Project Sunrise, Horizon, Ember og Starlight

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vel, jeg er verken veltalende eller kjent for å være den som blir i ekstase når det kommer noe nytt i hus. Skiftet røret, justerte

    Nå er telefunken blitt god, og varm. Det første jeg vil si er hvor vanvittig glad jeg er blitt i den lille røveren som står i hylla siden av meg her! Sunrise må være det beste innsteg produktet innen HiFi, spør du meg.

    Helt klart spør du meg !!!!!!!!!!
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Vel, jeg er verken veltalende eller kjent for å være den som blir i ekstase når det kommer noe nytt i hus. Skiftet røret, justerte bias. Satte på den lengste spotify lista, og ventet.

    Problemet med å skifte rør, for meg er nettopp å huske lyden fra det forrige røret, men det orginale røret ver fint, så byttet jeg til det Rumenske røret, og syntes ikke særlig om det. Mellomtonen ble for hard, tok meg i å skru ned volum ofte, da det var ubehagelig.

    Nå er telefunken blitt god, og varm. Det første jeg vil si er hvor vanvittig glad jeg er blitt i den lille røveren som står i hylla siden av meg her! Sunrise må være det beste innsteg produktet innen HiFi, spør du meg.
    Nå er bias justert slik at High lampen lyser litt ( kom meg ikke til Claes i dag. ) og det spiller svært-kontrollert, og rett&slett vakkert her!

    Jeg spiller på høyere volum enn jeg gjorde med de andre rørene. kl22 ca, og jeg gliser- raser igjennom favoritt musikken. Og mine favoritt låter helt nye. Selv tillegger jeg Psii den største æren, men en rørfantast er in spe her i Trøndelag.

    Tar meg i å vente spent på når du får DC i hus, tror det eneste som kan løfte dette er strøm.

    Bestilte kun ett rør, beklager:)

    Ser nå at en bør bestille minimum tre rør. Ett i reserve, og ett en sender til en kompis som har samme forsterker..

    Vel, Lcd briljerer as we speak, og livet er ikke værst.

    Finnes det Dac, med rør:)
    Kjempe artig å lese dine inntrykk Sorgenfri! :) :).

    Blir spennende med DC2 i hus ja. Har egentlig ikke peiling på hva som venter meg, men det finner jeg nok ut en dag..hehe

    Det finnes DAC med rør, ser det ligger en Audio Note DAC på torget til en overkommelig pris.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Moro å lese innleggene dine sorgenfri, du må skrive mer! :)

    Problemet med å skifte rør, for meg er nettopp å huske lyden fra det forrige røret, men det orginale røret ver fint, så byttet jeg til det Rumenske røret, og syntes ikke særlig om det. Mellomtonen ble for hard, tok meg i å skru ned volum ofte, da det var ubehagelig.

    Nå er telefunken blitt god, og varm. Det første jeg vil si er hvor vanvittig glad jeg er blitt i den lille røveren som står i hylla siden av meg her! Sunrise må være det beste innsteg produktet innen HiFi, spør du meg.
    Nå er bias justert slik at High lampen lyser litt ( kom meg ikke til Claes i dag. ) og det spiller svært-kontrollert, og rett&slett vakkert her!
    1) Er det innbrent? 2) Kalde rør låter ofte tynt og spisst, og min erfaring er at glodhete rør låter varmere og mer MOSH! Kanskje det er innbillninger at varme rør spiller varmt og kalde spiller spisst, men slik er det nå å være menneske.
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    @sorgenfri: Hva opplever du som de største forskjellene fra orginalrøret? Og vil du si at det er en stor lydmessig oppgradering, eller er det mer sånn "kjenner jeg ekstra godt etter så tror jeg den er litt bedre på det, det og det punktet" ? Har forsten spurt deg om noe i Kina kabel tråden :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Pengelek: hvis jeg skal gi deg ett godt råd, vil det være å ALDRI lytte til mine råd, selv hvor gode intensjoner jeg har:)

    Da, jeg i sin tid spurte min professor, om hvilken stilling jeg ville passet til viste han meg denne:

    Jeg hører litt forskjell! er det løp&kjøp? tja..det kostet ca 100$ såvidt jeg husker..
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Pengelek: hvis jeg skal gi deg ett godt råd, vil det være å ALDRI lytte til mine råd, selv hvor gode intensjoner jeg har:)

    Da, jeg i sin tid spurte min professor, om hvilken stilling jeg ville passet til viste han meg denne:

    Jeg hører litt forskjell! er det løp&kjøp? tja..det kostet ca 100$ såvidt jeg husker..
    100$ for et NOS Telefunken E88CC rør? Trodde det var 2-300 $ de kostet? Selv om det er veldig offtopic, får jeg spørre om Bada'en ga noe løyft på lyden, eller står den bare der å ser stilig ut? ;-)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Pengelek sendte deg PM, men der sto det bare at den står mest å ser pen ut:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Back on track - er det noe nytt om Ember Morph ? :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Ang, røret det var på tilbud. Loev som linket til det her inne på tråden.

    Kunne tenkt meg å hatt to psii, med samme headsett, med forskjellige rør! Ikke for å eie de altså ,men for å kunne stadfeste forskjeller bedre...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fordelen med raske, saklige svar vs. ping-pong

    min erfaring er at glodhete rør låter varmere og mer MOSH!
    MOSH?
    You know MOSH when you hear it, transistor BOY!
    Bare vær sånn du - skal du se hvor mange venner du får...
    Ehem... spam fra CDWMcInSpots i PSii tråden...du verden.... ;).
    Det kan kanskje se slik ut, og det beklager jeg, men jeg lurer fremdeles på hva MOSH er, og om det er relevant for en dypere innsikt i det opprinnelige budskapet. Hvis Tittentei hadde svart saklig med en gang, hadde vi selvsagt sluppet all unødvendig ping-pong.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    min erfaring er at glodhete rør låter varmere og mer MOSH!
    MOSH?
    You know MOSH when you hear it, transistor BOY!
    Bare vær sånn du - skal du se hvor mange venner du får...
    Ehem... spam fra CDWMcInSpots i PSii tråden...du verden.... ;).
    Det kan kanskje se slik ut, og det beklager jeg, men jeg lurer fremdeles på hva MOSH er, og om det er relevant for en dypere innsikt i det opprinnelige budskapet. Hvis Tittentei hadde svart saklig med en gang, hadde vi selvsagt sluppet all unødvendig ping-pong.
    Dette går bra CDW... ;). Kan slenge meg på ditt spørsmål om MOSH og håpe på svar i jallatråden!
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Tenker på å bygge en strømforsyning til PSii.. Ser at han som selger de spesifiserer at den skal ha 24 v dc, at den trekker 13W og har peak's på 19w og 0,55 A med peak på 0,8 A.

    Det gjør vel ikke noe om strømforsyningen leverer mer ampere og mer watt så lenge volten er riktig? Sikkert et dumt spm.
    Tenkte å kjøpe denne:
    AC 110/220V to DC 24V 2A Regulated Switching Power Supply | eBay
    Noen som har synspunkter? Vil dette kunne bli bedre en orginal forsyningen om jeg bruker skikkelige kabler og denne jeg linket til? Finner liksom ikke noen "high end" spenningsomformer fra 220 ac til 24 dc.

    Som jeg forstår det så er denne akuratt det samme som den over, bare uten selve dekslet:
    http://www.ebay.com/itm/AC110-220V-...578?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23227450da

    Noen som kan bekrefte at dette stemmer?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @pengelek vent til Morph får sin. Han kan sikkert rote frem linken til den. Men du er jo DIY, så du finner vel noe bedre til en rimeligere pris..Men, det var ingen treklosser på den?
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    @pengelek vent til Morph får sin. Han kan sikkert rote frem linken til den. Men du er jo DIY, så du finner vel noe bedre til en rimeligere pris..Men, det var ingen treklosser på den?
    Mangler treklosser ja;) Den er til DIY :) Skal ikke stå fritt, må i et kabinett med kabling og kontakter inn og ut :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @pengelek vent til Morph får sin. Han kan sikkert rote frem linken til den. Men du er jo DIY, så du finner vel noe bedre til en rimeligere pris..Men, det var ingen treklosser på den?
    Mangler treklosser ja;) Den er til DIY :) Skal ikke stå fritt, må i et kabinett med kabling og kontakter inn og ut :)
    Slik jeg ser det, er den ENESTE svakheten - om en kan kalle det for det. Til PSii strømforsyningen. Nei, det eneste forbedringspotensialet er et mer passende ord, når jeg tenker meg om..

    Husk alltid å bestille opp trippelt- skryt masse, så får du solgt boksene til oss, og vips så har du gratis oppgraderinger:)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    NOS rør.

    Har tenkt litt, og ikke minst lest litt.

    Dette går på rørene, og at jeg innenfor akademika alltid har katalogisert meg selv som en realist. Så hvordan skal en starte?
    Rør- ble laget for å gi lyd til dette.


    En kan bare tenke seg til kvaliteten på det som skulle formidle lyden. En skal ikke bruke lang tid på pappa google før en finner tusenvis av sider som påstaår at røret ditt er Fake, eller tilsvarende mange sider som overgår hverandre i lovprisingen av det samme rør.

    Helt personlig er alt innen musikk morro. Hopp over en god flaske rødvin en kveld så er det røret inntjent. Men, gjør det noe med lyden?
    Hvis det er ekte er det laget for utstyr som skulle drive en høytaler laget for 50 år siden- musikk produsert for over det.

    Her sitter jeg med state of the art DIGITALT utstyr, og skal oppleve nirvana, med et rør som ved best mulig opptimisme er 50% sjangse er en særdeles billig Kina kopi. Hvis den ikke er det er den fremdeles laget for et helt annet bruk enn hva jeg presser det til.

    Homeopati?

    Nei, hva ve tvel en enkel sjel fra Trøndelag? Hvorfor gikk de bort fra rør? Hva mistet de på veien? Alt jeg kan si er at det er i mangel av et bedre ord Deilig lyd, det er uprensiøst, det er rett og slett behagelig. Hvorfor det er slik?
    Da beveger vi oss faretruende kabel gutta, og er det noe jeg har lært så er det å holde seg langt unna de..Jeg tror det har noe med å se seg lei på smart telefoner-touchscreen og alt annet vi ikke bare er avhengig av, men elsker! Som en motpart til alt dette søker vi etter noe annnet! Noe ekte.

    De fleste vllle kalt dette analog lyd. Men, jeg har vært med i mange år. Når jeg ble glad i musikk, så var den eneste kilden 10 i skuddet på radio, den dyktigste av oss klarte å ta opp dette uten at det hørtes ut som om det stammet fra radio.

    Vi solgte mopeder, vi gikk med aviser- vi gjorde alt vi kunne for å få bedre lyd. Mer lyd. Gikk nervøse inn på HiFi sjappa, der alle de voksne var, og ble lurt til å kjøpe det de voksne tjente mest penger på.
    Når vi så kom tilbake, og klagde. Oppsto noe fantastisk, de voksne tok oss på alvor, og de diskuterte med oss på samme nivå. Sykdommen var dermed uhelbredelig.

    Så skjer det som alltid skjer. En vokser, livet forandrer seg, andre prioriteringer presser seg på. Hobbyen går i dvale- den forsvinner aldri, den bare skjønner den må vente litt. Så kommer det en mulighet igjen. Du kjøper et anlegg som koster det hvite ut av øyet, og du oppnår tilfredshet, og ikke minst anerkjennelse blant dine like. Ungkarslivet slutter så like brått som anlegget. Du får andre prioriteringer, og slår deg til ro med en ipod annethvert år. Det er andre ting som teller.

    Så uten at du egentlig er klar over det, registrerer du at den musikken du spillte med gutta- eller hun sinnsyke rypa som spiste deg opp på soverommet, plutselig blir spillt av de som så lenge har holdt deg bort fra din elskede hobby..DA, skjønner du hva dette egentlig handler om. Det handler om arv, det handler om den gjensynsgleden det er når noen du liker- elsker det du har vist dem! Den gleden kalles av mange for hobby, noen bare ser det som en ting. De spiller den musikken fordi du lærte dem om akkurat den musikken.

    Så, hvor er jeg på vei? Musikken. Jeg har vært borte fra denne hobbyen leenge, har laget noen DIY seas høytalere på frivakta, har kjøpt det billigste av det beste, og trøstet meg med Fidelity, istedenfor..Er dette mørkt eller er det varmt?

    Det er hva vi selv gjør det til, og jeg elsker veien dit. Nå har jeg konsolidert , nei tulleord. Jeg har kommet dit i livet at jeg kan sette meg ned i en behagelig sofa, med ganske godt utstyr, og lese om utstyr som er kanskje bra eller kanskje dårlig, uansett har jeg dette utstyret, og jeg sitter her en tidlig morgen- lytter til musikk. GOD musikk, etter mine preferanser, og har anledning til å filosofere over slik mens jeg nyter en fyrrig spansk rødvin.

    Røret ga meg ikke noe mer enn eiergleden. Det er ikke laget for flac. Enere, og nuller. Men det lyser så fint.

    Tror veldig på å lytte til musikken. Stoler på at all den tid hårene reiser seg på armene så har du det bra. Vi har alle godt av å lytte til noe som gir glede. Jeg, har spillt musikk i 15 timer nå. Variert musikk. På et anlegg av varierende kvalitet. Gleden har vært konstant!

    :)
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    PSii; Forsterkeren som gir mestringsfølelse :):)

    Liker også lyden best ved TC.. (da er input-caps koblet ut btw)
    Hei alle sammen. Har bestillt et kit etter å ha lest anbefalingene her :) Forsterkeren blir muligens gitt som gave til en som bruker en O2 idag til å drive AKG Q701's.
    Ifølge user manualen betyr TC at signalet går gjennom kondisen og i posisjonen BP-C går det utenom (renere signalvei) :)

    Det blir spennende å høre hvordan forsterkeren låter på mine Grado RS-1 når den først kommer, og ikke minst når jeg har fått tid til å bygge den :)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da melder jeg meg inn i E88CC Telefunken gjengen! ;-)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da melder jeg meg inn i E88CC Telefunken gjengen! ;-)
    artig!
    Blir spennende å høre. Tok en relativt stor sjans i forhold til tilstanden på røret da det eneste som ble garantert var at det fungerte og var ekte. Lå ute til 89 usd men la in offer på 64 og fikk det. Selgeren har over 1000 feedback med 100% positiv, men kan jo alikavell være et rør som tester dårlig ved måling uten at jeg har veldig greie på dette? Slipper uansett å spille/brenne det inn da :)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da var nytt multimeter handlet og bias justert så tett oppmot 12 v jeg klarte L=12,04 og R= 12,06. Hvor ofte bør jeg sjekke bias etter dette? Den ligger på det samme nå etter en halvtime som den har blitt riktig så varm.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Skiftet til BP-C innstillingene

    Det er så rart med denne lille røveren.. Nå lyder den trangere, men fastere, og jeg klarer ikke å bestemme meg for hva som er er min preferanse..

    Begge dele har pluss, og minus, men jeg tror jeg flytter jumperne tilbake..Da var det mer luft.

    Chr.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Skiftet til BP-C innstillingene

    Det er så rart med denne lille røveren.. Nå lyder den trangere, men fastere, og jeg klarer ikke å bestemme meg for hva som er er min preferanse..

    Begge dele har pluss, og minus, men jeg tror jeg flytter jumperne tilbake..Da var det mer luft.

    Chr.
    Jeg kan på mange måter relatere mine inntrykk med dine. Da jeg lyttet til LCD-2 (for etterhvert en god stund siden) oppfattet jeg at lydbildet var noe "smalt". Jeg ser ikke bort fra at det kansje kan bli for "smalt" ved BP-C + LCD-2. Selv setter jeg pris på det du omtaler som en "fastere" lyd. Oppfatter at det gir en bedre "timing" følelse og en enda sterkere opplevd følelse av nærvær og nerve. Både AKG 550 og Shure 1840 som jeg bruker for tiden har et bra soundstage, så det er nok med på at jeg ikke føler at lyden her blir for "trang" med BP-C. Uansett artig at du har prøvd :).
     
    Sist redigert:
    M

    Morpheus

    Gjest
    PSii; Forsterkeren som gir mestringsfølelse :):)

    Liker også lyden best ved TC.. (da er input-caps koblet ut btw)
    Hei alle sammen. Har bestillt et kit etter å ha lest anbefalingene her :) Forsterkeren blir muligens gitt som gave til en som bruker en O2 idag til å drive AKG Q701's.
    Ifølge user manualen betyr TC at signalet går gjennom kondisen og i posisjonen BP-C går det utenom (renere signalvei) :)

    Det blir spennende å høre hvordan forsterkeren låter på mine Grado RS-1 når den først kommer, og ikke minst når jeg har fått tid til å bygge den :)
    Håper å høre mer fra deg når du får kittet! Noen bilder underveis når du bygger hadde vært storartet :). Og Velkommen :).
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Er Telefunken E88CC røret 6 eller 12 volt?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    lille PSii bryr seg ikke, men det er 6v. Bare kjør på men, husk still BIAS etter rørskift. Så snakker de om 30 timer:)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    lille PSii bryr seg ikke, men det er 6v. Bare kjør på men, husk still BIAS etter rørskift. Så snakker de om 30 timer:)
    Takker for raskt svar. Holder på å stille bias nå.. Røret synger nok bra med en gang, det er nemmelig brukt ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn