ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

OldBoy

Gjest
    Noen som har hørt subben til ProAc ,kan den måle seg med feks Rel eller Velodyne ?
    Jeg har hørt ER 1 Sub'en sammen med Response 1SC ganske mange ganger hos en god venn, og jeg synes det er bra kombinasjon.

ProAc-sub'en gjør seg vel best på musikk, for det er jo ikke akkurat slik at taket noengang truer med å løfte seg, men jeg synes at sub'en glir veldig sømløst inn i lydbildet når den brukes sammen med 1SC'ene. Men akkurat det med takløfting er vel ikke det største poenget, i hvertfall ikke for oss gamle gutter, når man spiller på moderate lydnivåer på et par små Response 1SC.

Men for all del; hvis man tenker på prislappen for ProAc-sub'en, kan nok andre sub'er i den samme prisklassen sikkert være vel så bra.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Takker :)
    Har selv prøvd Audiovector sub sig ,System Audio 100(ettellerannet) og Velodyne Spl 1000 og 1200 .Fikk kun Velodynene til å spille bra , de spillte til gjengjeld meget bra med et par Tabletter ;) .Med D80 føler jeg ikke noe behov for subber ,men det hadde vært morsomt på et annet rom med små høytalere og sub(er) ,og da gjerne ProAc 8)

trosjo

Medlem
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    0
    Kan noen hjelpe meg med valg av forsterker til en D25? Har en ec 4.7 hva med en aw120? Har noen eller har noen hørt cary sli 80? Hva med en sugden 21se eller en lavardin? Har skaffet meg Proac på mine gamle dager etter en rekke andre høytalere
    Håper på innspill,.-
    Bruker arcam fmj 33 som signalkilde

mvh trond

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    151
    Har hørt D25 på rocket88 og det spilte veldig bra. Tror ikke du kan bomme med sli80 heller, men den har jeg bare hørt på 2,5. Om du vil ha det rimeligere kan du prøve en rørpre og et klasse D trinn. Jeg kjører det på mine 1sc nå, og det er ikke så værst til budsjettløsning å være. Skal dog over på rør.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen hjelpe meg med valg av forsterker til en D25? Har en ec 4.7 hva med en aw120? Har noen eller har noen hørt cary sli 80? Hva med en sugden 21se eller en lavardin? Har skaffet meg Proac på mine gamle dager etter en rekke andre høytalere
    Håper på innspill,.-

mvh  trond  
    Tror du skal styre unna Sugen dersom du ikke har mulighet for å teste. Denne forsterkeren er kilen på høyttalere, hvis matchen er dårlig låter forsterken klemt og inneslutta.

Har selv kjørt mv50 fra Conrad Johnson på Respons 1. Det gikk veldig bra. Proac liker rør, og jeg ville nok sett i den retning.

Håvard

trosjo

Medlem
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    0
    Takk for svar, tror heller ikke jeg bommer med sli 80. problemet mitt er at jeg bor på vestlandet og det er ikke like lett å få lyttet til forskjellige kombinasjoner.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Tror du skal styre unna Sugen dersom du ikke har mulighet for å teste. Denne forsterkeren er kilen på høyttalere, hvis matchen er dårlig låter forsterken klemt og inneslutta.

Nja, er ikke så sikker på at Sugden/Proac er mis-match. Sugden benytter Proac under utvikling av sine forsterkere. Men akkurat D25 trenger mere watt, så da bør du heller se på Masterclass-serien til Sugden. Har eid Sugden a21a og det er bra saker!

Cary SLI-80 er nevnt som en kandidat. Audio Research har også en intergrert rørforsterker i samme prisklasse, VSi-55, som burde passe.

Synes nok kanskje at D25 fortjener en bedre kilde, men det kan du jo ta etterhvert.

Selv bruker jeg D15 på Naim og er kjempefornøyd med det!

mvh

trosjo

Medlem
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    0
    Kan godt forestille meg at Naim spiller godt sammen med ProAc. Hadde tidligere ett komplett Doxa anlegg(oppgradert ) men benyttet ec forforsterker da 012doxaen ikke var god, Doxa dac fungerte imidlertid bra. Er klar over at signalkilden også må vurderes, men det vil skje etter at jeg har fått ny forsterker. Heller vel mot en rørløsning.
    mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Er klar over at signalkilden også må vurderes, men det vil skje etter  at jeg har fått ny forsterker. Heller vel mot en rørløsning.
    mvh  
    Fornuftig. Lyric-Tor er grei å ha med å gjøre. Du får sikkert Cary'en på hjemlån.

Skal du ha Naim som skal drive D25 må du opp på 250.2 og med matchende forforsterker blir det en dyrere løsning. Men så får du også en helt annen lyd! Spørs hva du foretrekker.

Men Proac låter utmerket uansett!

mvh

trosjo

Medlem
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    0
    Ja, han har lovet meg det ,og som du sier: ProAc låter utmerket
    Mvh Trond

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    D25 spiller utmerket med 22 w single end monoblokker. Kvalitet og strøm viktigere enn watt. Har kun prøvd rør i ulike effektklasser på mine D25, men for all del, lån hjem hvis du har mulighet

trosjo

Medlem
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    0
    Takk for innspill, skal snakke med Tor og evt audiofreaks i Bergen for hjemlån av noen rørforsterkere.
    mvh
    Trond

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nja, er ikke så sikker på at Sugden/Proac er mis-match. Sugden benytter Proac under utvikling av sine forsterkere. Men akkurat D25 trenger mere watt, så da bør du heller se på Masterclass-serien til Sugden. Har eid Sugden a21a og det er bra saker!

mvh
    Uttrykte meg litt dårlig. A21a er en glimrende forsterker, har også eid en. Men da jeg eide den var det litt vanskelig å finne den rette høyttaleren, hadde jeg visst det jeg visste i dag hadde jeg aldri solgt den. 21 watt er lite, derfor ville ikke kjøpt en A21a uten å være sikker på at den matcher høyttalerne, med andre ord hatt den på hjemlån først om en er usikker.

Fungerer A21a med respons 1?
    Er ikke D25/respons 2.5 enklere å drive en Respons 1?

Håvard

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hej ProAc venner

Har nogen her prøvet at blande sammen velodyne DD-10 og response 1SC ?

Hilsen

A

Antonx

Gjest
    Jeg vil bare si at One sc er så god og med så beskjeden bass at den fortjener en sub av høy kvalitet.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil bare si at One sc er så god og med så beskjeden bass at den fortjener en sub av høy kvalitet.

Ja nemlige, nu har jeg ikke en stor erfaring med subs. men DD-10 har på papiret et potentional til at spille sammen med så hurtig højtalere som ProAc 1SC er. Den er drevet af en rigtig stor PWM forstærkere og med fase instillinger fra 0 til 180 med 15 grades mellemrum, så er enheden ikke så stor og overhang ikke et problem. Men det kunne være sjovt at høre hvis nogen har prøvet disse 2 sammen.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.747
    Torget vurderinger
    24
    D25 ble nevnt her. Er det ikke slik at i følge ProAcs egene spesifikasjoner så er dette den ProAc-høyttaleren som behøver minst watt? Mener det står fra 10 watt bakpå den (hva nå disse spesifikasjonene måtte være gode for). Men, jeg tror det skal være ytterst enkelt å få D25 til å spille glimrende med en god rørforsterker.

D25 fikk gjøre jobben i Horten for noen år siden, husker det låt vakkert. Fikk aldri vurdert D25 den gang jeg selv handlet D15 i og med at den ikke var kommet på markedet. Noen som har sammenlignet bass-gjenngivelsen på D15 og D25? Mener Kim hos Lyric nevnte at hurtigheten i bunnen var en av de større forskjellene mellom disse to modellene.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Interessant dette, Fosse.

Bakpå d15 står det 20W og bak d20 står det 10W. Men etter å ha lest diverse utenlandske forum ser det ut til at det er forskjell på teori og praksis.

Stilte sp.målet på Naim forumet for en tid tilbake og der var det en gjengs oppfatning at d25 trengte flere watt. Men så er det forskjell på rørwatt og transistorwatt.

Tror neppe at en transistorforsterker på 2x20W ville klare å få noe særlig ut av disse høyttalerene, mens en SE rørforsterker sikkert ville greid det.

mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.747
    Torget vurderinger
    24
    Tror nok heller ikke at en vanlig transistorsak på 2X20 hadde vært opitmal partner for D15. Men, det funket overraskende godt med GM20, men da snakker vi 20 rørwatt klasse A.

Er det noen som kjenner impedansen på D25? Mener å huske at Papworth kjørte D25 med GM20, men det er mulig jeg husker feil (korriger meg gjerne Brian).

De erfaringen du forteller om costello, samsvarer jo ikke med det ProAc selv skriver bakpå ht, og det er jo litt merkelig. Ikke minst fordi anbefalt effekt faktisk er dobbelt så stor. Hva er grunnen til dette tro?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    De erfaringen du forteller om costello, samsvarer jo ikke med det ProAc selv skriver bakpå ht, og det er jo litt merkelig. Ikke minst fordi anbefalt effekt faktisk er dobbelt så stor. Hva er grunnen til dette tro?

Dette har jeg lurt på selv også!

Får kanskje sende en mail til ProAc, eller kanskje noen annen på dette forumet vet svaret. Har også lest at D38 er en enklere last, igjen.

D25/38 hadde absolutt vært artig å prøvd sammen med Naim oppsettet mitt... ;)

mvh

trosjo

Medlem
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    0
    Hvilket Naim oppsett? Tror du 112x +150 kan fungere på D25 ? eller må jeg opp i pris. Er nysjerrig på Naim!
    Mvh Trond

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Tror nok at 112/150 blir for lite for D25.

Lyric har lang erfaring med Naim + ProAc, så de burde vite svaret.

Har selv 202/200/CD5X + div. strømforsyninger, men det høres ut på N-forumet at det ikke greier D25 (mens D15 ikke var noe problem).

Det er noe spesielt med hvordan Naim gjengir musikk - ikke hifi - bare så synd at det så vanskelig å få skikkelig demo for tida!

mvh

S

so

Gjest
    Hei,

Tror nok at 112/150 blir for lite for D25.
    Som nevnt tidligere i Naimtråden...eller var det her? Hørte D25 på oppsett lik Costello`s, med unntak av HiCap.
    I rommet til lyric, det bak den store disken, hadde ikke 200 særlig kontroll.
    Odd Andrè måtte inrømme at 250.2 hadde bedre styring.
    Bassen var ullen og utflytende, mens det stakk litt i toppen ift Naim Allae(som er aldeles utsøkt i toppen) ;)

IMO

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Synes sjøl at D25 krever mindre pådrag på volumen enn D15. Ikke dramatisk, men merkbar. Hadde begge på prøve hjemme om enn ikke samtidig.
    Selvfølgelig er D25 en mer komplett høyt. Noe fastere og mer utstrakt nedover. Samt at den spiller mer homogent og sammenhengende. Men for all del D15 er en herlig musikk formidler.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt tidligere i Naimtråden...eller var det her? Hørte D25 på oppsett lik Costello`s, med unntak av HiCap.
    I rommet til lyric, det bak den store disken, hadde ikke 200 særlig kontroll.
    Odd Andrè måtte inrømme at 250.2 hadde bedre styring.
    Bassen var ullen og utflytende, mens det stakk litt i toppen ift Naim Allae(som er aldeles utsøkt i toppen) ;)

IMO
    So: Husker du nevnte dette en gang på Naim tråden, også. Men hvor mye verdt er egentlig demoene hos Lyric? Husker jeg skulle høre Naim hos Lyric en tidlig formiddag og da var ihvertfall elektronikken kald. Som kjent spiller ikke Naim slik som det skal før det har stått på en stund.

Og diskanten til Proac stikker ikke i toppen! Da må det være noe som ikke stemmer, kanskje ikke innspilt elektronikk?

Synes utvalget av Proac eiere på Naim forumet er litt for snevert til å danne seg et noenlunde greit inntrykk...

Og som gs nevner i forrige innlegg: D25 krever mindre pådrag enn D15, noe som stemmer ihht. Proacs egne spesifikasjoner.

Skulle likt å prøve ut dette i virkeligheten.

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    86
    Var innom Lyric på tirsdag og fikk høre på cd5x/202/200/fc2 sammen med D25, og det låt meget bra i mine ører. Veldig bra lyd med naturlige stemmer, pondus og dynamikk. Har tidligere hørt D15 på samme oppsett og synes D25 låt raskere og mer dynamiske. Ble en tanke fristet ja ;D

O

OldBoy

Gjest
    Synes sjøl at D25 krever mindre pådrag på volumen enn D15. Ikke dramatisk, men merkbar.
    ProAc oppgir begge modellenes følsomhet til 88 dB, men musikkgjengivelse er mer spørsmål om evne til å gjengi dynamiske signaler enn evnen til å gjengi rene sinustoner.

Min erfaring er at for å få god musikk, er D25 adskillig mer krevende å drive enn D15. I D25 tyner ProAc 10 ekstra Hertz i bassen ut av det samme 6 1/2 tommers basselementet, ved hjelp av større kabinett og mer ekstrem utnyttelse av bassrefleks, og med en litt for svak forsterker vil D25 lett virke slappere i bassen og mindre dynamisk enn D15 med den samme forsterkeren.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    ProAc oppgir begge modellenes følsomhet til 88 dB, men musikkgjengivelse er mer spørsmål om evne til å gjengi dynamiske signaler enn evnen til å gjengi rene sinustoner.

Min erfaring er at for å få god musikk, er D25 adskillig mer krevende å drive enn D15. I D25 tyner ProAc 10 ekstra Hertz i bassen ut av det samme 6 1/2 tommers basselementet, ved hjelp av større kabinett og mer ekstrem utnyttelse av bassrefleks, og med en litt for svak forsterker vil D25 lett virke slappere i bassen og mindre dynamisk enn D15 med den samme forsterkeren.
    D15 og D25 har IKKE samme basselement.......

O

OldBoy

Gjest
    D15 og D25 har IKKE samme basselement.......
    Det har du helt rett i! Jeg mente å få frem at de er like store, men det er, som du påpeker, ikke samme elementet. Beklager at det gikk litt fort i svingene.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    D25 og D38 har andre elementer enn forgjengerne, når det gjelder D15 ser det ut til at kun refleksporten er flyttet, ellers ser det temmelig likt ut. Delefilteret er muligens revidert, men alle data er dønn like. Noen som har sammenlignet Response 1.5 direkte med D15? Er det noe særlig forskjell??

H

hobby

Gjest
    Håper på innspill,.-

mvh  trond  
    Har hatt masse hifi og proac... bl.a. Cary V-12 med Proac Response 2.5, Future 1 og D80.

Etter å ha hørt Accuphase E-408 må jeg si at det er det beste jeg noensinne hørt til prisen. Formidabel match - musikkglede, nerve og kraft så det monner :D :D.

Må være som støpt til D25 ! Ellers må man veldig opp i pris for å få noe særlig bedre, mener jeg.

S

smog

Gjest
    Kjøpte en SAT Amplifix til mine ProAc 1,5 ,men det ble ikke som forventet i mine ører. Savner varmen i mellomtonen. Det hele ble noe sterilt.
    Den ligger nå på bruktbørsen. :p

Smog

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har du Future One ennå, og hva spiller de sammen med nå.

Hadde også vert moro å sett oppsettet ditt dvs. målene til sidevegger, bakvegger, og evt. til lytteposisjon.

Det som er viktigere, hvor stort lytterom har du?.

Har hatt masse hifi og proac... bl.a. Cary V-12 med Proac Response 2.5, Future 1 og D80.

Etter å ha hørt Accuphase E-408 må jeg si at det er det beste jeg noensinne hørt til prisen. Formidabel match -  musikkglede, nerve og kraft så det monner :D :D.

Må være som støpt til D25 ! Ellers må man veldig opp i pris for å få noe særlig bedre, mener jeg.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Hmmmm, så på bildet ditt, og ser at du har byttet til D 80 (heldiggrisen), men er det Jeff Rowland man ser på høyere siden?.

Har du Future One ennå, og hva spiller de sammen med nå.

Hadde også vert moro å sett  oppsettet ditt dvs. målene til sidevegger, bakvegger, og evt. til lytteposisjon.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Nei nå fikk jeg knidd ut sokkatene av øyekrokene, er det Theta blokke? :p.

Hmmmm, så på bildet ditt, og ser at du har byttet til D 80 (heldiggrisen), men er det Jeff Rowland man ser på høyere siden?.

H

hobby

Gjest
    Ja, jeg har Theta Citadel monoblokker, hver på 400 utrolig musikalske watt. De beste forsterkerne jeg noensinne har hatt - og hørt!

De kostet dessverre "skjorta" - eller det samme som en ny Kia... :eek:  Eneste jeg kan trøste meg med er at jeg ikke behøver å tenke noe særlig på oppgradering på det området lenger :D

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har sikla på dem hver eneste gang jeg har vert innom Tor, fyttirakkern for noen sluttrinn. Det er vel også en Theta cd,spiller du har?.

Hva kjørte du sammen med Future One.

Ja, jeg har Theta Citadel monoblokker, hver på 400 utrolig musikalske watt. De beste forsterkerne jeg noensinne har hatt.

De kostet dessverre "skjorta" - eller det samme som en ny Kia... :eek:  Eneste jeg kan trøste meg med er at jeg ikke behøver å tenke noe særlig på oppgradering  :D

H

hobby

Gjest
    Har nettopp flyttet så alt er nedpakket for tiden... :(
    Det gamle lytterommet var rundt 35 kvm. - det nye blir noe mindre, rundt 30 tror jeg.

Hadde D80'ene ca 1 meter fra bakvegg og sidevegg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn