ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Hei Brian! Morsomt at du ble medlem. Velkommen :)

    Angående 130 og 140 kommer det an på hvor mye bassvolum/tyngde du trenger i ditt rom. 130 låter ganske mye slankere enn 140 som har gir mye bass men alikevel stram nok. De trenger nok litt plass. Ellers tror jeg de spiller temmelig likt etter hva jeg hørte (sammenlignet direkte).

    ProAc er snille i diskanten og passer bra i rom med lite demping. Jeg vil anbefale en litt varm og livlig forsterker til dem hvis du vil vil få litt mere ut fra et høyttalerpar som er veldig nøytrale. 130 er litt mere tungdreven.
    Tak for velkomsten.

    Men mener du, at 140 vil være for stor i mit rum?

    Jeg hælder selv mere til den end til 130.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    http://www.proac-loudspeakers.com/datasheets/ProAc_D28_Leaflet.pdf

    Her er de nye D28 ,for de som ikke fant fram selv  ;)
    (sikkert mange  ;D )

    Når det gjelder Studio serien ,kan jeg ikke si så meget da jeg aldri har hørt dem .
    Men ser 140 ene scorer høyt på tester i diverse magasiner .

    Her er en liten test  av 140 ene :)
    http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=324
    Tak for svaret.

    Den test havde jeg allerede læst. Det var faktisk den der gjorde mig lidt nervøs, da den nævnte at bassen kan være svær at styre.

    Den test jeg ellers har læst i What Hifi er jo udelukkende positiv.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei Antonx... hyggelig at du skriver igjen...
    Flott med både bamsemann og Antonx her.... ;D

    Brian7500: Jeg ville overveie et par brukte Response D15. Bedre, mere kontrollert bass og en helt annen mellomtone IMO.

    Lykke til! ;)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Tak for velkomsten.

    Men mener du, at 140 vil være for stor i mit rum?

    Jeg hælder selv mere til den end til 130.
    det synes jeg er altfor vanskelig å svare på da jeg ikke kjenner rommet ditt. Det spørs jo også på om du er en bassfreak eller ikke.
    Støtter utsagnet om brukt D15 :)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ....men...nå har jo ikke vår danske venn nevnt hva slags forsterkeri han har tenkt å benytte?

    mvh
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Proac er uten tvil et veldig godt høyttalermerke...

    Skulle bare ønske at Lyric kunne få ned prisene litt, men man får jo ofte gode tilbud der da....

    bamsemann.. :)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Mener dere at lyric har for høye priser i forhold til ProAc prisene i England? En kolega hadde sammenlignet pris for Creek i England og Lyric og funnet prisene fornuftige hos Lyric. Lurer litt på om veiledende priser for WW stemmer bra.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Tor samkjører alltid prisene med England, og regner gjerne ut Norsk pris mens du ser på, selv om mange mener Lyrich er litt råe på pris, så er det Proac som koster, og som vi vet, kvalitet koster.



    Mener dere at lyric har for høye priser i forhold til ProAc prisene i England? En kolega hadde sammenlignet pris for Creek i England og Lyric og funnet prisene fornuftige hos Lyric. Lurer litt på om veiledende priser for WW stemmer bra.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    ?

    Skal på ingen måte betvile dine erfaringer, men dette er helt nytt for meg. Kan ikke skjønne at dette stammer fra noe tidligere i kjeden. Har aldri hørt om dette i forbindelse med ProAc forutsatt at elektronikken er på plass.


    Hei Antonx... hyggelig at du skriver igjen...

    Men er ikke helt enig i at Proac er snille i diskanten, de jeg har hørt har en liten tilt i toppen som kan gjøre dem litt sssete, ikke noe stort problem, men det er der.

    Bamsemann.. :)
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    ....men...nå har jo ikke vår danske venn nevnt hva slags forsterkeri han har tenkt å benytte?

    mvh
    Jamen det ved jeg egentlig ikke endnu. Hvad der matcher højttalerne bedst muligt.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Flott med både bamsemann og Antonx her.... ;D

    Brian7500: Jeg ville overveie et par brukte Response D15. Bedre, mere kontrollert bass og en helt annen mellomtone IMO.

    Lykke til!   ;)
    Response D15? Vil den passe godt i min stue på 21 m2? Vil jeg mangle bas? Jeg hører B.B. King, Springsteen, Knopfler, Eagles m.fl. Hvad med D25? Vil den være bedre?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Tror neppe du vi savne bass med denne høyttaleren. Jeg har en stativmodell som er betraktelig mindre i et rom på samme størrelse uten å savne bass på noen måte.

    Response D15? Vil den passe godt i min stue på 21 m2? Vil jeg mangle bas? Jeg hører B.B. King, Springsteen, Knopfler, Eagles m.fl. Hvad med D25? Vil den være bedre?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    På bakgrunn av ganske begrenset erfaring tror jeg heller ikke du vil savne bass med D15. Dog har vel D25 litt mer fundament over hele registeret.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Jeg tror hva som er mye og lite bass oppleves litt forskjellig fra person til person.
    D15 går dypt og gir god bass til å være kun et basselement men forvent ikke noe stort basstrykk.

    Til den musikken du nevner er tviler jeg litt om det er nok. De er aller best til vokal, akustisk og elektronika synes jeg.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Jeg tror hva som er mye og lite bass oppleves litt forskjellig fra person til person.
    D15 går dypt og gir god bass til å være kun et basselement men forvent ikke noe stort basstrykk.

    Til den musikken du nevner er tviler jeg litt om det er nok. De er aller best til vokal, akustisk og elektronika synes jeg.
    Så i min stue og med min musiksmag, ville du vælge en D25?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Gå for D15.

    D25 er selvfølgelig bedre, men er mere krevende med hensyn til elektronikken (blir kostbart!). D15 er enklere å få til å spille bra, selv om også den liker strømsterke forsterkere. Og ikke glem at også CD-avspilleren må være go' ....

    Det beste ville jo være å låne med deg utstyret hjem.

    mvh
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Så i min stue og med min musiksmag, ville du vælge en D25?
    Hej Brian

    Når du får valgt din model af ProAc,vil jeg meget gerne høre mere om valget,da jeg selv går og tænker på at skifte mine gamle Avance Dana ud med Proac D15 eller endog D25....min stue er kun på 18kvm.

    Har selv. Mark Levinson 331- Marantz CD10 og Audiolab 8000Q.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Hm, Costello vet ikke om jeg er helt enig med deg. Dersom pris ikke er et avgjørende parameter vil jeg gått for D25. Men som du påpeker, høyt. må hjem til det rommet de skal spille i og utstyret de skal spille sammen med, og få prøvd seg på musikken man er gla i. Men både D15 og D25 er herlige musikkformidlere.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hej,


    Jeg har en stue på 21m2.  De skal stå med 1 meter til sidevæggene, ca. 55 cm til bagvæggen og cirka 2 meter imellem dem. Til sweetspot er der ca. 3 meter.

    Min stue er ikke særlig godt dæmpet. Ikke mange billeder, gardiner eller tæpper. Jeg har trægulv, som før har givet problemer med basbrum.
    Ja, gs, selvfølgelig er D25 en bedre høyttaler, men ut ifra Brians beskrivelse ser jeg at høyttalerne bare skal stå 55cm fra bakvegg, og da er jeg redd for at bassen med D25 blir for boomy og "too much".

    D25 trenger god plass skal de få ut sitt potensiale.
    D15 er ikke så krevende...

    Men, selvfølgelig, Brian må låne med seg hjem å høre hva han liker best.

    mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.376
    Antall liker
    3.544
    Torget vurderinger
    49
    Hei Antonx... hyggelig at du skriver igjen...

    Men er ikke helt enig i at Proac er snille i diskanten, de jeg har hørt har en liten tilt i toppen som kan gjøre dem litt sssete, ikke noe stort problem, men det er der.

    Bamsemann.. :)
    Ville bare kommentere denne litt .
    Ikke noe problem og få ProAc til å høres Ssss'ete ut ,på den andre siden er det lett med alle høytalere IMO ;)

    Selv synes jeg ProAc har en veldig utstrakt og oppløst diskant med masse informasjon , uten å bikke over til det analytiske . Mellomtonen er levende og organisk ,men bassen kan kreve endel krefter fra forsterkeren for å bli slagkraftig og autorativ .
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Ja, gs, selvfølgelig er D25 en bedre høyttaler, men ut ifra Brians beskrivelse ser jeg at høyttalerne bare skal stå  55cm fra bakvegg, og da er jeg redd for at bassen med D25 blir for boomy og "too much".

    D25 trenger god plass skal de få ut sitt potensiale.
    D15 er ikke så krevende...

    Men, selvfølgelig, Brian må låne med seg hjem å høre hva han liker best.  

    mvh
    Hej i forummet :)

    Spænende læsning med højtalervalget....da jeg selv har dårlig mulighed for at plasere højtaleren længere fra bagvæggen end 50cm...
    blir spænende med D28 som har bassport på siden af højtaleren,burde være nemmere at placere uden det blir til bassboom...??

    Mine højtalere Avance Dana som har basrefleksporten bagpå,er helt klart ikke optimalt.

    Modtager gerne forslag,på enten D15 eller D28 selvom ingen har hørt D28 endnu.
    Flemming
     
    H

    hobby

    Gjest
    Gå for D15.

    D25 er selvfølgelig bedre, men er mere krevende med hensyn til elektronikken (blir kostbart!). D15 er enklere å få til å spille bra, selv om også den liker strømsterke forsterkere. Og ikke glem at også CD-avspilleren må være go' ....

    Det beste ville jo være å låne med deg utstyret hjem.

    mvh
    Ikke enig. D25 er betraktelig bedre enn D15 og det er ikke vanskelig å få D25 til å låte bra. Så har man kjøpt en høyttaler man kan leve lenge med uten å måtte tenke på oppgraderinger.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Har fulgt med på denne tråden en stund å lurer på om noen kan hjelpe meg å finne en test på proac response five har prøvd å lete men det har hvert forgjeves på forhånd takk
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.472
    Antall liker
    3.859
    Torget vurderinger
    4
    Ville bare kommentere denne litt .
    Ikke noe problem og få ProAc til å høres Ssss'ete ut ,på den andre siden er det lett med alle høytalere IMO  ;)

    Selv synes jeg ProAc har en veldig utstrakt og oppløst diskant med masse informasjon , uten å bikke over til det analytiske . Mellomtonen er levende og organisk ,men bassen kan kreve endel krefter fra forsterkeren for å bli slagkraftig og autorativ .
    Min erfaringer med Response 2.5 er at den IKKE har ssss-lyden og den er på en måte referansen min og grunnen til at jeg nå kommer til å bytte ut Dali Helicon 400 med D28. Jeg savner Proac lyden og får ikke Dali'ene til å låte slik jeg ønsker. Jeg håper jo at diskanten fortsatt er silkemyk i D28 slik den var på mine PR 2.5.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Er der nogen der ved noget om hvad D28 kommer til at koste? Mon den bliver på niveau med D25, tror I?
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Er der nogen der ved noget om hvad D28 kommer til at koste? Mon den bliver på niveau med D25, tror I?
    Har set en pris på 3250 engelske pund,vistnok omkring 37.400 Dkr.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Har set en pris på 3250 engelske pund,vistnok omkring  37.400 Dkr.
    Det var da en sjat. Noget mere end de 30000 Dkr som D25 koster i Danmark. Mon den bliver så dyr?
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Det var da en sjat. Noget mere end de 30000 Dkr som D25 koster i Danmark. Mon den bliver så dyr?
    Kan ikke forestille mig den kommer til at koste det samme som D25,da det jo er en ny model.
    Samtidigt vil den heller ikke være så dyr som en D38,men jeg regnede blot de Engelske pund om til danske kroner,så kan da være den blir lidt billigere.
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Du blir da vist nødt til at ringe/maile til Tom fra AudioArt for at høre hvad prisen blir,har du (Brian7500) hørt D15 og D25 spille??
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Du blir da vist nødt til at ringe/maile til Tom fra AudioArt for at høre hvad prisen blir,har du (Brian7500) hørt D15 og D25 spille??
    Har mailet i torsdags til Tom, men har endnu ikke fået et svar.

    Har kun hørt D25 kort. Men rigeligt til at høre at den var fantastisk.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei Brian,

    Hva slags forsterkeri du har tenkt å bruke på ProAc?

    mvh
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Hei Brian,

    Hva slags forsterkeri du har tenkt å bruke på ProAc?

    mvh
    Det ved jeg ikke endnu. Har tænkt på at kombinere et rørfortrin med et transistor effekttrin. Har forelsket mig lidt i Audio Research og måske især BAT. Men nu må vi se.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det ved jeg ikke endnu. Har tænkt på at kombinere et rørfortrin med et transistor effekttrin. Har forelsket mig lidt i Audio Research og måske især BAT. Men nu må vi se.
    Flott!

    Det kommer til å låte helt forrygende... ;D

    mvh
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Flott!

    Det kommer til å låte helt forrygende... ;D

    mvh
    Det håber jeg på. Men er i tvivl om hvilken kilde jeg skal vælge. Nogen forslag?
     

    Fl.D.P

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.10.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    7
    Har mailet i torsdags til Tom, men har endnu ikke fået et svar.

    Har kun hørt D25 kort. Men rigeligt til at høre at den var fantastisk.
    Ok..Hvad udstyr blev der spillet på da du hørte den ??
    Er forøvrigt også interesseret i at høre prisen når den dukker op,sidst jeg mailede til Tom gik der også noget tid med svaret kom. :)
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Ok..Hvad udstyr blev der spillet på da du hørte den ??
    Er forøvrigt også interesseret i at høre prisen når den dukker op,sidst jeg mailede til Tom gik der også noget tid med svaret kom. :)
    Jamen det var noget Audio Research og en Sony ES afspiller.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En av AR sine større spillere er vel muligens i sitt rette selskap her?

    Det håber jeg på. Men er i tvivl om hvilken kilde jeg skal vælge. Nogen forslag?
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    En av AR sine større spillere er vel muligens i sitt rette selskap her?
    Jaaa....

    Men jeg tror nu nok at jeg ville vælge BAT forstærkning. Jeg er ikke så glad for designet på Audio Research.

    Er der andre der har forslag?
     

    krd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2006
    Innlegg
    119
    Antall liker
    0
    Har brukt Cary SLI 80 til D25, og Cary 211 AE på D38 og D80. Dette fungerte rimelig bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn