Jau, da har nyervervelsen blitt godt varm i trøyen her, kan man trygt slå fast...
....og det i minst to betydninger....
For jaggu blir forsterkeren varm når den for opp arbeidstempen... ;D
Noe å varme fingrene på på kalde vinterdager, med andre ord...
Og den har jobbet i noen timer nå, med å trylle ut musikk!
Inntrykk så langt da?
Jo, det første, som umiddelbart slo meg, var/er kontrollen i bassområdet. Simply fantastic...! Både subjektivt og objektivt, og også i sammenlikning med andre forsterkere jeg har hatt i hus.
Hører jo "ting" jeg tidligere omtrent bare har fått hint om....f x på sporet "Elskerinnen" av Bjørn Eidsvåg. Har spilt kutt idag som har fått meg til å bare sitte og føle/kjenne etter, for det blir bare så mye mer "fysisk" hele gjengivelsen.
I mellomtonen er det deilige toner og strofer som trilles frem. Er godt nøgd med "realitetsfølelsen" mht instrumenter og stemmer. Var litt spent da Rita Eriksen skulle synge "The water is wide" - pga det sporet kan bli skarpt/anstrengt og til dels ubehagelig på oppsett som ikke er 100% kalibrert, særlig hvis volumrattet vris for langt mot høyre, men senket skrullene rimelig kjapt, ja. Kunne innimellom kanskje ønske meg anelsen mer nærvær, tilstedeværelse, kjøtt-og-blod eller hva en nå skal kalle det, du vet; den følelsen du får når artister kommer hem til deg på besøk og står og spiller/synger live i stuen, og hvor du tydelig kan fornemme kropp på instrumenter, og hvor hver inn- og utånding gjør at du "ser" brystkassen som hever og senker seg... Men å påpeke dette som et stooort problem, det er å være pirkete. Vi snakker da tross alt om nyansene... Og hvem vet, kanskje det dukker opp og faller enda litt bedre på plass med en litt bedre kabel mellom pre og effekt. Har idag benyttet en innlånt, og for meg, helt ny og ukjent Beldenkabel. Tidligere opplevelser har i alle fall i noen tilfeller sagt meg at det kan være klart hørbare forskjeller mellom kobberkabler av den middels gode typen og sølvkabler av den litt mer forseggjorte. Sølvkabler kan gi musikken den, imho, "riktige" klangen, det "riktige raspet", som desverre ikke alle kobberkabler makter. Så imorgen tror jeg at jeg skal teste ut White Zombie 0,0, for å se om jeg blir noe klokere av det. Og senere kommer det forhåpentligvis en RA på besøk. DA bør i alle fall ting avsløres greit. Og skulle ikke det være "tilstrekkelig", er det en liten tweaking på g mht dac`en, som skal få operert inn en aldri så liten rørbuffer, basert på noe Musical Fidelity en gang produserte. Det bør jo også gi hørbare resultater. Men alt til sin tid, og et skritt i slengen... ;D
Oppover i frekvensene er det ikke noe som verken stikker seg ut eller imponerer voldsomt. Det "bare er der" og funker helt akseptabelt. Kunne kanskje ønsket meg hakket mer oppløsning, detaljer og utklinging av overtonestrukturer, men da begynner jeg virkelig å bli "pirkete". Ikke sånn å forstå at det er de store "manglene", for det er det definitivt ikke. Og igjen; det kanskje er der, og ikke vil avsløre seg selv helt før en "vassere/råere" kabel kobles til... Får kanskje svar på dette alt i løpet av morgendagen.
Summa summarum da? Joda, så langt har sjansningen gått hem, for å si det sånn. Har igrunnen tenkt fint lite på at jeg plutselig "bare" har rør i pre`en... Var jo på forhånd rimelig spent på hvordan det skulle bli å ikke spille med 300B i kjeden. Puster derfor godt lettet ut nå ikveld. I stedet har jeg kost meg med skive etter skive. Og til og med madamen har vært frempå og villet høre noen spor. Lover det godt, eller? ;D :
:
:
Og enn så lenge har ikke Sense kommet til med verken øyne eller klåfingre i pre og effekt. ;D Tror han er litt nyfiken mtp å se hva som befinner seg "under panseret", mtp modding&tweaking.... ;D Får vel se om han ikke kan få gløttet som hastigst på innmaten i morgen... Blir også spennende å høre andres synspunkter på endringen i husguden; om de føler og mener at jeg har tatt et steg i riktig retning...
2 b continued....
EDIT: En annen, viktig sak, er opplevelsen med hvordan Larsen 6 har respondert på forsterkerbyttet. Hadde jo på forhånd en rimelig god magefølelse på at Larsen 6 ville være av samme sort som Carlssonhøytalere flest; dvs "lett" å matche opp mot ulike forsterkere, gitt at kreftene er tilstrekkelige. I alle fall opplever jeg at samspillet har vært meget bra, selv om diskantområdet kanskje ble litt "hardt" på usannsynlig høyt lyd- og lyttenivå - men da snakker vi nivåer der verken ringeklokkelyd eller telefonsignaler registreres overhodet, og hvor tegnspråk er det eneste som nytter...
mvh
Proffen