Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Toleranse er et fremmedord i denne tråden.
    Se på hva Islam har gjort med landene i Midtøsten og Nord Afrika. Alle land som følger dette systemet.

Så kan man spørre seg hvor tolerant man skal være med dem som ønsker det slik i Norge også.

Toleranse glir ganske fort ut i unnfallenhet, feighet, underdanighet og svik mot vestlige sekulære verdier.
    Ja, vi må være intolerante for å beholde den vestlige toleransen. Du ser paradokset i det, ikke sant? Videre, hvorfor skal Norge nærme seg landene du nevner? De er jo intolerante mot annerledestenkende.
    Du har jo misforstått hva dette egentlig handler om, det er ingen som nekter muslimer og spise halal kjøtt, dette handler om at vi som ikke er muslimer må spise mat som er slaktet etter deres religion.
    Feil! Dyrene er slaktet kliss likt.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ja, vi må være intolerante for å beholde den vestlige toleransen. Du ser paradokset i det, ikke sant? Videre, hvorfor skal Norge nærme seg landene du nevner? De er jo intolerante mot annerledestenkende.
    Du har jo misforstått hva dette egentlig handler om, det er ingen som nekter muslimer og spise halal kjøtt, dette handler om at vi som ikke er muslimer må spise mat som er slaktet etter deres religion.
    Feil! Dyrene er slaktet kliss likt.
    Hvis de er slaktet helt likt hvorfor har de da innført bønnen, har det ingen betydning for en muslim er det du mener, for hvis det har en betydning for en muslim så har det også en betydning for oss som ikke vil ha noe med religion å gjøre.

Folk i Europa er på vei til og bli lei de muslimske kravene som blir kastet på oss hele tiden, her har du en liten fillesak som gjør muslimene forbannet igjen, det er ikke mye toleranse den veien.

Den amerikanske studenten Nasim Bahadorani er en av de mange tusen som nå kjemper for at reklamekampanjen blir fjernet. Han mener bildet av Jagger er et hån mot hans kultur. - Å misbruke dette kommersielt er respektøst. Symbolet betyr mye for oss, og det er hjerteskjærende. Vi blir fullstendig tråkket på, forteller han til den britiske avisa Daily Mail.

Muslimer i prostest mot musikkdattera - Kjendis

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Her er regelen:

Minner om flg. regler og tilhørende begrunnelse:

Det er ikke tillatt å skrive innlegg som bryter med forumets regler om folkeskikk og etikette, og derav vil det f.eks. ikke være tillatt å skrive innlegg som er støtende for folks relgiøse overbevisninger. Vi har bl.a. sett en rekke tråder/innlegg som har vært nedlatende mot muslimer og islam, og dette er ikke tillatt. Hifisentralen er et møtepunkt for hi-fi interesserte, og her skal alle kunne delta uten å risikere hets for hvem de er. Tråder eller innlegg som bryter med disse reglene risikerer å bli fjernet uten varsel.
    Hifisentralen er først og fremst et samlepunkt for hi-fi interesserte, og den dagen jeg og min familie ble truet fordi folk snakket nedlatende/dritt om Islam så kom særregelen på plass. Jeg tåler mye kritikk, men jeg klarer ikke å se hvorfor jeg skal bli truet for noe som er så langt unna hi-fi relatert tema. Off Topic var i utgangspunktet ment som en kategori for det som ikke passet inn i annen hi-fi kategori, og ikke som en alt-mulig-kategori, men den utviklet seg til å bli det, og jeg godtok det, men jeg må ha lov til å sette visse begrensninger.

Det er de som mener at relgion er menneskeskapt, og det er de som mener det motsatte. Det er helt greit å diskutere dette på saklig grunnlag, men det er ikke tillatt å gå til angrep på folk fordi de har en relgiøs overbevisning, og dette må respekteres. Det spiller ingen rolle hva som har skjedd i historiens løp, hvor hjernevasket folk evnt. må være osv. Noen tror, andre ikke. Diskutér gjerne, men respekter at folk er forskjellige, og hold det på et saklig nivå.

Mvh
    Høvdingen
    (min utheving)

Trenger man egentlig å si så mye mer?

(Ikke ment som kritikk av regelverket eller Høvdingen)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Når Nortura/Prior ikke vil merke overskuddskjøttet med at det er halalslaktet fordi det ville gi en liten murvegg å hanskes med markedsmessig så betyr jo det at de mener å vite at det for mange ikke-muslimske kunder er viktig å unngå dette kjøttet. Det er litt slitent å begrunne fraværende merking med at folk ikke vil kjøpe det om de merker det med denne korrekte informasjonen.

Om alternativet til å i ly av mørket sluse halalkjøttet inn i den vanlige produksjonen er å kaste det så vil konsekvensen av merking være en av to:
    1: Nortura blir flinkere til å styre hvor mye slakt som velsignes, og de får mindre behov for avsetning på industrikylling Vår Herre går god for.
    2: Svinnet gir høyere pris på det velsignede slaktet.
    Begge deler er vel helt greit?

Jeg for min del gleder meg bare over alt som er vanskelig for bondesamvirkene og foreslår kampanjejournalistikk.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Nok et stort minus i boken for Nortura.

Helt greit å selge halalmat, men skal man selge islamistisk mat så SKAL det merkes slik at forbrukerne vet hva de kjøper. Det er en stor fordel både for den islamistiske befolkningen og normale mennesker.
    Nortura skryter faktisk av hvor populært Halal kjøtt har blitt, for en frekkhet.

Ifølge Norges største kjøttleverandør Nortura er halalmarkedet i kraftig vekst. I 2012 solgte de rundt 900 tonn halalkjøtt, mens de i løpet av de tre første kvartalene i 2013 allerede har solgt 950 tonn.

Innfører strengere halal-kontroll - NRK – Norge

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Hvis de er slaktet helt likt hvorfor har de da innført bønnen, har det ingen betydning for en muslim er det du mener, for hvis det har en betydning for en muslim så har det også en betydning for oss som ikke vil ha noe med religion å gjøre.
    Jeg er som tidligere vist helt uenig i dette. Jeg merker ikke forskjell i blindtester mellom "magisk" kjøtt og "normalt" kjøtt. Det er i min oppfatning det samme kjøttet. Jeg bryr meg ikke om noen mumler besvergelser på slakteriet.

Honkey

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er som tidligere vist helt uenig i dette. Jeg merker ikke forskjell i blindtester mellom "magisk" kjøtt og "normalt" kjøtt. Det er i min oppfatning det samme kjøttet. Jeg bryr meg ikke om noen mumler besvergelser på slakteriet.

Honkey
    Det har du helt rett i, det gjør ikke muslimene heller, så hvorfor skal jeg integreres og ikke de?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    Det har du helt rett i, det gjør ikke muslimene heller, så hvorfor skal jeg integreres og ikke de?
    Eehhh... jeg fatter ikke helt premissene i spørsmålet ditt. Du ER integrert i det øyeblikket du er født her. At enkelte slakterier tilpasser seg til et marked, og at dette av og til medfører at vi får sauekjøtt som det er mumlet svada over, kan vel ikke beskrives som at DU skal integreres i noe som helst? Gjeldende integrering, så har forsåvidt Norge en litt svidd historie, der assimilering er et mer passende uttrykk på et par situasjoner fra vår relativt nære fortid. Jeg er glad vi ikke er helt der fortsatt.

La oss gjerne enes om at denne religiøse mumlingen er bare vas, men selv om jeg virkelig forsøker, så klarer jeg ikke irritere meg over det, altså. Antakelig er jeg vel ikke så intolerant, allikevel, da. :)

Honkey

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Honkey
    Eehhh... jeg fatter ikke helt premissene i spørsmålet ditt. Du ER integrert i det øyeblikket du er født her. At enkelte slakterier tilpasser seg til et marked, og at dette av og til medfører at vi får sauekjøtt som det er mumlet svada over, kan vel ikke beskrives som at DU skal integreres i noe som helst? Gjeldende integrering, så har forsåvidt Norge en litt svidd historie, der assimilering er et mer passende uttrykk på et par situasjoner fra vår relativt nære fortid. Jeg er glad vi ikke er helt der fortsatt.

La oss gjerne enes om at denne religiøse mumlingen er bare vas, men selv om jeg virkelig forsøker, så klarer jeg ikke irritere meg over det, altså. Antakelig er jeg vel ikke så intolerant, allikevel, da. :)

Honkey
    Men da er det jo greit og merke ikke Halal kjøtt som Halal kjøtt også da, de bare tilpasser seg markedet. Men likevel så er både mattilsynet og muslimene I ooprør over dette.

Innfører strengere halal-kontroll - NRK – Norge

Det svaret jeg fikk av samme dama fra mattilsynet som er I denne artikkelenda jeg lurte på hvorfor Nortura var fritatt marking av halal kjøttet:

Mattilsynets oppgave er å føre tilsyn med at regelverket for matproduksjon overholdes. I
    sammenheng med slakting er det regelverket for dyrevelferd, regelverket for hygiene og regelverket
    for merking. Dette gjelder uansett slakteform og det gjøres ikke unntak, verken i sammenheng med
    halalslakting eller annet. Innen rammene av regelverket står virksomheter fritt i å avgjøre hvilke
    produkter de ønsker å tilby sine kunder. Mattilsynet har ingen rolle i å vurdere dette.

Med hilsen
    Randi Edvardsen
    Seksjonssjef, Seksjon animalsk mat

Så det er helt greit og ikke merke Halal kjøtt men det er ikke greit og merke ikke Halal kjøtt som Halal kjøtt.
    Dette handler kun om at vi skal bøye oss for muslimer så ja det er jeg som må integreres.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Så det er helt greit og ikke merke Halal kjøtt men det er ikke greit og merke ikke Halal kjøtt som Halal kjøtt.
    Dette handler kun om at vi skal bøye oss for muslimer så ja det er jeg som må integreres.
    Det er da ikke så underlig.
    På samme måte er det greit å merke økologisk mat som økologisk, samtidig som f.eks. Tine selger mye økologisk produsert mat (melkeprodukter) som normale produkter, umerket (grunnet overproduksjon). Derimot har de ikke lov til å merke normalprodukter som økologiske. Hvorfor det er slik? Fordi det ene er lite relevant, og det andre er en ren løgn. Jeg antar at du ikke anser at folk som ikke vil ha økologiske produkter nå presses til å bli økologisk integrerte? Argumentasjonen din gir ingen mening. Den eneste forskjellen på kjøttet er at det har blitt mumlet på et fremmed språk i samme rom som dyret befant seg. Såpass klarer du nok takle om du senker skuldrene litt.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Normal tradisjonell slakt foregår vel med at dyret blir avlivet, hengt opp, blødd og til sist kuttet i biter.

Islamistisk praksis foregår ved at dyret skal blø i hel mens det ennå er i live, og helst ved full bevisthet. Rundt om i Europa er det helt vanlig, og tillatt at det ikke en gang brukes noen form for bedøvelse. Enn så lenge er det forbudt uten bedøvelse i Norge, men det spørs hvor lenge de står i mot presset fra islamistiske krefter. Slaktingen skal videre foregå av sertifiserte muslimer, med ritualmagi, besvergelser og himmelretninger under full kontroll.

Først nå tillates muslimer å spise maten.

Hvis Nortura allerede gjennomfører alt dette, minus "en liten bønn" på alt sitt slakt så har islamiseringen av slakteribransjen kommer mye mye lenger enn fryktet.

Tenk hvis f.eks. svarte var tvunget til å leve av nøye utvalgt mat som var riualisert og forhåndsgodkjent av selvutnevnte autoriteter, men kanskje en helsedoktor dansende rundt produktene og all annen mat var forbudt for dem å spise. Kanskje det da hadde demret for flere at slik praksis er horribel og uakseptabel og ikke noe et sivilisert samfunn bør legger til rette for.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Masse retoriske knep der Gjestemedlem. Enn så lenge? som om Norge kommer til å gi totalt blaffen i dyrevelferd. Trukke det, nei.

Og hva med å nevne at tradisjonell slakt sin avlivningsform er avblødning? Halalslakt i NORGE innebærer bedøvelse. Hva noen gjør i gompigampastan er totalt irrelevant. Og det er markdet som avgjør. Ønsker noen å kjøpe kjøtt slaktet med magiske ord, så vil tilbydere dukke opp.

At halalkjøtt blandes inn i vanlig kjøtt er like relevant som om den ene ansatte gjør blot til Odin og Tor under slakteprosessen, eller fører en samtale. Det endrer ikke på kjøttkvaliteten eller dyrevelferden.

Problemet deres er som jeg nevnte tidligere ikke halalkjøtt, men muslimer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje for deg.

Muslimer er ikke problem mer enn voldtektssofre, trafikkdøde eller mennesker med tuberkulose. Det er ikke noe feil med menneskene, men man håper likevel at færrest mulig skal utsettes for slikt.

De aller færreste muslimer i verden har valgt dette selv, og de fleste steder der islam har innflytelse blir man drept om hvis man prøver å velge det bort.

At vi legger til rette for utbredelsen av dette i Norge er ikke noe vi skal være stolt av. Det er et svik mot dem som er ofre for religionen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Masse retoriske knep der Gjestemedlem. Enn så lenge? som om Norge kommer til å gi totalt blaffen i dyrevelferd. Trukke det, nei.

Og hva med å nevne at tradisjonell slakt sin avlivningsform er avblødning? Halalslakt i NORGE innebærer bedøvelse. Hva noen gjør i gompigampastan er totalt irrelevant. Og det er markdet som avgjør. Ønsker noen å kjøpe kjøtt slaktet med magiske ord, så vil tilbydere dukke opp.

At halalkjøtt blandes inn i vanlig kjøtt er like relevant som om den ene ansatte gjør blot til Odin og Tor under slakteprosessen, eller fører en samtale. Det endrer ikke på kjøttkvaliteten eller dyrevelferden.

Selvfølgelig er det muslimer som er problemet, det hadde ikke vært noe halal kjøtt i butikkene hvis det ikke hadde vært for muslimene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Våre nærmeste naboer og allierte har en smule mer ryggrad enn nordmenn og svensker:

Denmark bans kosher and halal slaughter as minister says ‘animal rights come before religion’ - Europe - World - The Independent

Denmark’s government has brought in a ban on the religious slaughter of animals for the production of halal and kosher meat, after years of campaigning from welfare activists.

European regulations require animals to be stunned before they are slaughtered, but grants exemptions on religious grounds.

..

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Kanskje for deg.

Muslimer er ikke problem mer enn voldtektssofre, trafikkdøde eller mennesker med tuberkulose. Det er ikke noe feil med menneskene, men man håper likevel at færrest mulig skal utsettes for slikt.

De aller færreste muslimer i verden har valgt dette selv, og de fleste steder der islam har innflytelse blir man drept om hvis man prøver å velge det bort.

At vi legger til rette for utbredelsen av dette i Norge er ikke noe vi skal være stolt av. Det er et svik mot dem som er ofre for religionen.
    enten så har man religionsfrihet eller så har man det ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er ingen frihet i Islam. Islam er ikke noe folk velger selv, men noe de tvinges til utelukkende på bakgrunn av deres fødselsomstendigheter. Steder der Islam har makt blir du drept hvis du prøver å velge, eller i beste fall mishandlet, torturert og fengslet. Apostasi straffes med døden.

Det finnes riktignok noen få mennesker som av ulike grunner velger å melde seg inn i denne religionen selv, men det er forsvinnende få fremfor de som blir tvunget til medlemskap.

Hadde alt dette vært noe selvvalgt så skulle jeg stilt meg helt anderledes. Men slik er det ikke, så å snakke om religionsfrihet blir meningsløst floskelsnakk og et fraskriving av medansvar for situasjonen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje for deg.

Jeg synes Coolbiz sa det så bra som det kan bli sagt:

Religionsfrihet gir selvsagt ingen mening dersom det ikke også inkluderer frihet fra religion. Det er ingen prinsipiell forskjell mellom det å selge halalmerket, ikke-halal kylling til muslimer og det å selge ikke-halalmerket halalkylling til ikke-muslimer. Hver gang det førstnevnte skjer, blir det stor ståhei og det mangler ikke på ikke-muslimer som er fryktelig fornærmet på muslimers vegne. Men når ikke-muslimer protesterer mot at det sistnevnte skjer, blir de beskyldt for å være noen overreagerende drama queens. Prinsipiell tenkning er visst en heller vanskelig øvelse for enkelte...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vi i Norge har stor frihet. Allikevel kan jeg ikke forvente frihet fra ting som f.eks fotball, langrenn osv. Hvorfor? Fordi i et samfunn må man ta hensyn til folk som har andre meninger, interesser og virkelighetsoppfatninger enn en selv. Jeg skulle gjerne ha sluppet unna all fokuseringen på sport, men dessverre så er ikke det mulig da andre mennesker etterspør dette. Så da må jeg tolerere at Messi til tider figurerer på Pepsi Max-flaskene.

Jeg går ikke rundt og ergrer meg over disse flaskene for det. Og fotball er dagens sterkeste religion. Det er helligbrøde å skifte lag. Man kan konverter religion, skille seg og gifte seg på nytt. Å skifte fotballag er umulig.

Ateistene overfor fotball bryr seg nada om messi og co i hverdagen. De skifter bare kanal.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Godt poeng. Pepsi smaker fortsatt Pepsi. Og kjøtt smaker fortsatt kjøtt. Med mindre man er fanatisk prinsipprytter...

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Godt poeng. Pepsi smaker fortsatt Pepsi. Og kjøtt smaker fortsatt kjøtt. Med mindre man er fanatisk prinsipprytter...
    Men hvorfor skal dette KUN gjelde den ene veien?

Smaker ikke kjøttet det samme for muslimene om det er Halal slaktet eller ikke, hvorfor gjøres forandringene for å tilfredsstille muslimene men vi andre er prinsippryttere når vi vil ha det merket.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.198
    Torget vurderinger
    0
    .......SNIPP SNIPP...........Så da må jeg tolerere at Messi til tider figurerer på Pepsi Max-flaskene.
    ............SNIPP SNIPP......................
    Ateistene overfor fotball bryr seg nada om messi og co i hverdagen. De skifter bare kanal.

Du ser bildet av Messi på flasken, du kan faktisk velge en annen................

Du ser at det er foppall på TVkanalen og du kan faktisk skifte kanal om du er foppallateist......................

Du ser ikke og smaker ikke om kjøttet er halalslaktet, og det gjør heller ikke muslimene! Så hvorfor kan man ikke da gi bæng i hele "fjotteriet", la være å velsigne det og selge det som om det var "velsignet"? Muslimene vil jo aldri merke forskjell.....................!

Nei det vil jo vise manglende respekt for religionen og være virkelig stygg diskriminering av muslimer, sies det! Og alle vet jo hvilket hylekor som vil lyde helt opp til månen om det skulle bli avslørt!! Og for min del kan de så gjerne få sitt "halal" kjøtt!

Men hvorfor er det rasisme/hårsårhet/idioti/"you name it" hvis vi som IKKE ønsker å spise kjøtt som er velsignet ønsker at det kjøttet som ER velsignet skal merkes, slik at vi kan velge noe annet?

Hvem viser størst repekt for andres ( muslimenes ) religion? Vi som tar velsignelsen "på alvor" og ikke ønsker den, eller de som gir helt fan......? Hvem viser her sin "rasisme"? ( Så kan vi diskutere i en annen tråd om religioner som omfatter flere raser kan være grunnlag for rasisme! ) De som så klart gir uttryk for at "dette er jo bare vås uansett" viser jo NULL respekt for Islam. Vi som ønsker merking tar dem jo med et visst prinsippiellt alvor i alle fall!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    1. Du ser bildet av Messi på flasken, du kan faktisk velge en annen................

Du ser at det er foppall på TVkanalen og du kan faktisk skifte kanal om du er foppallateist......................

2. Du ser ikke og smaker ikke om kjøttet er halalslaktet, og det gjør heller ikke muslimene! Så hvorfor kan man ikke da gi bæng i hele "fjotteriet", la være å velsigne det og selge det som om det var "velsignet"? Muslimene vil jo aldri merke forskjell.....................!

Nei det vil jo vise manglende respekt for religionen og være virkelig stygg diskriminering av muslimer, sies det! Og alle vet jo hvilket hylekor som vil lyde helt opp til månen om det skulle bli avslørt!! Og for min del kan de så gjerne få sitt "halal" kjøtt!

3. Men hvorfor er det rasisme/hårsårhet/idioti/"you name it" hvis vi som IKKE ønsker å spise kjøtt som er velsignet ønsker at det kjøttet som ER velsignet skal merkes, slik at vi kan velge noe annet?

4. Hvem viser størst repekt for andres ( muslimenes ) religion? Vi som tar velsignelsen "på alvor" og ikke ønsker den, eller de som gir helt fan......? Hvem viser her sin "rasisme"? ( Så kan vi diskutere i en annen tråd om religioner som omfatter flere raser kan være grunnlag for rasisme! ) De som så klart gir uttryk for at "dette er jo bare vås uansett" viser jo NULL respekt for Islam. Vi som ønsker merking tar dem jo med et visst prinsippiellt alvor i alle fall!
    1. Inne i flaska er det nøyaktig det samme innholdet. Dersom folk velger å la seg krenke av et Messi-bilde, krenk dem til de er tilvent. Vi har ingen behov for en utvikling som går i retning av enda mer sperrer og hindre for sunt bondevett. Har du et problem med Cola, drikk noe annet.

2. Årsaken er neppe så veldig religiøs fra produsentens side, det er et marked der, og det blir betjent. Nå har det seg slik at det av og til er litt overproduksjon av bemumlet kjøtt, og siden det er samme kjøttet, helt som at det er samme cola i ovennenvte flaske, kan det fint puttes i pakker uten bilde av Messi, eller andre morsomme merker. Kjøttet er ikke påvirket av mumling, like lite som Cola'en er påvirket av hvem det er bilde av på utsiden av flaska. I motsatt fall, altså dersom kjøttet IKKE er bemumlet, (og colaen ikke har bilde av Messi), er det LØGN om man påstår at det er bemumlet / har bilde av Messi på seg. Mer relevant: Tine har lov til å selge økologiske produkter som "vanlige" (noe de også gjør svært ofte), men IKKE motsatt. Selvsagt. Det har med generell redelighet å gjøre. Så lenge maten ikke er påvirket, har bemumlingen NADA å si for oss som ikke bryr oss om mumlingen. Det har intet med respekt for den enkelte muslim å gjøre.

3. Det er ikke rasisme, i hvert fall. Det er bare et tegn på en svært lettkrenket natur. Dersom saken er å viktig at du ikke makter tanken på å spise nøyaktg det samme produktet som vanlig når feil mann har vært i lokalet før dyret døde, da synes jeg vi bare får krenke deg, til du er ferdigkrenket. Du kommer til å venne deg til det.

4. Jo, det er utvilsom slik at din argumentasjon viser at du respekterer religionen Islam betydelig mer enn meg. (Samtidig som du sier at du ikke ønsker den, litt forvirrende for meg). Jeg respekterer IKKE religionen Islam. Jeg respekter ikke religion i det hele tatt. Derimot respekterer jeg enkeltmenneskene, deres individuelle rett til å tro på hva de vil, og deres rett til å utøve sin religion innenfor lovlige rammer så mye de vil. Igjen; jeg ser ikke på merkingen av kjøttet som religion, jeg ser på det som butikk. Jeg ser ingen grunn til å nekte slakteriene å la sitt kjøtt bemumle, dersom de mener det fremmer deres forretning. Og, som du nå har sett, jeg ser heller ingen grunn til å nekte slakteriene å selge bemumlet kjøtt uten å merke det, ettersom det er DET SAMME KJØTTET. Det er for meg like betydningsfullt som om Messi har vært besøk hos Coca Cola uten at cola merker flaskene som ble fylt i den perioden. Det gir ingen mening.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Smaker ikke kjøttet det samme for muslimene om det er Halal slaktet eller ikke, hvorfor gjøres forandringene for å tilfredsstille muslimene men vi andre er prinsippryttere når vi vil ha det merket.
    Det gjelder den ene veien fordi det er butikk. For de som tror på mye rart gir bemumlingen en mening, utgjør en forskjell. For de som ikke er nevneverdig overtroiske, er det ett fett om det bannes eller bes i det dyret dør. Kjøttet er 100% identisk. Jeg ser ingen annen årsak til denne merkingen (begge veier) enn ren, uforfalsket overtro.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det handler ikke om kjøttet i det hele tatt.

Det handler om hvorvidt man får valget om man vil gi sin støtte til konseptet islamistisk tvangskost eller ikke. Jeg har null problemer med å spise kjøttet, og har nok spist mye halal i min tid enten jeg går på en kebabsjappe eller er i Tyrkia eller noen annen islamiststat, og kommer nok til å gjøre det igjen. Men jeg er ikke glad for at moskeene skal få innpass i norske slakterier.

Å tvinge mennesker å spise halal er som å tvinge dem til å gå i burka. Forventninger, press, tvang, straff og vold er forskjellige grader av virkemidler til å oppnå dette.

En genser sydd av en barneslave er også en genser, like god som noen annen. Men her også er det kjekt å vite hva man kjøper og dermed passivt støtter (om det så bare er glidelåsen som er laget av barnehender i kjetting). Problemstillingen er ganske lik. Genseren er nok et fullverdig produkt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    nei, nettopp. Det handler ikke om kjøtt eller slakting. Det handler om at muslimer er onde. At religion er ondt. At muslimer må av-muslimifiseres og all religion må forbys. Til helvete (pun intended) med religionsfrihet og likhet for loven.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nei, nettopp. Det handler ikke om kjøtt eller slakting. Det handler om at muslimer er onde. At religion er ondt. At muslimer må av-muslimifiseres og all religion må forbys. Til helvete (pun intended) med religionsfrihet og likhet for loven.
    Nå fremstår du som litt treg i oppfattelsen.

Men jeg kan vel forklare en gang til da. Det er jo ikke alle som har så lett for det.

Du er ikke ond selv om du er muslim. Men de fleste får aldri noensinne ta valget selv om de vil bli medlem i Islam, og for svært mange er straffen brutal for å velge noe annet. At disse menneskene tvinges til å leve på mat forhåndsgodkjent av presteskapet som bestemmer over dem er trist og uverdig, om man har det minste respekt for menneskeverdet.

Og likhet for loven sier du.... det er også et konsept som ikke støttes av Islam. Det er helt vanlig i land med mange muslimer at det er et eget sett med lover, og egne domstoler som dømmer muslimer og andre for vanlige mennesker.

Og ja, jeg mener Norge burde sette inn store ressurser for å hjelpe folk ut av religionen, og like viktig å drive religionsforebyggende arbeide slik at nyrekrutteringen blir minsket.

De aller fleste muslimer er gode snille mennesker, akkurat som alle andre. Men svært mange av dem er fratatt retten til å bestemme over sitt eget liv, hva de spiser, hva de gjør, hvem de omgås, hvordan de kler seg, hva de for høre på, hvem de fpr snakke med osv. osv.

Der har du "religionsfrihet" i et nøtteskall.

For oss andre handler det om man passivt vil støtte opp om denne undertrykkingen, eller om man vil si nei til dette og heller i størst mulig grad også gi de menneskene som er rammet muligheten til å leve i et samfunn der religiøse krefter har minimal makt og innflytelse over menneskers liv.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det handler ikke om kjøttet i det hele tatt.

Det handler om hvorvidt man får valget om man vil gi sin støtte til konseptet islamistisk tvangskost eller ikke. Jeg har null problemer med å spise kjøttet, og har nok spist mye halal i min tid enten jeg går på en kebabsjappe eller er i Tyrkia eller noen annen islamiststat, og kommer nok til å gjøre det igjen. Men jeg er ikke glad for at moskeene skal få innpass i norske slakterier.

Å tvinge mennesker å spise halal er som å tvinge dem til å gå i burka. Forventninger, press, tvang, straff og vold er forskjellige grader av virkemidler til å oppnå dette.

En genser sydd av en barneslave er også en genser, like god som noen annen. Men her også er det kjekt å vite hva man kjøper og dermed passivt støtter (om det så bare er glidelåsen som er laget av barnehender i kjetting). Problemstillingen er ganske lik. Genseren er nok et fullverdig produkt.
    Dette er ikke videre presist. Jeg gir en god dag i hele greia, og selvsagt støtter jeg ikke religionen per se. Derimot ser jeg intet problem med denne mumlingen, så lenge den er 100% uskadelig, og noen ønsker seg den, hva er egentlig problemet? De som reagerer i mot bemumlingen opptrer jo som like overtroiske som de religiøse selv! Sammenligningen med burka-tvang er det rene sludder, det er ingen som tvinges til noe som helst i slakteriene. Ingen tvinges til å gjøre noe som helst annet enn de ellers ville gjort. Det er et market i Norge for å selge kjøtt som er bemumlet, du ønsker et forbud, slik jeg tolker det. Det finnes det få grunner til, annet enn å undertrykke andres tro og kneble markedets frihet.
    Sammenligningen med barneslaver er komplett på jordet. Hvor er mishandlingen og undertrykkelsen i denne saken, kan du peke på den?

Hold deg heller til en saklig opplysningslinje mot religiøs påvirkning i samfunnets lover og begrensning av den enkeltes frihet.

Honkey

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil ikke ha Kosher slaktet mat heller, hva er jeg da?

Alt jeg spør om er at de merker mat som er Halal slaktet slik at jeg kan velge noe annet, Kosher slaktning er ikke lov i Norge synes du at vi skal tillate det?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Det gjelder den ene veien fordi det er butikk. For de som tror på mye rart gir bemumlingen en mening, utgjør en forskjell. For de som ikke er nevneverdig overtroiske, er det ett fett om det bannes eller bes i det dyret dør. Kjøttet er 100% identisk. Jeg ser ingen annen årsak til denne merkingen (begge veier) enn ren, uforfalsket overtro.

Honkey
    Men nå jobbes det for ekte Halal og Kosher slaktning i Norge, kjøttet vil smake helt likt så jeg regner med at du støtter dette.

Halalslakting og kosherslakting foregår ofte uten bedøvelse. Etter ny vurdering har EU bestemt at alle nasjonalstatene står fritt til å forby slakting uten bedøvelse. Slakting uten bedøvelse er forbudt i Norge, men sterke grupper kjemper for legalisering

Halal-slakting, kosher-slakting og bedøvelse i Norge | Dyrevernalliansen

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Alt jeg spør om er at de merker mat som er Halal slaktet slik at jeg kan velge noe annet, Kosher slaktning er ikke lov i Norge synes du at vi skal tillate det?
    Vi har lover for dyrevelferd. Ingen grunn til å blande kortene. Selvsagt er jeg motstander av at noen overtroiske gjøkunger skal la sin overtro styre over lovverket. Det er NETTOPP det jeg er i mot. Overtroen skal ALDRI styre lover, og begrense enkeltmenneskets friheter. Det har vært forsøkt over en hel verden i tusener av år, nå er vi på vei ut av møkka, selvsagt jeg er ikke for en slik tilbakeferd til middelalderske holdninger og metoder. Navnet på guden bryr jeg meg ikke en døyt om, det er uansett bare ufri fantasi.

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.827
    I mitt enfold trodde jeg kjøttet var halal kun for muslimer. For alle andre som gir beng i mumlingen før dyret avlives så er ikke kjøttet hverken halal eller noe annet. Kun kjøtt.
    Drar men en sammenligning med kabler så er det noen som er villig til å betale mye for diverse mumbo-jumbo, mens andre kun kjøper seg en vanlig ledning og er såre fornøyd med det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvor er mishandlingen og undertrykkelsen i denne saken, kan du peke på den?

Hold deg heller til en saklig opplysningslinje mot religiøs påvirkning i samfunnets lover og begrensning av den enkeltes frihet.

Honkey
    Undertrykkelsen ligger i at hvis du er født under spesielle omstendigheter så forventes det at du skal leve av spesiell mat utvalgt av de prestene som bestemmer over deg. Du får aldri et reelt valg.

Som jeg har vært inne på tidligere, hva hvis svarte, kortvokste eller rødhårete mennesker var nødt til å leve av spesiell mat som noen overordnede hadde godkjent at du skulle få spise? Hva hvis utfrysing, mobbing, vold og det som verre er kunne bli resultatet om dine omgivelser var spesielt strenge?

Hvor ok er det i et moderne samfunn?

Hvorfor er det slik at folk blir blind for slik så snart det kommer inn under paraplyen 'religion'?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Vi har lover for dyrevelferd. Ingen grunn til å blande kortene.

Honkey
    Men vi har gitt etter på det ene punktet så hvorfor stoppe der, som noen sier her er at vi har religionsfrihet i Norge og derfor bør vi da tillate ekte religiøs slakting..

Det er jo dette du sitter og forsvarer.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Vi har lover for dyrevelferd. Ingen grunn til å blande kortene.

Honkey
    Men vi har gitt etter på det ene punktet så hvorfor stoppe der, som noen sier her er at vi har religionsfrihet i Norge og derfor bør vi da tillate ekte religiøs.

Det er jo dette du sitter og forsvarer.
    Nei. Diametralt motsatt. Jeg redigerte mitt innlegg. Les omatt. Og ser du også mine andre innlegg, ser du at jeg ikke forsvarer mishandling eller religiøs påvirkning av lovverket.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Hvor er mishandlingen og undertrykkelsen i denne saken, kan du peke på den?

Honkey
    Undertrykkelsen ligger i at hvis du er født under spesielle omstendigheter så forventes det at du skal leve av spesiell mat utvalgt av de prestene som bestemmer over deg. Du får aldri et reelt valg.

Som jeg har vært inne på tidligere, hva hvis svarte, kortvokste eller rødhårete mennesker var nødt til å leve av spesiell mat som noen overordnede hadde godkjent at du skulle få spise? Hva hvis utfrysing, mobbing, vold og det som verre er kunne bli resultatet om dine omgivelser var spesielt strenge?

Hvor ok er det i et moderne samfunn?

Hvorfor er det slik at folk blir blind for slik så snart det kommer inn under paraplyen 'religion'?
    I all hovedak enig. Men synes det er litt på siden av dette konkrete spørsmålet. Her spørres det om det er OK å selge Halal som "normalt" kjøtt. Av pragmatiske årsaker ser jeg intet problem i det.
    Jeg går ut fra du ser at min argumentasjon overhodet ikke følger din opplevelse av at jeg blind siden det dreier seg om religion. Jeg sier faktisk noe helt, helt annet.

Honkey

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg er nok uenig med deg om hvem som er treg i oppfattelsen.

Ja, religionsforebyggende tiltak er helt fint det. Da er det viktig at man setter inn tiltakene der det monner. Utdanning, utdanning, utdanning. Å nekte muslimer tilgang til halalkjøtt vil gjøre det stikk motsatte. De vil ikke åpne seg for vårt tankesett, og forbudet vil føre til trass og motsatt effekt. Ditt valg av virkemiddel er totalt uegnet til å nå målet.

Du påstår at mange er fratatt retten til å bestemme over sitt liv. Løser vi dette ved å ta fra dem bestemmelsesrett?

Du snakker om forbud mot halalkjøtt og klesplagg, men ivrer for billigere sprit og lovlig hasj. Går du ikke lei av å skalle deg selv ned i døra? Folk skal ha frihet, men ikke frihet til å velge noe vi ikke liker? Det er så hyklersk. Friheten som ikke går utover noen andre enn maksimalt en selv skal forbys, mens handlinger som går utover andre mennesker og koster samfunnet enormt skal slippes fri.

Myndige mennesker skal få lov til å være religiøse. For mange gir religion trøst og mening i hverdagen. Religion er ikke bare negativt, skjønner du. Religion er bakstreversk, men for mange mennesker svært viktig i hverdagen.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn