ragwo
Mud-fi freak
Aurora imponerer igjen med A Different Kind of Human (Step II). Forhåpentligvis kommer det en del tre i løpet av året.
Gjerne det! Litt lengre unna enn Biltema, men jeg trenger trimmen.-Clas Ohlsson?
mvh
Takker! Nå gjenstår bare plassering, tuning, målinger og å få USB-inngangen til å snakke med MicroRenduen. De er ikke på talefot ennå og jeg finner ikke ut hvorfor.grattis!
Plutselige og uventede inspeksjoner er hjertelig velkomne så lenge de varsles i god tidKommer pluttselig innom på inspeksjon!
Føler at jeg er tilbake til tiden med Tact RCS 2.0 og evige frekvenssveip og blippblopplyder Neida, blir moro dette, må bare harke opp 4k til Juice HiFi først. Vi prøvde flere målkurver som -10 dB fall fra 20Hz-20kHz, en flat kurve, en kurve lager av the Shy på Roonforumet og en egenmodifisert versjon av the Shy, med litt mer volum i bunn. Tror jeg foretrakk den modifiserte versjonen av the Shy selv om helt flat responskurve låt fint det også. Jeg vil nok jobbe litt med høyttalerplasseringen for å bli kvitt juvet runt 200 Hz, og ta korreksjonen av toppen på 50 Hz i det digitale domenet.Herlig, gratulerer med ny fase i den audiofile verden!
Det er mye som forandrer seg når man gir seg i kast med målinger og Audiolense, men gleden ved å tweake vil sannsynligvis være den samme
Peaken på 50 hz vil nok være vanskelig å fjerne ved å flytte høyttalerne alene, da bør man kanskje vurdere å flytte lytteposisjonen istedenfor. Den kan selvsagt bli bedre eller verre med å flytte høyttalerne, men siden det er en romresonans er det like greit å bare la Audiolense fjerne den.
Den dippen på 200 hz derimot vil nok forsvinne/flyttes ved å flytte høyttalerne litt frem og tilbake eller sideveis. Den kommer nok av utfasing fra en refleksjon på en av veggene eller lignende.
Ellers vil jeg bare nevne at en helt flat respons målt i lytteposisjon vil oppleves som lys/skarp og ikke nøytralt. Man bør tilte responsen til å ha en noenlunde flat, men fallende respons fra 20-20 000 hz.
Kanskje et sted mellom 3-6 dB fall er fornuftig å begynne med?
Takk for gode tips, skal prøve noe slakere kurve når utstyret er i boks.Naboer og samboere regelrett elsker sveip, pink noise og andre digitale lyder, så det blir himmel for dem fremover!
Når det gjelder target kurve synes jeg et sted mellom 4 og 7 dB fall i Audiolense egner seg best hos meg. Noen sanger har godt av litt ekstra skyv i bunn, men det skal veldig lite til å forandre hele tonaliteten ved å legge til eller trekke fra noe i bassen.
Bx har også vært inne på at måten Audiolense filtrerer og analyserer på er litt annerledes enn den måten de brukte når de kom frem til -10 dB fall via forskningen, så man kan gjerne forsøke med litt mindre fall.
TheShy sin kurve låter litt innestengt hos meg, delvis pga litt mye bass og delvis fordi en del av detaljene i mellomtonen blir litt maskert, men det er å forvente når man tar de enorme forskjellene i både system, kapasitet og ikke minst akustikk med i betraktningen.
Etterklangstiden i det forskjellige frekvensområdene kan spille inn på opplevd tonalitet og kan derfor være verdt å ta med i betraktningen. For egen del kan jeg si at det er så enormt mange muligheter til å justere graden av hvor kraftig Audiolense skal korrigere at man helt sikkert finner en balanse som passer både ører og musikk.
Etterhvert fant jeg ut at det er frekvensresponsen som er det viktigste, og små forandringer utgjør ofte store forskjeller.
Viktig å ha en hobby der man aldri kommer riktig i mål, kunne jo risikert å bli fornøyd! Kjipt at jeg måtte rekke et fly, kunne gjerne sittet fortsatt så lenge jeg hadde sørget for jevnlig påfyll av kaffe. Skal huske å forholde meg til strikt navngivning, ser lett for meg at det kan bli en smule rot i arkivet etter noen timee/dager/uker med nerding.Lage targetkurver er ikke spesielt sosialt arbeid, så det ble bare noen kjappe for og få litt feeling.
Problemet mitt er at de mange ferdiglagde kurvene jeg har lagret ikke har fått fornuftig navngivning, så de forsvinner liksom i mappa. Bra tips til nye brukere er å ta det med en gang, uansett hvor ivrig man er.
Hadde det ikke vært en dag i dag med gjøremål, hadde vi nok enda sittet der og forsket.. Viktige var jo at ragwo fikk smaken nok til og konvertere ;D
Men det er helt klart som du sier coolio, at kurvene oppfører seg forskjellig fra ett rom, anlegg og ører til en annens. Så noe fasit her må man tweake seg lenge til
Den flate feks - den var overraskende dynamisk hos ragwo uten og høre helt sypertynn ut.
Men så kommer jo de forskjellige mastringene inn i bildet og ødelegger det hele alikevel - så vinne kan man jo aldri.
Takker! Hvilken bitrate og oppløsning kjører du på målingene?Det første du bør gjøre er å gå inn på "manual noise removal" oppe i menysystemet og se om det er en slags hale som oppstår fra støygulvet før impulsen.
Med Kii på exact modus vil det sannsynligvis være det, iallefall hos meg på alle målinger jeg har gjort.
If so, museklikk på 80 ms og denne halen vil bli opplyst. Da fjernes denne artifakten fra målingen som korreksjonen skal basere seg på. Husk å gjøre dette på både venstre og høyre høyttaler (under grafen er det en bar som opplyser om hvilken høyttaler du ser på).
Utover det vil jeg først anbefale å finne target kurve som høres riktig ut. Jeg har forsøkt veldig mye og endte vel til slutt opp med en kurve som følger den naturlige kurven i rommet med TTD opp til 500 hz og kun EQ over det for å følge target. Med andre ord veldig likt Harman sin anbefalte kurve, som egentlig ligner mest på det som er den naturlige kurven i reflektive rom når høyttaleren har nøytral respons både on og off-axis.
Vis vedlegget 556001
Takker og bukker!her er en bra guide for AL:
https://audiophilestyle.com/ca/ca-a...nd-room-correction-software-walkthrough-r682/
om du bare bruker den til romkorrigering så inneholder den nok litt mer info enn du trenger, men all info er bra info, og den går ganske nøye gjennom hva de forskjellige innstillingene gjør og hvordan man skal tolke simuleringsresultatene for å få best mulig resultat.
Tror det, takk skal du ha.Jeg kjører standard innstillinger på bitrate, er det 48 khz?
Nå har jeg lest til øynene ble både store og tørre, og jeg ser fram til å grave meg dypt ned i DSP-verdenen ved første mulige stund. Dette blir moro!her er en bra guide for AL:
https://audiophilestyle.com/ca/ca-a...nd-room-correction-software-walkthrough-r682/
om du bare bruker den til romkorrigering så inneholder den nok litt mer info enn du trenger, men all info er bra info, og den går ganske nøye gjennom hva de forskjellige innstillingene gjør og hvordan man skal tolke simuleringsresultatene for å få best mulig resultat.
Perfekt på byen, du vil garantert merke om noen stjeler telefonen.Herlig! Sånn telefon vil jeg ha i lommen!