Og der kom stråmannen. Vi snakker om ritualer som ikke skader folk. Så ikke bygg noen stråmann med omskjæring. Jeg kunne jo nå dratt frem at du er tilhenger av overdose da du støtter hasjbruk som utvikler seg til heroinbruk og deretter heroinoverdose. Gjør jeg det? Nei, fordi det ville vært en tåpelig stråmann.
Det var nylig en aktuell politisk sak om hvorvidt man skulle forby omskjæring av gutter også eller ikke. Men det ble ikke et forbud og grunnen var at det var sett på som viktigere å legge seg flat for religiøse krefter enn å respektere barnas ukrenkelighet. Hva du mener om saken vet jeg ikke, og ikke har jeg hentydet noe heller. Det er en helt reell og aktuell problemstilling, så hvorfor du ser på dette som stråmannsargumentasjon forstår jeg ikke helt.
Flertall for rituell omskjæring - NRK Nyheter
Barn vokser opp i de familiene de vokser opp i. Enkelte blir da påvirket av religion. Sånn er det. Å ta disse barna ut av familiene og sende de i fosterfamilier eller barnehjem er et elendig alternativ. Alle mennesker blir preget av sine omgivelser og omgivelsene stiller krav. Sånn er livet. En myndig person har allikevel full mulighet til å velge sin egen vei, måtte det være å fortsette med det han fikk inn med morsmelka eller finne nye idealer. En redersønnen kan fint bli kunstner, en kristen kan fint bli ateist, en smiths venn kan bryte med sekten, en muslim kan fint bli kristen. osv
Bryter man forventningene til sine omgivelser så risikerer man utstøtelse fra det sosiale laget. Redersønnen blir arveløs og må finne sin egen vei. Eks-smiths vennen mister sin familie. Sånn er livet. Man tar sine valg og man må stå for konsekvensene når noen ikke liker valget.
Og tvang er det ikke snakk om. Press fra sine omgivelser. Helt klart. Tvang? Nei. Legesønnen har en forventning fra sine legeforeldre om å følge dems fotspor, og vil bli møtt med skuffelse når han bare blir ingeniør. Blir han utstøtt? Neppe. Og sånn er det med religion også. Det er fakitisk ikke så viktig som du vil ha det til.
I Norge er vi kommet så langt at det ikke er noen big deal å bryte med religionen. Man blir ikke utstøtt av samfunnet, plaget av sine omgivelser, straffet av sin familie, sperret inne eller utsatt for vold og tvang. Det er i så fall i svært få tilfeller. Selv om folk blir tvangsinnmeldt i statskirken så er det ingen sanksjoner om man dropper den når man blir gammel nok til å tenke.
Grunnen til at vi har kommet så langt i Norge er at vi har marginalisert religionens makt og påvirking på samfunnet.
Men det er ingen selvfølge at det er slik. Islam som religion har helt andre regler og virkemidler for å forhindre mennesker å bli fri fra den, og disse tradisjonene blir tatt med til Norge og brer om seg i innvandrermiljøer. Dette rammer spesielt jenter som mange lever i stor ufrihet. De hemmes sosialt og menneskelig og tvinges til å leve et religiøst liv de aldri har valgt selv, og mange som ønsker å leve friere blir møtt med sanksjoner. Sperret inne, passet på, overvåket eller kanskje sendt til "omskolering" i et u-land.
Hadde disse miljøene hatt et like avslappet forholdt til religion og gudetro som resten av samfunnet hadde det ikke være noe problem. Men slik er det ikke. Dett er dødens alvorlig. Bokstavelig talt.
De mest ivrige reiser til krigssoner for å drepe, dø og drive seriøs gudedyrking på hardcorenivå. Du finner lite slikt i resten av befolkningen. Veldig lite.
Så man gjør ikke disse menneskene og befolkningsgruppene noen tjeneste ved å tilrettelegge for at islam skal få mer makt og innflytelse på deres dagligliv i Norge, og man hemmer ikke deres frie utfoldelse ved å prøve å legge til rette for et samfunn fritt for religiøs tvang og forestillinger.
Minoritetskvinner får et helvete om vi svikter dem og gir etter for religiøse lederes krav om klesdrakt, kosthold, sosialt liv og sterkt begrenset samfunnsdeltakelse og selvråderett.
Slik lever norskpakistanske jenter et dobbeltliv i Norge - Nye Norge - VG
En bra artikkel om lengselen etter å få leve som et fritt menneske, og de religiøse kravene som holder dem ned
At jeg linker til denne artikkelen betyr forøvrig ikke at jeg mener at disse kvinnene er onde. I fall det skulle oppstå en ny misforståelse om dette.
Denne er også lesbar:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dobbeltlivet-til-jentene-kan-bli-dramatisk/a/598065/