P
Parelius
Gjest
Litt frem og tilbake med skifte mellom iTunes og Pure, men uten å gjøre en OL-øvelse ut av det; mine gamle ører oppdager ingen forskjeller å skrive hjem om. Jeg har likevel ikke gitt opp.
Dette har ingenting å si så lenge du bruker optisk ut fra Mac'en. Da kobles mastervolum ut.KW skrev:Nå har jeg kikket på Lyd/midi oppsettet mitt og til min overaskelse så er det nå andre verdier på lyd ut enn fra et tidligere bilde :-\
Jeg legger inn de to bildene og skjønner ikke helt hvorfor de er forskjellig, derfor vil jeg gjerne at andre med mac og lyd/midi sjekker sitt og forteller hvilke verdier de har.
Bilde 1 knipset 6 mars.
Bilde 2 knipset nå nylig
Som en kan se så er det på bilde 2. verdi 0,54 og db -17,00
Bilde 1 verdi 0,59 og db -15,00
Noen som kan si noe om dette og hvorvidt det kommer opp automatisk og eventuelt er fast over tid og til slutt om det påvirker volume ut?
Mener også at jeg leste at Quicktime er forbedret med Snowleopard, dersom det er riktig så vil det jo være nærliggende å tro at det er forskjellige måter (fra de forskjellige lydmotorene?) å gjøre jobben på, siden en og samme av mac brukte Quicktime kan forbedres?
Det snakkes om logaritmer og slikt, men er det ikke faste data som kun skal befraktes til en eventuell dac?Logaritmer går ikke det på konvertering da og ikke befraktning?
Her er jeg nok blank ja, lys meg opp er dere snille ;D
Mvh.KW
Hva slags oppsett har du?Parelius skrev:Litt frem og tilbake med skifte mellom iTunes og Pure, men uten å gjøre en OL-øvelse ut av det; mine gamle ører oppdager ingen forskjeller å skrive hjem om. Jeg har likevel ikke gitt opp.
Jepp!KW skrev:@man!
Sikkert samme ikkeproblem, men jeg bruker trådløst til AE og optisk kabel derfra til dac2.
Mvh.KW
Heisann,KW skrev:@ceroxol.
Er det mye ekstrabry om du velger kun lyd ut på vanlig måte ikke USB og knipse et bilde av det.
Bruker du mac?
Hmmm! Kanskje mine bilder bare viser utgang til interne ht. i macen :
En ting til burde ikke jeg f.eks. hatt et vindu til venstre som viser Airport Express på like fot som du har et felt som viser din Ayre dac?
Hos meg var forskjellene ganske så åpenbare, og meget hørbare på "vanlig" musikk (Ane Brun, Jonathan Johansson, div. electronika, White Lies, Trentemøller, Burial, Oscar Peterson, Florence+The Machine, The Kills, Ingeborg Selnes, Kate Bush, Mogwai etc. ), dvs. jeg satt ikke å finlyttet til "hifi-musikk" for å høre forskjellene... Som Man nevner i tidligere innlegg så er vel utbyttet av et program som PM/PV, Amarra etc. veldig system/utstyrs-avhengig.Parelius skrev:Litt frem og tilbake med skifte mellom iTunes og Pure, men uten å gjøre en OL-øvelse ut av det; mine gamle ører oppdager ingen forskjeller å skrive hjem om. Jeg har likevel ikke gitt opp.
Lastet ned denne versjonen tidligere i dag, har ikke rukket å leke noe med mulighetene enda eller se om noen bugs har blitt rettet. Ellers er det litt komisk at prøvetiden på 15 dager startet på nytt når jeg installerte 1.02.kjetilt skrev:Ny versjon av Pure Music, 1.02, sluppet i dag.
http://www.channld.com/pure-music4.html
Nå med mulighet for å slå av/på upsamling.
Utdrag fre readme filen:
"If youve shied away from hardware upsamplers in the past, software upsampling is a different animal. There are many technical reasons why it's preferable to hardware upsampling. For one thing, no upsampling hardware available operates with 64 bits of precision (there won't be for the foreseeable future); plus, the hardware logic circuitry needed for implementing the proper (complicated) reconstruction filters requires a prohibitively large (and expensive) amount of chip area. (Detailed information is available on our website concerning the quality of our upsampling algorithm.)"
Dette er vel rimelig utelukket for de av oss som streamer til Airport Express, men jeg har tenkt å bære iMac´en fra kontoret og inn i stua for å teste ut dette med optisk kabel og direkte kobling uten å gå via Expressen. Også for å teste lydforskjell med/uten Express på generell basis.
Mac Mini Server (OSX 10.6), USB ut til HagUsb XLR Version, derfra inn i en OnTech Monster DAC (har vel en intern klokke), deretter forforsterer (Klyne) og aktive høyttalere (ATC).Man skrev:Hva slags oppsett har du?
Slike utsagn gir meg assosiasjoner til uttalelser fra de som produserer kabler til 20k pr meter...kjetilt skrev:Jeg har googlet litt og kom da over denne uttalelsen vedr Amarra av en forhandler (sakset fra et stykke ned i denne tråden):
"Amarra is not adding EQ or anything additive to the signal chain. Amarra's software uses Sonics Solutions SSE sound engine for playback. This technology has been developed by Sonic for over ten years, and has been built from the ground up to support high accuracy and fidelity to the original file. The engine manipulates the music file with less steps than iTunes or other consumer software, and the work it does is done with much more complex algorithms. It is accurate to many more zeros than iTunes or any other consumer software. This is why Head-Fiers are finding Amarra sounds better than iTunes."
Jeg er ingen Mac ekspert, men utifra hva jeg har lest er jeg ganske overbevist om at dette ikke er noe OSX hack.michell skrev:Core Audio er en vesentlig bestanddel av OS X. Skal disse "hifi-avspillerne" gi noe bedre lyd må de da vel omgå Core Audio og følgelig hacke OS X? Det vil ikke jeg gi meg inn på før jeg har tatt en skikkelig back-up av iMacen min. Så derfor har jeg ikke prøvd disse vidunderprogrammene.
Takk for dine innspill Parelius de leses med stor oppmerksomhet.Parelius skrev:Jeg tror jeg gir opp; om det da ikke er visse innstillinger som har gått meg hus forbi Det kan synes som om iTunes er like Pure som Music.
Du kan lese om og laste ned Amarra og PV, hhv. her og her, fra Apples hjemmesider, så jeg tror ikke du trenger å være så skeptisk mht. om mac'en din kommer til å ta kvelden, selvantenne, eller annet. PM er forholdsvis nytt, så det er ikke på Apples hjemmesider enda. Men hvis du uansett ikke gidder, så kan det jo egentlig være det samme.michell skrev:Core Audio er en vesentlig bestanddel av OS X. Skal disse "hifi-avspillerne" gi noe bedre lyd må de da vel omgå Core Audio og følgelig hacke OS X? Det vil ikke jeg gi meg inn på før jeg har tatt en skikkelig back-up av iMacen min. Så derfor har jeg ikke prøvd disse vidunderprogrammene. Og ikke vet jeg om jeg gidder heller. Får snart et par nye EX3 i hus. Og det gjør nok mere forskjell
PS2! "The iLok system has several benefits. Since the license is in the iLok and not the software, you can install and run Amarra on as many machines as you like (the software license version installs on only one machine). All you have to do is plug in the iLok. You can also install, uninstall, or upgrade Amarra as often as you like without entering license numbers or validation."
Blir spennende å lese hva du synes.johnnygrandis skrev:Takk for dine innspill Parelius de leses med stor oppmerksomhet.Parelius skrev:Jeg tror jeg gir opp; om det da ikke er visse innstillinger som har gått meg hus forbi Det kan synes som om iTunes er like Pure som Music.
Har ikke fått tullet meg til å prøve enda, håper jeg rekker det iløpet av helgen.
Poster inn da.
Her kommer for meg de første mulige forklaringen på hvordan/hvorfor i de to siste avsnittene.kjetilt skrev:Jeg er ingen Mac ekspert, men utifra hva jeg har lest er jeg ganske overbevist om at dette ikke er noe OSX hack.michell skrev:Core Audio er en vesentlig bestanddel av OS X. Skal disse "hifi-avspillerne" gi noe bedre lyd må de da vel omgå Core Audio og følgelig hacke OS X? Det vil ikke jeg gi meg inn på før jeg har tatt en skikkelig back-up av iMacen min. Så derfor har jeg ikke prøvd disse vidunderprogrammene.
Fra Enjoy the Music:
"Last summer, the big buzz in computer audio playback for the Mac OSX platform was Sonic Studio's Amarra, ($299 to $995) a program that works hand in hand with iTunes and OSX Core Audio to improve the quality of music playback"
Og et par poster hentet fra AudioAsylum:
"The reason that Amarra, Pure Vinyl, and other music editing programs sound different is nothing more then the algorithms they use in conversion from integer to 64 bit floating for Core Audio. That's it. There is no additional fancy signal processing going on."
"Please refer to the attached document from Apple for description of the Core Audio architecture. All PCM streams in Core Audio are processed in 32-bit floating point, so playback of Int16/Int24 formats need to be converted to Float32 (and then back again to the native audio device format) for playback."
Audio and MIDI on Mac OS X (Open in New Window)
Det var Johnnygrandis' innlegg jeg besvarte og derved hans utstyr jeg var nysgjerrig på..KW skrev:Utstyret parelius bruker står i hans svar 48![]()
Macbook>Airport Express> AA Capitole >Moon P5 > Moon W5> Audio Physic Virgo III.ceroxol skrev:Det var Johnnygrandis' innlegg jeg besvarte og derved hans utstyr jeg var nysgjerrig på..KW skrev:Utstyret parelius bruker står i hans svar 48![]()
Jeg tror også forskjellene ligger i nettopp det du er inne på i ditt forrige innlegg, men jeg har ikke nok kunnskap om emnet til å kunne gi meg ut på noen forklaringer..
![]()
Jeg skumleste litt her:KW skrev:Her er det mye jeg lurer på gitt
Mvh.KW
Kjør på, du har ihvertfall ingenting å tape på det.michell skrev:Jeg skumleste litt her:
http://developer.apple.com/mac/libr...o.html#//apple_ref/doc/uid/TP40003577-CH3-SW1
Så vidt jeg kan se finnes det tweakemuligheter innenfor CoreAudio.
Så jeg må nok prøve Pure Music en vakker dag da![]()
Jeg har det installert, og forskjellen utarter seg i mer luft (som i atmosfære, ikke haifai-peak'en) og det lyder mer "analogt". Redbook får nesten et Hi-Rez-preg over seg. Og med memory play låter det helt kongejohnnygrandis skrev:Man, har du dette installert og hvordan opplever du PM med og uten ?
Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd den M2Tech USB-saken. Tør nesten vedde lillefingeren min at den vil gi deg et løft i forhold til HagUSB.Parelius skrev:Mac Mini Server (OSX 10.6), USB ut til HagUsb XLR Version, derfra inn i en OnTech Monster DAC (har vel en intern klokke), deretter forforsterer (Klyne) og aktive høyttalere (ATC).Man skrev:Hva slags oppsett har du?
Jeg har den liggende. Skal se om jeg ikke får installert siste versjon av drivere.Man skrev:Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd den M2Tech USB-saken. Tør nesten vedde lillefingeren min at den vil gi deg et løft i forhold til HagUSB.
Jeg har hørt rørversjonen av monsterdacen i anlegget mitt. Den rørløse står ikke noe tilbake.Horny skrev:Har også en Ontech dac, rørversjon via Trends USB konverter. Ingen problemer å høre forskjell, PM spiller med større rom, tydeligere detaljering og separasjon mellom instrumentene. Bedre dynamikk. I det hele tatt en klar oppgradering i mitt system.
All right! Er spent på å høre om dine erfaringer....johnnygrandis skrev:Vel da har jeg prøvd programmet, nå har jeg ikke fått lyttet mye men at det forskjell hos meg er helt klart, kom meg ikke i seng før sent sent igår natt for dette var morro. Kommer tilbake med noen fler inntrykk når jeg har testet mer. Dette programmet skal jeg løse ut lisens til.
Var ikke akkurat noen bombe jmf svarene du fikk. Det er mange liksomeksperter som liker å uttale seg om disse tingene. Og logikken er jo forsovet korrekt utifra hva man forventer av noen som er over gjennomsnittlig kjent med både PC og Hifi.Parelius skrev:Jeg tok en tur over til The Bright Side, for å se om de hadde noen kommentarer. Jeg forstår meg for lite på slikt.
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=80038
La oss se hva som skjer - om i det hele tatt.
Memory Play er grei men den exclusive mode finner jeg ikke, er det ett valg en for etter at man har løst ut lisens ?Man skrev:Prøv også Pure Music i exclusive mode.. og memory play..
Ja jo tja, Jeg er ingen ekspert på datamaskiner og hvordan de fungerer ned til den minste detalj, men har sånn vanlig oppegående innsikt, og poenget mitt er at disse argumentene kunne jeg like godt selv brukt. Men bufring er jo bare en liten del av kaka i en PC.Parelius skrev:@ Man: Greit nok, men det blir jo mest ad hominemargumenter, og lite teknisk innsikt i din avvisning av Hydrogengjengen - overraskende til deg å være. Jeg finner dem stimulerende nøktern.
@ Johnnygrandis: Kjører du oppsettet ditt slik Man anbefaler i sitt innelegg, eller betyr din forskjellsdetektering at slikt ikke er nødvendig hos deg?
Hos meg ligger musikken på HD i Minien, så den skulle være grei. Uttaket når jeg brukte M2Tech var rent tilfeldig den ytterste utgangen. Jeg skulle kanskje prøve den nest ytterste.
Bluetooth er på nødvendig for å ha tastatur/mus å bruke. IR og Wifi er av. Maskinen er på.