Project Sunrise, Horizon, Ember og Starlight

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Om bias måles til 12v med det nye røret etter det har varmet seg i en halvitme. Hva vil da volten ligge på når den er kald neste gang jeg skrur den på? Er det bias på kaldt, mellomvarmt eller varmt rør som skal være 12 v? Går jo ut fra at det er varmt, men litt usikker. Betyr det i såfall at forsterkeren låter bedre og bedre det første 15 minuttene man skrur den på?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Bare bruk led lysene?

    Ikke multimeteret.......Jeg, har gjort dette med bravur:)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Jo, bare for å sette deg igang..uten ekstra forstyrrelser...

    slik at du kan slippe skuldrene ned:)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Da var ihvertfall bias justert. 12,03v R og 11,99v L. Bedre en det tror jeg ikke jeg kan få det.. Første inntrykket av Telefunken var at det låt annerledes.. Ikke nødvendigvis bedre, eller dårligere, bare annerledes.. Får se etter noen timer hva jeg synes i forhold til orginalrøret :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Project Sunrise II's størrelse

    Et nytt bilde som forteller ganske mye om hvor liten Project Sunrise II (øverst i midten) faktisk er. Violectric HPA V200 (midterst i midten) er heller ingen stor boks, og Hegel HD11 (nederst i midten) er vel egentlig ikke så stor den heller? Til høyre STAX SRM-727II som er ganske stor.

    STAX SR-009 (bak til venstre på STAX HPS-2 med STAX CPC-1), Shure SRH1840 (liggende foran til venstre) og HiFiMAN HE-500 (liggende foran til høyre).

    Kosestund hos KML :)

    KML_Morpheus_Can_Jam_2012_10_07.jpg
     
    Sist redigert:

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Det skal måles med varmt rør etter ca. 30 minutter,og sjekkes etter noen dager med lytting.
    Bias må også justeres etter rørbytte.
    Jeg har nettop fått tilslag på to like E88CC /6299 Telefunken Original German tubes from 1960. for kun $249.-(pluss norsk moms???)

    Highest quality tubes.Made for PROFESSIONAL use!! This is the the professional version of standard ECC88
    Both tubes with silver shields,A4/8L codes fully equivalent to 6922.
    Tubes where tested and measure VERY GOOD:10/11-10,5/10!
    EXELLENT audio tubes VERY HARD to find now!
    Nå gleder jeg meg til pakken kommer.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    M

    Morpheus

    Gjest
    @CDW: Det er en V200 for ordenskyld ;).
    @E.P: Har du også en Project Sunrise?
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    @Morpheus
    Ja jeg har en Project Sunrise og Hifiman H-6
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Modellbetegnelser

    @CDW: Det er en V200 for ordenskyld ;).
    Modellbetegnelsen er korrigert.

    Når vi først er i gang:
    • Hvilken Hegel DAK- og STAX-modell er det? Hegel HD10 og STAX SRM-727II?
    • Ditto for hodetelefonene (bortsett fra STAX SR-009)?
    HD11 om jeg ikke tar feil
    Modellbetegnelsen er korrigert, og flere lagt til etter beste evne, hukommelse og nettsøk. Er det korrekt nå?

    PS: Den halve høyttaleren vet jeg intet om, men det er antagelig mindre viktig(?)

    PPS (og for å dempe sorgenfris sorg): I dag anbefaler vi min gårsdags Etta James. Hun fungerer bl.a. utmerket når man henger opp tøy (også en søndag aften). Fontella Bass er heller ikke dum.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Et nytt bilde som forteller ganske mye om hvor liten Project Sunrise II (øverst i midten) faktisk er. Violectric HPA V200 (midterst i midten) er heller ingen stor boks, og Hegel HD11 (nederst i midten) er vel egentlig ikke så stor den heller? Til høyre STAX SRM-727II som er ganske stor.

    STAX SR-009 (bak til venstre på STAX HPS-2 med STAX CPC-1), Shure SRH1840 (liggende foran til venstre) og HiFiMAN HE-500 (liggende foran til høyre).

    For de som måtte lure på hva dette er: Stax SR 009 med SRM-727II Driver, Vioelectric V200, Project Sunrise II, Hegel HD 11 DAC, Hifiman HE 500, Shure 1840. Høyttalere heter ADAM, er tyske og ankom samme dag jeg var på besøk.
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kjøpte den ferdig bygd med koffert (ebay garage1217)
    Det er en super match PSii driver HE-6 helt greit med volum på kl.11 med originalt rør.
    Det skal bli spennende å høre med Telefunken når sendinga kommer til uka.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Jeg kjøpte den ferdig bygd med koffert (ebay garage1217)
    Det er en super match PSii driver HE-6 helt greit med volum på kl.11 med originalt rør.
    Det skal bli spennende å høre med Telefunken når sendinga kommer til uka.
    Artig å høre at du er fornøyd med komboen :). Gi gjerne en lyd når du får testet litt med annet/andre rør!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Project Sunrise II + HiFiMAN HE-6

    Jeg kjøpte den ferdig bygd med koffert (ebay garage1217)
    Det er en super match PSii driver HE-6 helt greit med volum på kl.11 med originalt rør.
    Det skal bli spennende å høre med Telefunken når sendinga kommer til uka.
    Dette er (vel) et interessant motstrømseksempel(?) Man får jo stadig inntrykk av at HiFiMAN HE-6 (nærmest) trenger 1000 W monoblokker for at det (overhode) skal bli godlyd.

    Takk.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjøpte den ferdig bygd med koffert (ebay garage1217)
    Det er en super match PSii driver HE-6 helt greit med volum på kl.11 med originalt rør.
    Det skal bli spennende å høre med Telefunken når sendinga kommer til uka.
    Dette er (vel) et interessant motstrømseksempel(?) Man får jo stadig inntrykk av at HiFiMAN HE-6 (nærmest) trenger 1000 W monoblokker for at det (overhode) skal bli godlyd.

    Takk.
    Såvdt jeg husker er vel Loeven en forkjemper for at HE-6 ikke trenger så mye power som hysteriet på weben tilsier...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HiFiMAN HE-6: Drift

    Jeg kjøpte den ferdig bygd med koffert (ebay garage1217)
    Det er en super match PSii driver HE-6 helt greit med volum på kl.11 med originalt rør.
    Det skal bli spennende å høre med Telefunken når sendinga kommer til uka.
    Dette er (vel) et interessant motstrømseksempel(?) Man får jo stadig inntrykk av at HiFiMAN HE-6 (nærmest) trenger 1000 W monoblokker for at det (overhode) skal bli godlyd.

    Takk.
    Såvdt jeg husker er vel Loeven en forkjemper for at HE-6 ikke trenger så mye power som hysteriet på weben tilsier...
    I hvert fall noen ganger, men han har vel sendt litt ulike signaler(?) Noen ganger er Violectric HPA V200 nok, andre ganger trenger man drift fra høyttalerutgangene på en stereoforsterker, direkte eller via HiFiMAN HE-Adapter. Har vi mottatt noen endelig konklusjon?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Jeg kjøpte den ferdig bygd med koffert (ebay garage1217)
    Det er en super match PSii driver HE-6 helt greit med volum på kl.11 med originalt rør.
    Det skal bli spennende å høre med Telefunken når sendinga kommer til uka.
    Dette er (vel) et interessant motstrømseksempel(?) Man får jo stadig inntrykk av at HiFiMAN HE-6 (nærmest) trenger 1000 W monoblokker for at det (overhode) skal bli godlyd.

    Takk.
    Såvdt jeg husker er vel Loeven en forkjemper for at HE-6 ikke trenger så mye power som hysteriet på weben tilsier...
    I hvert fall noen ganger, men han har vel sendt litt ulike signaler(?) Noen ganger er Violectric HPA V200 nok, andre ganger trenger man drift fra høyttalerutgangene på en stereoforsterker, direkte eller via HiFiMAN HE-Adapter. Har vi mottatt noen endelig konklusjon?
    Achri-d er vel den som har tatt denne lengst ut? Mener å huske noen monoblokker fra Burmeister for en tid tilbake...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjøpte den ferdig bygd med koffert (ebay garage1217)
    Det er en super match PSii driver HE-6 helt greit med volum på kl.11 med originalt rør.
    Det skal bli spennende å høre med Telefunken når sendinga kommer til uka.
    Dette er (vel) et interessant motstrømseksempel(?) Man får jo stadig inntrykk av at HiFiMAN HE-6 (nærmest) trenger 1000 W monoblokker for at det (overhode) skal bli godlyd.

    Takk.
    Såvdt jeg husker er vel Loeven en forkjemper for at HE-6 ikke trenger så mye power som hysteriet på weben tilsier...
    I hvert fall noen ganger, men han har vel sendt litt ulike signaler(?) Noen ganger er Violectric HPA V200 nok, andre ganger trenger man drift fra høyttalerutgangene på en stereoforsterker, direkte eller via HiFiMAN HE-Adapter. Har vi mottatt noen endelig konklusjon?
    Det beste er nok å prøve selv vil jeg tro. Uansett er ikke HE-6 interresant for meg men vent nå litt - er ikke vi i feil tråd, Ikke prøv å lure meg innpå noe her - dette kan du CDW.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HFS-regel nr. 14: Krysspost i tide – det er ingen skam å bytte tråd

    [...]
    Uansett er ikke HE-6 interresant for meg men vent nå litt - er ikke vi i feil tråd, Ikke prøv å lure meg innpå noe her - dette kan du CDW.
    Vi er vel i nærheten, men jeg kan godt kryssposte deg til HiFiMAN-tråden før du har sklidd helt utpå.

    And_sklir_slip-sliding-away.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    To tanker i hodet:

    a) Forforsterkerdelen
    b) Effektdelen

    HE-6 omtales ofte side opp og ned kun med litra b) i tankene. Som vi vet så har forforsterkerdelen også noe å si for hvordan man opplever HE-6 - så alle de trådene som KUN fokuserer på effekt er bare halve historien.

    PSii kan få HE-6 til å låte veldig bra den. Det samme kan ørten andre kombinasjoner - og effekt er ikke alt, men en del.

    Prøvde HE-6 koblet rett på høyttalerutgengene til et kompaktanlegg. Effektmessig så skulle forutsetningen for vellyd være tilstede, da effekten til det kompaktanlegget slik jeg tolker det er større enn PSii. Men, det låt aldeles under pari.

    Med Abrahamsen V2.0 og Primare I32 så er effekten på den sikre siden, men HE-6 låter ganske ulikt på disse to integrerte forsterkeren. Mye strammere bass og renere lyd på Primaren enn nordmannen. Ingen låt dårlig, men de ga ulik lyd til HE-6. Abrahamsens diskant kan av og til stikke litt av og i alle HE-6 trådene vil mange si at dersom HE-6 låter skarpt, så driver man HE-6 med for lite effekt. Jaha; 1500VA trafo og 70W i 8ohm og 140W i 4ohm - kan umulig være for lite effekt til HE-6. Noen vil allikevel fremholde at dette vil være for lite effekt til HE-6...

    Så, HE-6 låter helt OK på PSii. Noe av årsaken kan være at PSii låter litt fett, som kan motvirke at en svak forsterker ikke klarer å pøse på med effekt og gi HE-6 god bass.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Den første (milli)watten er som alltid viktigst.......

    ......og i alle HE-6 trådene vil mange si at dersom HE-6 låter skarpt, så driver man HE-6 med for lite effekt. Jaha; 1500VA trafo og 70W i 8ohm og 140W i 4ohm - kan umulig være for lite effekt til HE-6. Noen vil allikevel fremholde at dette vil være for lite effekt til HE-6...
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Så.. ellers? Lite om trådens tema i de siste innleggene bortsett fra hvordan PSii og He-6 fungerer ilag, noe som var nyttig info!
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Etter å ha hørt PSii med HE-500 er jeg faktisk enig i at input caps koblet inn og 10 ohm's settingen fungerer best med den komboen. Ellers helt enig med at PSii og HE-500 spiller godt ilag :).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hva var det lydmessig som ledet til at du tippet over til input caps innkoblet?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Hva var det lydmessig som ledet til at du tippet over til input caps innkoblet?
    Det var først og fremst et større "soundstage" som gjorde utslaget. Ble kansje i overkant intimt ved BP-C. Fylden i lybildet var også et + i margen ved TC. KML havnet på samme konklusjon. HE-500 bringer frem så mange flotte nyanser og detaljer at jeg ikke følte dem forsvant med jumper i TC i motsetting til andre hodetelefoner jeg har hørt med PSii.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er egentlig othoer like sensitive som enkelte dynamiske hodetelefoner mot en liten "karamell"? Vet du?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Er egentlig othoer like sensitive som enkelte dynamiske hodetelefoner mot en liten "karamell"? Vet du?
    Et godt spørsmål jeg dessverre ikke kan svare på. Med en del "mekking" på Matrixen fikk jeg et par "karameller". Jeg var rask nok til å røske ut hodetelefonene de to første gangene, men den tredje gangen var jeg ikke det... Det er veldig kjedelig når du hører "knitring" i hodetelefonene etter du har slått av strømmen... For å relatere litt opp mot trådens tema må jeg si at jeg aldri har vært i nærheten av slike problemer med PSii. Den har fungert som et Sveitsisk urverk.

    Må legge til at jeg her snakker om dynamiske hodetelefoner.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Strømforsyning, biasjustering og lydnivåregulering

    Klipprunde fra Morpheus' innlegg i Den store hodetelefontråden.

    Strømforsyning
    [...]Ser ut som du kan bruke din ekisterende PSU på den?[...]
    Vel, den PSU'en (DC2) fungerte dårlig med PSii. Vi fant ut at med litt modifikasjoner på PSii så ville det mest sannsynlig fungere etter boken. Jeg var ikke så giret på å dra frem loddebolten for å prøve. Da stod jeg igjen med 2 valg. Enten levere PSU'en tilbake og få pengene igjen, eller å kjøpe en HA10SE til en meget god pris. Nysgjerrig som jeg er var ikke valget vanskelig. Videre har jeg hatt en veldig god og etterhvert lang mail-korrespondanse med konstruktøren (Sean). Uten tvil en svært "service minded" kar dette.
    [...]
    Kan legge til at jeg lurte på om PSU'en hadde tatt kvelden.. Men Jeg har en Argon amp liggende som også bruker en 24V strømforsyning. Jeg skiftet op-amp til LM 4562 og koblet Argon ampen opp med DC2. Alt fungerte helt prima, og lyden var totalt annerledes en jeg kunne huske! Spesielt med AKG k550 låter det faktisk på grensen til bra ;). Med Shure 1840 låter det nok litt for spinkelt. Så jeg er spent på hvordan DC2 med HA10SE vil prestere.
    Biasjustering og lydnivåregulering
    [...]
    Har bare dette: Reflector 6N23P-EV Military Cryo, Cryoset Online Store Liggende. På din og min PSii er det for lav k-verdi på trimpots. Dermed fikk jeg aldri stillt riktig bias på det røret. Har planer om å skifte ut trimpots og volumpot på PSii. Undersøkte litt vedrørende det audio note potmeteret, det skulle fungere det. Ellers har jeg fortsatt tro på at en bedre strømforsyning til PSii vil gi en lydmessig oppgradering. Vi får ta det litt stykkevis og delt ;).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Dagen i dag er benyttet til å nyte HE-500 på PSii. Jim Stärk og Lisa Ekdahl med flere er gullegodt her.
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Telefunken rør av den gamle gode sorten fra 1960 gjorde susen på PSii Dette er audio rør fra sjelden produksjon som er vanskelig å oppdrive jeg har kjøpt 2stk for $249+moms kr.355,-(1422+355=1777)Jeg har spilt i hele helgen,justert bias til 12v og det er verd hver krone i lydløft på mine HE-6
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn