Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Åja, så det er ikke her inne avgjørelsene tas og politikken utformes..? Tuller du?

Ot er mer å likne med kjøkkenbenkfilosofi og hobbyterapi på linje med å få ut frustrasjon slik at en ikke denger kånemor, event kånefar (stryk det som ikke passer) eller begynner å gnage på ungene.

OK. Greit å vite. Almenn metalhygienisk sikkerhetventil i mer profylaktisk henseende. Mhm. Jaja.
    Det er viktig nok det. Som sprit og Valium er viktig. De har berget mang en sjel fra reimseng eller celle. Veldig mange.

Da trekker jeg det forslaget med Kurien. De har sikkert nok å ta seg til. Men vil vente litt med Kongen. Kan jo være noe jeg enda ikke har fått med meg. Jeg er jo ikke så flink til å tenke. Tar tid. Landsens gutt fra Møre...
    Hvilken del av OT fortoner seg ikke som kjøkkenfilosofi og hobbyterapi?

Samtidig så mener jeg at det er lov å svare ateist-jihadistene og de (u)hellige krigerne med samme mynt i denne tråden. Den er uten sosial moral og etikk, og et glimrende sted å gi uttrykk for fravær alle typer antenner fra begge sider.
    Dette kan bli en lang natts ferd mot tomhet…
    Vel, Mac-en din har også en powerknapp og muligheten for å logge av.
    Er visst funnet knapp. Og senket seg har gleden. (Hmm: merker at jeg skriver så innfløkt og krøkkete. Hva kan det komme av..?)

P

Parelius

Gjest
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Åja, så det er ikke her inne avgjørelsene tas og politikken utformes..? Tuller du?

Ot er mer å likne med kjøkkenbenkfilosofi og hobbyterapi på linje med å få ut frustrasjon slik at en ikke denger kånemor, event kånefar (stryk det som ikke passer) eller begynner å gnage på ungene.

OK. Greit å vite. Almenn metalhygienisk sikkerhetventil i mer profylaktisk henseende. Mhm. Jaja.
    Det er viktig nok det. Som sprit og Valium er viktig. De har berget mang en sjel fra reimseng eller celle. Veldig mange.

Da trekker jeg det forslaget med Kurien. De har sikkert nok å ta seg til. Men vil vente litt med Kongen. Kan jo være noe jeg enda ikke har fått med meg. Jeg er jo ikke så flink til å tenke. Tar tid. Landsens gutt fra Møre...

Samtidig så mener jeg at det er lov å svare ateist-jihadistene og de (u)hellige krigerne med samme mynt i denne tråden. Den er uten sosial moral og etikk, og et glimrende sted å gi uttrykk for fravær alle typer antenner fra begge sider.
    Er visst funnet knapp. Og senket seg har gleden. (Hmm: merker at jeg skriver så innfløkt og krøkkete. Hva kan det komme av..?)
    Tja…

baluba skrev:
    Det er bare perverse mennesker som trives med et slik klima vi har her.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Tja…

baluba skrev:
    Tja..tjatjatja... eller polka.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi opphører å eksistere som "norsk" befolkning.

SSB la fram sin siste befolkningsfremskrivning i dag. Ingen pressefolk bortsett fra DN var tilstede.

Mine barn vil være i mindretall i eget land lenge før de blir pensjonister. Eller pensjonister?? Uten pensjon må man jobbe til man dør.

P

Parelius

Gjest
    Det er da lenge siden vi opphørte å være en norsk befolkning. Det er bare noen etterladenskaper fra nasjonalromantikken - akkurat den er ganske interessant når en går litt dypere inn i det. Nå er vi for det meste konsumenter! DET er hva vi egentlig må ta inn over oss.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    Det er da lenge siden vi opphørte å være en norsk befolkning. Det er bare noen etterladenskaper fra nasjonalromantikken - akkurat den er ganske interessant når en går litt dypere inn i det. Nå er vi for det meste konsumenter! DET er hva vi egentlig må ta inn over oss.
    Fint. La vi kaste alt vår sivilisasjon har oppnådd til hundene. Vi begynner med Platon, så kan vi ta dem på rekke å rad, for så avslutte med å sprenge våre universiteter og gallerier. De er jo overflødige. Så kan vi samlet vende tilbake til dyreriket. Der ingenting betyr noe. Skål. ;)

P

Parelius

Gjest
    oddgeir skrev:
    Parelius skrev:
    Fint. La vi kaste alt vår sivilisasjon har oppnådd til hundene. Vi begynner med Platon, så kan vi ta dem på rekke å rad, for så avslutte med å sprenge våre universiteter og gallerier. De er jo overflødige. Så kan vi samlet vende tilbake til dyreriket. Der ingenting betyr noe. Skål. ;)
    Tror du misforstod meg litt der. Poenget er at det ikke er norskheten som er viktig. De liberale rettigheter derimot… Og at nordmenn har en tendens til å gi faen i disse til fordel for sin rolle som konsumenter. Konsumenter trenger ikke rettigheter, de er fornøyd med lykken. Rettigheter er ingen garanti for lykke eller norskhet… (Lykke og norskhet er selvfølgelig heller ingen garanti for rettigheter frihetlig betraktet.)

Er vi på linje der?

Dessforuten så presser vel norske kvinner ut barn som bare faen. Skulle likt å se bakgrunnsdata for de tallene. (Jeg sier ikke at de er feil.)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    oddgeir skrev:
    Parelius skrev:
    Tror du misforstod meg litt der. Poenget er at det ikke er norskheten som er viktig. De liberale rettigheter derimot… Og at nordmenn har en tendens til å gi faen i disse til fordel for sin rolle som konsumenter. Konsumenter trenger ikke rettigheter, de er fornøyd med lykken. Rettigheter er ingen garanti for lykke eller norskhet… (Lykke og norskhet er selvfølgelig heller ingen garanti for rettigheter frihetlig betraktet.)

Er vi på linje der?

Dessforuten så presser vel norske kvinner ut barn som bare faen. Skulle likt å se bakgrunnsdata for de tallene. (Jeg sier ikke at de er feil.)
    Jeg misforsto, sorry. Lettere animert som jeg er. På linje!

Tallene? ssb.no

P

Parelius

Gjest
    oddgeir skrev:
    På linje!

Tallene? ssb.no
    Da søker vi roen. En dag med et henimot eminent innlegg fra Deph (men vi bør tenke igjennom det litt til nettopp fordi det var så godt) til morgenkaffen, noe pjatt i paternalistiske lever- og nyreinnlegg, for så å avslutte i sluttet orden om vesentlige tanker.

Jeg har uansett begynt ferien på Hurtigruten… gjennom ruten. Viva NRK!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Tja…

baluba skrev:
    Du sliter litt med å forstå grovkornet og overtydelig ironi, skjønner jeg. Først skriver jeg at i denne tråden er det åpenbart greit å generalisere og diskutere religion uten å ta fintfølende hensyn til om folk føler seg truffet av generalisert fremstilling av troene som det ene eller andre. Åndssvake hører til blant favoritt-beskrivelsene til ateister, og i denne tråden mener jeg at de skal få lov til det.

Samtidig demonstrerer jeg vår rett til å gjøre det samme med å hevde at de som liker det klimaet er perverse. Det står hverken tilbake eller overgår påstander som åndssvak og hjernevasket. Det er en enkel generalisering av en gruppe som kanskje er urettferdig, men som er helt i trådens ånd.

Eller mente du kanskje at det ikke er sikkert at din maskin har en powerknapp? Isåfall er jeg litt bekymret for din tekniske innsikt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Tja…

baluba skrev:
    Du sliter litt med å forstå grovkornet og overtydelig ironi, skjønner jeg. Først skriver jeg at i denne tråden er det åpenbart greit å generalisere og diskutere religion uten å ta fintfølende hensyn til om folk føler seg truffet av generalisert fremstilling av troene som det ene eller andre. Åndssvake hører til blant favoritt-beskrivelsene til ateister, og i denne tråden mener jeg at de skal få lov til det.

Samtidig demonstrerer jeg vår rett til å gjøre det samme med å hevde at de som liker det klimaet er perverse. Det står hverken tilbake eller overgår påstander som åndssvak og hjernevasket. Det er en enkel generalisering av en gruppe som kanskje er urettferdig, men som er helt i trådens ånd.

Eller mente du kanskje at det ikke er sikkert at din maskin har en powerknapp? Isåfall er jeg litt bekymret for din tekniske innsikt.
    Helvete, dette holder meg våken i natta 8)
    Stor humor å lese alt dette idiotiske tullet. Baluba; du må da skjønne at de mangler forståelse for ironi. Når det rammer dem selv ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    Parelius skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:

Tja…

baluba skrev:

Helvete, dette holder meg våken i natta 8)
    Stor humor å lese alt dette idiotiske tullet. Baluba; du må da skjønne at de mangler forståelse for ironi. Når det rammer dem selv ;)
    Uff da. Jeg er visst så dum at jeg skjønner ingenting... ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jerusalem rabbis 'condemn dog to death by stoning'

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13819764

A Jewish rabbinical court condemned to death by stoning a stray dog it feared was the reincarnation of a lawyer who insulted its judges, reports say.

The dog entered the Jerusalem financial court several weeks ago and would not leave, reports Israeli website Ynet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Jerusalem rabbis 'condemn dog to death by stoning'

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13819764

A Jewish rabbinical court condemned to death by stoning a stray dog it feared was the reincarnation of a lawyer who insulted its judges, reports say.

The dog entered the Jerusalem financial court several weeks ago and would not leave, reports Israeli website Ynet.
    Disse folkene er jo klin kokos! De må jo være ytterst forvirret når de som rabbier plutselig tror de er hinduer når det skal argumenteres i retten. Takk for at du delte en så hysterisk sak med oss, for dette trodde faktisk ikke jeg var mulig. Jeg har aldri tvilt på at det finnes ekstreme jøder, ja til og med de som ville dømt en hund til døden i en hellig rettssak, men at de samtidig anerkjenner hinduismens tanke om reinkarnasjon er litt mer oppsiktsvekkende.

Rabbiene skal være glade for at de ikke er muslimske skriftlærde isteden. For da hadde kjapt endt med steining selv, på tross av at de er åndelige ledere. Men det å komme med teorier fra en ikke-monoteistisk religion og blande det inn i Islam må jo bli sett på som en vederstyggelighet. I Koranen er det jo hverken jøder eller kristne som er fienden, det er de som ikke tror på den ene Gud som er de vantro. Det vil i praksis si hinduismen med dens avarter og slektninger, samt naturreligionene. Jeg tror ikke imam hadde klart å bortforklare hvorfor reinkarnasjon blir omtalt som reelt.

Hvis dette ikke får andre reaksjoner enn at folk ler av idiotien i det så er det et bevis på at Jødedommen er mer liberal i forhold til religiøse variabler enn Islam. Så egentlig er denne historien et godt argument for Israel-lobbyen. De sier jo likevel så mye rart at dette ikke vil gi dem noen negativ feedback.

Edit: Det som nå slår meg som mulig skremmende er den grunnleggende ideen rabbienes avgjørelse bygger på. De praktiserer fortsatt dødsstraff ved steining for skapninger som fornærmer dommerne i en religiøs rett. Selv om det er en hund så betyr det likevel at dødsstraff ved steining for slike forbrytelser er riktig dom ifølge disse galemattiasene. Det skal ikke mye til å overføre den logikken til mennesker, for hunden er jo egentlig et menneske som er reikarnert de tar livet av. Hunden dømmes for sine handlinger i sitt forrige liv som menneske. Det viser vel at hvis fundamentalister får samme makt som i f.eks. Den Islamske Republikk Iran vil eldgamle tradisjoner som steining av folk som bryter religiøse regler og forbud bli gjeninnført i Judea. Litt skremmende, men jeg antar at disse skrullingene ikke representerer noen større gruppe.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    oddgeir skrev:

SSB la fram sin siste befolkningsfremskrivning i dag. Ingen pressefolk bortsett fra DN var tilstede.

Mine barn vil være i mindretall i eget land lenge før de blir pensjonister. Eller pensjonister?? Uten pensjon må man jobbe til man dør.
    Tror SSB er for optimistiske. Kurvene kan fort bli brattere. Er glad jeg er over 50 og uten barn.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Tor Nado skrev:
    oddgeir skrev:

Tror SSB er for optimistiske. Kurvene kan fort bli brattere. Er glad jeg er over 50 og uten barn.
    Det er sannsynlig ja. Alle fremskrivningene fra ssb har de siste 10 årene havnet under den faktiske økningen. Og da snakker vi om det høyeste alternativet. ( SSB opererer med et høy- mid- og lavalternativ).

Les forøvrig denne fra professor Rögnvaldur Hannesson ved NHH.

http://e24.no/kommentarer/spaltister/eksplosiv-innvandring/20067068

For noen synes det å være en trosretning at innvandring beriker et samfunn. Man bør imidlertid være åpen for at den berikelsen avhenger av hvem som kommer og hva de bringer med seg.

På 17- og 1800-tallet flyttet mange handelsmenn og håndverkere fra Tyskland og Nederland til Norge. De brakte med seg kunnskap som manglet i et underutviklet Norge befolket av bønder og fiskere. Disse innvandrernes etterkommere er i dag godt synlige i norsk kultur og forretningsliv.

Den bagasjen som mange ikke-vestlige innvandrere har brakt med seg til Norge har et innslag av religiøs formørkelse, omskjæring og æresdrap. Den slags kulturarv kan Norge godt klare seg foruten.

P

Parelius

Gjest
    oddgeir skrev:
    Per Edgar Kokkvold er en ensom og klarsynt svale blant norske journalister med hodet i sanden.

http://www.adressa.no/meninger/article1650966.ece

Han avslutter slik:

«Islamofobi er et samfunnsproblem. Islam er det ikke», skrev Venstres leder Trine Skei Grande i en kronikk nylig.

Ikke? Ikke i det hele tatt? Ikke engang et aldri så lite problem?
    Enig med Kokkvold.

Likevel vil jeg sii:

«Folk som er koblet i hodet sitt som Trine Skei Grande er et samfunnsproblem. Islam er det ikke».

If you take my drift…

S

Slubbert

Gjest
    Jeg tror "islamkritikerne" hadde fått bredere gehør om de sluttet med den evinnelige jamringen over "de andre" og at de aldri blir hørt eller kommer til orde. Det er faktisk islamkritiske og innvandringskritiske innlegg å se i avisene nesten hver eneste dag, og man kan ikke lese en relatert nettavisartikkel uten et veritabelt skred av ekstremt islamkritiske kommentarer. Hvorfor denne konstante jamringen om "PK"? Det er da faen meg islamkritikk og innvandringskritikk som er politisk korrekt om dagen. Med én gang noen asylsøkere er tvangsutsendt står Stasi-Storberget og slår seg på brystet for å ta tilbake frykt- og paranoiavelgerne som rømmer til FrP, kanskje får han til og med lurt inn en strofe om hvor viktig DLD er for utsendingen i det hele. Og politikere fra langt ut på venstresiden kappes om å skryte av hvor vanskelig det egentlig er å få innpass, i denne gudommelige "velferdsstaten" de har etablert som en hellighet som skal tilbes og beskyttes helt uavhengig av menneskelige hensyn (eller frihetlige perspektiver). Og så klager innvandringskritikerne over PK?

Nei, de som fører rasjonell argumentasjon som Kokkvold slipper faktisk både til og blir hørt. Problemet er mer at de drukner i et ras av ekstremt reaksjonære, angstbiterske og fanatiske ytringer fra de ytterliggående i egne rekker. Hvis man kuttet ut jamringen og den resirkulerte propagandaen fra mellomkrigstiden hadde man nok kommet lengre. For det blir for dumt å si at det ikke er det fnugg rasistisk fordi " det overhodet ikke handler om etnisitet" i én setning, for så å si at "mine [hvite, norske] barn havner i mindretall om femti år" i neste.

P

Parelius

Gjest
    Slubbert skrev:
    Jeg tror "islamkritikerne" hadde fått bredere gehør om de sluttet med den evinnelige jamringen over "de andre" og at de aldri blir hørt eller kommer til orde. Det er faktisk islamkritiske og innvandringskritiske innlegg å se i avisene nesten hver eneste dag, og man kan ikke lese en relatert nettavisartikkel uten et veritabelt skred av ekstremt islamkritiske kommentarer. Hvorfor denne konstante jamringen om "PK"? Det er da faen meg islamkritikk og innvandringskritikk som er politisk korrekt om dagen. Med én gang noen asylsøkere er tvangsutsendt står Stasi-Storberget og slår seg på brystet for å ta tilbake frykt- og paranoiavelgerne som rømmer til FrP, kanskje får han til og med lurt inn en strofe om hvor viktig DLD er for utsendingen i det hele. Og politikere fra langt ut på venstresiden kappes om å skryte av hvor vanskelig det egentlig er å få innpass, i denne gudommelige "velferdsstaten" de har etablert som en hellighet som skal tilbes og beskyttes helt uavhengig av menneskelige hensyn (eller frihetlige perspektiver). Og så klager innvandringskritikerne over PK?

Nei, de som fører rasjonell argumentasjon som Kokkvold slipper faktisk både til og blir hørt. Problemet er mer at de drukner i et ras av ekstremt reaksjonære, angstbiterske og fanatiske ytringer fra de ytterliggående i egne rekker. Hvis man kuttet ut jamringen og den resirkulerte propagandaen fra mellomkrigstiden hadde man nok kommet lengre. For det blir for dumt å si at det ikke er det fnugg rasistisk fordi " det overhodet ikke handler om etnisitet" i én setning, for så å si at "mine [hvite, norske] barn havner i mindretall om femti år" i neste.
    Joda, de kommer til orde.

Men likevel; offentlige representanter som drar på «unnskyld våre frihetlige rettigheters <krenkelse> av deres trosopplevelse»; ikke vis «kunst» som kan virke «krenkende»; hele den gå stille i dørene politikken.

Hadde de offentlige representanter tenkt mer på de grunnleggende verdier (ikke norskheten) som gjør vesten i visse henseende til en god plass, og forsvart disse på en gjennomgående måte, så ville Stasi-Storberget ikke kunne slått seg så overmåte på brystet.

Jeg har vel sagt det før, og gjentar det gjerne: Det offentlige Norges unnfallenhet i forhold til de prinsipper det selv er tuftet på overlater arenaen til brungrumset i oss, som igjen holdes i sjakk med en Stasi-Storberget som viser handlekraft der den intet betyr (altså i form av paradering).

Jeg tror det er viktig å ha den dialektikken i bakhodet…

Tillegg:

Og mens vi nå er i sporet:

http://www.project-syndicate.org/commentary/skidelsky42/English

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    oddgeir skrev:
    Per Edgar Kokkvold er en ensom og klarsynt svale blant norske journalister med hodet i sanden.

http://www.adressa.no/meninger/article1650966.ece

Han avslutter slik:

«Islamofobi er et samfunnsproblem. Islam er det ikke», skrev Venstres leder Trine Skei Grande i en kronikk nylig.

Ikke? Ikke i det hele tatt? Ikke engang et aldri så lite problem?
    Enig med Kokkvold.

Likevel vil jeg sii:

«Folk som er koblet i hodet sitt som Trine Skei Grande er et samfunnsproblem. Islam er det ikke».

If you take my drift…
    Treffende. ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Klart islam er et samfunnsproblem. Tenk om alle religiøse hadde brukt all tiden de bruker på gudedyrkelse til noe nyttig. På den annen side, de bruker den i det minste ikke på faenskap. Men så igjen, noen vil sikkert kalle det faenskap.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den nederlandske politikeren Geert Wilders ble torsdag frikjent for anklagene om å ha oppildnet til hat og diskriminering av muslimske innvandrere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4154688.ece

Saken mot ytre høyrepolitikeren Wilders hadde vakt oppsikt, ikke bare på grunn av hans omstridte utfall mot islam, men også på grunn av den økende innflytelsen til hans politiske parti Frihetspartiet.

Wilders var tiltalt for fem tilfeller av å ha oppildnet til hat og diskriminering på nettet, på internett-fora, i nederlandske aviser og i hans egen omstridte film Fitna mellom oktober 2006 og mars 2008.

Han har blant annet sammenlignet islams hellige bok Koranen med Adolf Hitlers Mein Kampf.

Domstolen fant at uttalelsene er innenfor rammene av det som kan godtas i den offentlige debatten, og han ble derfor frikjent på alle tiltalepunkter.

I løpet av sakens gang er Wilders blitt hjulpet av en nølende påtalemyndighet som uttalte at han burde frifinnes.

Aktor sa at Wilders' uttalelser riktignok er krenkende, men at de ikke er kriminelle og følgelig er innenfor rammene av ytringsfriheten. Han mener at de kritiserer islam som religion og ikke muslimer som personer.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    ^
    I sannhet en gledens dag. Ikke bare for Wilders, men for hele den frie utviklede verden.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Og i dag skriver Geert Wilders dette: (document.no)

Yesterday was a beautiful day for freedom of speech in the Netherlands. An Amsterdam court acquitted me of all charges of hate speech after a legal ordeal that lasted almost two years. The Dutch people learned that political debate has not been stifled in their country, and they learned they are still allowed to speak critically about Islam and that resistance against Islamization is not a crime.

I was brought to trial despite being an elected politician and the leader of the third-largest party in the Dutch parliament. I was not prosecuted for anything I did, but for what I had said. My view on Islam is that it is not so much a religion as a totalitarian political ideology with religious elements. While there are many moderate Muslims, Islam’s political ideology is radical and has global ambitions. I expressed these views in newspaper interviews, op-ed articles and in my 2008 documentary, “Fitna.”

I was dragged to court by leftist and Islamic organizations that were bent not only on silencing me but on stifling public debate. My accusers claimed that I deliberately “insulted” and “incited discrimination and hatred” against Muslims. The Dutch penal code states in its articles 137c and 137d that anyone who either “publicly, verbally or in writing or image, deliberately expresses himself in any way that incites hatred against a group of people” or “in any way that insults a group of people because of their race, their religion or belief, their hetero- or homosexual inclination or their physical, psychological or mental handicap, will be punished.”

I was dragged to court for statements that I made as a politician and which were meant to stimulate public debate in a country where public debate has stagnated for decades. Dutch political parties see themselves as guardians of a sterile status quo. I want our problems to be discussed. I believe that politicians have a public trust to further debates about important issues. I firmly believe that every public debate holds the prospect of enlightenment.

My views represent those of a growing number of Dutch voters, who have flocked to the Party for Freedom, or PVV. The PVV is the fastest-growing party in the country, expanding from one seat in the 150-seat House of Representatives in 2004, to nine seats in 2006 and 24 seats in 2010. My party’s views, however, are so uncommon in the Netherlands that they are considered blasphemous by powerful elites who fear and resent discussion.

That’s why I was taken to court, even though the public prosecutor saw no reason to prosecute me. “Freedom of expression fulfills an essential role in public debate in a democratic society,” the prosecutors repeatedly said during my trial. “That comments are hurtful and offensive for a large number of Muslims does not mean that they are punishable.”

The Netherlands is one of the few countries in the world where a court can force the public prosecutor to prosecute someone. In January 2009, three judges of the Amsterdam Appeals Court ordered my prosecution in a politically motivated verdict that focused on the content of the case. They implied that I was guilty and ordered my prosecution. The case was subsequently referred to the Amsterdam Court of First Instance.

The judges who acquitted me yesterday already had a peremptory ruling from the appeals court on their desk. They decided, however, to follow the arguments of the public prosecutor, who during the trial had once again reiterated his position and had asked for a full acquittal.

Though I am obviously relieved by yesterday’s decision, my thoughts go to people such as Danish journalist Lars Hedegaard, Austrian human-rights activist Elisabeth Sabaditsch-Wolff and others who have recently been convicted for criticizing Islam. They have not been as fortunate. In far too many Western countries, it is still impossible to have a debate about the nature of Islam.

The biggest threat to our democracies is not political debate, nor is it public dissent. As the American judge Learned Hand once said in a speech: “That community is already in the process of dissolution . . . where faith in the eventual supremacy of reason has become so timid that we dare not enter our convictions in the open lists to win or lose.” It has been a tenet in European and American thinking that men are only free when they respect each other’s freedom. If the courts can no longer guarantee this, then surely a community is in the process of dissolution.

Legislation such as articles 137c and 137d of the Dutch Penal Code disgraces our democratic free societies. On the basis of such legislation, I was prevented from representing my million-and-a-half voters in parliament because I had to be in the courtroom for several days, sometimes up to three days per week, during the past year-and-a-half. Such legislation should be abolished. It should be abolished in all Western countries where it exists and replaced by First Amendment clauses.

Citizens should never allow themselves to be silenced. I have spoken, I speak and I shall continue to speak.

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    ^
    I sannhet en gledens dag. Ikke bare for Wilders, men for hele den frie utviklede verden.
    Ja det er en svært viktig avgjørelse. Kommer vi noensinne dit at det ikke er tillatt for politikere å kjempe mot religionenes makt og innflytelse så står vi kun tilbake med alternative maktmidler. Diskusjon, debatt, politikk og påvirkning med ord må være veien å bekjempe en ideologi på.

Så det er gledelig at han er frikjent, helt uavhengig av hva man måtte mene om han som person, politiker eller hva hans parti står for av ymse saker og løsninger. Jeg ville aldri gitt mannen min stemme i et valg, for han bommer på løsningene selv om problemstillingen han er opptatt av er svært aktuell. Han definerer jo Islam som en politisk ideologi, men samtidig ønsker å forby den, dens skrifter og dens religiøse prkasis. Det henger dårlig sammen. En ideologi skal hverken forbys eller beskyttes av lovverket.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    ^
    Du mener så?

Var vel slik Hitler startet også. Med harde utfall mot enkelte folkegrupper.
    Slikt søppel har vi ikke bruk for. Mulig vi burde satse på en ny Hitler, som utrydder all verdens høyrepopulister :-\

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    lars_erik skrev:
    oddgeir skrev:
    ^
    Du mener så?

Slikt søppel har vi ikke bruk for. Mulig vi burde satse på en ny Hitler, som utrydder all verdens høyrepopulister :-\
    Så du hadde ikke flere argumenter?

Klassisk tilfelle av Reductio ad Hitlerum

http://no.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    oddgeir skrev:
    ^
    Du mener så?

Så du hadde ikke flere argumenter?

Klassisk tilfelle av Reductio ad Hitlerum

http://no.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
    Mulig jeg er så godtroende at jeg tror at man trenger ikke argumentere mot høyrepopulisme, bare vise til sunn fornuft.
    Tar nok desverre feil, siden disse jo åpenbart mangler nettopp det. Sunn fornuft, altså :-\

For de fleste, heldivis, er det jo åpenbart at disse kreftene mangler det aller meste av intellekt. Ikke desto mindre er de livsfarlige med sin lavpannede retorikk. Et godt bevis på at homo sapiens er mikset med homo neanderthalensis. Hos noen er andelen sapiens ubetydelig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    oddgeir skrev:
    ^
    Du mener så?

Et interesant standpunkt sett ut fra "normen" for demokratisk tenking!

Nå burde du kanskje se litt på det sørgelige faktum at det ikke er du selv som får gleden av å definere om du tilhører den "moralsk høyverdige" venstresiden eller om du skal slås i hardtkorn med "brungrums og all verdens høyrepopulister"! slik du så treffende beskriver de du tror du er uenig med !

Du begynner med å gå i en klassisk felle som "venstresiden" så ofte gjør. Dere ser ikke individene men kun "gruppen", dernest tillegger du alle innefor en slik gruppe de samme egenskaper og holdninger. Klassisk feil!

Du ser at Carl Ivar Hagen var tidlig ute med kritikk av vi ukritisk slipper islamister inn i landet. Du er uenig med CIH, derfor forsvarer du islam. Du ser ikke at det er forskjell på ulike muslimer og islamister. CIH angrep først og fremst norske myndigheter ( det poenget fikk du aldri med deg) dernest "muslimister" og derfor forsvarer du alle avskygninger av Islam, kanskje bare for sikkerhets skyld, ikke vet jeg. Alle avskygninger av Islam blir dine "venner" og du ser ikke feil ved dem, og hvis noen fra "brungrums siden" påpeker noe negativt ved dine venner går du i forsvar uten å se hva som egentlig sies fra den andre siden.

Du evner ikke engang å prøve å se at Islam kan være en mørkebrun facistisk ideologi. Slik jeg ser det er det du som i denne saken representerer "brungrumset" som du sier du ønsker skal utryddes! Så forskjellig kan virkeligheten oppfattes!

Den største forskjellen på din tenking og min og Oddgeirs er at vi faktisk som grunnsyn ser på individet som det viktigste og ikke "gruppen"/det kollektive. Jeg har ikke noe problem med folk som bor i Norge fordi de har flyktet fra islamistiske diktaturer, og jeg synes faktisk oppriktig synd på dem når de nå igjen føler frykt for at den totalitære ideologien de flyktet fra ser ut til å forfølge dem også hit til vesten, applausert av ulike grupper ( du selv inkludert ) som i utgangspunktet burde tatt avstand fra slike facistiske ideologier som Islam. Oddgeir og undertegnede har ingen problemer med folk uavhengig hudfarge så lenge de aksepterer og gjør et ærlig forsøk på å tilpasse seg og å leve etter de regler for mellommenneskelig samkvem som til dato har vært gjeldende her i landet. Det er når folk kommer hit og frenetisk prøver å endre vårt samfunn i en udemokratisk prestediktatorisk retning vi protesterer. Og vår medisin er jævlig enkel. Trvies du ikke med ståa her i landet men ønsker å endre vårt land til å bli slik det er der du/mor-far/besteforeldrene kom fra kan du med vår velsignelse SE TIL HÆLVETE Å FLYTTE DIT! Da er du ikke ønsket her hos oss! Og det er helt uavhengig av hudfarge. For min del kan Blendahvite "Ali" Lindstad gjerne flytte til et hyggelig land i Midtøsten der samfunnet er lagt opp slik han ønsker!

Det har INGENTING med hudfarge å gjøre, kun en sunn skepsis ( IMHO ) til udemokratiske krefter! Og de "nyttige idioter" ( som deg selv ) som uten å forstå et dugg av saken løper deres ærend!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tull og tøv! Jeg tar avstand fra all religionsutfoldelse som går ut på å undertrykke andre. Herunder også selvsagt islam og kristendommen.
    Men; og det er et stor MEN; det løses ikke av tankegangen til høyre populister ELLER venstre populister, siden begge disse har ansvaret for de største grusomheter gjort mot menneskeheten opp gjennom århundrene. Og å sitte her å prate tøv om at vårt tankesett og levemåte er den eneste rette, er det som har gitt grobunn for all verdens jævelskap, gjort i religionens navn.

Din retorikk biter nok desverre ikke på meg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    og siden de ikke løser problemene bør de utryddes?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.175
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Og å sitte her å prate tøv om at vårt tankesett og levemåte er den eneste rette,
    Har da aldri hevdet at det er den eneste rette, men det er det levsettet som "vi" gjennom generasjoner har kommet fram til som den som passer oss best, her på berget! Hva andre ønsker hjemme hos seg får de bestemme der !

At argumenter ikke biter på deg er ikke noe nytt, så det overasker ikke. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Har da aldri hevdet at det er den eneste rette, men det er det levsettet som "vi" gjennom generasjoner har kommet fram til som den som passer oss best, her på berget! Hva andre ønsker hjemme hos seg får de bestemme der !
    Vel, det levesettet vi har i dag er ganske så forskjellig fra det som var vanlig her for noen generasjoner siden. Så det er en ganske ny opplevelse.

Det er noen få hovedtrekk som gjør at vi kan leve slik vi gjør i dag. Vi er blitt ganske velstående og vi har fått bukt med religionen og dens tyngende konservative undertrykkelse.

Og det er vel i hovedsak disse to punktene som er vesentlig når vi skal videreføre vårt levesett også.

I den grad disse to punktene trues av innvandring, så er det to enkle løsninger på det.

1. Folk som får permanent opphold i Norge MÅ som hovedregel kunne dokumentere at de kan forsørge seg selv og sine, permanent.
    2. Vi må slutte å dille når det kommer til religion og ta den trusselen et slikt tankegods utgjør mot samfunnet på alvor, og bekjempe den.

Får vi noenlunde kontroll på disse to områdene så er det ingenting i veien for at hvem som helst kan bo, leve og arbeide i landet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Vel, det levesettet vi har i dag er ganske så forskjellig fra det som var vanlig her for noen generasjoner siden. Så det er en ganske ny opplevelse.

Det er noen få hovedtrekk som gjør at vi kan leve slik vi gjør i dag. Vi er blitt ganske velstående og vi har fått bukt med religionen og dens tyngende konservative undertrykkelse.

Og det er vel i hovedsak disse to punktene som er vesentlig når vi skal videreføre vårt levesett også.

I den grad disse to punktene trues av innvandring, så er det to enkle løsninger på det.

1. Folk som får permanent opphold i Norge MÅ som hovedregel kunne dokumentere at de kan forsørge seg selv og sine, permanent.
    2. Vi må slutte å dille når det kommer til religion og ta den trusselen et slikt tankegods utgjør mot samfunnet på alvor, og bekjempe den.

Får vi noenlunde kontroll på disse to områdene så er det ingenting i veien for at hvem som helst kan bo, leve og arbeide i landet.
    Vi skal altså ta imot ressurssterke flyninger og returnere de ressurssvake?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn