ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

OldBoy

Gjest
    Jeg hørte Response 3, altså ikke Signature-modellen, for mange år siden. De var i hvert fall IKKE bass-fattige. Men som ProAc'er flest: de krever sitt av elektronikken. Kraftig og strømsterkt må det være. Og som ProAc'er flest, bør de ha mye plass rundt seg. Ellers blir de fort veldig "boomy". Han jeg hørte dem hos, hadde ordnet seg med begge deler, så det låt riktig bra.

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    23
    Det nevnes i tråden at ProAc spiller best med rør-forst.. Det finnes en annen " rør-mulighet " :
    Bryston 28B SST sammen med mine ProAc D 80 og D 28 ( i adskilte rom ! ) Nydelig lyd, særlig
    på vinyl og Lyra pick-up og helt nytt PS -Audio phonotrinn + ditto PS audio forforst.
    Anbefales på det varmeste !!!

Mvh O.P.K

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Høres ut som om du har fått 28B-ene nå O.P.K? Gratulerer! Blokkene fikk forøvrig veldig god omtale i siste Stereophile. De målte oppimot 2KW i 4 ohm såvidt jeg husker.. Dette røsker nok skikkelig tak i D80 kan jeg tenke meg.

Mvh

x250

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    OldBoy skrev:
    Jeg hørte Response 3, altså ikke Signature-modellen, for mange år siden. De var i hvert fall IKKE bass-fattige. Men som ProAc'er flest: de krever sitt av elektronikken. Kraftig og strømsterkt må det være. Og som ProAc'er flest, bør de ha mye plass rundt seg. Ellers blir de fort veldig "boomy". Han jeg hørte dem hos, hadde ordnet seg med begge deler, så det låt riktig bra.
    Det er helt riktig , De må ha godt med mat ;D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    X-250 skrev:
    OldBoy skrev:

Tja, hva er deff på "god mat " da ? De er jo voica med AR, er det bare brukt de værste beista til AR ?? ( ohm er i allefall en takknemmlig last for enhver forsterker....

Sitter å leser hjemme siden til ProAc ...ganske vittig at alle de store responsene skal gå ifra 20hz og oppover...Tror ikke 3.5 feks går mye under 30hz avhenging av rom... Men gode høytalere = JA

x250

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    HCS skrev:
    X-250 skrev:
    OldBoy skrev:

Tja, hva er deff på "god mat " da ? De er jo voica med AR, er det bare brukt de værste beista til AR ?? ( ohm er i allefall en takknemmlig last for enhver forsterker....

Sitter å leser hjemme siden til ProAc ...ganske vittig at alle de store responsene skal gå ifra 20hz og oppover...Tror ikke 3.5 feks går mye under 30hz avhenging av rom... Men gode høytalere = JA
    De jeg mener med godt med mat er at min erfarining med proAc er at de trenger mye strøm ;D

U

utgatt60135

Gjest
    HCS skrev:
    X-250 skrev:
    OldBoy skrev:

Det er viktig å ha nivå i tankene. Selv med mine D15 høres 20hz men nivået er mye redusert. 30hz er også redusert endel mens fra 40hz er nivået så og si normalt. Men så er vel øret mindre følsomt ved yttergrensene i tillegg.

U

utgatt60135

Gjest
    X-250 skrev:
    HCS skrev:
    X-250 skrev:
    OldBoy skrev:

De jeg mener med godt med mat er at min erfarining med proAc er at de trenger mye strøm ;D
    Ikke ta med alle da! D15 (tror også D25/28), 1SC og Studio 110/30/140 er ikke noen vanskelig last. Men ser D38 er oppgitt til 4ohm.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke noe vanskelig å få _lyd_ ut av ProAc, jeg testet med en integrert rørforsterker på 20-25W på mine D80. Spilte mykt og ganske vakkert faktisk. Kunne spille brukbart høyt også. Men for å få kontroll og autoritet, fant jeg ut at krefter måtte til. :)

Jeg har forøvrig vanskelig for å tro at ProAc skiller seg nevneverdig ut fra ganske mange andre normale høyttalerkonstruksjoner i så måte. Det er utrolig hva det går an å få ut av endel høyttalere med tøff elektronikk. ;)

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
    toref skrev:
    Det er ikke noe vanskelig å få _lyd_ ut av ProAc, jeg testet med en integrert rørforsterker på 20-25W på mine D80. Spilte mykt og ganske vakkert faktisk. Kunne spille brukbart høyt også. Men for å få kontroll og autoritet, fant jeg ut at krefter måtte til. :)
    Er du sikker på at basskvaliteten til rørforsterkeren ikke hadde noen betydning?

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    toref skrev:
    Er du sikker på at basskvaliteten til rørforsterkeren ikke hadde noen betydning?
    Nei, det er jeg ikke sikker på. Det kan jeg heller ikke uttale meg om. Jeg vet ikke noe om basskvaliteten til denne forsterkeren. Jeg hørte den kun hos meg, på mine egne D80. Men når det er sagt, så spilte den jo bass. Ingen problem med det. Men kontrollen, presisjonen og autoriteten opplevde jeg lavere enn med den jeg sammenlignet med, en Hegel H200. Krell-en jeg har nå spiller jo heller ikke dypere enn H200-en eller Bryston 4B-SST. Men Krell-en gir meg bedre definisjon, presisjon og autoritet. Det likner mer på sånn instrumenter er i virkeligheten. Og det er målet mitt. Naturtrohet.

Det jeg har lest av tester osv. sier forøvrig det samme. Man skal opp på temmelig store rørforsterkere også for å få samme autoriteten nedover som med transistorforsterkere. Dette ble bl.a. kommentert da Hi-Fi Choice og Stereophile vurderte AR 110 Reference som ligger i samme prisleie som min egen Krell. For all del, AR har tøffere saker, men AR 210 Ref er for dyrt for meg.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
    Tviler ikke på dine inntrykk :). Men det jeg lurte på var hvorvidt dette hadde noe med kreftene i generell betydning å gjøre? Min teori er at "nok er nok", men er ikke sikker. Ikke lett å vite med mindre man har to identiske forsterkere men ulik dimensjonert.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ....så det som sies er at ProAc er tungdrevne ? Siden de må ha mye power ? Blir litt usikker jeg nå, det jeg har hørt før at de FINT spiller med rør. ProAc bruker rør i utviklingen av nye ting, rart da at en må ha et transistor beist for å få de til å synge... :(

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Litt av forklaringen her er at ProAc, som veldig mange andre høyttalere, er sterkt preget av hva de får servert via terminalene. Med rør så spiller mange høyttalere pent, varmt og pyntelig. Husk at mange rørbaserte forsterkere har ganske gode strømegenskaper. Dermed opplever man at ProAc spiller brukbart med rørbaserte forsterkere på 20-25W. Jeg ville akseptert beskrivelsen "de synger" uten å mukke. Ryktene sier at ProAc er beregnet for rør, men dette er dog bare rykter. Dessuten, smaken er forskjellig. Jeg opplevde at ProAc D80 virkelig våknet og gav meg det jeg ønsket meg når jeg koblet de på en relativt sterk transistorforsterker (Krell Evo-302). Andre kan ha forskjellige erfaringer. Noen mener at Audio Research 210/610 Ref. er det eneste saliggjørende. Andre igjen anbefaler rimeligere saker, f.eks. Antique Sound Lab osv. Du må nesten finne ut hva ditt lyd ideal er og prøve å jobbe mot dette...

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    Tviler ikke på dine inntrykk :). Men det jeg lurte på var hvorvidt dette hadde noe med kreftene i generell betydning å gjøre? Min teori er at "nok er nok", men er ikke sikker. Ikke lett å vite med mindre man har to identiske forsterkere men ulik dimensjonert.
    Det ville vært veldig interessant å teste f.eks. mine D80 på både AR 110, 210 og 610 Ref. for å bekrefte/avkrefte teorien din. Dersom man fokuserte på autoriteten tror jeg denne testen kunne vært interessant selv om forsterkerne ikke er identistike. En slik test i egen stue skulle jeg gjerne stilt opp på. :)

Mvh

x250

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    toref skrev:
    Lyngen skrev:
    Det ville vært veldig interessant å teste f.eks. mine D80 på både AR 110, 210 og 610 Ref. for å bekrefte/avkrefte teorien din. Dersom man fokuserte på autoriteten tror jeg denne testen kunne vært interessant selv om forsterkerne ikke er identistike. En slik test i egen stue skulle jeg gjerne stilt opp på. :)
    Tror nok teorien din er riktig Toref . Har en Mark Levinson type 334 på 2 ganger 125 watt er en formidabel amp men den pass x 250 jeg bruker har en tyngere strammere å mer kontrollert bunn, Så stor motor er å blir et stort pluss mener jeg da ;D
    Mvh

O

OldBoy

Gjest
    HCS skrev:
    ....så det som sies er at ProAc er tungdrevne ? Siden de må ha mye power ? Blir litt usikker jeg nå, det jeg har hørt før at de FINT spiller med rør. ProAc bruker rør i utviklingen av nye ting, rart da at en må ha et transistor beist for å få de til å synge... :(
    Jeg vil ikke bruke uttrykket "tungdrevne" om ProAc, heller at de kan være "krevende å få til å spille bra". Jeg tror at det henger sammen med at de aller fleste små og mellomstore ProAc-høyttalerne er tunet til å gå uforholdsmessig dypt, størrelsen tatt i betraktning. For å få den tighte, litt tørre bassen, som er så deilig med ProAc på sitt beste, er det ikke enhver elektronikk som gjør jobben. Det handler ikke nødvendigvis om antall watt, men heller om at enkelte forsterkere og signalkilder greier å få frem det beste i ProAc, mens annen elektronikk bare får det til å låte "helt greit", men ikke noe særlig mer.

Men jeg antar at også når det gjelder dette med ProAc og elektronikk, blir det spørsmål om smak og behag. Om hva slags musikk man spiller. Hvor høyt man spiller. Og, ikke minst, om høyttalerplassering og akustikk.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Jeg er fortsatt usikker på om ProAc skiller seg fra mange andre høyttalere i så måte? Flere ganger har jeg hørt andre høyttalere virkelig våkne til liv med tøff elektronikk selv om de etter sigende skal være lettdrevne. Bl.a. Klipsch.

Mvh

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    toref skrev:
    Jeg er fortsatt usikker på om ProAc skiller seg fra mange andre høyttalere i så måte? Flere ganger har jeg hørt andre høyttalere virkelig våkne til liv med tøff elektronikk selv om de etter sigende skal være lettdrevne. Bl.a. Klipsch.

Mvh
    Dessto mer dessto bedre altså ? Har en kompis som har proac response 3.5. Han kjører disse på en Jeff Rowland modell2, 2x75 watt. Og det spiller vakkert. Kanskje ikke den mest utstrakte bassen , men med åpenhet og trøkk.

For en stund siden testa jeg et effekt trinn som på tomgang trakk glatt 1kw ifra veggen på TOMGANG. Men det var ikke nok finesse for min smak i dette. Selvom det krabba over 2kw på mer guffe så var ikke det noen god løsning.

Det jeg skal frem til er at ProAc nok trenger KVALITETS watt, med en forsterker med god rise og stor amp styrke. Watt i antall gir ingen løsning.

En lettdreven konstruksjon vil uansett gi flere muligheter enn en mer tungdreven en. Men den diskusjonen hører neppe hjemme under en Proac venntråd :)

O

OldBoy

Gjest
    toref skrev:
    Jeg er fortsatt usikker på om ProAc skiller seg fra mange andre høyttalere i så måte?
    Nei, kanskje ikke, når du sier det på den måten.

Men det er likevel ett eller annet med ProAc. Jeg opplever ProAc som mer uforutsigbar, eller med større spennvide, eller hvordan man skal uttrykke det, enn mange andre høyttalere. Mange høyttalere man hører, gjør det de skal gjøre, nesten uansett elektronikk. De spiller "jevnt bra", i den forstand at de sjelden spiller veldig dårlig, men på den annen side løfter de seg kanskje ikke til det eksepsjonelle. ProAc er ett av de, ikke altfor mange, merkene som jeg synes har denne har denne evnen til å glimte til med noe helt utenom det vanlige, pris og størrelse tatt i betraktning. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det: "ProAc-magien"? Og samtidig kan ProAc glimte til med å spille så dårlig at man lurer på hva som gjør dem så spesielle.

Det vi snakker om i denne tråden er kanskje dette med å få ut denne ProAc-magien, som ProAc-venner vet er der, men som jeg vet mange strever med å få til.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    HCS skrev:
    toref skrev:

Mvh
    Dessto mer dessto bedre altså ? Har en kompis som har proac response 3.5. Han kjører disse på en Jeff Rowland modell2, 2x75 watt. Og det spiller vakkert. Kanskje ikke den mest utstrakte bassen , men med åpenhet og trøkk.

For en stund siden testa jeg et effekt trinn som på tomgang trakk glatt 1kw ifra veggen på TOMGANG. Men det var ikke nok finesse for min smak i dette. Selvom det krabba over 2kw på mer guffe så var ikke det noen god løsning.

Det jeg skal frem til er at ProAc nok trenger KVALITETS watt, med en forsterker med god rise og stor amp styrke. Watt i antall gir ingen løsning.

En lettdreven konstruksjon vil uansett gi flere muligheter enn en mer tungdreven en. Men den diskusjonen hører neppe hjemme under en Proac venntråd :)
    OldBoy skrev:
    Men det er likevel ett eller annet med ProAc. Jeg opplever ProAc som mer uforutsigbar, eller med større spennvide, eller hvordan man skal uttrykke det, enn mange andre høyttalere. Mange høyttalere man hører, gjør det de skal gjøre, nesten uansett elektronikk. De spiller "jevnt bra", i den forstand at de sjelden spiller veldig dårlig, men på den annen side løfter de seg kanskje ikke til det eksepsjonelle. ProAc er ett av de, ikke altfor mange, merkene som jeg synes har denne har denne evnen til å glimte til med noe helt utenom det vanlige, pris og størrelse tatt i betraktning. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det: "ProAc-magien"? Og samtidig kan ProAc glimte til med å spille så dårlig at man lurer på hva som gjør dem så spesielle.

Det vi snakker om i denne tråden er kanskje dette med å få ut denne ProAc-magien, som ProAc-venner vet er der, men som jeg vet mange strever med å få til.
    Jeg tror dere har helt rett i dette med kvalitetswatt. Det har ingen betydning hvor hardt trommene slår dersom fioliner høres ut som en billig synteziser. En ting jeg savnet med Hegel H200 f.eks. var denne finessen, denne «gløden» eller magien. Det hele ble en anelse for kantete, rufsete. Jeg savnet flyten og glattheten. Dette savnet kom sterkest etter at jeg hadde testet et par rørbaserte forsterkere på D80-ene. Samtidig synes jeg også at magien forsvinner dersom autoriteten og livaktigheten ikke er til stede. Bryston 4B-SST spilte vesentlig glattere, og med bedre kontroll og autoritet enn H200 i mine ører. Et stort steg i riktig retning. Mens jeg hadde Bryston tenkte jeg flere ganger at jeg burde skaffet meg et rørbasert linjetrinn. Men så fikk jeg skiftet rørene i linjetrinnet i CD-spilleren og endel falt på plass. Deretter dukket Krell-en opp i stua på test. Krell-en gav enda mer av både autoritet, glatthet, magi og lytteglede.

Begrepet magi er forøvrig veldig interessant! Hva legger dere andre ProAc venner i dette begrepet? For meg er nok magi et veldig komplekst begrep som består av bl.a. autoritet og glatthet. :)

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
    Det er jo mange som har oppdaget at de er veldig transparente, at de responderer godt på elektronikken.

Men det jeg vil frem til er at om en annet merke med høyere watt tall gir bedre bass så så kan det like godt være bassegenskapene som har bedret seg? Jeg ser det så utallige mange ganger, særlig på avforum, at noen tester en kraftig, mye dyrere forsterker og konkluderer basant at mer watt var bedre ja. Jeg synes det er for tynt.

Jeg har lite erfaring med rør men ser det stadig blir sagt at de har sin svakhet i bass og styrke i mellomtone. Kanskje det har noe med det å gjøre også Toref?

Bare når jeg bytter til rørutgang (byttet til "superrør") på spilleren får jeg betydelig mindre definert og stram bass. På mine D15 spilte min 30W mer kontant bass en en annen med 140w.

H

hordasped

Gjest
    Hei

Kan gjene kalle det Proac "magi",synes det er en OK benevnelse.

Den Krellen du har Toref,må vel være en super match,har hørt D 80 med Cary Cad 211AE,som nevnt ovenfor,JA,det ble MAGI.

Har ikke hørt Krellen du har,men betviler ikke at den leverer varene.

Liker vel strømsterke effekter for å få denne "magien" som vi må få lov å kalle den.

Da jeg selv hadde D38 på mine 2 Bryston 7B SST,var vel litt av denne magien tilstede.

U

utgatt60135

Gjest
    toref skrev:
    En ting jeg savnet med Hegel H200 f.eks. var denne finessen, denne «gløden» eller magien. Det hele ble en anelse for kantete, rufsete. Jeg savnet flyten og glattheten. Dette savnet kom sterkest etter at jeg hadde testet et par rørbaserte forsterkere på D80-ene. Samtidig synes jeg også at magien forsvinner dersom autoriteten og livaktigheten ikke er til stede. Begrepet magi er forøvrig veldig interessant! Hva legger dere andre ProAc venner i dette begrepet? For meg er nok magi et veldig komplekst begrep som består av bl.a. autoritet og glatthet. :)

Mvh
    For å kvelkulere litt så mener jeg en fiolin låter temmelig tørt og uten spesielt mye glød i virkeligheten. Men om man vil forskjønne så er det jo ikke noe galt i det :).

Ordet magi har jeg aldri brukt innen HiFi, men kanskje en vakker dag om HiFi begynner å nærme seg virkeligheten bedre :D. Men tviler på at det er mulig :-\.
    Men må si jeg savner litt den autoriteten i bassen vår venn i Drammen har med sine D100. Tror det er det eneste jeg savner litt med mitt eget oppsett (i forhold til prisen) men jeg tror det har mer med 6,5" elementet (som går veldig dypt i forhold til størrelsen) å gjøre enn forsterkeren. Men samtidig er det flott å ha en liten høyttaler og ikke savne sub. Ellers er jeg 100% fornøyd :D. Kan høre 20 hz greit også. Jeg brente meg en CD med mange ulike frekvenser og det var interessant å høre hvor de ulike ligger.

H

hordasped

Gjest
    Lyngen skrev:
    toref skrev:
    En ting jeg savnet med Hegel H200 f.eks. var denne finessen, denne «gløden» eller magien. Det hele ble en anelse for kantete, rufsete. Jeg savnet flyten og glattheten. Dette savnet kom sterkest etter at jeg hadde testet et par rørbaserte forsterkere på D80-ene. Samtidig synes jeg også at magien forsvinner dersom autoriteten og livaktigheten ikke er til stede. Begrepet magi er forøvrig veldig interessant! Hva legger dere andre ProAc venner i dette begrepet? For meg er nok magi et veldig komplekst begrep som består av bl.a. autoritet og glatthet. :)

Mvh
    For å kvelkulere litt så mener jeg en fiolin låter temmelig tørt og uten spesielt mye glød i virkeligheten. Men om man vil forskjønne så er det jo ikke noe galt i det :).

Ordet magi har jeg aldri brukt innen HiFi, men kanskje en vakker dag om HiFi begynner å nærme seg virkeligheten bedre :D. Men tviler på at det er mulig :-\.
    Men må si jeg savner litt den autoriteten i bassen vår venn i Drammen har med sine D100. Tror det er det eneste jeg savner litt med mitt eget oppsett (i forhold til prisen) men jeg tror det har mer med 6,5" elementet (som går veldig dypt i forhold til størrelsen) å gjøre enn forsterkeren. Men samtidig er det flott å ha en liten høyttaler og ikke savne sub. Ellers er jeg 100% fornøyd :D. Kan høre 20 hz greit også.

Du hadde fått Proac "magien" du og Lyngen med større Proacer og en litt annen effekt ;D

U

utgatt60135

Gjest
    ACTIVE skrev:
    Du hadde fått Proac "magien" du og Lyngen med større Proacer og en litt annen effekt ;D
    Det hadde vært komisk med D100 i min stue :D...

(er ikke større enn at D15 har perfekt størrelse, men skal flytte i løpet av året tror jeg)

Men ærlig talt, etter demoen jeg fikk på D100 med topp Cary utstyr så er jeg imponert over hvor mye godlyd det kommer ut av de minste. Det var definitivt bassautoriteten som var den mest slående forskjellen.

H

hordasped

Gjest
    Du tok an Lyngen ;D

Er sikker på at oppsettet ditt spiller kanon,elektonikken er ingenting å si på.

Ja,som du sier,det er utrolig hva disse små leverer,viss du bare kjører "heftig" elektronikk.

Når du går opp i litt større Proac,er det vel ikke noe å lure på hva som teller der i gården.

Effekt...strømsterk..kanskje en klasse A,eller heftige rør effekter...f.eks. EAR/CARY..etc.etc

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ...eller større AR.... Det er jo de som er brukt til å utvikle ProAc ikke Cary.... Men vil du bytte rør ofte så kjøper en Cary, mye gain og endel feil...Men godlyd helt klart... :)

H

hordasped

Gjest
    Har ikke nevnt noe om hva som ble brukt til å utvikle Proac......

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    Det er jo mange som har oppdaget at de er veldig transparente, at de responderer godt på elektronikken.

Men det jeg vil frem til er at om en annet merke med høyere watt tall gir bedre bass så så kan det like godt være bassegenskapene som har bedret seg? Jeg ser det så utallige mange ganger, særlig på avforum, at noen tester en kraftig, mye dyrere forsterker og konkluderer basant at mer watt var bedre ja. Jeg synes det er for tynt.
    Det kan godt hende at dette stemmer Lyngen. Men basskvalitet blir et vanskelig begrep å forholde seg til som kunde i et forsterkermarked. Som jeg tolker basskvalitet så er det enkelt sagt evnen til å levere strøm i potensielt vanskelige laster og med brukbar dempingsfaktor. Noen velger jo PA-type forsterkere til bassen også. Nettopp fordi disse har høy dempingsfaktor og gode strømegenskaper.

Lyngen skrev:
    Jeg har lite erfaring med rør men ser det stadig blir sagt at de har sin svakhet i bass og styrke i mellomtone. Kanskje det har noe med det å gjøre også Toref?

Bare når jeg bytter til rørutgang (byttet til "superrør") på spilleren får jeg betydelig mindre definert og stram bass. På mine D15 spilte min 30W mer kontant bass en en annen med 140w.
    Jeg tror det er farlig å generalisere sånn mellom rør og transistorbaserte forsterkere. Det er mange forhold som spiller inn. Konstruksjonen, strømforsyningen, typen rør, osv. Men av de forsterkerne jeg har hørt så har transistorforsterkere gitt bedre, mer presis bass. Skulle dog gjerne testet et par AR 210 Reference.. det er mulig at disse ville vært like bra i bassen som Krell-en jeg har nå.. ;)

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    ACTIVE skrev:
    Hei

Kan gjene kalle det Proac "magi",synes det er en OK benevnelse.

Den Krellen du har Toref,må vel være en super match,har hørt D 80 med Cary Cad 211AE,som nevnt ovenfor,JA,det ble MAGI.

Har ikke hørt Krellen du har,men betviler ikke at den leverer varene.

Liker vel strømsterke effekter for å få denne "magien" som vi må få lov å kalle den.

Da jeg selv hadde D38 på mine 2 Bryston 7B SST,var vel litt av denne magien tilstede.
    Jeg sitter igjen med en følelse av at autoriteten, og dermed også magien er avhengig av overskudd. Det vil si at man ikke opplever at forsterkeren presses men har overskudd selv der det smeller og trøkker som verst. Dermed blir lyden glatt og fin selv når musikken er dynamisk og kompleks. Vil tro at dette er litt av grunnen til at du opplevde godlyd med 2*7B-SST på D38. Jeg er temmelig sikker på at dette er litt av forklaringen på det gode resultatet mellom Krell Evo 302 og D80 også. :) Men som sagt, det kommer an på hva man personlig mener med magi. ;)

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    toref skrev:

Mvh
    For å kvelkulere litt så mener jeg en fiolin låter temmelig tørt og uten spesielt mye glød i virkeligheten. Men om man vil forskjønne så er det jo ikke noe galt i det. :)
    Et bra poeng Lyngen. En fiolin låter i seg selv temmelig tørt ja. Uansett hvem som trakterer den.. ;) Men min referanse på fiolin er instrumentet brukt i kvartetter eller orkester i konsertsaler, kirker eller andre offentlige rom. Da får du romklangen som glatter og delvis forskjønner lyden fra dette fantastiske instrumentet. Og jeg er temmelig sikker på at det er på denne måten instrumentet er ment å nytes.. :)

Lyngen skrev:
    Det er vel bevegelsen mot virkeligheten som er drivkraften i det meste av hi-fi utvikling? Hvorfor skulle ikke utviklingen gå i denne retningen da?

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    ACTIVE skrev:
    Det hadde vært komisk med D100 i min stue :D...

(er ikke større enn at D15 har perfekt størrelse, men skal flytte i løpet av året tror jeg)

Men ærlig talt, etter demoen jeg fikk på D100 med topp Cary utstyr så er jeg imponert over hvor mye godlyd det kommer ut av de minste. Det var definitivt bassautoriteten som var den mest slående forskjellen.
    Det er en meget god og nyttig egenskap å kunne sette pris på kvaliteten i eget utstyr etter at en har hørt noe bedre. Tror jeg skal holde meg unna D100 gitt.. :)

Mvh

monosapiens

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Antall liker
    0
    Første gangen jeg så mine D100 hos lyric og da jeg fikkk høre prisen syns jeg at det måtte være galskap å kjøpe noe sånt.
    Selv om de så helt rå ut, hørte jeg aldri på de pga prisen.
    Men da jeg kom over de et år/halvannet år senere brukte til under halv pris så ble det til at jeg slo til på det,selv om det sprengte alt av budsjetter ;D
    Så nå står de i min stue som er minimum på størrelsen til hva D100 kan spille i.

Det var jo D38 som jeg hadde sett/"hørt" meg ut, men det var liksom ikke noe å lure på siden jeg kunne få D100 til den prisen jeg gjorde.
    Men å bytte det ut til fordel til noe mindre er helt uaktuelt!!
    D100 ser så autoritær og flott ut, sånn syns jeg den spiller også :)
    Men av de mindre er iallefall D38 en utrulig bra høyttaler, men jeg ville hatt litt mer i bassgjengivelse,kanskje sammen med en sub....

Men ProAc lager noen fantstiske høyttalere, uansett størrelse/pris.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Tror nok du sitter på et par juveler der ja monosapiens! *sikle* Har du merket at anlegget har forandret fordelingen i hvilken type musikk du hører på? Selv har jeg blitt enda mer glad i klassisk og jazz etter at ProAc og Krell kom i hus. :)

Mvh

monosapiens

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Antall liker
    0
    Ja, det har skjedd ;)
    Spiller mer allsidig nå enn før.
    Er også på utkikk etter mer musikk med gode opptak også, men musikken er viktigst, at jeg liker det musikkalsket også da :)
    Men orkestere er det gøy å høre på :D

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Stille her gitt. Ingen som har styrket vennskapet til ProAc i det siste? Blir bare mer og mer fornøyd med mine. :)

Mvh

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    mine D25 er jeg utrolig fornøyd med. men det var etter jeg fikk rør på dem at jeg virkelig ble imponert.
    det er også min ærfaring at rør ikke er fullt så detaljert og stramt i bassen som transistor. har hatt og hørt
    transistor elektronikk som får D25 til og spille mer kontrolert i bassen.
    Det er bare det at resten av spekteret er så forbanna mye bedre på min copland rørforsterker, so who cares ;)
    Bassen er bra nok for meg, så har jeg en REL stadium III også.

Noen som vil komme og høre :)

U

utgatt60135

Gjest
    hei hei hei..... :)

Nei, det virker som det er blitt få med ProAc her på HS. De er sjelden i salgsbladene men det er vel sånn det skal være kanskje. De har ikke behov for å bli så store ::). Men på lyd er de store, det vet alle eiere tidligere som nåværende. Ikke sant :)...

Kanskje du hadde fått i pose og sekk med Sugden nikosidis? Bare lurer...

Monosapiens, har du fått plassert høyttalerne bedre? Prøvd nye kabler? I så fall hva ble resultatet?

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    23
    Har siden mars 07 vært svært fornoyd med mine ProAc D80 - særlig etter at jeg
    fikk Bryston 28B nå i januar. Men etter at jeg nå prøver ut Wireworld sign. Gold Eclipse 5
    istendenfor mine Audioquest Cheetah og Panther er det noe som ikke stemmer i mine
    ører: jeg synes lyden blir mørkere og mindre detaljert. Kan dette komme av at kablene ikke er
    innspilt - eller hva i all verden er årsaken ?? Høytt.kablene er Wireworld Silver Eclipse 5-2.
    Har dere andre lignende inntrykk av Wireworld Gold sammen med Proac D 80 / Bryston ??
    ( Cheetah er en " silver plated " kabel )
    Mvh O.P.K.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn