Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eposhansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    3
    og dette er bare shit :p bilde 1
    ....men om man hiv på en strømpe,bytter til sølv solid core og WBT-0644 banan :eek: bilde 2

Da kan det gå?
    deler for egeninsatts,av dimensjoner. Her ville selger sagt "det er enormt utviklingspotensiale!!"

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @ eposhansen: Vet ikke helt om jeg forstod meningen bak ditt innlegg, men velger å tro at du ikke mente å være ironisk på noen måte.... ;D

FORDI: Når det gjelder Sense`s kabler, er det "more to it than meets the eye"!
    Det ligger en tanke og masser av kunnskap bak, en bearbeiding og en behandling av råmateriell, samt en nøyaktighet som ville gjort en autist bortimot misunnelig....

mvh
    Proffen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    3
    Det var ingen mening,det var det som var meningen. Men jeg bruker faktisk skumle dyre kabler,samt vever noen selv av utvalgte marerialer. Om jeg forteller fra hvor er det ikke sikkert du tur på meg. Fra spøk til revolver,av og til synes jeg mange tar denne hobbyen for serøst. Og glemmer ha det litt morsomt på veien,væge stikke nesen fram ....lite av det her på sentralen. Mest snakk om gode /dyre ting og lite om viktige justeringer som er helt avgjørende for å oppnå nirvana....

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    eposhansen skrev:
    Det var ingen mening,det var det som var meningen. Men jeg bruker faktisk skumle dyre kabler,samt vever noen selv av utvalgte marerialer. Om jeg forteller fra hvor er det ikke sikkert du tur på meg. Fra spøk til revolver,av og til synes jeg mange tar denne hobbyen for serøst. Og glemmer ha det litt morsomt på veien,væge stikke nesen fram ....lite av det her på sentralen. Mest snakk om gode /dyre ting og lite om viktige justeringer som er helt avgjørende for å oppnå nirvana....
    Det er helt riktig!
    Og jeg hevder ikke at det er snakk om kvantesprang i forskjell mellom Sense sine kabler og andre. Derimot er det snakk om nyanseforskjeller, og når det blir snakk om mange nok nyanseforskjeller som drar i samme retning, ja da utgjør det en reellt hørbar forskjell! Men da snakker vi ikke bare om kablene. Da snakker vi om kabler, internkabling, strømkabler, rørbuffer, jitterreduksjon osv osv...
    Hvor viktig det er, og hvor mye det betyr for å kunne kose seg med den egentlige hobbyen; musikken, ja se det er individuelt... Noen synes det er uviktig, noen synes det er litt viktig, mens andre synes det er kjempeviktig....

EDIT: En "passende" metafor på alle smågrep og tweaking som jeg har foretatt i oppsettet, blir vel som å krydre maten slik at en får den til å smake slik en ønsker....? Noen foretrekker ukrydet mat, andre liker en liten dæsj av et eller annet, mens andre "ikke kan få nok.... ;D" F eks er jeg lite begeistret for salt, men foretrekker å spice opp maten. Likeledes har jeg sansen for og troen på sølv fremfor kobber som materiale i kabler. At jeg "har" Sense, som sitter på masse teoretisk kunnskap og flotte tekniske ferdigheter, blir jo lissom bare rosinen i pølsen.

Hva som er high fidelity, tja, se det blir en annan fråga. Men er det ALLTID så interessant, all den tid det imho bør være musikken som står i sentrum.

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Bare for å ha det sagt: de coaxkablene låter jaggu godt!
    Da er det vel bare rett og rimelig til man skal foreta kvalitetslytting over hele fjøla..

mvh
    Proffen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    3
    De fleste gangene ender jeg tilbake på oppsettet jeg hadde,med kunn små endringer. Bruker Orgin live kabling fra arm påmontert "Bulletplugg" ,en litt tykk jord kabel til BAT-pre. Signalkabelen til pre er en Cardas golden neutral (1,5m).
    'Det er jording som er interesang,den er hentet fra en 26 år gammel kondemnert General Electric oppvaskmaskin ;D
    ....er de blank og ikke tegn til korreksjon etter så lang tid bruker jeg sånne fremfor nye greier..

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg forsåvidt "ferdig" med oppgraderinger, i alle fall for en liten stund....... ;D
    Venter bare inn et par høytalerterminaler, som skal på plass... (kommer i alle fall ikke på noe mer som er på g...)
    Passet på å bytte ut "no-name" yalla-rørene som rørbufferen ble levert med. Inn med Valvo E88cc i stedet, og det funker da godt, mann... ;D
    Så nå koser man seg, mens man venter på masse spennende musikk, både ny og gammel, i flere ulike genre.
    Litt klassisk, litt jazz, litt pop, litt rock, litt world - Reiner blir sentral, Tori Amos, Keith Jarrett, Jack Johnson, Mari Boine er det jeg kommer på i farten - ble fakta såpass mange nybestillinger at jeg har kommet ut av tellingen. Får heller gjøre opp status når alt er kommet i hus...

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir spanande å få tilbakemeldinger fra laugsmedlemmer, når oppsettet nok en gang skal "eksamineres" til lørdag. Regner med at de fleste stiller nystriglet og at q-tipsomsetningen øker til uante høyder.
    Var en litt morsom affære å koble opp de Valab-kablene (ht) jeg kjøpte til en rimelig penge på evilbay.
    Nå er de neppe ferdig innspilt ennå, men at det er VFM, se det er jeg ikke i tvil om!
    Kanskje ikke fullt så oppløste i toppen som Sense sine sølvkabler, men så ble heller ikke Valab-kablene bestilt for å brukes i det oppsettet de pr skrivende stund er oppkoblet i.
    Tror nok at jeg vil fortsette med flatsølv der, ja, mens BKS`ene gjerne kan være en bedre match til kobberkabler a la Valab.
    Dersom vi får det til, er tanken å koble opp og alternere mellom 2 sett med høytalere. Da vil jeg seff bruke kablene som beskrevet ovenfor.

mvh
    Proffen

eposhansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    3
    Om du klarer så ha en lav benk,helst et stykke bak høytalerene. Men dette kan du,om 3d lyd en viktig;-)
    lykke til!! Ser frem til bilder,for jeg kommer ikke på besøk....
    Sølv er gode saker,særlig med rør pre masse muligheter. Sjøl like æ best cardas sine(ikke sølv), men bruker gjerne sølv fra riaa om det låter bra,.Både diy og ting fra børsen.
    Hilsen Hansen.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da har man just bestilt hem noen signalkabler fra evilbay, nærmere bestemt 2 sett...
    Valget denne gangen falt på noen slike, og tanken er at de skal komme til nytte i et fremtidig nr2-oppsett....
    Her er det solidkåre sølv som gjelder. Vurderte en annen kabel fra samme produsent, men kobber ble veiet og funnet for lett...... ;D

mvh
    Proffen

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Litt spent på hvordan noe slikt som dette vil funke...?
    Solid kåre sølv. To par, tilgenkt en rolle i både hoved- og tv/dvd/hodetlf-oppsettet...
    Billig var de jaffal, kom vel på cirka 1k for begge parene...
    mvh
    PRoffen

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ....og jaggu er det ikke snart på vei inn en liten sølvfarget dingz i oppsettet. Blir spanande...
    Eneste jeg har "ugjort" nå, mht oppsettet, er en aldri så liten service på MF-dacen..... Sense, do you hear me...? ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da var Audio Technica ATH M50 tilbake i heimen, etter en aldri så liten makover hos dr. Sense.
    Det viste seg at kabelen hadde fått seg en trøkk, så de ble tause. Derfor ble det inn og shoppe en kabel hos Musikkmagasinet, av typen som vel helst brukes mellom gitar og forsterker av aktive musikere.
    Dimensjonen på den nye kabelen er vel mildt sagt heftig; vil anslå diameteren til å ha vokst med ca 100% ifht den originale kabelen. Og resultatet? Jo, det kan vel kanskje enklest sies slik: HOLY SJIT! ;D

Så nå skal nok de 3 øvrige parene med hodetlf etterhvert også moderniseres. Må jo bare få på plass ny kabling på de andre klokkene og, ikke snakk om annet. Har jo i M50 fått en atskillig bedre gjengivelse. Må nesten ta meg en tur til tjommi Nils, som sitter med make par, og sammenlikne hans 100% originale klokker med mine... Kan jo være han også blir overrasket over forskjellen.... ;D

mvh
    Proffen

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Blir spennende å høre ditt anlegg igjen senere.
    Sist, låt det meget bra og deilig flott lyd. Blir ikke lyttetrett hos deg ivertfall.
    :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jau, jau, da skjer no litt ennå...
    Først ut, eller rettere sagt, inn, var disse:
    Så langt et meget hyggelig bekjentskap... ;D

mvh
    Proffen

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så kom dagen da jeg "endelig" skulle få møtt strilen?, som vel begge har ventet på å få gjennomført handelen vi avtalte.... ;D
    Med seg i en pose hadde han en slik, som ble overlevert på et sentralt busstopp i sentrum.... ;D

Blir spanande å se, og høre, hvordan den vil stå seg ifht Audio gd Fun. Funksjonene de dekker, er ganske så jevnbyrdige.
    Fordelene med Citypulse da7.2x er vel primært fjernkontrollen.
    Lydmessig har jeg foreløpig ingen magefølelse ifht hvem av dem som er "best", men Audio gd`n kan nok tunes og tweakes anelsen mer...
    Citypulsen er tiltenkt rollen som pre, dac? og headamp i tv-oppsettet i den store hifi- og livsinvesteringen........ny bolig! Tror det blir ok å gå fra knappe 100kvadrat til 170... Og så håper jeg på mer finaver, sånn at terassen på drøye 50 kvm kommer til sin rett... ;D

mvh
    Proffen

Vedlegg

Male

Medlem
    Ble medlem
    29.08.2006
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Ja, endelig klarte 'Strilen' å komme seg over fjellet med en blank boks i posen ;D Håper den gjør jobben.

Mvh Truls

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hinzel skrev:
    Ja, endelig klarte 'Strilen' å komme seg over fjellet med en blank boks i posen ;D Håper den gjør jobben.

Mvh Truls
    Hei, ja.
    Ja, da er da7.2x på plass, og det umiddelbare inntrykket er ;D
    Må spille litt mer, men aner noe mer krefter i de dypere frekvenser, og så oppleves det som om bakgrunnen er noe sortere - dvs ikke helt feil......... ;D
    Får nok også lese meg opp litt ifht hva som finnes av innmat - skal ikke se bort fra at den får seg en liten oppgradering mht slikt...
    Så, ja, jeg er meget godt fornøyd med nykomlingen!!!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er det bittelittegranne tid til å rekapitulere, før ting skal pakkes, stues og flyttes.
    Fra og med den 5.februar skal jeg, a.s.a.p. koble opp to komplette oppsett.
    Det ene skal stå i stuen, og blir da med aller største sannsynlighet som følger:

Sony dvp ns999 dvd-spiller, Citypulse da7.2x pre, Vincent sp996 monoblokker, BKS 107 Supreme, samt en haug med hodetlf...(AKG K400&K240, AT ATH-M50, Fostex t50rp, Sennheiser hd380)
    Kabler vil i all hovedsak være Valab.
    Kan hende jeg kompletterer dette oppsettet med Sonos zp90 og Musical Fidelity x-24k dac (har ikke helt bestemt meg for hvor jeg vil ha Sonosen), og det er jo muligheter for en bd-spiller på sikt...(En Oppo kunne jo f eks tatt plassen til Sonyen, eller rett og slett kommet i tillegg... ;D)
    Eget rack i massiv lakket eik skal snekres sammen til dette.

Gromanlegget, dvs det reine musikkanlegget), skal på plass i kjellerstuen, og vil med aller største sannsynlighet se slik ut:
    Esoteric SA10 cd-spiller, Sense DIY Ekvator dac, BAT VK30, BAT VK200, Larsen 6.
    Kabler vil i all hovedsak være Sense DIY sølv- og coaxkabler.
    Anlegget skal fortsatt stå i DIY-racket mitt, som er av massiv lakket eik.

Rart man gleder seg som en unge på julaftenen? ;D
    Har troen på at det kommer til å bli berre lekkert...
    Bilder kommer når ting er på stell!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Buhu, nå er det stusselig i husguden.... :'( :'( :'( ;D
    Alt av høytaler og signalkabler er koblet fra, effekt- og pre er pent pakket i esker, og verken cd-spiller,dac eller dvd-spiller er utstyrt med strømkabler....
    Skal jeg nå høre musikk, blir det utelukkende via Sonos, Citypulse og hodetlf...men det får vel duge en dag eller tre til, for på søndag går flyttelasset fra leilighet på 99kvm til enebolig på 172 - med terrasse på 53kvm og omtrent like stor garasje. Rart jeg smiler 360.... ;D ;D ;D

Oppdaterer med bilder og inntrykk så fort jeg begynner å komme i orden igjen...

mvh
    Proffen

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    540
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nytt sted å bo, Proffen! Dette har både du og anlegget fortjent. :)

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Gratulerer med ny flott villa!

Her snakker vi muligheter på stua, og i eget hifi-rom.
    Tror nok det blir mange lange kvelder fremover. Det tar tid å spille seg skikkelig inn i nye rom.

Lykke til med flyttinga.

mag

Knutn

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Antall liker
    42
    Hus må vel spilles inn på samme måte som komponenter og kabler.

Gratulerer.

Mvh Knut

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    olllie skrev:
    Gratulerer med nytt sted å bo, Proffen! Dette har både du og anlegget fortjent. :)
    Takker for det, Ollie.
    ....men er du sikker på at jeg og anlegget har fortjent det?.... ;D
    Men det skal bli både gøy og spennende å komme i hus, ja.
    Har jo "drømt" om dette et par uker... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Takk takk, mag og Knutn.
    Joda, ser fremover. Er jo nesten så det er gøy å pakke ned kaffiserviset som står øverst i skapet, og som ikke har vært i bruk på 15 år... ;D

Mulighetene er langt fler og bedre, ja, men innspilling av hus/rom? Tja, vil nok bruke litt tid på å finne ut av plassering og hvilke komponenter som skal brukes hvor; men å sammenlikne det med innspilling av kabler - tja, jeg vet nå ikke jeg.... ;D

At det blir mange lange kvelder, det hersker det vel liten tvil om. DE lange kveldene har allerede pågått et par uker. Regner dog med at det verste skal være unnagjort når vi runder 15.februar...så da kan the good times starte - og for en start det kommer til å bli.... ;D Eller hva sies om en tilværelse som gressenkemann i 9 laaange dager... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    One day to go... ;D
    Håper å få tatt noen bilder og lagt ut i løpet av uken.

Kjekt med hififrender som melder seg frivillig til å være med og hjelpe til med bæringen av de største/tyngste tingene som skal flyttes...! ;D

Har i kveld fylt opp to biler, og asap etter frokost i morgen skal en svæææær henger fylles... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Aaaaaahhhhh...... ;D
    Da har roen og freden innfunnet seg, jaffal til en viss grad!
    Man har kommet seg vel i hus; gamleleiligheten er tømt så nær som på et par tre "lysekroner" som skal tas ned. Tømte inne- og utebod idag.
    Nå er hovedanlegget varmt, og det er befriende å kunne slappe av til Kennet Sivertsens "spør vinden". Det er jo slike stunder jeg har "drømt" om en stund. Skal etterhvert legge ut bilder av både hoved- og tv-oppsettene (med mindre tkr kommer meg i forkjøpet... ;D) vet han tok noen bilder da han var innom. Må ellers tolme meg til nett er installert og koblet opp, og det drøyer nok noen dager til...
    Vel; tv-oppsettet består pr nå av BKS 107 supreme,2 stk Vincent sp996 monoblokker, Citypulse da7.2 pre/dac/headamp, MF x24k dac, Sony dvp ns999es dvd-spiller, en kjip Toshiba dvd, en 37" Toshiba og en CD-dekoder (hvor lydsignalet tas via optisk til Citypulse. Ble liiiitt annerledes å se på the voice sist fredag, konstaterer jeg bare....
    Kabler er forøvrim i hovedsak Valab-greier, ispedd litt Sense-saker...

Hovedoppsettet er pr nu Larsen 6, BAT vk200, vk30, Esoteric sa10, sense sin glitrende diy-dac; samt nesten utelukkende Sense-kabler. Kan nesten ikke annet enn å konstatere at livet er godt, selv om jeg er fullt klar over at det er lenge til jeg og familien er helt i mål. Mye rydding gjenstår, mye skal kastes, rom skal møbleres, møbler skal byttes ut, bad skal pusses opp, jeg skal male litt osv osv. MEN; jeg er villig til mye, nå som jeg omsider har fått en kjellerstue på drøyt 20 kvadrat å boltre og kose meg i.... ;D

Så blir bonusen å kunne boltre seg i vår- og sommersol på terrassen på 53 kvadrat... ;D
    Forøvrig en hjertelig og stor takk til både SOA og Sense, som stilte opp som flyttekarer. Den hjelpen var gull verdt, i snøværet på innflyttingsdagen!

Mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Blir forøvrig spennende å prøve seg frem for å finne ut hvilke høytalere som skal ende opp i de to oppsettene. Vet at min kjære helst ser at BKS'ene helst forblir værende oppe i tv-oppsettet - men ingenting er jo 100% bankers...og det gjelder både BKS og Larsen. For hvem vet om et av parene blir byttet ut...? Har jo et minne som har satt spor i harddisken, og da het høytalerne Gradient...;D
    Når det er sagt, har både BKS og Larsen kvaliteter jeg liker godt, selv om det er to mildt sagt ulike høytalerpar.
    Dessuten kunne jeg nok tålt en Oppo-spiller oppe i stuen....
    OG; jeg vet at Sense mekker på noen kabler som han har mye positivt å melde om... ;D

Mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Den største lydmessige utfordringen blir, slik jeg opplever ting idag, møbleringen i kjellerstuen, samt høytalerplasseringen. Larsen er jo laget for å stå inntil bakvegg, men skal visstnok like litt luft rundt seg i sideretningene. Hjå meg funker det imidlertid bedre med motsatt tilnærming - dvs nærme sidevegg og ut fra bakvegg....
    Mulig (om)møblering vil hjelpe meg på ferden mot et lydmessig nirvana - time will tell!

Mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ;D
    Snakker om å kose røven av seg....dette er gøy!!!!!!!
    Og gøyere kommer det til å bli fremover.... ;) say no more...
    Regner med å måtte jobbe litt med plassering av høytalere og sofa, og rommet skal møbleres ferdig. Regner nemlig med at kommende fredags utflukt vil bli givende og et par hakk opp med tid og stunder...
    Så skal der jobbes litt med/i tv-oppsettet, men det er i mindre skala, og så...voila! ;D
    Når det er gjort, må man vurdere litt både oppe og nede...

Tirsdag kommer jeg forhåpentligvis på nett igjen, og da skal jeg legge ut litt fotobevis... ;D

Mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5