Prøvde meg på et sonogram av 2435 og m2 for en tid tilbake siden;
Helt korrekt er det ikke både pga refleksjoner som kryper inn i nedre del samt at jeg ikke har helt kontroll på gradene her selv om jeg har forsøkt å måle i 10 graders intervaller ut til 90 grader. Har ikke en for vertikal, men vet at det måler omtrent like bra vertikalt.
Men legg merke til hvor uniform responsen er fa 2-10khz intill ca 45 grader off-axis. Det er så og si helt jevnt lydtrykk, +/- 1db i hele det såkalte lyttevinduet. Dette er jeg er helt sikker på er riktig fordi jeg har målt dette vinduet mange ganger med flere drivere og flere plasser i rommet. Dette er ikke f.eks SEOS i nærheten av å få til like bra.
Man ser også at det ikke er mulig å få så bred spredning hele veien opp fra 1.5" driver. Derav nysgjerigheten for å teste en supertweeter fra 10kHz og opp. Men det er ikke fryktelig mange tweetere som klarer å ha så bred spredning vesentlig lenger opp i frekvens. Kanskje RAAL 70-10? 2405/077/ET-703 sprer også mye pga difraksjonshornet, men har ikke sett noen gode off-axis målinger av dem.
Isteden for et basshorn tenker jeg i retning av kardioider. Mest pga plass, men M2 sin naturlige spredning er veldig nær det man kan oppnå med reisistive åpninger i kabinettet;
(nate fra diyaudio sine målinger av en 15" med resistive åpninger på sidene. Artifakene under 200hz er floor bounce).
En annen artig tanke for et stort "all out" system er 3stk 12/15" og lage et triangulært array slik B&O 90 har. Med DSP bør du kunne styre direktiviteten på horisontalt og vertikalt et godt stykke ned i frekvens.