Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Jeg er nok uenig med deg om hvem som er treg i oppfattelsen.

Ja, religionsforebyggende tiltak er helt fint det. Da er det viktig at man setter inn tiltakene der det monner. Utdanning, utdanning, utdanning. Å nekte muslimer tilgang til halalkjøtt vil gjøre det stikk motsatte. De vil ikke åpne seg for vårt tankesett, og forbudet vil føre til trass og motsatt effekt. Ditt valg av virkemiddel er totalt uegnet til å nå målet.

Du påstår at mange er fratatt retten til å bestemme over sitt liv. Løser vi dette ved å ta fra dem bestemmelsesrett?

Du snakker om forbud mot halalkjøtt og klesplagg, men ivrer for billigere sprit og lovlig hasj. Går du ikke lei av å skalle deg selv ned i døra? Folk skal ha frihet, men ikke frihet til å velge noe vi ikke liker? Det er så hyklersk. Friheten som ikke går utover noen andre enn maksimalt en selv skal forbys, mens handlinger som går utover andre mennesker og koster samfunnet enormt skal slippes fri.

Myndige mennesker skal få lov til å være religiøse. For mange gir religion trøst og mening i hverdagen. Religion er ikke bare negativt, skjønner du. Religion er bakstreversk, men for mange mennesker svært viktig i hverdagen.
    Tilsluttes 100%

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    I all hovedak enig. Men synes det er litt på siden av dette konkrete spørsmålet. Her spørres det om det er OK å selge Halal som "normalt" kjøtt. Av pragmatiske årsaker ser jeg intet problem i det.
    Jeg går ut fra du ser at min argumentasjon overhodet ikke følger din opplevelse av at jeg blind siden det dreier seg om religion. Jeg sier faktisk noe helt, helt annet.

Honkey
    Joda, du ser ut til å få med deg poenget. I motsetning til endel andre debattanter.

At kjøtt brukes litt om en annen er noe man må leve med så lenge det er akseptert at norske slakterier skal drive med religiøst slakteri.

Kanskje det beste er å gjøre som i Danmark der man ikke tillater produksjon halalkjøtt overhodet. Da slipper vi hele problemstillingen, og er med på å sekularisere Norge en liten bit til.

G

Gjestemedlem

Gjest

Ja, religionsforebyggende tiltak er helt fint det. Da er det viktig at man setter inn tiltakene der det monner. Utdanning, utdanning, utdanning. Å nekte muslimer tilgang til halalkjøtt vil gjøre det stikk motsatte. De vil ikke åpne seg for vårt tankesett, og forbudet vil føre til trass og motsatt effekt. Ditt valg av virkemiddel er totalt uegnet til å nå målet.
    Man behøver ikke å nekte salg av halalkjøtt, og det mener jeg heller ikke at man skal. Det er lovlige produkter som skal være tilgjengelig for spesielt interesserte. Men vi bør kanskje gjøre litt for å begrense utbredelsen av dette slik at vi ikke ender opp med et samfunn med dype splittelsen i befolkningen. Der en gruppe mennesker lever i sin egen verden avstengt fra deltakelse i det vanlige liv. Bare en slik ting at muslimer ikke tillates å spise mat hvis de er på besøk hos andre mennesker sementerer et slikt skille. Man finner som oftest praktiske løsninger, men segregeringen er et hinder for disse menneskene å bli fullverdige medlemmer av det norske samfunnet og vil for alltid leve på utsiden, mer eller mindre. Og det er litt trist.

Du påstår at mange er fratatt retten til å bestemme over sitt liv. Løser vi dette ved å ta fra dem bestemmelsesrett?
    Jeg ser ikke hva slags bestemmelsesrett du sikter til her. Jeg vil ikke forby salg av halalmat eller forby noen å gå i islamistiske kostymer om de så velger, men man behøver ikke legge til rette for at det skal bli mer vanlig enn det er. Man kan akseptere dem som aktivt tar valget om å leve slik, men samtidig gjøre det klart at de ikke skal være noe som de skal kunne forvente av sine medmennesker, selv om der er av samme etniske bakgrunn.

Du snakker om forbud mot halalkjøtt og klesplagg, men ivrer for billigere sprit og lovlig hasj.
    Jeg snakker ikke om forbud mot halalkjøtt, eller islamistiske kostymer. Akkurat som med salg av hasj og brennevin bør halal være tilgjengelig for dem som velger det, men akkurat som med hasj og brennevin skal det heller ikke være slik at det forventes av noen at de skal bruke det. Det skal ikke være noen som tvinges til å leve av dette. Selv barn av rastafarier skal ikke tvinges til en daglig pipe under trusler om sanksjoner.

Går du ikke lei av å skalle deg selv ned i døra? Folk skal ha frihet, men ikke frihet til å velge noe vi ikke liker? Det er så hyklersk. Friheten som ikke går utover noen andre enn maksimalt en selv skal forbys, mens handlinger som går utover andre mennesker og koster samfunnet enormt skal slippes fri.
    Du har ikke demonstrert evne til å forstå konseptene frihet og tvang, og surrer dem sammen på en utilgivelig måte.

Myndige mennesker skal få lov til å være religiøse. For mange gir religion trøst og mening i hverdagen. Religion er ikke bare negativt, skjønner du. Religion er bakstreversk, men for mange mennesker svært viktig i hverdagen.
    Religion er helt greit for dem som selv aktivt tar valget om å melde seg inn i en. Jeg ønsker ikke å hindre dem overhodet i sin praktisering.

Men som jeg så vidt har nevnt et par ganger, så er det svært mange mennesker som blir tvangsinnmeldt ved fødselen og aldri gis et reelt valg om noe annet. Og det er en helt annen situasjon.

For meg er dette er svært viktig skille. Men jeg registrerer jo at mange ikke oppfatter denne forskjellen overhodet, eller later som om den ikke eksisterer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det samme gjelder forøvrig religiøst motivert beskjæring av små barns kjønnsorganer. Et irreversibelt inngrep og en religiøs brennemerking med fysiologiske konsekvenser.

Barna fikk aldri noe valg.

Noe helt annet er det om voksne myndige mennesker selv legger seg under kniven (eller saksen) for å blidgjøre guden sin.

Så kan man jo tenke litt på om det er "frihet" å få lov til å gjøre dette mot barn.

Eller om det er frihet å ikke tillate dette, men la personen selv få ta dette valget når de er blitt myndig.

Hva er egentlig frihet og hva er tvang her....

(Det går som regel ganske så galt om man overlater de de religiøse å definere hva 'frihet' er for noe.)

Hva er mest alvorlig av å krenke et menneske, eller å krenke religiøse forestillinger og dogmer?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og der kom stråmannen. Vi snakker om ritualer som ikke skader folk. Så ikke bygg noen stråmann med omskjæring. Jeg kunne jo nå dratt frem at du er tilhenger av overdose da du støtter hasjbruk som utvikler seg til heroinbruk og deretter heroinoverdose. Gjør jeg det? Nei, fordi det ville vært en tåpelig stråmann.

Barn vokser opp i de familiene de vokser opp i. Enkelte blir da påvirket av religion. Sånn er det. Å ta disse barna ut av familiene og sende de i fosterfamilier eller barnehjem er et elendig alternativ. Alle mennesker blir preget av sine omgivelser og omgivelsene stiller krav. Sånn er livet. En myndig person har allikevel full mulighet til å velge sin egen vei, måtte det være å fortsette med det han fikk inn med morsmelka eller finne nye idealer. En redersønnen kan fint bli kunstner, en kristen kan fint bli ateist, en smiths venn kan bryte med sekten, en muslim kan fint bli kristen. osv

Bryter man forventningene til sine omgivelser så risikerer man utstøtelse fra det sosiale laget. Redersønnen blir arveløs og må finne sin egen vei. Eks-smiths vennen mister sin familie. Sånn er livet. Man tar sine valg og man må stå for konsekvensene når noen ikke liker valget.

Og tvang er det ikke snakk om. Press fra sine omgivelser. Helt klart. Tvang? Nei. Legesønnen har en forventning fra sine legeforeldre om å følge dems fotspor, og vil bli møtt med skuffelse når han bare blir ingeniør. Blir han utstøtt? Neppe. Og sånn er det med religion også. Det er fakitisk ikke så viktig som du vil ha det til.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Du snakker om forbud mot halalkjøtt og klesplagg, men ivrer for billigere sprit og lovlig hasj. Går du ikke lei av å skalle deg selv ned i døra? Folk skal ha frihet, men ikke frihet til å velge noe vi ikke liker? Det er så hyklersk. Friheten som ikke går utover noen andre enn maksimalt en selv skal forbys, mens handlinger som går utover andre mennesker og koster samfunnet enormt skal slippes fri.

Jeg forventer at jeg SKAL ha muligheten til og ikke velge Halal kjøtt, i dag har jeg ikke den muligheten, du klarer jo ikke å lese og skjønne hva folk skriver.

Så vil jeg også nevne at svin er fjernet fra mange offentlige institusjoner, dette kun pga muslimer, så her møter du deg selv i døra når du tar opp bestemmelsesretten, men du skjønner vel ikke noe av dette heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og der kom stråmannen. Vi snakker om ritualer som ikke skader folk. Så ikke bygg noen stråmann med omskjæring. Jeg kunne jo nå dratt frem at du er tilhenger av overdose da du støtter hasjbruk som utvikler seg til heroinbruk og deretter heroinoverdose. Gjør jeg det? Nei, fordi det ville vært en tåpelig stråmann.
    Det var nylig en aktuell politisk sak om hvorvidt man skulle forby omskjæring av gutter også eller ikke. Men det ble ikke et forbud og grunnen var at det var sett på som viktigere å legge seg flat for religiøse krefter enn å respektere barnas ukrenkelighet. Hva du mener om saken vet jeg ikke, og ikke har jeg hentydet noe heller. Det er en helt reell og aktuell problemstilling, så hvorfor du ser på dette som stråmannsargumentasjon forstår jeg ikke helt.

Flertall for rituell omskjæring - NRK Nyheter

Barn vokser opp i de familiene de vokser opp i. Enkelte blir da påvirket av religion. Sånn er det. Å ta disse barna ut av familiene og sende de i fosterfamilier eller barnehjem er et elendig alternativ. Alle mennesker blir preget av sine omgivelser og omgivelsene stiller krav. Sånn er livet. En myndig person har allikevel full mulighet til å velge sin egen vei, måtte det være å fortsette med det han fikk inn med morsmelka eller finne nye idealer. En redersønnen kan fint bli kunstner, en kristen kan fint bli ateist, en smiths venn kan bryte med sekten, en muslim kan fint bli kristen. osv

Bryter man forventningene til sine omgivelser så risikerer man utstøtelse fra det sosiale laget. Redersønnen blir arveløs og må finne sin egen vei. Eks-smiths vennen mister sin familie. Sånn er livet. Man tar sine valg og man må stå for konsekvensene når noen ikke liker valget.

Og tvang er det ikke snakk om. Press fra sine omgivelser. Helt klart. Tvang? Nei. Legesønnen har en forventning fra sine legeforeldre om å følge dems fotspor, og vil bli møtt med skuffelse når han bare blir ingeniør. Blir han utstøtt? Neppe. Og sånn er det med religion også. Det er fakitisk ikke så viktig som du vil ha det til.
    I Norge er vi kommet så langt at det ikke er noen big deal å bryte med religionen. Man blir ikke utstøtt av samfunnet, plaget av sine omgivelser, straffet av sin familie, sperret inne eller utsatt for vold og tvang. Det er i så fall i svært få tilfeller. Selv om folk blir tvangsinnmeldt i statskirken så er det ingen sanksjoner om man dropper den når man blir gammel nok til å tenke.

Grunnen til at vi har kommet så langt i Norge er at vi har marginalisert religionens makt og påvirking på samfunnet.

Men det er ingen selvfølge at det er slik. Islam som religion har helt andre regler og virkemidler for å forhindre mennesker å bli fri fra den, og disse tradisjonene blir tatt med til Norge og brer om seg i innvandrermiljøer. Dette rammer spesielt jenter som mange lever i stor ufrihet. De hemmes sosialt og menneskelig og tvinges til å leve et religiøst liv de aldri har valgt selv, og mange som ønsker å leve friere blir møtt med sanksjoner. Sperret inne, passet på, overvåket eller kanskje sendt til "omskolering" i et u-land.

Hadde disse miljøene hatt et like avslappet forholdt til religion og gudetro som resten av samfunnet hadde det ikke være noe problem. Men slik er det ikke. Dett er dødens alvorlig. Bokstavelig talt.

De mest ivrige reiser til krigssoner for å drepe, dø og drive seriøs gudedyrking på hardcorenivå. Du finner lite slikt i resten av befolkningen. Veldig lite.

Så man gjør ikke disse menneskene og befolkningsgruppene noen tjeneste ved å tilrettelegge for at islam skal få mer makt og innflytelse på deres dagligliv i Norge, og man hemmer ikke deres frie utfoldelse ved å prøve å legge til rette for et samfunn fritt for religiøs tvang og forestillinger.

Minoritetskvinner får et helvete om vi svikter dem og gir etter for religiøse lederes krav om klesdrakt, kosthold, sosialt liv og sterkt begrenset samfunnsdeltakelse og selvråderett.

Slik lever norskpakistanske jenter et dobbeltliv i Norge - Nye Norge - VG

En bra artikkel om lengselen etter å få leve som et fritt menneske, og de religiøse kravene som holder dem ned

At jeg linker til denne artikkelen betyr forøvrig ikke at jeg mener at disse kvinnene er onde. I fall det skulle oppstå en ny misforståelse om dette.

Denne er også lesbar:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dobbeltlivet-til-jentene-kan-bli-dramatisk/a/598065/

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Den var praktfull "Boffen" ;)

Svensker ER noen rare dyr!!

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Utdrag fra Norturas etiske retiningslinjer.
    Det er et eller annet som skurrer litt her, når de unnlater å informere om halalslakt.

9. MATTRYGGHET, PRODUKTER OG FORBRUKERINFORMASJON

Nortura har gjennom sin virksomhet et spesielt ansvar for mattrygghet. Hensynet til forbrukernes sikkerhet skal ha høy prioritet i planlegging og daglig drift. Nortura skal kontinuerlig arbeide for å forebygge og forhindre forhold som kan ramme tredje part.

Alle produkter i Nortura skal være anskaffet, produsert og håndtert i henhold til vedtatte kvalitetsstandarder i konsernet. Det skal utvises åpenhet i forhold til eventuelle avvik på definerte produktegenskaper, produksjonsprosesser, lagring og transport. Ingen produkter skal merkes eller deklareres på en usann eller villedende måte.

Det skal ikke drives markedsføring for varemerker eller produkter som i noen sammenhenger spiller på menneskers manglende kunnskap, handicap eller manglende vurderingsevne.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    ^Er det villedende å ikke opplyse om at dyret har fått den siste olje av en iman? Hvis du mener det er det så vil du vel også vite hvilen Gud oppdretteren tilber?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Jeg mener de driver feil markedsføring når de ikke markedsfører at det er halalslakt. Det ikke ærlig spill fra Nortura.
    Synes det er veldig greit å ha prinsipper om islam, og jeg støtter Deph i uttalelsene hans.

Det er helt greit for meg PP at du synes islam er en flott religion. Vi har heldigvis lov til å bestemme slikt selv. Det er ikke alle som har den friheten, og de synes jeg du skal tenke litt på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    ^Da må du fortelle meg hvilken innvirkning halal har på kjøttkvaliteten.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^Da må du fortelle meg hvilken innvirkning halal har på kjøttkvaliteten.
    Det er nok heller et spørsmål om hvilken innvirkning islamisme har på samfunnskvaliteten, og hvorvidt man egentlig bør handle produkter fra selskaper som støtter opp om slike krefter.
    Ja, det er er jeg enig i. Jeg har intet problem med at forbrukerne benytter sin makt til å boycotte Nortura om de lar kjøttet bemumle av en imam før det er dødt. På den annen side finner jeg akkurat den form for religionsutøvelse såvidt ufarlig at jeg av pragmatiske årsaker ikke finner grunn til å engasjere meg i akkurat denne mumlingen. Jeg synes det er betydelig viktigere å jobbe for en frigjøring fra de religiøse bånd som hviler over en del muslimer, dermed vil markedet for bemumlet kjøtt forsvinne av seg selv. Halleluja.

Honkey

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Tok like gjerne kontakt med Nortura ang Prior og kylling produkter.
    Jeg spurte om merking av varer som er halalslaktet, og her er svaret:

"Det aller meste går direkte inn i produkter ment for halalmarkedet og er merket Alfathi. Dette er produkter som kun består av velsignet kjøtt. Noe av dette kjøttet kan imidlertid bli til overs og for å unngå at fullverdig mat blir kastet, vil det kunne bli blandet i andre produkter – men kun i svært små mengder. Det er imidlertid i så små mengder at det ikke er snakk om rene halal-produkter. Vi tilpasser alltid produksjonen vår så godt som mulig, slik at vi ikke får et slikt overskudd, da vi vet det er viktig for mange."

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det er et eller annet som skurrer litt her, når de unnlater å informere om halalslakt.

Nortura har gjennom sin virksomhet et spesielt ansvar for mattrygghet. Hensynet til forbrukernes sikkerhet skal ha høy prioritet i planlegging og daglig drift. Nortura skal kontinuerlig arbeide for å forebygge og forhindre forhold som kan ramme tredje part.

Alle produkter i Nortura skal være anskaffet, produsert og håndtert i henhold til vedtatte kvalitetsstandarder i konsernet. Det skal utvises åpenhet i forhold til eventuelle avvik på definerte produktegenskaper, produksjonsprosesser, lagring og transport. Ingen produkter skal merkes eller deklareres på en usann eller villedende måte.

Det skal ikke drives markedsføring for varemerker eller produkter som i noen sammenhenger spiller på menneskers manglende kunnskap, handicap eller manglende vurderingsevne.
    Jeg leser for øvrig dette diametralt motsatt av deg. Jeg ser at de ikke under noen omstendighet skal merke kjøtt som Halal, med mindre det faktisk har vært en Imam der og mumlet mens dyrene ble myrdet. Og det er selvsagt fair, alt annet ville være en ren løgn.
    Om vi på et ikke-religiøst (og vitenskapelig) grunnlag kan enes om at kjøttet ikke på noen måte kan påvirkes av hvilke ord som blir sagt i nærheten av det, vil den logiske følge av dette være at kjøttet fortsatt er nøyaktig det samme som ikke-merket kjøtt. Ergo vil det for ikke-religiøse være absolutt irrelevant om det har vært en Imam til stede, eller ei. Jeg kan derfor ikke forstå annet enn at de som krever kjøttet merket som bemumlet, selv har sterke religiøse årsaker til dette kravet.
    At Nortura i tillegg tar et visst hensyn til de som mener seg lurt av bemumlet kjøtt, er jo fascinerende. Kyllingfilet blir altså små bestanddeler i en diger kjøttdeig, i redsel for å støte de som ikke tror på allah. Jeg synes begge sider er like forstokkede, og mener merking av bemumlet kjøtt er rent sludder.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde du vært like likegyldig og positivt innstilt til Nortura om de hadde lansert en ny serie med mat merket "Tillat for negre."

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Hadde du vært like likegyldig og positivt innstilt til Nortura om de hadde lansert en ny serie med mat merket "Tillat for negre."
    I utgangspunktet synes jeg spørsmålet ditt er galopperende irrelevant, men siden du normalt sett pleier å ha visse tanker bak dine innlegg, er jeg nødt til å spørre deg hva du egentlig mener?
    Kan jeg tolke deg dithen at du mener manglende merking av bemumlet kjøtt, samt min likegyldighet overfor det, kan sees som et utslag av en slags rasisme?

Honkey

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

Jeg leser for øvrig dette diametralt motsatt av deg. Jeg ser at de ikke under noen omstendighet skal merke kjøtt som Halal, med mindre det faktisk har vært en Imam der og mumlet mens dyrene ble myrdet. Og det er selvsagt fair, alt annet ville være en ren løgn.
    Om vi på et ikke-religiøst (og vitenskapelig) grunnlag kan enes om at kjøttet ikke på noen måte kan påvirkes av hvilke ord som blir sagt i nærheten av det, vil den logiske følge av dette være at kjøttet fortsatt er nøyaktig det samme som ikke-merket kjøtt. Ergo vil det for ikke-religiøse være absolutt irrelevant om det har vært en Imam til stede, eller ei. Jeg kan derfor ikke forstå annet enn at de som krever kjøttet merket som bemumlet, selv har sterke religiøse årsaker til dette kravet.
    At Nortura i tillegg tar et visst hensyn til de som mener seg lurt av bemumlet kjøtt, er jo fascinerende. Kyllingfilet blir altså små bestanddeler i en diger kjøttdeig, i redsel for å støte de som ikke tror på allah. Jeg synes begge sider er like forstokkede, og mener merking av bemumlet kjøtt er rent sludder.

Honkey
    Vi er veldig enig i mye her.
    Nortura har bekreftet at de halalslakter og at det er en person der som representerer den islamske tro. Dermed bør det merkes.
    Vi er også enig i at kjøttkvaliteten er upåvirket av dette.

Det vi ikke er enige om er hvorvidt islam skal få presset seg innpass i våre dagligliv uten at vi er klar over det. Jeg synes ikke de skal få lov til dette. Det er mange fler eksempler som Deph gav lenger opp her i en tidligere post.
    Jeg selv er definitivt ikke-religiøs, så min agenda er at religioner som utøves med tvang må vike plass for et mer oppegående menneskesyn, på alle områder.
    Religion skal være en frivillig privatsak. Islam fungerer jo ikke på den måten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I utgangspunktet synes jeg spørsmålet ditt er galopperende irrelevant, men siden du normalt sett pleier å ha visse tanker bak dine innlegg, er jeg nødt til å spørre deg hva du egentlig mener?
    Kan jeg tolke deg dithen at du mener manglende merking av bemumlet kjøtt, samt min likegyldighet overfor det, kan sees som et utslag av en slags rasisme?

Honkey
    Både kjøttet og mumlingen er irrelevant.

Det jeg har problemer med er at Nortura produser og selger produkter som blir brukt til å dressere en gruppe mennesker til lydighet gjennom spesiell rasistisk merking av maten de tillates å spise.

De fleste mennesker er født inn i Islam, på samme måte som de er født med en spesiell hudfarge, og jeg ser derfor ingen forskjell i mat den ene gruppen skal dresseres til å måtte spise i og ikke den andre.

Men ... selv om jeg har store problemer med slik tvangsmat og årsaken til at det eksisterer, så må jeg godta at det er et lovlig produkt. MEN og det er et stort MEN her, jeg vil i alle fal forbeholde meg retten til å ikke støtte Nortura gjennom å måtte kjøpe deler av overskuddproduksjonen av slike produkter fordi de selv nekter å merke produktene.

Aller helst bør slik produksjon forbys i Norge, men med en viss tillatt import fra Saudi Arabia og Iran til dem som absolutt insisterer på dette.

G

Gjestemedlem

Gjest

Honkey
    Både kjøttet og mumlingen er irrelevant.

Det jeg har problemer med er at Nortura produser og selger produkter som blir brukt til å dressere en gruppe mennesker til lydighet gjennom spesiell rasistisk merking av maten de tillates å spise.

De fleste mennesker er født inn i Islam, på samme måte som de er født med en spesiell hudfarge, og jeg ser derfor ingen forskjell i mat den ene gruppen skal dresseres til å måtte spise og den andre. Ofte er folk fullstendig blind for urimeligheter og galskap så lenge det er kamuflert som religion, og det kan derfor være på sin plass å komme med en nøyaktig parallell utenfor den religiøse verden for å synliggjøre hva det egentlig handler om.

Men ... selv om jeg har store problemer med slik tvangsmat og årsaken til at det eksisterer, så må jeg godta at det er et lovlig produkt. MEN og det er et stort MEN her, jeg vil i alle fall forbeholde meg retten til å ikke støtte Nortura gjennom å måtte kjøpe deler av overskuddproduksjonen av slike produkter fordi de selv nekter å merke produktene. Den minste prisen Nortura bør betale for sin støtte til islamismen er at de bør brenne inne med overskuddslageret sitt.

Aller helst bør slik produksjon forbys i Norge, men med en viss tillatt import fra Saudi Arabia og Iran til dem som absolutt insisterer på dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    Jeg ser ikke helt forskjellen på om maten er bemumlet av en Iman eller om bonden har tatt med bølingen i aftenbønnen og bedt Vår Herre velsigne den. Mat er mat.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg ser ikke helt forskjellen på om maten er bemumlet av en Iman eller om bonden har tatt med bølingen i aftenbønnen og bedt Vår Herre velsigne den. Mat er mat.
    Ja maten blir ikke forandret at slik overtro, men det er heller ikke poenget.

Men hva hvis dine overordnede herrer og mestre kun tillot deg å spise spesielt merket og utvalgt mat, og gjort livet ditt så surt, vanskelig og brutalt utrivelig som mulig hvis du ikke pent og lydig underkastet deg dette?

Slik er det for ekstremt mange mennesker rundt om i verden, og også i Norge. Og Nortura samarbeider med slike krefter, og er med på å konsolidere deres makt.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    Man må skille litt mellom kultur og religion. Jeg kjenner noen "frafalne" muslimer og de har det helt topp. Eneste er at de har en ryggmargsrefleks ang. rent og urent kjøtt samt at fastetiden skaper litt ubalanse. Halal tror jeg de gir beng i, slik som meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Man må skille litt mellom kultur og religion. Jeg kjenner noen "frafalne" muslimer og de har det helt topp. Eneste er at de har en ryggmargsrefleks ang. rent og urent kjøtt samt at fastetiden skaper litt ubalanse. Halal tror jeg de gir beng i, slik som meg.
    Jada man må ha en viss forståelse for kulturell bagasje. Det har vi alle. Og det er litt derfor jeg ønsker å marginalisere halalpresset gjennom å slutte å produsere det i Norge. Men samtidig tillate salg av det vi spesiell import for dem som insisterer. Det er noen som går inn i dette med viten og vilje, og det skal de får lov til. Litt det samme som med sprøytenarkomane som får sprøyterom. ... greit å tillate det, men ikke en aktivitet man bør oppfordre til.

Da sier vi til barna: Du er Norsk. Og her får du lov til å bestemme litt selv over ditt eget liv, inkludert hva du kan spise. Halalmat eksisterer og hvis du absolutt må, kan du få oppsøke miljøene som selger dette. Men vi håper og forventer at du blir et normalt menneske i stedet og nyter de friheter Norge har å tilby alle.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    Det må vel være en frihet å kunne kjøpe den maten en ønsker (nesten) overalt, det være seg halal-mat eller glutenfri mat. Man skal ikke være tvungen til å oppsøke visse miljøer som selger det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det må vel være en frihet å kunne kjøpe den maten en ønsker (nesten) overalt, det være seg halal-mat eller glutenfri mat. Man skal ikke være tvungen til å oppsøke visse miljøer som selger det.
    Tja, det er vel norsk landbrukspolitikk i et nøtteskall.

Man er tvunget til å kjøpe sykt overpriset gugge for å opprettholde monopolene.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.655
    Torget vurderinger
    49
    Bare for å gjøre det klart er jeg i den heldige situasjon at jeg kan spise og drikke akkurat det jeg har lyst til, og det til alle døgnets tider 8)
    Men hvis noen utifra sin overbevisning ikke ønsker og spise Halal kjøtt, hvordan kan de unngå det hvis produktene ikke blir merket ?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    Hvis de ikke kan spise halalkjøtt er de enten uvitende om hva det er eller så er de religiøse fanatikere.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.110
    Hvis de ikke kan spise halalkjøtt er de enten uvitende om hva det er eller så er de religiøse fanatikere.
    De som krever halalkjøtt er enten uvitende om hva det er, eller så er de religiøse fanatikere.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    hmmmmm.
    Hvis jeg snur meningen her så kan jeg si: hvis muslimene ikke kan spise vanlig slakt er de enten uvitende eller religiøse fanatikere.
    Alle vet vel svaret på dette?

Edit: Supern var raskere i avtrekket :cool:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.655
    Torget vurderinger
    49
    La oss håpe at de etterhvert som de blir opplyste slutter og tro på julenissen, påskeharen, Jesus og Mohammed, og alle de andre eventyrene de ble fortalt da de var unge og lettpåvirkelige.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    Dæven du er rå Deph!! Men om vi møtes noengang skal jeg spandere den beste øl eller whisky du måtte ønske deg!! Har sjelden ledd så høyt!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    .........., og mener merking av bemumlet kjøtt er rent sludder.

Honkey
    Med den samme begrunnelse som Deph så ypperlig gir i endel innlegg etter dette er jeg også gallopperende uenig med deg Honken!

Og forøvrig ville jeg satt hysterisk pris på om kjøtt i frysedisken på Rema1000 var merket: "BEMUMLET KJØTT" ! Det hadde vært helt ubetalelig!!

Glem "Hallal" eller "Kosher", den korrekte betegnelse i Norge iht. Mattilsynets regler bør absolutt være "BEMUMLET KJØTT" evt "Bemumlet kjøtt for muslimer" og "Bemumlet kjøtt for jøder"! Da hadde storsamfunnet sagt rimelig klart fra hva man mener om dette!!

Religion er greit, MEN den skal være privat og din religiøse overbevisning får ikke sette grenser for andres eller din egen deltakelse i det samfunnet du bor i! Religion som grunnmur for en statsdannelse er PY!!!

C

cruiser

Gjest
    Mange flinke pølsemakere, nortura er dog ikke en av dem. Kyllingpølser er uansett ikke mat uavhengig av religion..

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Dæven du er rå Deph!! Men om vi møtes noengang skal jeg spandere den beste øl eller whisky du måtte ønske deg!! Har sjelden ledd så høyt!
    Du, Deph og jeg kan sikkert være enige om mangt og meget. Men akkurat her er Deph helt på feil jorde, dessverre. Han impliserer med denne komplett ulogiske påstanden, at problemkomplekset har noe med utseendet, eller naturgitte fenomener å gjøre. Han blander kortene kaotisk i hele denne halal-kjøtt debatten.

1. Jeg er for religionsfrihet
    2. Jeg er motstander av all religiøs påvirkning på samfunnsmessige strukturer
    3. Jeg er for et fritt marked

Vi er alle tre enige om at det ikke er et gode at eventyr med tilhørende undertrykkende elementer skal styre hvilken mat du spiser. Nå er det allkevel sånn at en del voksne mennesker har denne nokså bisarre ideen i hodet, se nå punkt 1. Denne bisarre ideen fører videre til det noe irriterende faktum at en eller annen bemyndiget person reiser til slakteriet (eller kanskje er han ansatt der som bemumler, hva vet vel jeg) og mumler over flokken som står der i sine egne kroppsvæsker og venter på å dø. Jeg liker ikke at dette skjer, se nå punkt 2, men ettersom det verken påvirker dyrene, kjøttet eller meg, er jeg liberal nok (i motsetning til enkelte andre her), til å overse dette lille, tåpelige skuespillet. Nå viser det seg altså at det er ganske mange som ønsker seg en slik mumling over de søte små lam, og slakteriene kjener sitt market, de vet det er butikk, og se dermed punkt 3.

Deph vil i sin iver etter å bestemme over markedet, menneskene og den enkeltes frihet, hindre dette med sjikane og forbud. Jeg tror Deph selv begynner å fatte sin egen manglende logikk, og dreier nå diskusjonen over på rent religiøse aspekter og landbruk, hans to favoritt hatobjekter. Nå disse kombineres som her, skjønner jeg at det koker litt over for ham.

Honkey

Edit: Monica Zetterlund – Svart-vit calypso Denne ville ikke blitt utgitt i dag. Men det er tillatt å le.

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn