Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Ut fra din snåsa-retorikk så er det en klar logisk brist nå du rangerer religioner.
    På ingen måte. De polyteistiske religionene er mye mer kompatible med den virkelige verdens underfundigheter. De fungerer mer som fokuspunkter på ens drømmer og ønsker enn et system der man skal underkaste seg en ferdigpakke med drøvtygget "visdom" og direktiver.

Så sorry baluba, selv for en virkelighetens disippel så rangerer åsatroen mye høyere enn kristendommen.

I tillegg så representerer den Norge og ekte norsk kultur på en helt annen måte enn tankegodset fra midtøsten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Begge deler er overtro ifølge enhver logikk, så der er du ute på bærtur. Du er bare selektiv som en frepper nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Begge deler er overtro ifølge enhver logikk, så der er du ute på bærtur. Du er bare selektiv som en frepper nå.
    Baluba. ..

Du forutsetter at man tar forestillingen om gudene bokstavelig. Det behøver man ikke. De mister ikke sin kraft og verdi bare fordi de ikke eksisterer annet enn på ideplanet. De er symboler, arketyper og idealer. Kultur.

Men fjerner du eksistensgrunnlaget for guddommen hos de monoteistiske religionene så står du tilbake på bar bakke ... kun med rammeverket, organisasjonen og de nå fullstendig meningsløse direktivene.

Åsatruen overlever denne tilintetgjørelsen, så selv om den henger på korset så kan det tenkes at den titter frem bak gravluken om et par-tre dager.

Vedlegg

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    195
    Gjestemedlem skrev:
    ....selv for en virkelighetens disippel så rangerer åsatroen mye høyere enn kristendommen.

I tillegg så representerer den Norge og ekte norsk kultur på en helt annen måte enn tankegodset fra midtøsten.
    Du fortsetter din enøyde, selvhøytidelige kamp mot kristen tro og tanke. Kom gjerne med balansert kritikk, men dine grenseløse ensidige angrep minner i argumentasjonen mye om politiske aktører så langt ute på fløyene at de fleste opplever de som lite troverdige. Kanskje tenderer det mer mot det komiske. Håper du selv er klar over at din sementerte tro er like fundamentalistisk som de du angriper på ytterste religiøse fløy.

Om du synes åsatruen er flott så er min holdning at norsk kultur er vel og bra, men jeg feirer nå i påsken en historisk begivenhet med sprengkraft og dimensjoner som langt overstiger en provinsiell tro på æsene. Den er ikke nasjonalistisk, og den feires som aldri før i de fleste avkroker rundt om på jorden. Fortsatt god påske!

G

Gjestemedlem

Gjest
    roesok skrev:
    Du fortsetter din enøyde, selvhøytidelige kamp mot kristen tro og tanke. Kom gjerne med balansert kritikk,
    Den dagen de gladkristne ser mine innvendinger som balansert kritikk kan jeg like gjerne legge på røret. Det blir litt som når Smorte etterlyser en balansert presse.

Om du synes åsatruen er flott så er min holdning at norsk kultur er vel og bra, men jeg feirer nå i påsken en historisk begivenhet med sprengkraft og dimensjoner som langt overstiger en provinsiell tro på æsene. Den er ikke nasjonalistisk, og den feires som aldri før i de fleste avkroker rundt om på jorden. Fortsatt god påske!
    Det er nok mer konsist å kalle dette en litterær begivenhet, og sprengkraften som følger av midtøstenreligionene kjenner vi så alt for godt til. :-\

Men uansett, ønsker tilbake god og trivelig påske tilbake.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dear fellow-unbelievers,

Nothing would have kept me from joining you except the loss of my voice (at least my speaking voice) which in turn is due to a long argument I am currently having with the specter of death. Nobody ever wins this argument, though there are some solid points to be made while the discussion goes on. I have found, as the enemy becomes more familiar, that all the special pleading for salvation, redemption and supernatural deliverance appears even more hollow and artificial to me than it did before. I hope to help defend and pass on the lessons of this for many years to come, but for now I have found my trust better placed in two things: the skill and principle of advanced medical science, and the comradeship of innumerable friends and family, all of them immune to the false consolations of religion. It is these forces among others which will speed the day when humanity emancipates itself from the mind-forged manacles of servility and superstitition. It is our innate solidarity, and not some despotism of the sky, which is the source of our morality and our sense of decency.

That essential sense of decency is outraged every day. Our theocratic enemy is in plain view. Protean in form, it extends from the overt menace of nuclear-armed mullahs to the insidious campaigns to have stultifying pseudo-science taught in American schools. But in the past few years, there have been heartening signs of a genuine and spontaneous resistance to this sinister nonsense: a resistance which repudiates the right of bullies and tyrants to make the absurd claim that they have god on their side. To have had a small part in this resistance has been the greatest honor of my lifetime: the pattern and original of all dictatorship is the surrender of reason to absolutism and the abandonment of critical, objective inquiry. The cheap name for this lethal delusion is religion, and we must learn new ways of combating it in the public sphere, just as we have learned to free ourselves of it in private.

Our weapons are the ironic mind against the literal: the open mind against the credulous; the courageous pursuit of truth against the fearful and abject forces who would set limits to investigation (and who stupidly claim that we already have all the truth we need). Perhaps above all, we affirm life over the cults of death and human sacrifice and are afraid, not of inevitable death, but rather of a human life that is cramped and distorted by the pathetic need to offer mindless adulation, or the dismal belief that the laws of nature respond to wailings and incantations.

As the heirs of a secular revolution, American atheists have a special responsibility to defend and uphold the Constitution that patrols the boundary between Church and State. This, too, is an honor and a privilege. Believe me when I say that I am present with you, even if not corporeally (and only metaphorically in spirit...) Resolve to build up Mr Jefferson's wall of separation. And don't keep the faith.

Sincerely

Christopher Hitchens

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Litt musikk til deg Gjestemedlem :) :

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Kanskje mer passelig,1000 miles apart....... På den tiden jeg har diskutert litt på off-topic om slike tema har jeg tilgode å se en person skifte mening .....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Kanskje mer passelig,1000 miles apart....... På den tiden jeg har diskutert litt på off-topic om slike tema har jeg tilgode å se en person skifte mening .....
    Det er vel ikke noe mål i seg selv heller. Det er viktigere å få innsyn i synspunkter, motivasjoner, overbevisninger, resonnementer og argumentasjon slik at man kan få en forståelse for hva som rører seg i hodene på andre mennesker.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Tja,jeg håper vel igrunnen flere mennesker skal få oppleve den ene levende fantastiske Gud,det er det som er drivkraften min for å engasjere meg i slike diskusjoner,min tro har blitt bare sterkere med årene og det jeg opplever er 1000 miles unna det bildet du tegner av en gud og "religion/kristendom"
    Jeg er sikker på det står En Skaper bak alt det fantastiske vi ser rundt oss,du virker å ikke gjøre det ? .
    Det er lenge siden jeg synes det var meningsfullt å diskutere/krangle : " jo! " - "nei! " - " jo! " - "nei! " ,vi bruker strengt tatt bare litt flere ord for å si det så enkelt som det er.....
    Men det å komme inn i felleskap med Treenigheten er fullt og helt opp til hver enkelt menneske,mennesket må ta et valg,det er vi som sitter med nøkkelen.Han er ikke synlig før vi tar valget! Slik jeg har lært å kjenne Gud så langt så trenger han seg omtrent aldri på,men idet øyeblikket Han merker at jeg ønsker å komme nær Han så er Han aldri sen om å vere der :)
    Men vi har fullstendig fri vilje,og den delen fascinerer meg mer og mer,jeg kjenner absolutt ingen mennesker som viss de var Gud hadde skapt noe med en fullstendig fri vilje,og dette er bare en av mange ting ved Gud som fascinerer. Hans kjærlighet og tålmodighet med meg overgår så enormt alt jeg har sett av selv de mest kjærlige foreldre ,og jeg har selv fantastiske foreldre !
    Samme hvilke herlige ting du måtte ha opplevd i livet så langt så vet jeg 100% sikkert at de ikke er i nerheten av den tilfredstillelse,glede,fred og frihet som du vil oppleve viss du tar imot Guds tilbud om felleskap med Han :) Før du tar det valget kommer du ikke til å se Han som Han er!

Vi er nok ikke så forskjellige som du tror ;)
    Ha en hyggelig påske :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Baluba. ..

Du forutsetter at man tar forestillingen om gudene bokstavelig. Det behøver man ikke. De mister ikke sin kraft og verdi bare fordi de ikke eksisterer annet enn på ideplanet. De er symboler, arketyper og idealer. Kultur.

Men fjerner du eksistensgrunnlaget for guddommen hos de monoteistiske religionene så står du tilbake på bar bakke ... kun med rammeverket, organisasjonen og de nå fullstendig meningsløse direktivene.

Åsatruen overlever denne tilintetgjørelsen, så selv om den henger på korset så kan det tenkes at den titter frem bak gravluken om et par-tre dager.
    Den har større underholdningsfaktor når den fristilles fra tanken om at det er reelt, men du altså. Den er grei, men det gjør ikke Åsatruen til noe annet enn et eventyr som du liker bedre. Noe som er uinteressant i en seriøs debatt. Og med det gir jeg meg, for du klarer alltid å komme opp med vikarierende motiver for dine ordgyterier uansett hvilket kritisk lys de settes under.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kristne tradisjoner står sterkt blant våre minoriteter i nord ogaå.

– Det har bare blitt verre og verre, sier Sara Bæhr Buljo og rister på hodet.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7603866

– Man skal ikke joike. Å joike er synd, sier Buljo.

– Hvorfor skal det enda foregå i påsketiden? Påsken er en høytid. Det er helligdager. Det har blitt verre og verre. Nå joikes det åpenlyst. Det var joiking også tidligere, men ikke så åpent som nå.

:eek:

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Slettet to innlegg, det ene for brudd på regelverket, det andre fordi det ville vært meningsløst uten det første innlegget. Dere må gjerne diskutere, men hold dere for god til å skjelle hverandre ut.

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Du får starte med Joiking du også Gjestemedlem-det skulle passe deg veldig bra. ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    Det var mest påstanden:

"Robbers do not kill people.

People choose to die, by
    choosing to diobey the robber."

som fikk meg til å reagere. Dette er ikke sant, man kan da faktisk velge at man ikke ønsker å bli et offer ved å sette seg til motverge! Det går faktisk an! Jeg vet at mange i denne nannystaten ikke tror det er mulig, inkludert mange ranere, - det er derfor de er ranere!,- men det går an å si fan heller! La i allefall raneren få jobbe litt for lommeboka di ! Det er kun et spørsmål om "mind set". ( Og en del praktiske foranstaltninger.) Men mest et spørsmål om å ha bestemt seg på forhånd. En gang var vi et folk av fryktetde vikinger, vi skremte fanden på flatmark! Vi var ikke redde for prest eller fut! Det ligger i genene våre.

Jeg vil snu Dephs sitat til:

"People do not kill robbers.

Robbers choose to die, by
    trying to rob people."

Det er kun en sak som vi vet med 100% sikkerhet om livet, det er at vi til slutt vil dø! Det kan vi ikke unngå, og jeg har for mange år siden bestemt meg for at jeg ikke har tenkt å dø som et lallende offer men når dagen kommer har jeg til hensikt å dø som en nordmann, en viking, mes jeg gjør motstand og kjemper ! Så får alle barnehagetanter i samfunnet si hva pokker de ønsker!

Lommeboka er ikke verd å dø for sier folk, neivel det burde raneren ha tenkt på før han prøvde å rane meg !

G

Gjestemedlem

Gjest
    Well done Spiralis... Nå kan du gjøre den samme øvelsen på den andre siden av illustrasjonen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Well done Spiralis... Nå kan du gjøre den samme øvelsen på den andre siden av illustrasjonen.
    But why ??

Raneren er et reellt problem. Det kan man gjøre noe med. Gud derimot ?? Hvis han eksisterer er han allmektig og da kommer din venn vikingeavkommet Spiralis "litt" til kort!

Hvis han ikke eksisterer, vel hva er det da å bekymre seg for??

G

Gjestemedlem

Gjest
    Problemet er jo at folk ikke skjønner at pistolen ikke er ladd. Men de oppfører seg som om den var det, og lever sitt liv i gudfryktighet. Kirkens menn kan derfor betegnes som ranere av folks tid, frihet og sinn. Hadde vært mye bedre for alle om folk hadde innsett dette og bedt dem ryke og reise og behandlet dem som man ville andre ranere med falske våpen. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den illustrasjonen der var ikke særlig bra. Rett og slett ganske intetsigende. Litt typisk så oppleves den sikkert som smart av noen.

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Skulle ikke tro at du er 42 år ,Gjestemedlem . Minner meg om en 12-13 år gammel gutt som får utløp for sine frustrasjoner og spekulasjoner på dette Forumet . Jeg synes du skulle skjemmes . Du hadde vel meldt deg ut av denne debatten tidligere ,men ikke lenge etter var du på banen igjen . Hadde du vært voksen så hadde du holdt deg borte for godt .

G

Gjestemedlem

Gjest
    hvalross skrev:
    Skulle ikke tro at du er 42 år ,Gjestemedlem . Minner meg om en 12-13 år gammel gutt som får utløp for sine frustrasjoner og spekulasjoner på dette Forumet . Jeg synes du skulle skjemmes . Du hadde vel meldt deg ut av denne debatten tidligere ,men ikke lenge etter var du på banen igjen . Hadde du vært voksen så hadde du holdt deg borte for godt .
    Ingen fare, jeg har ikke meldt meg ut av debatten selv om jeg trakk meg tilbake fra en annen tråd som fikk mer fokus på folks forskjellig personlige overbevisninger enn religionens overtroiske, barbariske, undertrykkende, parasittiske og barnslige natur som i denne tråden.

Synes du virkelig er det så mye mer "voksent" med gjentatte personangrep?

Det er jo forsåvidt en vanlig og interessant reaksjon at religiøse angriper mennesker i stedet for å diskutere når noen stiller spørsmål ved overtroen og vrangforestillingene deres. Vi ser det daglig over hele verden. Men det er jo nok en av de ting som gjør den så skadelig for sinn og samfunn.

Vedlegg

hvalross

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du sikter til meg så er jeg desverre ikke Religiøs . ::)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Problemet er jo at folk ikke skjønner at pistolen ikke er ladd. Men de oppfører seg som om den var det, og lever sitt liv i gudfryktighet. Kirkens menn kan derfor betegnes som ranere av folks tid, frihet og sinn. Hadde vært mye bedre for alle om folk hadde innsett dette og bedt dem ryke og reise og behandlet dem som man ville andre ranere med falske våpen. :)
    Bare for å vere helt sikker på hva du mener,du tror ikke på en Skaper av det du ser rundt deg ?
    Eller er du bare misfornøyd med jobben Han har gjort/gjør ?

I praksis så oppleves Gudfryktighet som noe annet enn det du tegner et bilde av,Bibelen sier det er begynnelsen til visdom,du er sikkert uenig i det ;) Det oppleves også som en fantastisk god følelse,virker som Han har laggt ned i oss dette å skulle vere avhengig av en Far,vårt innerste lengter etter noe å se opp til,bare se på all idoliseringen rundt deg i verden,og vi mennesker vender oss til allverdens avguder for tilfredstillelse,og ja mye av det gir kortvarig nytelse/tilfredstillelse men Gud har ting som overgår alt dette med veldig stor margin.Det er dessuten Han som har skapt alt det vi nyter i verden og det er gode gaver fra Han,men der er kun en Gud og ingen av desse tingene kan ta Guds plass,og jeg tror det er av kjærlighet Han sier det.Han vil vi skal få noe som er enda større og bedre,budene er slik jeg ser det ikke for å plage oss,det er fordi det er veldig godt for oss å følge vår himmelske Fars råd til oss.En jordisk far vet mye som hans barn ikke vet,ting som kan skade det lille rene uskyldige barnet som han elsker over alt på jord,og et barn sliter ofte med å forstå hvorfor man ikke kan gjøre det og det..........

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    195
    Jesus er blitt det ordet som skys eller må inngjerdes i det flerkulturelle samfunn. Vi ser vekk eller ned når hans navn nevnes.

Det er noe pinlig ved ham, noe litt klissent, vammelt. Eller: noen vil gjerne at vi skal oppfatte ham slik. Som utdatert.

De presenterer oss for en blek, kjønnløs figur som kan brukes i alle sammenhenger.

Men vi blir likevel forlegne ved å høre hans navn bli nevnt. Hva tyder det på?

At hans navn vekker noe i oss. Selv ubehag er et tegn på at man berøres.

Er det skam?

Noen vil gjerne ha oss til å føle skam når ordet Jesus nevnes. Et tegn på svakhet.

Slik har egentlig kristendommen blitt fremstilt av den først protesterende og så velsituerte eliten i flere tiår.

Kristendommen var et tegn på svakhet.

Det sier ganske mye om overmotet og suvereniteten som 68-generasjonen følte. Den var seg selv nok. Dvs. det var den ikke. Den var på parti med sterke menn som Mao og Lenin og viste et selvtilfreds flir når disse ble avløst av Khomeini og bin Laden. Begge tuktet Vesten.

Styrke og hevn har vært det de har beundret og etterlignet.

Det sier seg selv at Jesus faller igjennom i et slikt selskap.

Han er pinlig, i det minste i den søtladne stilen vi har sett avbildet.

Så kom de moderne kristne og poppet ham opp, uten at det ble stort bedre.

På en måte er Jesus fjernere enn noen gang. Fjernere fra mainstream-kulturen og det som pumpes ut fra mediene. På den annen side er han nærmere.

Nettopp når kristendommen marginaliseres og gjøres til noe for outsidere, våkner den til liv.

Hvis en religiøs skikkelse omtales så foraktelig og beklemt – må det ikke være noe ved ham?

Jesus overlever på tross av den norske kirke, på tross av en offentlighet som ikke lenger vil nevne hans navn.

Hvorfor?

Av den grunn at Jesus er grunnlaget for vår kultur, og den kulturen står under et stort press, innenfra og utenfra.

Den sosialistiske, sosialdemokratiske, venstreliberale og kulturradikale del av borgerskapet har alltid hatet kristendommen. De kan til nød tåle den kastrerte norske kirken, for selv kirken kan avkristnes. Det er historisk ikke noe nytt.

Hvorfor er Jesus så viktig? Det er et mysterium. Olav Versto forsøker i lørdagens VG, godt hjulpet av Roar Hagen, å si noe om forskjellen på kristendommen og islam. At opprinnelsen til opplysningstid og demokrati finnes i toregimentslæren til Jesus. At kristendommen har begunstiget en dynamikk som var stimulerende for fremveksten av individet, av vitenskap og moderne teknologi.

Alt dette er riktig, og likevel forblir det noe passé.

Olav Versto mener med rette at kvinnefrigjøringen har vært en av den nyere tids største bedrifter. Derfor hilser han velkommen at Helga Haugland Byfuglien er blitt primus inter pares blant biskopene. Men her går Versto glipp av poenget. Byfuglien står ikke i samme tradisjon som den første ordinerte kvinnelige prest Ingrid Bjerkås. Byfugliens karriere handler om noe annet. Den handler om det politisk korrekte, som er propalestinsk og islam-vennlig, i toleransens og kirkens navn. Dette er en ideologisk posisjon som handler om noe helt annet enn kvinnefrigjøring. Fordi han ikke ser dette, men kun fokuserer på kjønn, går Vesto glipp av hovedpoenget.

Det pågår en kamp om sannheten som er minst like dramatisk som under annen verdenskrig. Ord står mot anti-ord.

Byfuglien står for det standpunkt at vi av prinsipp må gi “de andre” rett, selv om det skulle bety at vår egen rett vil bli avskaffet. Et eklatant eksempel på det var stortingsrepresentanten for Kristelig Folkeparti som var helt enig i at privatskoler for muslimer ikke var bra for integreringen, men det gikk ikke an å nekte dem noe som andre hadde rett til. Man må være prinsippiell. Slik vil man være prinsipiell inntil døden, og det er det forsvarerne av toleransen og rettighetssamfunnet går inn for. Bedre at vår verden går under, bare muslimene får nyte godt av alle rettigheter.

Hva har dette med Jesus å gjøre?

Fordi enhver person med dannelse og internalisering av Jesu lære vil vite at det å gi en fiende rettigheter slik at han kan ødelegge deg, ikke har noe med toleranse eller fornuft å gjøre. Det er å gi seg destruksjonen i vold. Hvis verdiene og prinsippene blir din verste fiende, må det være en selv det er noe galt med.

Både SV, Sp, Venstre og KrF står for denne toleransen inntil døden. Derfor ligger alle rundt sperregrensen.

To barn ble spurt av NRK Ukeslutt om hvorfor vi feirer påske. En visste, men måtte sørge for å omtale ham som “han Jesus som ble drept eller noe sånt”. Det andre barnet ville bare snakke om egg og kaniner, og forsøk på å fritte dem ut om hva julen var, førte bare til samme type “reinsdyr”-svar. Det var tydelig at barnet var opplært til å nekte for at det var noe religiøst.

Slik er den moderne skolen blitt, det offentlige rom, underholdning og medier. Tausheten om Jesus.

Det er egentlig ikke så rart. Men har kuttet forbindelsen til tradisjonen og kaller den utdatert. Nå skal det skapes et nytt samfunn.

Ingen vet helt hvordan det henger sammen, men vestlig kultur er bygget på tømmermannen fra Nasaret.

I den grad vestlige mennesker fornekter denne forbindelsen, vil det tape seg selv og gå under i møtet med islam.

Islam og dagens herskere deler hatet mot Jesus. Fordi Jesus er det punktet som kan rokke islam og som er uimottagelig for islams propaganda.

Den vestlige toleransekulturen lar seg presse fra skanse til skanse. En kultur som lodder dypere, ser gjennom falskhet og dobbeltmoral og står fast.

Vi må glemme de gamle måtene å tenke rundt dette på. Kristendom var en gang i tiden noe man kunne koste på seg å harselere over, å klare seg uten. Slik er det ikke lenger.

Den kulturelle kassen er tom. Man har selv sørget for å tømme den. Hva står man da tilbake med?

Man må gå til kildene og lese tekstene som om de var helt nye. De er helt nye – når man virkelig trenger dem.

Vi har vokst opp med en luksusfølelse av at klassikerne var noe vi kunne ty til som litterater, en nisje man kunne dyrke som tegn på at man tilhørte en utvalgt krets. Ikke bare velferden, men også kulturen er blitt et overflodsprodukt.

Slik er det ikke lenger. Vi vil trenge kulturen for å overleve. Spørsmålet om hva som duger, vil dukke opp.

Da dukker Jesus opp, fordi han er den konstante tilstedeværelse i vestlig og østlig kultur og historie i snart 2000 år.

De som har sluttet en pakt med muslimene, vil bekjempe denne renessansen med all makt. Men kildene er der og kan ikke dø.

For at en tradisjon skal holdes i live, må den bekreftes av de levende. Å synge en salme er en måte å gjøre dette på, å be et Fadervår med barna.

Begreper som “personlig kristne” viser tilbake til noe som var. Det det handler om er å nærme seg Ordet og holde det levende.

Aleksandr Solsjenitsyn sa disse ord som sier alt: Ett ord sannhet kan oppveie tusener av løgner.

Men så kommer det vanskelige spørsmål. Hvordan vet vi hva sannhet er, og hvordan den ser ut?

Mediene forsøker å overbevise oss om at det ikke finnes noen slik sannhet med stor S. De vil selv gjerne være leverandører av delsannheter og tjene godt på det.

Men uten at vi gjenkjenner de store sannheter og sannheten med stor S, vil vi være som blinde. Det er det som gjentas om og om igjen i Bibelen: å lese, men ikke forstå. (Hans Rustad på document.no)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, vi kan trøste oss med at en av oss i alle fall har snublet over den komplette og hele sannheten. ::)

C

Cyber

Gjest
    Hehe, jeg må si jeg vanskelig ser for meg at denne diskusjonen kan bære frukter på kort sikt. :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Hehe, jeg må si jeg vanskelig ser for meg at denne diskusjonen kan bære frukter på kort sikt. :)
    Ei heller på lang sikt ! ;)

Men vi kan jo håpe på et lite påskemirakel; at Deph blir litt mere forsonlig når det gjelder andre menneskers tro !
    Skjønt jeg tror det ikke. Hvordan var det ordtaket gikk: "Mot dårskap kjemper selv guder forgjeves!" ;D

Ha en fortsatt velsignet 2. påskedag godtfolk. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha en fortsatt fin rest av påsken du også, Spiralis. :)
    (Denne tråden kan kun betegnes som a terrible waste of time/mind etterhvert)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Men vi kan jo håpe på et lite påskemirakel; at Deph blir litt mere forsonlig når det gjelder andre menneskers tro !
    Menneskers tro behøver ikke være problematisk. For meg er det ikke så mye å bekymre seg for om folk tror at lyn kommer fra Tor med Hammeren, tørke og jordskjelv av gudenes vrede, urettferdigheter fra nedarvet karma eller verdens elendighet fra arvesynd og folks ulydighet mot "hellige" skrifter.

Det kan diskuteres, og man kan påpeke at det ikke nødvendigvis er slik det henger sammen, og de troende kan likevel fortsette med å tro på slikt selv i brutale møter med den virkelige verden. Det ligger i troens natur at den er hevet over slike bagateller som virkeligheten, naturens lover, fysikken, biologien, geologien og historien.

Men det blir et alvorlig samfunnsproblem når man forventer og forlanger at resten av samfunnet skal innordne seg etter folks tro og forestillinger, underkaste seg presteskapets autoritet og "lære", og gjør noen hårreisende krav på at dette representerer norsk eller vestlig sivilisasjon.

Det er forestillinger som det er uhyre viktig å ta avstand fra. Jag den religiøse overtroen tilbake i det private domene, la folk gjerne holde på med gudedyrking i det private rom eller egnede klubber og forsamlinger, men la resten av befolkningen få fred.

Kristendom, Islam og Jødedom er forskjellige versjoner av samme tro og sak. Noen detaljer her og der med hva man vektlegger, men det er i bunn og grunn akkurat det samme. En evangelist er en like stor trussel mot sivile menneskers frihet og uavhengighet som en islamist. Det handler alt om å gjøre menneskene til umyndige undersåtter med religiøse overordnede som skal erstatte og overstyre den demokratiske måten vi lever på i vesten.

Kristendommen er stort sett kastrert i Europa, og vi lever i den mest sekulære og avanserte sivilisasjon noensinne. Det er uhyre viktig at vi fortsetter denne utviklingen og ikke siger tilbake i jesusdyrking, muhammedtilbeding og alt som følger med dette.

I den sammenheng er "forsoning" ikke annet enn kapitulasjon og resignasjon av de frihetlige idealer vi endelig har oppnådd, og et tilbakeskritt til de geistliges dystre underkuelse og fordumming.

Kristendommen representerer det aller mørkeste og tristeste kapittel i den vestlige sivilisasjons historie, og vi er endelig på vei bort i fra dette systemet, og flere og flere mennesker over hele verden begynner å innse at det er på tide å kaste de religiøse lenkene og heller leve som frie mennesker, selv om endel vil finne det skremmende å leve sitt liv uten en fasit.

Så det er håp om en bedre fremtid, men det krever at man ikke lar seg skremme, kue eller lokke av de som motarbeider visjonen om en opplysningens tidsalder, og en verden der organisert religion er redusert til en fritidssyssel for spesielt interesserte.

Den dagen da de kristne eller muslimene innser at deres private forestillinger ikke angår og vedkommer noen andre enn kun dem selv, ja da skal de så hjerteligst gjerne få fred fra meg også. Men all den tid de vil pådytte den samfunnet som helhet så må de regne med å møte motstand.

S

Smorte24

Gjest
    Bibelen, koranen og andre religiøse skrifter er skrevet av mennesker.

Harry Potter er også skrevet av et menneske, hadde Potter blitt skrevet for 1400 år siden hadde vi løpt rundt med små pinner og en stygg hatt i dag.

Men det er fint at mennesker tror på noe.

Religion i seg selv ikke er skadelig men når det blir så mye konflikter i verden pga religion så er det et problem.

http://www.dagbladet.no/2011/04/24/kultur/bok/litteratur/litteraturanmeldelser/anmeldelser/16122026/

Ja Islam er den værste religion for øyeblikket, men gjennom historien har ikke kristendommen vært noe bedre.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    195
    Gjestemedlem skrev:
    Kristendommen representerer det aller mørkeste og tristeste kapittel i den vestlige sivilisasjons historie, og vi er endelig på vei bort i fra dette systemet, og flere og flere mennesker over hele verden begynner å innse at det er på tide å kaste de religiøse lenkene og heller leve som frie mennesker, selv om endel vil finne det skremmende å leve sitt liv uten en fasit.
    Er, kanskje ikke overraskende, totalt uenig. Kristendommens innpass i vestlig kultur og tenking er hovedgrunnen til at vi er der vi er idag. Du vil kanskje si på tross av - jeg sier på grunn av.

Elias Blix sier i fedrelandssalmen:
    "Vaart Heimland i Myrker lenge laag,
    Og Vankunna Ljoset gjøymde.
    Men Gud, du i Naade til oss saag,
    Din Kjærleik oss ikkje gløymde:
    Du sende ditt Ord til Norigs Fjell,
    Og Ljos yver Landet strøymde!"

Vet ikke om du fikk med deg Olav Verstos innsiktsfulle og balanserte kronikk i VG påskeaften om kristendommens betydning. Kan sakse noen utdrag:

"Opplysningstiden, den amerikanske og franske revolusjonen, ytringsfriheten, kapitalismens veldige produktive kraft, det liberale demokratiet, arbeiderbevegelsen og frigjøringen av kvinnene, alle ble til i den kristne del av verden, først og fremst i vesten.

Man kan undres på om kristendommen var en forutsetning for alt dette, eller om det bare var slik at den ikke i lengden var egnet til å forhindre det. Kanskje var det begge deler.

Det som står fast er at den kristne verden åpnet for tankens frihet, evnen og viljen til tvil, til å gjøre opprør mot vedtatte sannheter og herskende dogmer. Individets frigjøring, moderniteten, er produkt av den kristne kultur."

Han er også inne på Edvard Hoems store biografi om Bjørnstjerne Bjørnson og hans utvikling i forhold til kristendommen: "Den verkelege kristendommen var søkinga etter sanning, viljen til å tenke sjølv, samme kva konklusjonen måtte bli. Den sanne trua var å leva eit sant liv, og kampen mot løgna og fusket var den verkelege kampen for Guds sak i verda."

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.002
    Torget vurderinger
    16
    roesok skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Er, kanskje ikke overraskende, totalt uenig. Kristendommens innpass i vestlig kultur og tenking er hovedgrunnen til at vi er der vi er idag. Du vil kanskje si på tross av - jeg sier på grunn av.

Elias Blix sier i fedrelandssalmen:
    "Vaart Heimland i Myrker lenge laag,
    Og Vankunna Ljoset gjøymde.
    Men Gud, du i Naade til oss saag,
    Din Kjærleik oss ikkje gløymde:
    Du sende ditt Ord til Norigs Fjell,
    Og Ljos yver Landet strøymde!"

Vet ikke om du fikk med deg Olav Verstos innsiktsfulle og balanserte kronikk i VG påskeaften om kristendommens betydning. Kan sakse noen utdrag:

"Opplysningstiden, den amerikanske og franske revolusjonen, ytringsfriheten, kapitalismens veldige produktive kraft, det liberale demokratiet, arbeiderbevegelsen og frigjøringen av kvinnene, alle ble til i den kristne del av verden, først og fremst i vesten.
    Kan du med hånden på hjerte påstå at kristendommen har vært en liberal, demokratisk og kvinnefrigjørende kraft gjennom historien? Den har vært det stikk motsatte, kristendommen har alltid gått mot enhver liberalisering og nyvinning og det er tilfellet også i dag. Spør en stamcelleforsker hvor mye de mottar fra kirken.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    HC skrev:
    Kan du med hånden på hjerte påstå at kristendommen har vært en liberal, demokratisk og kvinnefrigjørende kraft gjennom historien?
    I utgangspunktet ikke, men den har latt seg vende og endre. Du kan ikke sammenligne samfunnet for snart 2000, 1500, 1000 eller 500 år siden, med dagens samfunn. Det har faktisk endret seg ganske mye i løpet av historiens gang. Og det har også tolkingen av kristendommen. Det er av de ting med kristendommen som jeg synes er bra, den har vært mulig å endre og bringe "up to date" på en helt annen måte enn mange andre religioner. Greit at vi kan oppfatte kristendommen i dag som svartsynt og bakstreversk, men se litt på utviklingen som har vært ! Det går framover, det kan knapt benektes. For endel år siden ville Deph ha blitt kjølhalt, flådd levende og pisket med skinnet for kjetteri. I dag leer ikke en eneste kirkens mann så mye som på et øyelokk over det kjettri han bedriver. Det må dere jo kunne akseptere er tegn på endring, eller...?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn