Har nå koblet opp og spilt et par dager. Driver høyttalerne med en Accuphase A-30 som jeg også har på hjemlån. Har ikke testet med mine M800SE rør-monoblokker enda.
Håper Tor tilgir meg hvis han leser dette for jeg velger her å være ærlig.
Jeg skal ærlig innrømme at førsteinntrykket var ikke så bra. Det første er at jeg syns kabinettene ser veldig hjemmelaget ut i forhold til f.eks B&W Nautilus 803 (som jeg hadde før) og Dali Helicon 800W (som jeg også vurderer). Begge de to sistnevnte høyttalerne er i samme prisklasse som D25 og de oser av kvalitet. Det andre er "brukermanualen" som er noe av det kjipeste jeg har sett. F.eks står det ikke tekniske data eller anbefalt forsterkereffekt.
Men det er først og fremst lyden jeg er ute etter og jeg skal innrømme jeg hadde veldig høye forventninger. Det første jeg la merke til var mye mere og dypere bass enn jeg var vant til fra N803. Det andre var at jeg syns det var lite detaljer i mellomtonen i forhold til N803. På enkelte spor måtte jeg sette meg frem på stolen og konsentrere meg for å høre detaljer jeg hørte lett på N803. Nå sier alle jeg har snakket med at mellomtonen er D25's styrke men det er også en av styrkene til B&W som etter min mening lager verdens beste mellomtone.
Anlegget sto og spilte på repeat i hele går (ca. 16 timer) og i hele dag. Jeg har også flyttet litt på dem og det lyder nå mye bedre enn i går men det er også forventet hvis de trenger så lang innspillingstid som dere sier. Om det er mine ører som har vent seg til lyden eller D25 som er litt innspilt vet jeg ikke.
Jeg opplevde det motsatte når jeg oppgraderte fra de relativt rimelige B&W 604 S2 til N803 for to år siden. Mye av bassen forsvant og det ble bedre mellomtone. Det tok flere måneder før jeg vente meg til lyden av N803 men jeg ble aldri helt fornøyd.
Til slutt må jeg si at selv om desse høyttalerne er gode er de etter min mening kraftig overpriset både i prislisten til Lyric og i andre land. Vi snakker her om en toveis høyttaler med 6,5 toms bass til kr 43 tusen! Som mange av dere vet finnes det byggebeskrivelse på nesten identiske høyttalere på nettet til en brøkdel av prisen.
Hvis jeg kjøper dem kommer de til å gå inn i en "pakkepris" fra Lyric og da blir det ikke så ille
Helt til slutt må jeg understreke at dette er mine inntrykk av en høyttaler som er roset opp i skyene av omtrent alle som har testet den. Stereophile testet forgjengeren D2.5 og ga den Class A+ hvis jeg ikke husker feil. Konklusjonen er at det er jeg som trenger mere innspillingstid!
Ole