jeg har aldri hatt støvfolie på mine egne esl63, men selv om jeg støvsugde panelene og rommet ukentlig, var det en del støv på filmen hver gang jeg tok dem fra hverandre.Powerpoint skrev:Jeg henger ikke helt med her Bjarnet, og må si meg uenig. Jeg fjernet mine støvfolier først i 1995, og oppdaget fint lite støv inne i konstruksjonen i det jeg rev ut den sterkt lydforringende plastfolien som sitter på begge sider. Først nå begynner mine ESL-63 å dra ordentlig på åra, og venstre kanal (høyre taler sett forfra) har fått nykker. Det knepper og smeller ved pådrag, og er en del elektrisk lydtjafs til tider.bjarnetv skrev:behold støvfilteret på!terryboy skrev:Er det også på ESL-2905 og ESL-2805 tweek som medfører at allerede meget gode høyttalere mer eller mindre unisont hevdes å bli enda bedre enn fabrikkutgaven?? Jeg tenker her på det å ta ut støvfolien (som Powerpoint nevner på ESL-63), skifte av terminaler eller annet? Jeg har som sagt byttet ut de medfølgende strømkablene, men ellers gjort lite eller ingenting siden mine 2905 kom i hus.
panelene suger til seg støv som støvsugere, og ødelagte panel er både dyrt og trist.
dersom quad fortsatt bruker elektrolytter i korreksjonsfileret (en 220uf elektrolytt og en motstand koblet på positiv terminal)
kan de med hell byttes ut med filmkondiser.
dersom de fortsatt har en "flytende" ramme som panelene er koblet til, slik som på esl63, kan du også prøve å feste denne til hovedrammen, for å stramme opp bassen.
Treig som man er har det lenge stått på planen å få en overhaling av settet.
Man kan også støvsuge talerne på utsiden av stoffet, mens de står på og du ikke spiller.
Det gjør jeg 1x/mnd, og masse støv fra stoffet fjernes greit og effektivt.
NB! Husk å holde i plastdelene til støvsugeren under operasjonen 8)
Ved å ta ut stævfolien blir en allerede god høyttalere svært mye bedre med en detaljrikdom du ikke trodde de hadde ;D
Det lille som er av bass blir strammet betydelig opp når det slipper å passere slaskete gladpackfolie på begge sider av statorplatene.
Såpass at et par garvede HiFi nerder en gang spurte meg hvor subbene sto ;D
Quadene sto den gang i et avlangt rektangulært rom.
Men ikke glem at en eventuell garanti kan du vinke farvel til dersom støvfoliene fjernes tidlig i eierskapet av nye Quader.
det kan jo såklart hende at den uorginale coatingen på panelene mine gjør at støvet fester seg enklere ???