Noen som har hørt ERA-1 og kan kommentere hvordan de er til portabel bruk?
Jeg reiser mye og ønsker meg et par hodetelefoner som låter bra og kan brukes med "normal" bakgrunnsstøy i kollektivtrafikken etc.
Era 1 har fått gode anmeldelser, men det er en åpen hodetelefon som trenger en god forsterker til godstolen hjemme.
Du trenger en god lukket hodetelefon der Audeze Sine med cipherkabelen er noe av det beste kjøpet du kan gjøre. Bedre lyd får du neppe til prisen. De er rett og slett fantastiske. Lyden er så bra at de gjør seg bra hjemme i godstolen også. De er i utgangspunktet On Ear men man bestiller Creative Aurvana Live puter til dem og vips så er de over ear. Det finnes også prudusenter som vesper audio som produserer over ear puter til dem med glitrende kvalitet.
Et hakk opp et EL8 titanium som har litt mer kraft i bassen og en flott engasjerende spillestil som vil tekke enhver audiofil. Appen til Audeze gjør at man kan tilpasse lyden etter dine egne ønsker og behov.
Beyerdynamic Amiron Wireless er kanskje verdens beste trådløse hodetelefoner. Problemet er at de trenger mer headroom. De spiller rett og slett ikke høyt nok med ukompromert musikk som trenger mye dynamikk. Dette er et problem mange trådløse hodetelefoner lider av. Man sitter å vaker mellom de siste hakkene i volumkontrollen på telefonen.
Så er det jo et spørsmål om du trenger aktiv noisecanselling. Der er det en god del å velge mellom, men ingen som er i næheten av det jeg vil kalle hifi. Bose qc35II er gode på flyet og har brukbar lyd ellers. Men man har skikkelig gode passive alternativer som Shure se-535 eller 846. Begge har lyd i high end klassen og en passiv støydemping på langt langt over 30db. Man hører rett og slett ikke en dritt annet en musikken. Og lyden er rett og slett fantastisk! Men iems er ikke for alle og noen synes det blir klaustrofobisk eller ukomfortabelt. Når det er sagt sammarbeider shure med sensaphonics som lager custom in ear propper som støpes for dine ører.
Det er mye gøy på markedet fortiden. Men jeg hadde definitivt sjekket ut Sine da Audeze slanker sortimentet sitt kraftig og man kan få dem til en vanvittig bra pris! Mitt tips er å bruke litt mer penger en man egentlig hadde tenkt. Kjøper man noe som er greit men egentlig ikke står til forventningene så kommer oppgraderingsspøkelset og tar tar deg fortere en du aner. Det blit bare dyrere og mer slitsomt.
Lykke til!
Mvh
Erlend Brandsdal