Project Sunrise, Horizon, Ember og Starlight

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Kjøpte jeg og kun fordi sorgenfri gjorde det, kanskje de er bra :) Det ble 40$ så det passerte 200 kroner..
    Hvis det er frakten som tupper deg over 200-kronersgrensa, så er det ikke merverdiavgift. Regelverket fungerer slik:

    • Merverdiavgiften beregnes på kostpris (produktpris + fraktkost) når produktprisen overgår kr 200.
    • Det er ikke merverdiavgift, dersom produktpris er lavere enn kr 200, selv om kostprisen er større enn kr 200.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Siden flere stolte PSii-eiere nå har bestillt rør kan jeg lage en liten ABC om ting og tang som kan være greit å vite. Dersom noe skulle være utydelig anbefaler jeg å lese gjennom manualen som det er linket til tidligere i tråden.

    *PSii har 2 svarte jumpere som sitter på sidene ved hodetelefonplugginngangen og volumpot (en på hver side) Disse er ment for å optimalisere lyden utifra impedansen på hodetelefonene man bruker. Jumperene er det bare å dra forsiktig ut. Det er 3 pins. Når jumperen er på de 2 øverste pinnsene er det ment for hodetelefoner <120 ohm, når jumperen er på de 2 nederste er det for hodetelefoner >120 ohm. Men man gjør ingen skade på hodetelefonene om jumperene ikke er optimalt innstillt. Lyden endre seg etter hvilke pinns jumperen står på. Her er det altså "smaken" på lyden som er viktigst.

    *PSii har også 2 jumpere for å velge om man skal koble inn eller ut input-caps. Funksjonen til input-caps er å ta imot eventuell DC (strøm) som skulle komme fra DAC dersom noe går åt skogen... Dersom de er koblet inn vil ikke strømmen nå hodetelefonene og grille dem. Jeg foretrekker helt klart lyden når input-caps er koblet ut. Dersom man har en kvalites-DAC er sjansen veldig liten for at noe gale skulle skje. For å endre på disse jumperene må man ta av plexiplaten på toppen. De er lokalisert før røret ved siden av de to 2200uf kondensatorene. Jeg tror ampen er levert med input-caps utkoblet, min var hvertfall det.

    * Det er en jumper rett før røret der man ved å bytte posisjon på jumperen slår av LED-lyset.

    * Man kan justere fargen på LED-lyset ved å skru på de tre skruene som sitter rett før røret (3 blå kvadratiske "bokser" med en skrue i hver) Mitt LED-lys er isblått :).

    * Når man skal justere eller sjekke bias så er det en svart jumper der signalkablene kommer inn i ampen. Trekk ut jumperen. Man vil se 4 pins. flytter man jumperen ned 1 hakk så vil man finne biasen til høyre kanal. Flytt den ned 2 hakk så finner man biasen til venstre kanal. Dersom bias er for høy eller lav vil et LED-lys ved siden av jumperen indikere dette ved å lyse. Det er 1 lys ved for høy bias og 1 lys ved for lav bias.

    * Dersom man skal stille på bias må man skru på skruene som sitter på de blå rektangulære "boksene" på høyre og venstre side rett bak røret.

    * Dersom man vil måle bias med et multimeter: Rett bak røret er det en liten sirkel med kobber det står bias+. Det er en slik sirkel pr kanal. Plasser den røde ledningen fra multimeteret der. Helt bak til høyre der signalkablene kommer inn står det -bias. Plasser den svarte ledningen fra multimeteret der. Still multimeteret inn på 20Vdc. Optimal verdi skal da være 12.0 på multimeteret (Dette ifølge manualen fra 2012). Gjør dette på begge kanalene.

    Dersom man velger å skifte jumpere må man alltid måle bias etterpå. Da bør alt være koblet fra ampen unntatt strøm naturligvis. Mål først når den er kald, og kontroller gjerne etter 15 minutter når den er skikkelig varm.

    Håper dette kan øke gleden ved å bruke PSii.
     
    Sist redigert:

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Takk for bra forklaring og nyttig info Morpheus
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Har testet litt frem og tilbake med jumperene til impedansen helt frempå sidene av PSii sammen med LCD 2 og må si jeg desidert liker når de står på "low" (de to nærmest forsiden av forsterkeren) best! Mer oppløst og mer fart synes jeg!
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Har testet litt frem og tilbake med jumperene til impedansen helt frempå sidene av PSii sammen med LCD 2 og må si jeg desidert liker når de står på "low" (de to nærmest forsiden av forsterkeren) best! Mer oppløst og mer fart synes jeg!
    Det er min erfaring også :). Loevhagen har input-caps koblet på og impedansen på high. Altså helt motsatt av meg. Jeg tror han ville likt lyden bedre med "mine innstillinger" når han bruker LCD-2/3. Han skulle teste litt med forskjellige innstillinger sist helg, men han jo vært sørgelig stille denne uken. Loevhagen kom frem igjen ;).

    Edit: regner med at de stod på high by default?
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Joda, synes selv det er spennede. Dette feltet med strøm er jo fyllt med mumbojumbo ispedd hokuspokus men jeg har litt troen på at det hvertfall ikke vil gjøre noe skade... Regner med jeg bestiller en slik når jeg får målene.

    Strømforsyningen har jo en storebror også DC2 Power Supply - Custom HiFi Cables Ltd. usikker på hvor høyt jeg skal sikte her...

    @Johnny: alle mannfolk med respekt for seg selv har jo et skyvelær, men mitt er litt for grovkornet... fant plutselig på at jeg kan ønske meg et skikkelig skyvelær til jul når maset kommer... jeg blir somregel svarskyldig ... hehe
    Å! den storebroren, begynner å bli rene røverkjøpet etter å ha lest om den etpar netter du?? Det rykker fælt i kjøp nå fingeren..
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Joda, synes selv det er spennede. Dette feltet med strøm er jo fyllt med mumbojumbo ispedd hokuspokus men jeg har litt troen på at det hvertfall ikke vil gjøre noe skade... Regner med jeg bestiller en slik når jeg får målene.

    Strømforsyningen har jo en storebror også DC2 Power Supply - Custom HiFi Cables Ltd. usikker på hvor høyt jeg skal sikte her...

    @Johnny: alle mannfolk med respekt for seg selv har jo et skyvelær, men mitt er litt for grovkornet... fant plutselig på at jeg kan ønske meg et skikkelig skyvelær til jul når maset kommer... jeg blir somregel svarskyldig ... hehe
    Å! den storebroren, begynner å bli rene røverkjøpet etter å ha lest om den etpar netter du?? Det rykker fælt i kjøp nå fingeren..
    Jeg har kjøpt den.. så får vi se.. Skal gi ærlige tilbakemeldinger!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Må vedgå at denne ampen begynner å bli veldig interessant etter å ha lest gjennom en god del av innleggene her.

    Er det mulig å få skreddersydd den slik at kabinettet er heldekkende? Jeg er ikke glad i at kabinettet er åpent rundt, da jeg vil tro det legger seg mye skit på elektronikken rimelig fort.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    @Tittentei: Dessverre får man ikke PSii med eget kabinett, dette fordi forsterkeren skal gi best mulig lyd pr krone. Det går helt sikkert an å få laget til noe om man er litt fiks. Jeg synes PSii er sjarmerende, men det er jo en smakssak. Skitten PSii har ikke vært noe problem hos meg for å si det slik, den er ingen støvsamler.

    Forsterkeren er vel rundt 250 dollar + toll, PSU med strømkabel er 320 pund + mva. :). Har bestilt en ekstra strømkabel til DAC'en samt en grei coxial-kabel, så kom totalt på 425 pund + mva.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Må vedgå at denne ampen begynner å bli veldig interessant etter å ha lest gjennom en god del av innleggene her.

    Er det mulig å få skreddersydd den slik at kabinettet er heldekkende? Jeg er ikke glad i at kabinettet er åpent rundt, da jeg vil tro det legger seg mye skit på elektronikken rimelig fort.

    Vedder en Q kabel på at Tittentei bestiller en slik før helgen!!
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @Tittentei: Dessverre får man ikke PSii med eget kabinett, dette fordi forsterkeren skal gi best mulig lyd pr krone. Det går helt sikkert an å få laget til noe om man er litt fiks. Jeg synes PSii er sjarmerende, men det er jo en smakssak. Skitten PSii har ikke vært noe problem hos meg for å si det slik, den er ingen støvsamler.

    Forsterkeren er vel rundt 250 dollar + toll, PSU med strømkabel er 320 pund + toll. :). Har bestilt en ekstra strømkabel til DAC'en samt en grei coxial-kabel, så kom totalt på 425 pund + toll.
    Hærlig! bare hærlig:) more more more..
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Da har jeg fått svar:

    Welcome to the forum.

    It appears as though the tube has very low emission (possibly because of the cryo).
    Changing the bias pot for higher value will cure this.

    The amp nor any parts will be harmed because of this higher bias.

    the clicking sound of the adjustment pots indicates the end,
    They can not be damaged, the clicking sound is the end of the worm gear thread inside the pot.

    I suggest you try to contact Jeremy and ask for trimpots of a higher value and mention the volpot issue.

    He is a hard man to reach and even I haven't had contact with him for weeks myself.
    If you cannot reach him though his website or e-mail let me know.

     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    13 Sider med PSii ! - Jeg hadde håpet denne skulle bli populær og det er den sannelig meg blitt også. Så Morro !
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @morph: Når forventer du å få DC2 installert? Har lest meg litt opp på dette, og det er ikke rent få ( seriøse) som mener dette virkelig har noe for seg.. Blir uansett spennende å lytte til dine anbefalinger:)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Har testet litt frem og tilbake med jumperene til impedansen helt frempå sidene av PSii sammen med LCD 2 og må si jeg desidert liker når de står på "low" (de to nærmest forsiden av forsterkeren) best! Mer oppløst og mer fart synes jeg!
    Det er min erfaring også :). Loevhagen har input-caps koblet på og impedansen på high. Altså helt motsatt av meg. Jeg tror han ville likt lyden bedre med "mine innstillinger" når han bruker LCD-2/3. Han skulle teste litt med forskjellige innstillinger sist helg, men han jo vært sørgelig stille denne uken. Loevhagen kom frem igjen ;).

    Edit: regner med at de stod på high by default?
    Nei, de sto på Low som default på min.. Og der blir de ;)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Noen som har tenkt på å bygge egen strømforsyning der det er et batteri som forsyner PSii med en lader til batteriet? Noen som har erfaring fra liknende? Hadde vært morro å prøve. Skal vel være veldig bra å bruke batteri så vidt jeg vet?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Noen som har tenkt på å bygge egen strømforsyning der det er et batteri som forsyner PSii med en lader til batteriet? Noen som har erfaring fra liknende? Hadde vært morro å prøve. Skal vel være veldig bra å bruke batteri så vidt jeg vet?
    Dette var jo en spennende tanke! Jeg har ny PSU på vei så tror ikke jeg kommer til å prøve det, men jeg er jo spent på om det er noe å hente på å gjøre det. Jeg er en gammel Holfi mann, og de har jo sverget til batteridrift på sitt high-end utstyr.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    @morph: Når forventer du å få DC2 installert? Har lest meg litt opp på dette, og det er ikke rent få ( seriøse) som mener dette virkelig har noe for seg.. Blir uansett spennende å lytte til dine anbefalinger:)
    Heisann.

    Er litt usikker på når den kommer, men håper på slutten av neste uke :).
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Velger å lime inn et svar jeg har fått som har relevans for oss PSii-eiere.


    Today at 8:33am, morpheus wrote:
    [FONT=Arial,Helvetica]
    It is interesting that it is the cryo-treatment that may caused the problem with adjusting the bias. I thought it would be safe to buy that tube since it is quite similar to the stock tube in my amp.
    [/FONT]


    It's just my (uneducated in this area) guess, could be wrong about it might be due to other reasons as well.



    Today at 8:33am, morpheus wrote:
    [FONT=Arial,Helvetica]In the manual from 2011 the Vdc 20 measuring should be at 13.5 volt, but in the 2012 manual it is 12.0 volt. Is it the latter that is right?[/FONT]


    Yes in the Sunrise it was 13.5V in the SR-II it is 12V due to different cathode configuration.
    In the first manual(s) Jeremy had not altered this.
    The bias LED's are set to '12V adjustment' or at least should be.


    Today at 8:33am, morpheus wrote:
    [FONT=Arial,Helvetica]If the bias is to high, can I expect the tube to oscillate more even though it's not hearable ?[/FONT]

    There is never an oscilation in any of the bias settings.
    The bias setting has to be set so maximum output power is available with symmetrical clipping (should the clipping level be reached).


    Today at 8:33am, morpheus wrote:
    [FONT=Arial,Helvetica]When I look in the 2012 manual the value of the volume pot should be 20k, back on mine volume pot it states 10k. I use a Hegel HD 11 DAC, and the sound is already very high at 9'o'clock. Would it be wise to switch the volume pot to a value of 100k?. I got this standard 100k potentiometer from Audio Note in mind: Audio Note or do you have other recommendations?[/FONT]

    Volpot issue:
    Originally we went for 20k log type volpot BUT at a certain point in time they were not obtainable and 10k is a good enough load for 99% of all the sources out there so changed it to 10k after a while.

    Imbalance issues:
    (L/R difference) is simply caused by the construction (size) of the volpot and it having log-type characteristics.
    Jeremy buys loads of them and selects them by hand for optimal balance.

    Gain issues:
    Gain will not alter nor will the travel (position and how loud it plays) by changing the value of the volpot.
    The gain of these amps is determined by the tube itself.
    In case you want a more use-able volpot range the overall gain can be lowered by changing 2 resistors and because of that 2 capacitor values as well.
    R7 needs to be increased.
    For a 6dB reduction R7 -> 10k , C3 must be lowered to 22pF
    for a 10dB reduction R7 -> 27k , C3 must be lowered to 10pF
    Perhaps needless to say the imput resistance of the amp will also increase.
    with R7 - 10k Rin becomes 20k
    with R7 - 27k Rin becomes 47k


    Today at 8:33am, morpheus wrote:
    [FONT=Arial,Helvetica]
    Will the new Ember-amp be a sonically upgrade from PSii when using headphones up to 120ohm?
    [/FONT]


    The Sunrise-II can drive HP's ranging from 16 to 300 Ohm but drives the 16 to 120 Ohm impedance to high levels.
    The Horizon can drive 32 to 2kOhm HP's but drives the 120 to 600 Ohm impedance HP's to high levels.
    The upcoming Ember, which is still in developping phase as I now also want to jumper set maximum output power levels so you can 'protect' low power headphones from being accidentally destroyed by high output powers the Ember can reach in low impedance headphones.

    It will have 3 different OUTPUT resistances as well to 'tune' the HP to the amp (and your ears).

    If it will be sonically better I will let others decide and am not going to promote my designs with superlatives on SQ...
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Noen som har tenkt på å bygge egen strømforsyning der det er et batteri som forsyner PSii med en lader til batteriet? Noen som har erfaring fra liknende? Hadde vært morro å prøve. Skal vel være veldig bra å bruke batteri så vidt jeg vet?
    Finnes det en slik DIY tråd her på forumet eller noe annet sted? Finner ikke, kansje dårlig til å søke :)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Er det slik å forstå at alle rør med betegnelsen E88CC fungerer PSii? Ser i manualen at til høyre for E88CC så står det 12DF7, er uksikker på om det er et eget rør, eller om det betyr at det feks finnes mange forskjellige E88CC og av alle E88CC så må det ha betegnelsen 12DF7 for å fungere? Sikkert et dumt spørsmål men kan svært lite om rør...

    EDIT: Ser også på feks ebay at det er fler Telefunken E88CC rør som har forskjellige betegnelser i tillegg til E88CC som feks 6922, 6049 6299... Er dette forskjellige rør??
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja (edit), E88CC er alltid E88CC. 12DF7 kan vel også brukes, da. .

    Det er mange rør som er synonyme. De har hatt ulike merkinger i ulike land osv. Det er bare å google litt så finner man fort en liste over synonymer.

    Her er en tilfeldig valgt oversikt, som du ser er det et mylder av typebetegnelser.
    VT4C Homepage

    edit - Les litt her:
    List of vacuum tubes - Wikipedia, the free encyclopedia


    Det er imidlertid slik at noen forsterkere takler flere typer som ikke er synonyme, men ligner. Da må man holde tunga rett i munnen - det at noen bruker en type rør om hverandre i én forsterker betyr ikke at de kan brukes om hverandre i en annen.

    Vanligvis er det noen som har brukt det røret du lurer på før, så da er det jo bare å google forsterker og rør og se hva som dukker opp.

    Er det slik å forstå at alle rør med betegnelsen E88CC fungerer PSii? Ser i manualen at til høyre for E88CC så står det 12DF7, er uksikker på om det er et eget rør, eller om det betyr at det feks finnes mange forskjellige E88CC og av alle E88CC så må det ha betegnelsen 12DF7 for å fungere? Sikkert et dumt spørsmål men kan svært lite om rør...

    EDIT: Ser også på feks ebay at det er fler Telefunken E88CC rør som har forskjellige betegnelser i tillegg til E88CC som feks 6922, 6049 6299... Er dette forskjellige rør??
     
    Sist redigert:

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Det er mange rør som er synonyme. De har hatt ulike merkinger i ulike land osv. Det er bare å google litt så finner man fort en liste over synonymer.

    Her er en tilfeldig valgt oversikt, som du ser er det et mylder av typebetegnelser.

    Det er imidlertid slik at noen forsterkere takler flere typer som ikke er synonyme, men ligner. Da må man holde tunga rett i munnen - det at noen bruker en type rør om hverandre i én forsterker betyr ikke at de kan brukes om hverandre i en annen.

    Vanligvis er det noen som har brukt det røret du lurer på før, så da er det jo bare å google forsterker og rør og se hva som dukker opp.

    Er det slik å forstå at alle rør med betegnelsen E88CC fungerer PSii? Ser i manualen at til høyre for E88CC så står det 12DF7, er uksikker på om det er et eget rør, eller om det betyr at det feks finnes mange forskjellige E88CC og av alle E88CC så må det ha betegnelsen 12DF7 for å fungere? Sikkert et dumt spørsmål men kan svært lite om rør...

    EDIT: Ser også på feks ebay at det er fler Telefunken E88CC rør som har forskjellige betegnelser i tillegg til E88CC som feks 6922, 6049 6299... Er dette forskjellige rør??
    Det vil med andre ord si at et E88CC rør ikke garantert passer i PSii for det kan være fler typer av E88CC? Forstår meg ikke helt på dette jeg... hmm
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Endret foresten input cap over til bypass.. Synes lyden åpnet seg mer. Mer detaljer i toppen og mørkere bass.. Kjenner kansje jeg blir mer sliten i lengden av å ha den slik. Noen andre som deler samme mening?
    Er det slik at om DAC'en ryker og input cap er på bypass så risikerer jeg at hodetelefonene ryker?
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Feil.

    E88CC er E88CC

    Det vil med andre ord si at et E88CC rør ikke garantert passer i PSii for det kan være fler typer av E88CC? Forstår meg ikke helt på dette jeg... hmm
    Takk for opplysende svar. Ble litt forvirret da det var flere forskjellige tall/modell nr på E88CC rør som så like ut.. Men da henger jeg med :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sunrise Version II - Single ended OTL tube headphone amplifier with class-A output stage <BR> *** IF ORDERING FROM OUTSIDE THE USA, CUSTOMS FEES MAY BE CHARGED AT TIME OF PICKUP. GARAGE1217 IS NOT RESPONSIBLE TO PAY CUSTOMS FEES WHICH ARE THE RESPONS

    Both 6V and 12V selectable heater voltage to easily roll 12au7 / 6922 or similar tubes via a jumper

    Ser ut som den takler flere typer rør, men at man må passe på at jumperen står rett... Men egentlig bør jeg la andre svare konkret - jeg har ikke satt meg inn i denne forsterkeren.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er mye rør med rør. På flere rør står ofte flere typebetegnelser trykket sammen for å minske/øke forvirringen.

    Takk for opplysende svar. Ble litt forvirret da det var flere forskjellige tall/modell nr på E88CC rør som så like ut.. Men da henger jeg med :)
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Sunrise Version II - Single ended OTL tube headphone amplifier with class-A output stage <BR> *** IF ORDERING FROM OUTSIDE THE USA, CUSTOMS FEES MAY BE CHARGED AT TIME OF PICKUP. GARAGE1217 IS NOT RESPONSIBLE TO PAY CUSTOMS FEES WHICH ARE THE RESPONS

    Both 6V and 12V selectable heater voltage to easily roll 12au7 / 6922 or similar tubes via a jumper

    Ser ut som den takler flere typer rør, men at man må passe på at jumperen står rett... Men egentlig bør jeg la andre svare konkret - jeg har ikke satt meg inn i denne forsterkeren.
    Ja, står ramset opp en hel a4 side i manualen med hvilke rør den støtter. Det var vel heller det at 2 forskjellige anonnser med E88CC rør hadde forskjellige betegnelser som forvirret meg. Kjedelig å handle feil rør når det koster flere hundre dollars;)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Selgere slenger gjerne opp de vanligste synonymene. Men ikke alle selgere vet hva de gjør....
     

    KennethM

    Fersking
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Bergen
    Hei
    Er en lykkelig eier av PS II nr K0023. Bygget forsterkeren selv, noe det ikke ser ut til at mange gjør her på forumet? Det tok 2-3 timer, og er ikke vanskeligere enn å lodde på en ledning. Settet kommer med mange poser der det står f.eks 3*R14 5k. Printet er jo veldig godt merket, og det blir nesten som de barnelekene der man skal putte stjerner i stjerner... mao veldig enkelt. Man sparer noen kroner, og så er det veldig morro..;)

    Når det gjelder rør, så har jeg prøvd det vanlige 6n23p røret, og et 12au7. Disse er henholdsvis 6V og 12V. Jumperen sto feil da jeg byttet, og det resulterte i at den ene kanalen var død. :cool: Får mao en god indikasjon på at man har gjort feil. Vet nå ikke om jeg hørte veldig stor forskjell på disse to rørene, men det kunne virke som om 6n23p var litt lysere, og åpnere.. mens 12au7 hadde en litt mørkere fremtoning.

    Uansett så har jeg lest denne tråden opp og ned før jeg bestemte meg for å prøve PSII. (hadde nesten kjøpt meg en G109s eller en Lyr... )

    Takker for god lesing, og for at dere overbeviste meg til å kjøpe denne perlen. (har nå lurt 2 kamerater til det samme...):rolleyes:
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Hei
    Er en lykkelig eier av PS II nr K0023. Bygget forsterkeren selv, noe det ikke ser ut til at mange gjør her på forumet? Det tok 2-3 timer, og er ikke vanskeligere enn å lodde på en ledning. Settet kommer med mange poser der det står f.eks 3*R14 5k. Printet er jo veldig godt merket, og det blir nesten som de barnelekene der man skal putte stjerner i stjerner... mao veldig enkelt. Man sparer noen kroner, og så er det veldig morro..;)

    Når det gjelder rør, så har jeg prøvd det vanlige 6n23p røret, og et 12au7. Disse er henholdsvis 6V og 12V. Jumperen sto feil da jeg byttet, og det resulterte i at den ene kanalen var død. :cool: Får mao en god indikasjon på at man har gjort feil. Vet nå ikke om jeg hørte veldig stor forskjell på disse to rørene, men det kunne virke som om 6n23p var litt lysere, og åpnere.. mens 12au7 hadde en litt mørkere fremtoning.

    Uansett så har jeg lest denne tråden opp og ned før jeg bestemte meg for å prøve PSII. (hadde nesten kjøpt meg en G109s eller en Lyr... )

    Takker for god lesing, og for at dere overbeviste meg til å kjøpe denne perlen. (har nå lurt 2 kamerater til det samme...):rolleyes:
    Gratulerer med et godt kjøp!! Og stilig at du bygde den selv! Planer om å teste fler rør?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn