Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    961
    Torget vurderinger
    8
    Proffen skrev:
    Da konstaterer jeg bare at jeg til uken kommer til å måtte ta i et realt krafttak - da 26kg metall skal i hus... ;-)
    Avtale i boks?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Thnx, JK! Gleder meg til å høre....

Jepp, Karlinn, tar/tok en råsjanse.
    Kan jo bli en morosam synergieffekt med VK30, selv om VK200 er transe...
    Har jo ikke kvittet meg med Audion - men kommer neppe til å bli sittende med både BAT`n og Audion....eller...? ;D

mvh
    Proffen

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    det bliver sikkert bra med den BAT
    Gratulerer :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ALTSÅ: Nå er det nesten slik at jeg er optimistisk med tanke på de nærmeste dagene, i tillegg til å være utålmodig på postgangen.... ;D
    Har i dag spilt med Vincent SP996 foran BAT VK30, og det funker som ei kule, mildt sagt.
    Må si at her har Vincent laget et godt produkt til nesten ingen penger.
    Og en av de aller nærmeste dagene skal det dukke opp et effekttrinn (VK200) som nytt kostet ca like mye som 7 slikt Vincent-blokker gjør/gjorde nye. Regner med at det i alle fall ikke skal bli nevneverdig mye dårligere ;D, og håper jo på at synergieffekten med pre og effekt fra samme produsent skal bli good shit.
    FOR; Faktum er (nesten) at jeg (omtrent) ikke har savnet rør i effektdelen under dagens seanse....
    Tror jeg skal invitere noen på en kopp kaffe en dag, som kjenner mitt anlegg godt. Men regner med at de kanskje ikke dukker opp før BAT`n er på plass... ;D

2 b continued...

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    "Postmannen ringer alltid 2 ganger", heter det i filmtittelen.
    Idag var jeg på postkontoret FØR postmannen rakk å ringe 1 gang.... ;D
    Med meg hjem, på skulderen, hadde jeg denne pakken, som veide inn på ca 29kg....

mvh
    Proffen

Vedlegg

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    gratulerer :)
    Det blir spennende å høre resultatet

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lyden da?
    Tja, hva skal en si...?
    Det har "åpnet lovende", for å bruke et sitat... ;D
    Spilte et referensespor i sted; "Elskerinnen" med Bjørn Eidsvåg.
    Her dukket det opp dypbassinfo jeg ALDRI før har hørt på det kuttet.
    Synes også vokalen hans ble gjengitt med grei "realisme", dvs slik jeg forestiller meg at han høres ut live...

Men nå blir jeg borte noen minutter, øøøøøøøøh, make it timer, for jeg har noen plater å spille.... ;D ;D ;D

Kommer plutselig tilbake med stemningsrapport senere....

mvh
    Proffen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.909
    Torget vurderinger
    4
    Grattis!
    Nå må du ikke gå hen og bli en transevestitt.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Grattis!
    *Neier pent og sier høflig takk....* ;D
    Nåja, blir man å regne som transevestitt dersom det fortsatt er rør i oppsettet? ;D
    Har totalt 6 stk, og 2 stk til skal inn (i dac`en...)
    Og Audion står fint forvart, så jeg har da fortsatt tilgang til ånklie rør; les 300B...

mvh
    Proffen

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    kjoenik skrev:
    Grattis!
    Eller slik som meg. Transe når jeg er på hytten ;D

Gratulerer med ny forsterker Proffen.

mvh Elektron

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    kjoenik skrev:
    Grattis!
    Eller slik som meg. Transe når jeg er på hytten ;D

Gratulerer med ny forsterker Proffen.

mvh Elektron
    Men når du er på hytten, er du jo forholdsvis langt unna sivilisasjonen, så da kan man tillate seg mye rart... ;D

Takker ellers!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jau, da har nyervervelsen blitt godt varm i trøyen her, kan man trygt slå fast...
    ....og det i minst to betydninger....
    For jaggu blir forsterkeren varm når den for opp arbeidstempen... ;D
    Noe å varme fingrene på på kalde vinterdager, med andre ord...
    Og den har jobbet i noen timer nå, med å trylle ut musikk!

Inntrykk så langt da?
    Jo, det første, som umiddelbart slo meg, var/er kontrollen i bassområdet. Simply fantastic...! Både subjektivt og objektivt, og også i sammenlikning med andre forsterkere jeg har hatt i hus.
    Hører jo "ting" jeg tidligere omtrent bare har fått hint om....f x på sporet "Elskerinnen" av Bjørn Eidsvåg. Har spilt kutt idag som har fått meg til å bare sitte og føle/kjenne etter, for det blir bare så mye mer "fysisk" hele gjengivelsen.
    I mellomtonen er det deilige toner og strofer som trilles frem. Er godt nøgd med "realitetsfølelsen" mht instrumenter og stemmer. Var litt spent da Rita Eriksen skulle synge "The water is wide" - pga det sporet kan bli skarpt/anstrengt og til dels ubehagelig på oppsett som ikke er 100% kalibrert, særlig hvis volumrattet vris for langt mot høyre, men senket skrullene rimelig kjapt, ja. Kunne innimellom kanskje ønske meg anelsen mer nærvær, tilstedeværelse, kjøtt-og-blod eller hva en nå skal kalle det, du vet; den følelsen du får når artister kommer hem til deg på besøk og står og spiller/synger live i stuen, og hvor du tydelig kan fornemme kropp på instrumenter, og hvor hver inn- og utånding gjør at du "ser" brystkassen som hever og senker seg... Men å påpeke dette som et stooort problem, det er å være pirkete. Vi snakker da tross alt om nyansene... Og hvem vet, kanskje det dukker opp og faller enda litt bedre på plass med en litt bedre kabel mellom pre og effekt. Har idag benyttet en innlånt, og for meg, helt ny og ukjent Beldenkabel. Tidligere opplevelser har i alle fall i noen tilfeller sagt meg at det kan være klart hørbare forskjeller mellom kobberkabler av den middels gode typen og sølvkabler av den litt mer forseggjorte. Sølvkabler kan gi musikken den, imho, "riktige" klangen, det "riktige raspet", som desverre ikke alle kobberkabler makter. Så imorgen tror jeg at jeg skal teste ut White Zombie 0,0, for å se om jeg blir noe klokere av det. Og senere kommer det forhåpentligvis en RA på besøk. DA bør i alle fall ting avsløres greit. Og skulle ikke det være "tilstrekkelig", er det en liten tweaking på g mht dac`en, som skal få operert inn en aldri så liten rørbuffer, basert på noe Musical Fidelity en gang produserte. Det bør jo også gi hørbare resultater. Men alt til sin tid, og et skritt i slengen... ;D
    Oppover i frekvensene er det ikke noe som verken stikker seg ut eller imponerer voldsomt. Det "bare er der" og funker helt akseptabelt. Kunne kanskje ønsket meg hakket mer oppløsning, detaljer og utklinging av overtonestrukturer, men da begynner jeg virkelig å bli "pirkete". Ikke sånn å forstå at det er de store "manglene", for det er det definitivt ikke. Og igjen; det kanskje er der, og ikke vil avsløre seg selv helt før en "vassere/råere" kabel kobles til... Får kanskje svar på dette alt i løpet av morgendagen.

Summa summarum da? Joda, så langt har sjansningen gått hem, for å si det sånn. Har igrunnen tenkt fint lite på at jeg plutselig "bare" har rør i pre`en... Var jo på forhånd rimelig spent på hvordan det skulle bli å ikke spille med 300B i kjeden. Puster derfor godt lettet ut nå ikveld. I stedet har jeg kost meg med skive etter skive. Og til og med madamen har vært frempå og villet høre noen spor. Lover det godt, eller? ;D ::) ::) ::)

Og enn så lenge har ikke Sense kommet til med verken øyne eller klåfingre i pre og effekt. ;D Tror han er litt nyfiken mtp å se hva som befinner seg "under panseret", mtp modding&tweaking.... ;D Får vel se om han ikke kan få gløttet som hastigst på innmaten i morgen... Blir også spennende å høre andres synspunkter på endringen i husguden; om de føler og mener at jeg har tatt et steg i riktig retning...

2 b continued....

EDIT: En annen, viktig sak, er opplevelsen med hvordan Larsen 6 har respondert på forsterkerbyttet. Hadde jo på forhånd en rimelig god magefølelse på at Larsen 6 ville være av samme sort som Carlssonhøytalere flest; dvs "lett" å matche opp mot ulike forsterkere, gitt at kreftene er tilstrekkelige. I alle fall opplever jeg at samspillet har vært meget bra, selv om diskantområdet kanskje ble litt "hardt" på usannsynlig høyt lyd- og lyttenivå - men da snakker vi nivåer der verken ringeklokkelyd eller telefonsignaler registreres overhodet, og hvor tegnspråk er det eneste som nytter...

mvh
    Proffen

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Grattis med ny forsterker Proffen, tenker det ga litt mer futt i Larsen ja... ;)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    SOA skrev:
    Grattis med ny forsterker Proffen, tenker det ga litt mer futt i Larsen ja... ;)
    Takk, takk, SOA.
    Joda, og ikke bare litt mer...her snakker vi, for å bruke boksemetaforer; bantam (Audion - som tross alt klarte seg mer enn godkjent) vs tungvekt! (BAT) ;D

mvh
    Proffen

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nyanskaffelsen Proffen. Ja dette smaker nok fugl :D

mvh
    ivarlo

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ivarlo skrev:
    Gratulerer med nyanskaffelsen Proffen. Ja dette smaker nok fugl :D

mvh
    ivarlo
    Takk for det, Ivar.
    Jau, skyter ikke småspurv med den BAT`n akkurat.... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jaha, da har førstemann i Lauget allerede vært innom og tjuvlyttet litt.
    Og ut fra tilbakemeldingen, var dette en ny opptur, til tross for at antall rør i husguden nå er redusert fra 14 til 6...

Og jeg, jeg har bare fortsatt der jeg slapp i går; med å snurre sølvplater. Just nu er det Nathalie Merchants herlige stemme som fyller stuen... ;D Hun kommer til å bli avløst av Eva Cassidy i akustisk utgave....

mvh
    Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ååjjj..her var det skjedd litt.. :)

Har lest flere ganger at mange "guruer" sier rør på pre og trans på effekt er tingen. Men ikke fått testet selv enda.

;)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    lovemusikk skrev:
    Ååjjj..her var det skjedd litt.. :)

Har lest flere ganger at mange "guruer" sier rør på pre og trans på effekt er tingen. Men ikke fått testet selv enda.

;)
    Joda, må jo skje litt, helst hele tiden... ;D
    Og for mange vil rørpre og transeeffekt være medisinen som skal til..
    Har selv forsøkt det tidligere, men da funket det ikke like godt som nå. Er vel noe med å lese seg opp, være heldig med kombinasjonene som prøves ut, og som ellers; tenke matching over hele fjøla....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Bra at det funker!!
    Jupp, er ikke mye som er bedre enn just det!
    Og jeg må ærlig talt innrømme at det funker bedre, til og med langt bedre, enn jeg hadde håpet på på forhånd...
    Så nå går jeg stort sett rundt slik... ;D

mvh
    Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Proffen skrev:
    kjoenik skrev:
    Bra at det funker!!
    Og jeg må ærlig talt innrømme at det funker bedre, til og med langt bedre, enn jeg hadde håpet på på forhånd...

mvh
    Proffen
    Gleder meg på dine vegner. ;)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    lovemusikk skrev:
    Proffen skrev:
    kjoenik skrev:
    Bra at det funker!!

mvh
    Proffen
    Gleder meg på dine vegner. ;)
    Kiitos!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Idag ramlet det jaggu inn to pakker på postkontoret nærme meg.... ;D
    Har ikke rukket å fotografere noe som helst, men regner med at det kommer noen bilder etterhvert...
    Det var i alle fall snakk om følgende "småsnacks":
    -XLR-plugger i den gode og lekre ligaen. Disse er nå overlevert dr Sense, som skal bygge om et par rca-kabler til balanserte...
    -rørbuffer, basert på noe Musical Fidelity-stuff. Denne skal inn i dacen....
    -et sett høytalerkabler. Merke blir opplyst senere. Bilde som viser herligeten likeså. For makan til godfølelse jeg fikk da jeg pakket opp DEN pakken, er det ikke ofte jeg har. Byggekvaliteten ser framifrå ut, så det skal bli spanande å teste de ut ifht de meget gode Sense-diy-kablene jeg bruker i dag. Nyvinningen er jo forøvrig tiltenkt rollen som hageslanger i et tv-oppsett... ;D
    Der er ellers ytterligeger noen småsaker på vei fra Hong Kong, men de er av mindre betydning. Vi snakker her primært om et par jumpers i sølv.
    Ut over det, skal coax-kablene også bygges om ein schmule....
    Tilsammen er det altså snakk om en del småtiltak, som forhåpentligvis skal løfte lyden og øke musikkgleden et lille hakk til på stigen...

Legger inn/ut bilder så fort jeg får skutt noen... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, da fikk jeg tatt et litt dårlig iphone-bilde av de nye hageslangene....
    Og at det er snakk om reelle hageslanger, fremkommer forhåpentligvis tydelig av bildet.
    Fjernkontrollen er en normalt stor sak til tv, og sier noe om størrelsen/dimensjonen på de nyankomne høytalerkablene...

Det er snakk om kabler av merke "Valab", og koster omlag 1100,- inkl frakt.
    Forventer vel ikke direkte mirakler, men tror de vil være greie nok til et oppsett nr 2. Og hvor bra de faktisk er, vil vi nok også få svar på i direkte sammenlikning med dr Sense sine kabler. Først må jeg imidlertid til å omterminere kablene litt. Skal i alle fall ha meg spader i ene enden...kanskje begge, om jeg tenker meg om... ;D

To av lederne er i kobber, mens de to andre er sølvbelagt kobber. Alle lederne er tvunnet, noe jeg vet at også Sense er for. Bananene de er terminert med, er av den seriøse, ekspanderende sorten....

mvh
    PRoffen

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    lytteinntrykk på høyttalerkablene mot dine??? ;)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    lovemusikk skrev:
    lytteinntrykk på høyttalerkablene mot dine??? ;)
    Nothing so far...
    Sense sitter og mekker litt på dac, coaxer og signalkabler..... ;D

Dessuten må jeg nok til å omterminere de nye kablene, i alle fall i den ene enden (men med tiden trolig også i andre enden - da det er på vei inn noen sølvjumpers med bananas...), all den tid VK200 "kun" tar spader........men snart.... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det skal han ha, han Sense; han er effektiv når han setter igang.
    Nå er dac`en på plass igjen i husguden, etter noen dager med kirurgiske inngrep hos el doctore....
    Inngrepene består i hovedsak i at han har flyttet litt rundt på ting innvendig, for å gjøre plass til en MF-basert rørbuffer...
    Da blir innvollene seende noe slikt ut:

mvh
    Proffen

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Han har også mekket sammen en balansert sølvkabel, som jeg er rimelig trygg på vil gjøre jobben sin og vel så det.
    Dessuten hadde han et forslag om å bygge nye coax-kabler; og som sagt så gjort.
    Bilder av kablene har jeg ikke fått ennå, men får i stedet kose meg med noen bilder av den mer lettkledde sorten... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kablene i fråga ser ut som følger:

De blå er balansertkabler til bruk mellom pre og effekt, de røde er coaxene...
    Forskjell? U bet!!! ;D

mvh
    Proffen

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn