Dette får du til Geir!I dag var det møte i »Høye Quads» klubben, hjemme hos meg. 989, nyreparert med 2 nye basspaneler, møtte 2 stk 2905, med lignende problemer. Det vil si, de har et defekt basspanel hver. Ikke med på bildet er en stk 989, som var i orden når den ble pakket ned for 2 år siden, men som nå, når den skulle gjøre seg lekker for potensiell ny eier, viser seg å ha et, …..ja, akkurat, defekt basspanel! Så, det blir en fin liten helgejobb, å skifte det. 2905ene, skal få vente litt til, da jeg ikke har basspaneler nok til alle. Sort/hvit bildet, er fra service manualen til 63, og viser punkt A, det viktigste punktet, hvis man skal operere quader, og ikke har tid til å vente til neste dag, når man har hatt spenning på. Punkt A, skal da kobles/avlades til jord, så slipper man å få samme sveisen som han ene tyven i «Alene hjemme».Vis vedlegget 1066675 Vis vedlegget 1066676 Vis vedlegget 1066677 Vis vedlegget 1066679
Jeg har fortsatt min 33 i daglig drift. Kjøpt i England i -77. Jeg oppgraderte den for et tiår siden med et kit fra Dada Electronics. Det ser dessverre ikke ut at de er aktive lenger. Men jeg tror kanskje at Quad fortsatt tar i mot for oppgradering til original spec. Jeg kommer aldri til å bytte ut denne forforsterkeren.Har hatt massevis av vintageutstyr, men aldri Quad. Her om dagen fikk jeg overrakt en Quad 33 (og FM 3). Kjelleropprydding, stått lagret 20-30 år. Så ok ut, men skeptisk. Manglet støpsel/ kontakt på strømkabler og passende 4 pin kabel.
Vel, fikk ordnet med dette og koblet opp mot en nyere Parasound model 275. Helt «tyst» i positiv betydning. Alt bortsett fra balansekontroll fungerer utmerket. Liker lyden. Ørevennlig og ganske så engasjerende.
Ps: giver mener det finnes en 405 i kjelleren.
Vis vedlegget 1074541 D
Om man så i tillegg til bjarnetvs sistnevnte "tweak" fjernet støvbeskyttelsen (plastfolien) på begge sider av statorplatene, og stivet opp Quad-foten med en bit avsagd kostskaft i hvert hjørne. Deretter stille opp ESL-63ene klin inn i sideveggene, vinkle ørlite mot lytteposisjon og tilte de et par grader bakover (jepp, gjentar meg selv til det kjedsommelige), så fikk man en helt annen og mye bedre gjengivelse. Sågar tilløp til bass gjengivelsemitt par var modifisert med hundrevis av pålimte trepinner når jeg kjøpte dem - den andre modifiksajonen var å fjerne plastfilmen, som jo naturligvis betydde at panelene trakk til seg støv og måtte få ny film, noe som involverte å knekke av alle de hundre trepinnene...
Rent teknisk tror jeg ikke trepinnene har så mye for seg, siden hele konseptet med konstruksjonen på esl63 er at panelene er frakoblet fra selve rammen.
om man vil stiver det hele opp og flytte resonansfrekvensen på panelene, så finnes det nok mer effektive metoder.
personlig syntes jeg at å endre korreksjonsfilteret fra elektroylytt til polypropylene var det som gav mest positivt utslag.
Jeg hadde en Artera Stereo et par måneder koblet til en Luxman rør-preamp med godt resultat. Ble faktiskt overrasket over hvor god Quaden var. Spiller ikke på konsertvolum så det holdt fint til mitt bruk. Jeg hadde brukte da XLR mellom de, men går sikkert fint ubalansert og. Hvilken rørforsterker tenker du bruke?Har lurt litt på Artera Stereo eller Mono i kombinasjon med en rørforsterker fra annet merke.
Noen som har erfaringer eller meninger å dele?
Kommer til å kjøre ubalansert
Overtok en brukt Manley 300b i går.Jeg hadde en Artera Stereo et par måneder koblet til en Luxman rør-preamp med godt resultat. Ble faktiskt overrasket over hvor god Quaden var. Spiller ikke på konsertvolum så det holdt fint til mitt bruk. Jeg hadde brukte da XLR mellom de, men går sikkert fint ubalansert og. Hvilken rørforsterker tenker du bruke?
Spennende preampOvertok en brukt Manley 300b i går.
RCA vs XLR er ikke noe jeg bryr meg så mye om i utgangspunktet, men har sett det nevnt i noen omtaler at Artera presterer bedre balansert. Om det stemmer, og om det betyr noe? Aner ikke![]()
Kan dessverre ikke si noe om lyden&synergien, men digger Manley 300b. Gratulerer med en helt rå pre! Hva med 2 stk. av de nye Quad 303 som kan settes i mono modus, om du ikke behøver så mye effekt som Artera serie gir? Manley 300b med 303 satt som monoblokker gir et herlig visuelt inntrykk sammen IMO. Da må det jo bare lyde godtOvertok en brukt Manley 300b i går.
RCA vs XLR er ikke noe jeg bryr meg så mye om i utgangspunktet, men har sett det nevnt i noen omtaler at Artera presterer bedre balansert. Om det stemmer, og om det betyr noe? Aner ikke![]()