Prima Luna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    129
    Antall liker
    340
    Helt enig. Terje yter ekstremt bra service. Kunnskapsrik, meget rask levering, rask korrigering om noe oppstår med kjøpt produkt, ingen kjøpepress og topp oppfølging ved interesse/kjøp. Dette gir en meget god kjøpeopplevelse. Terningkast 6 alle dager i uken.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    323
    Antall liker
    480
    Sted
    Fredrikstad
    Leste dette i et intervju med Herman Dungen i hi-fi News:
    «Antyding bigger than the EVO 400s in the pipeline? 'Yes, we will be launching a Reference Series integrated, pre and power amp, at about €6500 apiece, later this year.'». Noen som vet noe mer om dette? Artikkelen er fra mai 2020.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Spennende. Hvilken modell er dette, Evo?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Vil stille ett spørsmål her inne , er det fler enn meg som opplever at rør ala telefunken passer ekstra godt inn i posisjon 2 og 5 ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det spørsmålet er like godt som det er krevende, jokris. Ingen tvil om at de to i midten (3 og 4) umiddelbart gir størst virkning, og det er kanskje nettopp der vi prøver ut nyervervede rør først. Men så kommer neste fase der totaliteten skal blandes til. I prinsippet skulle rørene 1, 2, 5 og 6 ha samme funksjon i integrerte og effektforsterkere fra PrimaLuna, trodde jeg. Her kan det være at kobling og rekkefølge har betydning, det har jeg ikke kunnskap om. Samtidig har jeg til sammen ti 12AU7-rør i sving hvis jeg også bruker CD-spilleren fra PrimaLuna.

    For meg er det lettere å bruke det mest konstante RIAA-trinnet jeg har (med transistorer, altså uten rørbytter, fra Heed) og en vinylmaskin der jeg har funnet min foretrukne kombinasjon av drivverk, arm og pick up, når jeg prøver å isolere virkningen av rørbytter i Dialogue HP. Selvsagt må ellers plassering av komponenter og møbler være uforandret.

    En annen faktor er at en virkelig skal kjenne sine innspillinger når en sitter og hører etter nyanser ved rørbytter. Her er forskjellene så store at det faktisk er nødvendig å ha hørt godt etter på mye forskjellig utstyr over tid. En reagerer nesten instinktivt når det skjer noe i gjengivelsen av innspillinger en kjenner ut og inn.

    Telefunken er så bra at det i utganspunktet er mye å glede seg over i enhver posisjon og ethvert egnet kvalitetsprodukt. De beste variantene når langt i å gi i både pose og sekk etter min erfaring, altså nok fylde i grunntoneområdet og helt fenomenalt differensiert klangrikdom oppover i toneregisteret. Karakteristisk for alle Telefunken-rør som jeg har prøvd (og Siemens), er at all svulming i øvre bass holdes under bemerkelsesverdig kontroll (i de forsterkerne og med de høyttalerne jeg har hørt, som egentlig er et for tynt grunnlag). Til sammen skaper dette et enestående skarpstilt og presist lydbilde, rytmisk, klanglig og akustisk, der de mest forseggjorte (802ish) skiller seg merkbart ut. Dette har mye med støynivå og stillhet, sort bakgrunn osv. å gjøre, men ikke bare det.

    Gode Mullards gir gjennomgående mer fylde i øvre bass og nedre mellomtone, men det er verdt å merke seg hvordan de beste variantene nærmer seg de beste fra Telefunken/Siemens i snert og presisjon kombinert med dynamikk, spilleglede og overtoner. Forskjellen i klangbalanse blir likevel ikke borte. Det er uansett en stor glede å eie topprør som dette.

    I posisjonene 2 og 5 har jeg faktisk brukt Cifte og Siemens mest, uten å ha noen systematisk god forklaring på akkurat det. Altså a la Telefunken klangmessig +/- variasjonene. For det mest gir det et friskt, livlig klangbilde som kler flertallet av innspillinger, men det kan faktisk tippe mot litt hvitskjær hvis innspillingen har (for) lys klangbalanse. Med for eksempel Mullard 8136 skjer slikt ytterst sjelden.

    Dette innlegget blir utvilsomt for langt, og klarer likevel bare å krafse i overflaten. Slik er det med ord som skal beskrive lyd. Klisje-alert: Det beste er å prøve ut med egne ører.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk, RoDa. Du vet bedre enn meg hvor kilent det kan være å skrive om lyd. Når en har trykket "Svar", eller leser det en har skrevet i etterkant, er det fort gjort å tenke at i beste fall halvparten treffer et eller annet. Likevel er det kanskje bedre å bidra enn å feige ut, hvis en nå først har noe på hjertet.

    Skriving i går fikk meg i alle fall til å innse at jeg må ha mer Telefunken! Sånn kan det gå her i verden, selv om jeg nok har brukt mer penger på rør enn forsterker etterhvert. Men alternativet kunne ha vært f. eks. flere kabler eller enda en forsterker. Et godt utvalg av rør i en PrimaLuna gir for meg faktisk flere muligheter.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Det spørsmålet er like godt som det er krevende, jokris. Ingen tvil om at de to i midten (3 og 4) umiddelbart gir størst virkning, og det er kanskje nettopp der vi prøver ut nyervervede rør først. Men så kommer neste fase der totaliteten skal blandes til. I prinsippet skulle rørene 1, 2, 5 og 6 ha samme funksjon i integrerte og effektforsterkere fra PrimaLuna, trodde jeg. Her kan det være at kobling og rekkefølge har betydning, det har jeg ikke kunnskap om. Samtidig har jeg til sammen ti 12AU7-rør i sving hvis jeg også bruker CD-spilleren fra PrimaLuna.

    For meg er det lettere å bruke det mest konstante RIAA-trinnet jeg har (med transistorer, altså uten rørbytter, fra Heed) og en vinylmaskin der jeg har funnet min foretrukne kombinasjon av drivverk, arm og pick up, når jeg prøver å isolere virkningen av rørbytter i Dialogue HP. Selvsagt må ellers plassering av komponenter og møbler være uforandret.

    En annen faktor er at en virkelig skal kjenne sine innspillinger når en sitter og hører etter nyanser ved rørbytter. Her er forskjellene så store at det faktisk er nødvendig å ha hørt godt etter på mye forskjellig utstyr over tid. En reagerer nesten instinktivt når det skjer noe i gjengivelsen av innspillinger en kjenner ut og inn.

    Telefunken er så bra at det i utganspunktet er mye å glede seg over i enhver posisjon og ethvert egnet kvalitetsprodukt. De beste variantene når langt i å gi i både pose og sekk etter min erfaring, altså nok fylde i grunntoneområdet og helt fenomenalt differensiert klangrikdom oppover i toneregisteret. Karakteristisk for alle Telefunken-rør som jeg har prøvd (og Siemens), er at all svulming i øvre bass holdes under bemerkelsesverdig kontroll (i de forsterkerne og med de høyttalerne jeg har hørt, som egentlig er et for tynt grunnlag). Til sammen skaper dette et enestående skarpstilt og presist lydbilde, rytmisk, klanglig og akustisk, der de mest forseggjorte (802ish) skiller seg merkbart ut. Dette har mye med støynivå og stillhet, sort bakgrunn osv. å gjøre, men ikke bare det.

    Gode Mullards gir gjennomgående mer fylde i øvre bass og nedre mellomtone, men det er verdt å merke seg hvordan de beste variantene nærmer seg de beste fra Telefunken/Siemens i snert og presisjon kombinert med dynamikk, spilleglede og overtoner. Forskjellen i klangbalanse blir likevel ikke borte. Det er uansett en stor glede å eie topprør som dette.

    I posisjonene 2 og 5 har jeg faktisk brukt Cifte og Siemens mest, uten å ha noen systematisk god forklaring på akkurat det. Altså a la Telefunken klangmessig +/- variasjonene. For det mest gir det et friskt, livlig klangbilde som kler flertallet av innspillinger, men det kan faktisk tippe mot litt hvitskjær hvis innspillingen har (for) lys klangbalanse. Med for eksempel Mullard 8136 skjer slikt ytterst sjelden.

    Dette innlegget blir utvilsomt for langt, og klarer likevel bare å krafse i overflaten. Slik er det med ord som skal beskrive lyd. Klisje-alert: Det beste er å prøve ut med egne ører.
    Takk for ett utfyllende og godt svar 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.324
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk, RoDa. Du vet bedre enn meg hvor kilent det kan være å skrive om lyd. Når en har trykket "Svar", eller leser det en har skrevet i etterkant, er det fort gjort å tenke at i beste fall halvparten treffer et eller annet. Likevel er det kanskje bedre å bidra enn å feige ut, hvis en nå først har noe på hjertet.

    Skriving i går fikk meg i alle fall til å innse at jeg må ha mer Telefunken! Sånn kan det gå her i verden, selv om jeg nok har brukt mer penger på rør enn forsterker etterhvert. Men alternativet kunne ha vært f. eks. flere kabler eller enda en forsterker. Et godt utvalg av rør i en PrimaLuna gir for meg faktisk flere muligheter.
    Skrivingen din fikk meg til å innse at jeg må ha noe Mullard etterhvert. :)
    Fra CV4004erfaringen i Unison Research for mange år siden så lever fortsatt gode minner.
    Raytheon 12BH7ene som kom inn på julaften gir også et godt inntrykk, jeg heller nok mot varmt, fyldig og tilgivende. Hvitskjær er ikke noe gøy.

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.324
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis! Godrørene på plass i midten, ser jeg 👍
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Leste et sted at noen forsterkere var slik konstruert at jording ble sterkere med bur på... Liker best uten når jeg bruker rør.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.324
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Leste et sted at noen forsterkere var slik konstruert at jording ble sterkere med bur på... Liker best uten når jeg bruker rør.. :)
    Har ikke engang prøvd min med buret på, tenker at det kun er for å beskytte mot klåfingre. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Leste et sted at noen forsterkere var slik konstruert at jording ble sterkere med bur på... Liker best uten når jeg bruker rør.. :)
    Forsterkeren/buret er konstruert slik at stålet ikke er i kontakt med hverandre. Det er 4 silikonplugger som hindrer kontakt. Det følger også med 4 reserveplugger så det må være et poeng at det ikke skjer.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    5.153
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Buret, stålet og silikon plugger (og mye annet) har ikke noe med jord å gjøre.
    Kun mot klåfingrer og andre fingrer som helst bør gjøre noe annet enn å befatte seg med elektronikk og høye spenninger.
    No ground - No problem.
    Ved feil kan det være en faktor i forhold til sikkerhet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Buret, stålet og silikon plugger (og mye annet) har ikke noe med jord å gjøre.
    Kun mot klåfingrer og andre fingrer som helst bør gjøre noe annet enn å befatte seg med elektronikk og høye spenninger.
    No ground - No problem.
    Ved feil kan det være en faktor i forhold til sikkerhet.
    Jeg tror de fleste her skjønner at silikon ikke har noe med jord å gjøre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Bestillte meg nettopp et sett med Tung-sol KT120 og har fra før en bestilling på Genalex GL KT77, men jeg er litt usikker på om jeg får sistnevnte da de ser ut til å være tomme på hovedlageret.

    Det skal bli spennende å se hva de ekstra kreftene gjør med høyttalerene mine.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.676
    Antall liker
    12.014
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fine forsterkere, dette her. Men en ting kunne de spart seg for - det røde lyset ved ultralineær drift! Det synes jeg er direkte ulekkert. Dessuten, det er jo helt ulogisk. Det «sier» at det er noe galt et sted, det er i hvert fall det første som slår meg akkurat i dette tilfellet. Kunne de ikke heller hatt grønt lys i begge? De er jo på hver sin side, er klart nok det.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    3.118
    Antall liker
    1.830
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fine forsterkere, dette her. Men en ting kunne de spart seg for - det røde lyset ved ultralineær drift! Det synes jeg er direkte ulekkert. Dessuten, det er jo helt ulogisk. Det «sier» at det er noe galt et sted, det er i hvert fall det første som slår meg akkurat i dette tilfellet. Kunne de ikke heller hatt grønt lys i begge? De er jo på hver sin side, er klart nok det.
    Det røde lystet er helt på sin plass , kjøper man rørforsterker for å så kjøre den i ultralineær drift så bør det lyse en varsellampe med fargen rød :ROFLMAO:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.676
    Antall liker
    12.014
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det røde lystet er helt på sin plass , kjøper man rørforsterker for å så kjøre den i ultralineær drift så bør det lyse en varsellampe med fargen rød :ROFLMAO:
    Haha. Kanskje det var det som var tanken. Eller man kunne droppet UL.
     

    Corison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2015
    Innlegg
    129
    Antall liker
    340
    Strålende anmeldelse av EVO100 dac'en av Alan Sircom i HIFI+.




    En god beskrivelse :)

    If that’s all it does, it better do it well, and fortunately, it shines. More accurately, it doesn’t shine, it glimmers! In fact, it’s the antithesis of ‘shine’. This is the DAC you play to people who love music but don’t like the sound of digital. That being said, it’s still faithful to the original digital signal; it’s just that it portrays it with the kind of effortless and silken textures that we don’t normally hear at anything close to this price. There’s a deep-seated feeling of refinement here, to the point where even slightly more would push it over to ‘lush’ or ‘over-romanticised’. As it is though, the EVO 100 DAC is just really, really easy to listen to for hours on end. On the subject of ‘lush’, perhaps the best way I can describe the EVO 100 DAC is this; what it does to music is what a couple of good gin and tonics do to most of us after a busy day. It’s not slurring or softened, it’s not even got that pleasant drunk-wobbly feeling, it’s just things through the EVO 100 DAC are, well, kinda nice. The world sounds, looks and feels better. It’s a ‘conversations with an old friend’ sort of DAC; not all ‘pipe and slippers’ or anything negative, just... Somewhere half-way down that second drink of the day kind of enjoyment. If we’re staying with the analogy, a lot of digital audio is just too ‘Jägerbombs’ by way of comparison.


    Kunne ikke vært mer enig :)
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Strålende anmeldelse av EVO100 dac'en av Alan Sircom i HIFI+.




    En god beskrivelse :)

    If that’s all it does, it better do it well, and fortunately, it shines. More accurately, it doesn’t shine, it glimmers! In fact, it’s the antithesis of ‘shine’. This is the DAC you play to people who love music but don’t like the sound of digital. That being said, it’s still faithful to the original digital signal; it’s just that it portrays it with the kind of effortless and silken textures that we don’t normally hear at anything close to this price. There’s a deep-seated feeling of refinement here, to the point where even slightly more would push it over to ‘lush’ or ‘over-romanticised’. As it is though, the EVO 100 DAC is just really, really easy to listen to for hours on end. On the subject of ‘lush’, perhaps the best way I can describe the EVO 100 DAC is this; what it does to music is what a couple of good gin and tonics do to most of us after a busy day. It’s not slurring or softened, it’s not even got that pleasant drunk-wobbly feeling, it’s just things through the EVO 100 DAC are, well, kinda nice. The world sounds, looks and feels better. It’s a ‘conversations with an old friend’ sort of DAC; not all ‘pipe and slippers’ or anything negative, just... Somewhere half-way down that second drink of the day kind of enjoyment. If we’re staying with the analogy, a lot of digital audio is just too ‘Jägerbombs’ by way of comparison.


    Kunne ikke vært mer enig :)
    Samme her , er svært fornøyd
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn