Fikk Seas CA22RNY i posten i går. Coated papirmembran av den gamle sorten, ikke ulikt Vifa C17 etc. Og for en tung og diger magnet!!
Blir spennende å høre eventuelle forskjeller mot FA22 fulltonen som fortsatt er min favoritt.
Skulle gjerne vært i Horten og hørt QLN sin nye høyttaler med FA22 og en billig dome i waveguide som fases inn ved 10Khz.. De skriver at den ikke gir nevneverdig nivå, kun luft. Det står også at den har rusk under 10Khz, det kjenner vi godt til. Ellers er det svært bassreflekskabinett med spoler i filteret (ikke delefilter) som tar seg av baffelstep. De anbefaler rørforsterker, og det er jo lurt pga rusket i responsen til fulltonene wizzercone som de ikke har tatt tak i. Ikke særlig smart valg å dele der oppe, 1,5 til 2K er mye bedre
qln.se
The Qln Sonora loudspeaker is equipped with a highly efficient, crossover-less, full-range driver (with a Whizzer/tweeter-cone) and a tweeter that mainly adds resolution at higher frequencies above 10kHz.
www.hifi-advice.com
Er i dialog med Seas og de kan produsere 50 par FA22 med alternative kulører på papirmembranet og støvhette istedet for wizzercone. De gjør det allerede til en produsent i den aller dyreste enden av skalaen. Prisen blir gunstig og et Gruppekjøp-Hifisentralen-Byggesett med Seas DXT vil, unnskyld at jeg sier det, det er min tråd, låte tre ganger så bra som Sonora. Det vil koste knapper og glansbilder, bli meget lettdrevent og levere fra 30 Hz og HELE veien opp med et supert dynamisk trøkk og konstant direktivitet ned til 3K. DXT har mange av kvalitetene til Bliesma berylliumsdiskanten og er bedre utenfor sweet spot.