne på det varmeste
    hvis du er ute etter en analytisk Dac, kikk videre, vil du ha en som drar deg inn i musikken, og gjør at du har lyst til å høre
    alle typer musikk, å høre gamle favoritter på en helt ny måte, sjekk denne ut

    trekk fra en del fordi jeg ikke klarer å være objektiv, men liker du analog lyd, tuberolling(spiller veldig bra med irginal rør også, bedre enn evo300 sine org) så ta en lytt på denne
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg foretrekker 4 ohm og UL hver gang og uavhengig av hvilke utgangsrør som står i Dialogue HP. Tightere, mer dynamisk og med bedre tonal definisjon, selv på høyttalere med grei impedans og høy følsomhet. Kombinasjonen av bitt og snert, kvikt og åpent, og klangrikdom er noe av det som gjorde at jeg falt bortimot pladask for denne forsterkeren. Jeg vil gjerne ha drama, kontrast og respons inn i musikken.

    Kjør på med subjektive betraktninger, jokris. Det kommer mye bra ut av det. Og skulle det dukke opp noen med røde kort og krav om pottetrening, så smiler vi bare forståelsesfullt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen her som har sammenlignet Evo 200 og 300 mot hverandre?

    Primaluna har gjort en god jobb med å liste opp forskjellene, men hvordan det slår ut lydmessig vet jeg selvsagt ikke, men en vektforskjell på 6 kg bør i det minste være hørbart om man har høyttalere som favoriserer litt strømstyrke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn