Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.542
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Black Widow er en low-mass arm , og ville slite med å holde en DL-103 i tømmene. (Ikke meningen å drepe kreativiteten her altså,men....)
    Poenget var å gjøre ting så elendig som mulig lydmessig samtidig som det så bra ut på bilder!
    En Black Widow kan kanskje muligens fungere sammen med en av disse 1 g-nåletrykk Shure-pickupene. Den er jo omtrent like stiv som kokt spaghetti.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Når mine tidlig 2000-talls Tannoyer skal transformeres tilbake til 70-tallet, må rette stativstuket være på plass. Målet er å transformere dette
    hbz-2000s-moments-2001-gettyimages-74684774-1503002692.jpg

til dette
    Screenshot_20240919-222228~2.jpg

Da ingen ikler seg valnøttfinér ble dongeri valgt som den beste allegorien. Første blemme i prosjektet, av sannsynligvis mange, innser jeg. Nuvel, fra dårlig mote fra to forskjellige tiår, til dagens stativtest. Stygg høyttaler til venstre på kult stativ, vs pen høyttaler til høyre på kult stativ.
    PXL_20240919_153929423.jpg

Det positive med testen er at stuket funker på den stygge 2000-tallshøyttaleren. Det negative er at den ble enda styggere i nærheten av JBLene til @Twsts, men det skal gjøres noe med straks* finéren kommer seg over dammen og til isødet.

*I løpet av dette tiåret

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    Nå synes jeg dissingen av Tannoyene går litt vel langt. De ER litt stygge. Men på en funksjonell måte. Ergo er det funksjonell estetikk ute å går.

Liker dem!

Har et par av 6" versjonen stående. Det var noen problemer med forsterkeren på den ene. AVAB gav opp å reparere(!!!) Selv om høyttaleren da var bare 2-3 år gammel. Det var da jeg lovet meg selv å aldri kjøpe aktive høyttalere. I hvert fall ikke fra en useriøs aktør. Jeg regner proffavdelingen til Tannoy som useriøs. De har tiår med dårlig oppfølging av deler og reparasjoner. Å ikke kunne levere deler til en et par år gammel og relativt kostbar studiemonitor er uhørt dårlig. Nå har de vært solgt til TC først og nå Behringer så eldre modeller vil aldri få deler om noe skjer (det er jo noen deler der ute men mest sannsynlig er du f@cked).

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.346
    Nå synes jeg dissingen av Tannoyene går litt vel langt. De ER litt stygge. Men på en funksjonell måte. Ergo er det funksjonell estetikk ute å går.

Liker dem!

Har et par av 6" versjonen stående. Det var noen problemer med forsterkeren på den ene. AVAB gav opp å reparere(!!!) Selv om høyttaleren da var bare 2-3 år gammel. Det var da jeg lovet meg selv å aldri kjøpe aktive høyttalere. I hvert fall ikke fra en useriøs aktør. Jeg regner proffavdelingen til Tannoy som useriøs. De har tiår med dårlig oppfølging av deler og reparasjoner. Å ikke kunne levere deler til en et par år gammel og relativt kostbar studiemonitor er uhørt dårlig. Nå har de vært solgt til TC først og nå Behringer så eldre modeller vil aldri få deler om noe skjer (det er jo noen deler der ute men mest sannsynlig er du f@cked).
    Min personlige mening og erfaringer er at alt Behringer tar i er billige* bruk og kast kopier som andre har påkostet utvikling av. Når dem kjøper opp kjente merkenavn og legger dem under Music Tribe fanen sin ødelegger dem det meste disse merkenavnene opprinnelig stod for i stedet for å ta vare på dem.

Men selv såkalte seriøse aktører har slitt med å supportere aktive høytalere. Dårlige avklarte OEM avtaler hvor aktører hvor selv anerkjente navn som Hypex dukker opp sammen med store navn innen pro-verden har resultert i at kunder har blitt skadelidene. Mest fordi kretsskjema og deler ikke gjøres tilgjengelig for distribusjon til verksteder som del av OEM avtalene.

*) Var i begravelse forrige uke hvor kirken hadde komplett Berhinger PA. Både prestens tale og soloartist sin framføring ble forstyrret av periodisk "digital knitring".

Sist redigert:

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    LabGruppen er et nyere eksempel på en kjip utvikling.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44

Liker dem!
    Har lært av tabloidene, derav karakteristikken. Funksjonen er upåklagelig, men den vederstyggelige alufolieringen er definitivt kun staffasje. Uten den hadde høyttalerne plutselig vært innenfor i mine øyne.
    Når det gjelder support fra produsenten er den heller laber, har aldri før hørt om en produsent som har rotet bort programvaren til sin egen høyttaler. Heldigvis fant et HFS-medlem programvaren på Wayback Machine, så blir morsomt å teste etterhvert.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.346
    ...har aldri før hørt om en produsent som har rotet bort programvaren til sin egen høyttaler
    Behringer som sparer penger. De gjorde samme med flere av TC Electronic sine legacy produkter når den køddet til en velfungerende webportal til fordel for Music Tribe sin håpløse reklameportal. What you can't fix today you by new tomorrow.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Forsiktig så de ikke løper fra deg…

Men du er kanskje ferdig-løpt siden du har sprunget tøflene av deg? Eller benytter du sjansen til å parkere tøflene mens konemor er ute av huset?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Framleis imponert over pågangsmotet og iveren i Casa Ragwo. Ei fryd å følge med her🤩
    Takker og bukker!
    Limingen var en suksess, tettere enn tettest. Nå har jeg brukket opp min eminente forsegling for å finne ut hvorfor i helv*te høyttaleren insisterer på å ha verdens minste bassport på undersiden. Pfffth sier det, fantastisk irriterende lyd. Så må jeg lime igjen, forhåpentligvis tett denne gangen også, for å finne ut om jeg har lykkes. Hvis ikke så tilbake til start og gjenta. Murphy hikster av latter i krypkjelleren, deilig å ha prosjekter som ikke går på skinner.
    PXL_20240922_205605039.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det ble dessverre en kort visitt av MiniDSP SHD, da den utsondrert høyfrekvente lyder fra hovedkortet. PSU ble skiftet uten hell og MiniDSP ville ha burken tilbake til Hong Kong for diagnose. Selvfølgelig var den utenfor garantien og prisen for diagnose og reparasjon var uviss. Selger var snill og tilbød seg å ta boksen i retur, noe jeg gikk for. Så nå er jeg tilbake til Roon med konvulsjonsfilter. Global korreksjon ved hjelp av et par tastetrykk frister fortsatt, så hvis noen har en pent brukt MiniDSP SHD uten mekaniske ulyder til salgs, gjerne gi meg en lyd. Den bør også fungere sånn ellers.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Good news!
    Fant en liten lekkasje på Phantom Silver, så den må åpnes igjen. De pakningene skal ikke ligge mye feil før det blir lekkasje, noe jeg hadde fortrengt fra sist runde, da jeg knotet med det samme. Det positive er at denne saken endelig er en trykkammerkonstruksjon.
    PXL_20240923_202120891.MP.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Søren meg godt jobba - du gir deg ikke før det er ferdig, skikkelig bra innstilling
    Takker og bukker! Å gi seg er ikke noe alternativ med disse, de vil bare være plasstyver og bundne midler som kunne gått rett inn på kontoen for tant og fjas. Morsomt å få den tett, hadde ærlig talt trodd det skulle ta et par forsøk til. Da gjenstår det litt pusk med Silver, så er Phantomsagaen over for denne gang.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Jakten på bassporten fortsetter. Tilfeldigvis kommer lyden fra området der pakningen er skvist, så da er det fram med varmluftspistolen og tapetkniven.
    PXL_20240924_122728554.jpg

Litt reklame for Tec7 Poxy. Tetter godt, herder fort, er lett å påføre og med litt varme er det enkelt å fjerne. Det siste punktet er viktig da jeg har en tendens til å kødde det til både to og åtte ganger.
    PXL_20240924_130247920.jpg

Så har jeg jukset litt, pakning ble dyttet på plass og chassis lagt på igjen, uten å dokumentere bragden.
    Lefty tighty, righty loosy. Viktig å stramme skikkelig før liming.
    PXL_20240924_131335354.jpg

Si liiiiiiim.
    PXL_20240924_132339040.jpg

Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet. Herder på tre timer.

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Antall liker
    665
    Visst noen sender deg melding om å fikse en av disse kulene,så synes jeg ikke 1500kr/t er en urimelig pris.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Visst noen sender deg melding om å fikse en av disse kulene,så synes jeg ikke 1500kr/t er en urimelig pris.
    Ikke jeg heller! Spørsmålet er om den uheldige badeballeier ønsker å bruke 15k på noe som er verdt 10k. Med mitt knot tar jobben raskt 10 timer med "effektiv" jobbing, inkludert å lete rundt på gulvet etter mistede skruer, eller høylytt banning etter å ha pølsefingret seg til nye utfordringer, som denne:
    PXL_20240924_124514755.MP.jpg

Nå mangler jeg både mellomtone og diskant til dinosaurbadeballen, men jeg har fått et nytt prosjekt, hvordan rette ut tommelbulken jeg laget i ettermiddag. Diskanten sitter så inni hampen fast og jeg glapp den med tommelen i det den løsnet. Heldigvis hadde både peke- og langefingeren godt tak, så de flippet diskanten elegant inn i tommelen. Tape, litt vakuum og mye vakuum er prøvd, neste blir lim og fyrstikk.

Ble medlem
    27.10.2023
    Antall liker
    7.937
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    5
    Ikke jeg heller! Spørsmålet er om den uheldige badeballeier ønsker å bruke 15k på noe som er verdt 10k. Med mitt knot tar jobben raskt 10 timer med "effektiv" jobbing, inkludert å lete rundt på gulvet etter mistede skruer, eller høylytt banning etter å ha pølsefingret seg til nye utfordringer, som denne:
    Vis vedlegget 1059662
    Nå mangler jeg både mellomtone og diskant til dinosaurbadeballen, men jeg har fått et nytt prosjekt, hvordan rette ut tommelbulken jeg laget i ettermiddag. Diskanten sitter så inni hampen fast og jeg glapp den med tommelen i det den løsnet. Heldigvis hadde både peke- og langefingeren godt tak, så de flippet diskanten elegant inn i tommelen. Tape, litt vakuum og mye vakuum er prøvd, neste blir lim og fyrstikk.
    Støvsuger kan fort bli for voldsomt?

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.974
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Vis vedlegget 1059662
    Støvsuger med mulighet for minimalt sug, eller et plastrør med passe dimensjon og så suge elementet ut med munn?

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Tapen må ha skikkelig heft. Prøv med duct tape, fest den på elementet og la den «rulle» av fra den ene siden (midten/senter av elementet).
    .

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.237
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for gode forslag og tips @Peter og @Sluket. Forhåpentligvis slipper jeg å punktere membranen, blir flere forsøk med vakuum og tape før jeg finner frem nålen. Men det blir tidligst i morgen, nå skal laurbærene hviles på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn