ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Her og puhhhh :'(.

    Fram med målebånd og tommestokk, og kanskje en DB. måler :p.



    Har rota meg litt bort, så det var kun et spørsmål, alle HI FI blader (journalister) har forsjellige oppfatninger, men gir meg ikke så lett, og kommer vel til å flytte høytalerne tilbake der de sto, d.v.s. at de tre andre oppstillingene var dårlige, men med et "møkkarom" og ingen medhjelpere blir det et slit, alt må jo flyttes på hver gang.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det var kanskje et litt ufullstendig svar, men skal prøve å gjengi litt av hva Stereophile skrev i okt. 2000.

    More important is getting the most from the future One was toe-in.

    I got the best combination of smooth extension, appropriate soundstaging, and image focus with the tweeter axes crossing just behind my ears, wich meant that the speakers were toed-in but not aimed directly at my listening position about 8`(2.40 m.) away.
    The Proacs produced their best tonal balance when placed near the Sonus Faber Amatis work best in my room: about 3` (90 cm.) from the front wall, 2 `(60 cm.) from the side walls, and about 9`apart ( 2.70 cm. i mellom høytalerne.

    Han skriver ikke hvor stort rommet hans er, eller om han måler til forkant av stolen, eller i bakkant, dette kan jo være en hel meter i forskjell.

    Han brukte Ayre K-1 preamplifier og Musical Fidelity Nu-Vista 300 power amplifier, og han spillte for det meste
    LP plater, er også usikker på prisen på disse produktene, men du kjører vel Krell 400 XI som meg, og det spørs om ikke Future One vil ha litt bedre og dyrere elektronikk.

    Har prøvd disse målene på langveggen, men bak lytteposisjon har jeg en meget skeiv vegg, og har også en meget skeiv vegg på høyre side av side walls, som sagt på tråden "møkkarom de luxe".

    Tror ikke side veggen er så viktig, men bakveggen burde du være ekstremt nøye med.

    Håper dette hjalp litt, men personlig ble ikke undertegnede noe klokere da rommet er som sagt før "meget vanskelig".
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ingen bemerkninger av noen art?.

    Både Naim og Patos tråden ligger "milevis" foran "oss".

    Det kan jo hende at alle Proac eiere er så førnøyde at en diskusjon er unødvendig ;D.



    Det var kanskje et litt ufullstendig svar, men skal prøve å gjengi litt av hva Stereophile skrev i okt. 2000.

    More important is getting the most from the future One was toe-in.

    I got the best combination of smooth extension, appropriate soundstaging, and image focus with the tweeter axes crossing just behind my ears, wich meant that the speakers were toed-in but not aimed directly at my listening position about 8`(2.40 m.) away.
    The Proacs produced their best tonal balance when placed near the Sonus Faber Amatis work best in my room: about 3` (90 cm.) from the front wall, 2 `(60 cm.) from the side walls, and about 9`apart ( 2.70 cm. i mellom høytalerne.

    Han skriver ikke hvor stort rommet hans er, eller om han måler til forkant av stolen, eller i bakkant, dette kan jo være en hel meter i forskjell.

    Han brukte Ayre K-1 preamplifier og Musical Fidelity Nu-Vista 300 power amplifier, og han spillte for det meste
    LP plater, er også usikker på prisen på disse produktene, men du kjører vel Krell 400 XI som meg, og det spørs om ikke Future One vil ha litt bedre og dyrere elektronikk.

    Har prøvd disse målene på langveggen, men bak lytteposisjon har jeg en meget skeiv vegg, og har også en meget skeiv vegg på høyre side av side walls, som sagt på tråden "møkkarom de luxe".

    Tror ikke side veggen er så viktig, men bakveggen burde du være ekstremt nøye med.

    Håper dette hjalp litt, men personlig ble ikke undertegnede noe klokere da rommet er som sagt før "meget vanskelig".
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Både Naim og Patos tråden ligger "milevis" foran "oss".

    Det kan jo hende at alle Proac eiere er så førnøyde at en diskusjon er unødvendig ;D.
    Tror faktisk at både Naim og Proac eiere er temmelig fornøyd, jeg... ;D

    mvh
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Vanskelig å bidra når erfaringsgrunnlaget ikke er så høyt. Yet ;)

    Vil tro det ikke finnes så mange eiere av Future ht og da er det vanskelig å ha noen formening om toe-in.

    ProAc er vel ikke så altfor utbredt heller.. (merkelig nok ::))

    Kansje Fidelity har altfor mye makt? Det hadde neppe vært like mange eiere av Patos uten alle positive omtaler om dem (for ikke å snakke om EC..).

    Har ikke sett én eneste test av Respons serien eller Studio seien.
    (bortsett fra muligens noen stativhøyttalere?).

    Naim får jo masse oppmerksomhet overalt.

    Media har MYE makt.
     
    S

    smog

    Gjest
    Naim får jo masse oppmerksomhet overalt.

    Media har MYE makt.
    ???

    Ikke mange testene av Naim i norske blader!
    Skjønner ikke helt at du synes Naim får mye oppmerksomhet.

    Smog
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Denne burde vel kanskje ligge i rom/akkustikk etc., men Rocco spurte jo, og prøvde å svare, men det er jo ikke sikkert at han har samme rommet som M. Fremer i Stereophile, men med litt her og litt der så blir jo alt så mye enklere.

    Det foreslås også følgende side :

    http://www.audiophysic.de/aufstellung/beispiel_e.html

    Tor på Lyrich må vel ha solgt mye Naim, når man ser hvor lang den tråden har blitt, så det er litt rart at ikke flere Proac har fulgt samme veien.



    Det var kanskje et litt ufullstendig svar, men skal prøve å gjengi litt av hva Stereophile skrev i okt. 2000.

    More important is getting the most from the future One was toe-in.

    I got the best combination of smooth extension, appropriate soundstaging, and image focus with the tweeter axes crossing just behind my ears, wich meant that the speakers were toed-in but not aimed directly at my listening position about 8`(2.40 m.) away.
    The Proacs produced their best tonal balance when placed near the Sonus Faber Amatis work best in my room: about 3` (90 cm.) from the front wall, 2 `(60 cm.) from the side walls, and about 9`apart ( 2.70 cm. i mellom høytalerne.

    Han skriver ikke hvor stort rommet hans er, eller om han måler til forkant av stolen, eller i bakkant, dette kan jo være en hel meter i forskjell.

    Han brukte Ayre K-1 preamplifier og Musical Fidelity Nu-Vista 300 power amplifier, og han spillte for det meste
    LP plater, er også usikker på prisen på disse produktene, men du kjører vel Krell 400 XI som meg, og det spørs om ikke Future One vil ha litt bedre og dyrere elektronikk.

    Har prøvd disse målene på langveggen, men bak lytteposisjon har jeg en meget skeiv vegg, og har også en meget skeiv vegg på høyre side av side walls, som sagt på tråden "møkkarom de luxe".

    Tror ikke side veggen er så viktig, men bakveggen burde du være ekstremt nøye med.

    Håper dette hjalp litt, men personlig ble ikke undertegnede noe klokere da rommet er som sagt før "meget vanskelig".
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Naim får jo masse oppmerksomhet overalt.  

    Media har MYE makt.
    ???

    Ikke mange testene av Naim i norske blader!
    Skjønner ikke helt at du synes Naim får mye oppmerksomhet.

    Jeg skrev overalt og tenke da på internasjonale HiFi magasiner (norge er et lite ubetydelig land).

    Men ikke vet jeg hva som blir omtalt mest i Ungarn, Nederland og Australia ::)
    Smog
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.472
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ønsker meg iallefall Proac igjen :( Vi får pønske ut noe lurt for å få den bedere halvdelen med på noe slikt... :p
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    49
    Jeg ønsker meg iallefall Proac igjen :( Vi får pønske ut noe lurt for å få den bedere halvdelen med på noe slikt... :p
    Første regel er å finne en høytaler som ikke er høyere enn kona ;D

    Noen andre ?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    49
    Interesante nyheter :)

    HOME ENTERTAINMENT SHOW MANCHESTER - 12th October 2006

    We will be demonstrating the new Response D28 at this show which takes place in the Manchester Renaissance Hotel on Saturday 21st & Sunday 22nd October.

    This exciting new model, the replacement for the Response D25, features a slimmer, more elegant cabinet with the side-porting arrangement used in our flagship Response D100. The crossover has been retuned in order to integrate the professional quality drive units utilised in and retained from its predecessor with the new cabinet design. These product innovations have resulted in significant sonic improvements.

    You can audition this stunning new loudspeaker in the ProAc room, number 109, where it will be partnered with Primare Electronics.


    http://www.proac-loudspeakers.com/news.php
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    49
    Hm ,ingen bilder enda .
    Jeg vil se vidunderet ;D
    Ser ut som den blir likt priset som D25 ,men man kan jo håpe på at den blir noe billigere . 39k hadde vært en fin pris :)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    D28 er visstnok mer lettdrevne og har en anderledes konstruert bassportarrangement.

    Info + bilde på hjemmesiden.

    De er smalere og har høyere WAF.. :D

    Kan vi håpe på D18?

    mvh
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Hvor lenge har de ulike modellene vært på markedet egentlig?
     

    Rocco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    0
    Ja det ble mye bedre, men er bekymret for at visse andre tråder tar over hele forumet, som f.eks. Naim, Patos, og andre relaterte tråder, men forslagene til Stereophile var meget bra, og har nå et litt annet lydbilde, så takk for det "flinkgutt" ;D.



    Det var kanskje et litt ufullstendig svar, men skal prøve å gjengi litt av hva Stereophile skrev i okt. 2000.

    More important is getting the most from the future One was toe-in.

    I got the best combination of smooth extension, appropriate soundstaging, and image focus with the tweeter axes crossing just behind my ears, wich meant that the speakers were toed-in but not aimed directly at my listening position about 8`(2.40 m.) away.
    The Proacs produced their best tonal balance when placed near the Sonus Faber Amatis work best in my room: about 3` (90 cm.) from the front wall, 2 `(60 cm.) from the side walls, and about 9`apart ( 2.70 cm. i mellom høytalerne.

    Han skriver ikke hvor stort rommet hans er, eller om han måler til forkant av stolen, eller i bakkant, dette kan jo være en hel meter i forskjell.

    Han brukte Ayre K-1 preamplifier og Musical Fidelity Nu-Vista 300 power amplifier, og han spillte for det meste
    LP plater, er også usikker på prisen på disse produktene, men du kjører vel Krell 400 XI som meg, og det spørs om ikke Future One vil ha litt bedre og dyrere elektronikk.

    Har prøvd disse målene på langveggen, men bak lytteposisjon har jeg en meget skeiv vegg, og har også en meget skeiv vegg på høyre side av side walls, som sagt på tråden "møkkarom de luxe".

    Tror ikke side veggen er så viktig, men bakveggen burde du være ekstremt nøye med.

    Håper dette hjalp litt, men personlig ble ikke undertegnede noe klokere da rommet er som sagt før "meget vanskelig".
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.478
    Torget vurderinger
    24
    Dette er i grunnen litt underlig, særlig med tanke på at 1SC fortsatt er i produksjon og D15 kom en god stud før D25 (husker D15 hadde vært en liten stund på markedet og D25 ikke var lansert enda da jeg kjøpte D15).

    Men, det kan jo tyde på at ProAc bytter de modellene de mener å kunne forbedre innenfor prisen og beholder dem som holder ekstra stor kvalitet (1SC). En mer lettdreven ProAc høres jo spennende ut. Noen som har hørt noe om impedansekurven?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det foreslås også følgende side :

    http://www.audiophysic.de/aufstellung/beispiel_e.html

    Tor på Lyrich må vel ha solgt mye Naim, når man ser hvor lang den tråden har blitt, så det er litt rart at ikke flere Proac har fulgt samme veien.
    Takk for denne nyttige linken, flink gutt...

    Tror det er lurest å følge ProAc's råd ang. toe-in. Hos meg fungerer det ihvertfall best når ingen av høyttalersidene er synlige fra lytteposisjon.

    Grunnen til at ProAc ikke er så ofte nevnt her på sentralen kan jo være at ikke alle ProAc-eiere bryr seg om å skrive her på forumet. Snakker man med en person som bare er sånn middels interessert i lyd , har han neppe hørt om ProAc (eller Naim for den del).

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.478
    Torget vurderinger
    24
    Synes ProAc er nevnt til stadighet her på sentralen jeg. Hvor mye hører du om Merlin f.eks?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    49
    Synes ProAc er nevnt til stadighet her på sentralen jeg. Hvor mye hører du om Merlin f.eks?
    Merlin er nok et mindre kjent høytalermerke , som nok hadde hatt godt av et lite review i Fidelity .

    Jeg for min del syns Merlin virker utrolig spennende ,da det virker som (det jeg har lest) de legger vekt på det jeg liker , at du skal spille musikk 8)
    Høres litt rart ut kanskje ,men jeg mistenker enkelte konstruktører for å henge seg for mye opp i målinger og på lyttetrettende imponatoreffekter (IMO)
     

    Rocco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    0
    Hvis du har noen tråder der Proac selv anbefaler oppsett av høytalerene sine Costello, så tas de imot med takk, men finner ingen på hjemmesiden deres.

    Har pratet med S. Tyler i England, men han anbefaler at å prate med importøren i Norge er det beste, dvs. Lyrich og hadde forslagene der vært bra nok, så hadde problemet vært løst for over 2 år siden, men alle forslag uansett, gjør jo at ting faller litt bedre på plass for hver gang, og plutselig er man blitt fornøyd, sånn er det jo bare.
    :p.
    Takk for denne nyttige linken, flink gutt...

    Tror det er lurest å følge ProAc's råd ang. toe-in. Hos meg fungerer det ihvertfall best når ingen av høyttalersidene er synlige fra lytteposisjon.

    Grunnen til at ProAc ikke er så ofte nevnt her på sentralen kan jo være at ikke alle ProAc-eiere bryr seg om å skrive her på forumet. Snakker man med en person som bare er sånn middels interessert i lyd , har han neppe hørt om ProAc (eller Naim for den del).

    mvh
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Utdrag fra "installation guide" som dekker response serien: "better results are obtained with the cabinets toed-in slightly towards the listening position, with neither side of the cabinet visible".

    Finner ingen info på nettet om dette, men Lyric må da være behjelpelig, dersom du har kjøpt høyttaleren der?

    mvh
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.472
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    4
    Må si den nye D28 virker spennende. Noen som vet når den kommer til norge og forventet pris ?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    £3250 - så de bikker vel 40Kkr - blir vel omtrent det samme som D25, tenker jeg.

    Gleder meg til de første testene kommer.
    Og så er de enda mere konevennlige... :D

    mvh
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Postet fra HiFi4all;

    Vet dere noe om dette?

    Jeg har ladet mig fortælle, at ProAc udvikler og voicer deres højttalere på Audio Research rørgrej. Er der nogen der kan fortælle mig, om dette er korrekt?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke si sikkert om det er AR, men resten stemmer. AR og ProAc er visst ofte en fantastisk match, har dessverre ikke testet ennå selv.

    Postet fra HiFi4all;

    Vet dere noe om dette?

    Jeg har ladet mig fortælle, at ProAc udvikler og voicer deres højttalere på Audio Research rørgrej. Er der nogen der kan fortælle mig, om dette er korrekt?
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Tsk Tsk,dere er håpløse!
    Snakke om en ny modell uten å legge inn bilder! ;D

     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke si sikkert om det er AR, men resten stemmer. AR og ProAc er visst ofte en fantastisk match, har dessverre ikke testet ennå selv.
    AR og ProAc er en kjempe kombo men, BAT og ProAc er bedre. Har eid begge deler.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Hva koster AR modeller? Hvem selger dem og hvordan er signaturen?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Tsk Tsk,dere er håpløse!
    Snakke om en ny modell uten å legge inn bilder! ;D

    Nix - dette er go'e gamle D25!

    D28 har portene på siden, er smalere, men elementene er identiske. (se linken til ProAc's hjemmesider på forrige side).

    mvh
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Hej,

    Jeg har fået anbefalet dette fine forum.

    Jeg overvejer at købe mig et sæt ProAc Studio. Men jeg kan ikke beslutte, om det skal være 130 eller 140.

    Jeg har en stue på 21m2. De skal stå med 1 meter til sidevæggene, ca. 55 cm til bagvæggen og cirka 2 meter imellem dem. Til sweetspot er der ca. 3 meter.

    Min stue er ikke særlig godt dæmpet. Ikke mange billeder, gardiner eller tæpper. Jeg har trægulv, som før har givet problemer med basbrum.

    Hvad ville I vælge?

    Studio 130 eller 140?

    På forhånd tak for hjælpen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    49
    Det er godt mulig,men det stod faktisk D28 over dette bildet...
    Se selv!
    http://www.gloucesterhifi.co.uk/site/scripts/module.php?webSubSectionID=14

    Men ser på PDF filen at det var litt forskjeller...

    Pytt pytt,det var dere som skulle legge inn bilder.... ;D

    Audio Research
    selges av:
    http://www.audiotech.no/

    Bat selges av:
    http://www.audiofil.no

    Legger inn et av D38 jeg da,for å redde meg inn igjen... ;)
    Er det de gamle høytalerne mine du legger ut bilder av , samme finish iallefall både på D25 og D38  ;D
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Hei Brian! Morsomt at du ble medlem. Velkommen :)

    Angående 130 og 140 kommer det an på hvor mye bassvolum/tyngde du trenger i ditt rom. 130 låter ganske mye slankere enn 140 som har gir mye bass men alikevel stram nok. De trenger nok litt plass. Ellers tror jeg de spiller temmelig likt etter hva jeg hørte (sammenlignet direkte).

    ProAc er snille i diskanten og passer bra i rom med lite demping. Jeg vil anbefale en litt varm og livlig forsterker til dem hvis du vil vil få litt mere ut fra et høyttalerpar som er veldig nøytrale. 130 er litt mere tungdreven.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Hei Antonx... hyggelig at du skriver igjen...

    Men er ikke helt enig i at Proac er snille i diskanten, de jeg har hørt har en liten tilt i toppen som kan gjøre dem litt sssete, ikke noe stort problem, men det er der.

    Bamsemann.. :)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Hva f...     ;D  Har ikke hørt dette selv men tviler ikke på dine erfaringer.

    Det jeg er utrolig glad for med ProAc kontra de gamle Focal er at jeg kan spille alle plater jeg har uten at noen er harde i diskanten. Kan spille høyt lenge uten at ørene blir særlig slitne

    (Jeg har bare sagt at jeg ikke vil skrive mye men ProAc  tråden er jo bare hyggelig. Vil ikke skrive  på andre HiFi tråder på en god stund.. 8))
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    8)
    8)
    8)
    8)


    Hva f...     ;D  Har ikke hørt dette selv men tviler ikke på dine erfaringer.

    Det jeg er utrolig glad for med ProAc kontra de gamle Focal er at jeg kan spille alle plater jeg har uten at noen er harde i diskanten. Kan spille høyt lenge uten at ørene blir særlig slitne

    (Jeg har bare sagt at jeg ikke vil skrive mye men ProAc  tråden er jo bare hyggelig. Vil ikke skrive  på andre HiFi tråder på en god stund.. 8))
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn