Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

Smorte24

Gjest
    baluba skrev:
    Super skrev:
    For ikke å snakke om lemmer som vokser ut. Bevis/dokumentasjon etterlyses.
    Jeg kan selv dokumentere et lem som vokser, men sannelig om jeg ønsker å vise det fram i full offentlighet. ;D
    he he, hvilken pumpe bruker du?

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.110
    baluba skrev:
    Super skrev:
    For ikke å snakke om lemmer som vokser ut. Bevis/dokumentasjon etterlyses.
    Jeg kan selv dokumentere et lem som vokser, men sannelig om jeg ønsker å vise det fram i full offentlighet. ;D
    Hvis den først er amputert, tror jeg fremdeles ikke på deg Baluba. ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Rune S skrev:
    Herlighet folkens,vi er i 2011 med internett,dere finner akkurat det dere vil selv,men jeg skal se om jeg gidder å lete frem litt diverse senere.Erfaringsmessig så får man bare enda flere idiotiske bortforklaringer uansett,så dere trenger ikke sitte å bite negler i spenning....
    Ja, en youtubevideo pleier å gjøre susen der Bibelen ikke virker overbevisende nok. ;D

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Rune S skrev:
    Herlighet folkens,vi er i 2011 med internett,dere finner akkurat det dere vil selv,men jeg skal se om jeg gidder å lete frem litt diverse senere.Erfaringsmessig så får man bare enda flere idiotiske bortforklaringer uansett,så dere trenger ikke sitte å bite negler i spenning....
    Takk for omsorgen du viser oss, men frykt ikke, vi monterer nye foringer på kjellerdøren.
    (jeg gleder meg litt til å se bevisene da :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Tubesnake skrev:
    Rune S skrev:
    Ja, en youtubevideo pleier å gjøre susen der Bibelen ikke virker overbevisende nok. ;D
    My point excactly !

"Gi oss noen bevis da Jesus ! ? så skal vi tro på deg "
    For de som har lest litt i Boken .

G

Gjestemedlem

Gjest
    ArtDeco skrev:
    Rune S skrev:
    Takk for omsorgen du viser oss, men frykt ikke, vi monterer nye foringer på kjellerdøren.
    (jeg gleder meg litt til å se bevisene da :)
    Beviser og dukumentasjon er ikke påkrevet når det kommer til saker av religiøs natur. Jo mer utrolige ting man tror på jo sterkere er man jo i trooen, og det er regnet som svært positivt i religiøse kretser. Det forundrer meg forøvrig ikke en smule at de kristne tror på plutselige gulltenner, zombier, skapelser og regenerering av lemmer etc. Det føyer seg pent inn i rekken.

Men underholdningsverdien av de religiøse er desverre langt under den skadevirking slik overtro gjør på sivilisasjonen.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Rune S skrev:
    Tubesnake skrev:
    Rune S skrev:
    My point excactly !

Det var ikke bevis på Jesus som ble etterspurt akkurat nå, men bevis på miraklene du påstår har skjedd.

Etter at du har lagt frem bevis for disse kan vi så diskutere hvorvidt det er Jesus eller noen andre som står bak. ;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Rune S skrev:
    Tubesnake skrev:
    Rune S skrev:
    My point excactly !

Noe av konseptet med begrepet TRO, er jo nettopp at det er TRO det dreier seg om, i motsetning til viten. Det dreier seg om å stole blindt på at forestillingen er sann, og dermed ikke behøver bevisføres. Fair enough.
    Men når påstander om tilsynelatende umulige fysiske saker fra vår tid og vår virkelighet fremkommer, DA påligger det faktisk den som kommer med påstanden å bevise sannhetsgehalten i den. Sagt på en annen måte: At du tror på en åndelig virkelighet er aboslutt ok, så lenge du ikke dermed forlanger at andre skal tro det samme som deg, måtte forholde seg til, eller endog respektere de åndelige vesner du har valgt å tro på. Derimot er det ikke ok å hevde at en mann som er amputert over kneet får tilbake kne, legg og fot + full førlighet, uten at dette kan dokumenteres. En hver må forstå at en slik dokumentasjon er såre enkel å skaffe til veie. Det ville vært på forsiden av en hver avis og i et hvert nyhetsprogram verden over, dersom noe slikt kunne dokumenteres. Hittil har ikke dette skjedd.

Honkey

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.785
    Honkey-Chateau skrev:
    Derimot er det ikke ok å hevde at en mann som er amputert over kneet får tilbake kne, legg og fot + full førlighet, uten at dette kan dokumenteres. En hver må forstå at en slik dokumentasjon er såre enkel å skaffe til veie. Det ville vært på forsiden av en hver avis og i et hvert nyhetsprogram verden over, dersom noe slikt kunne dokumenteres. Hittil har ikke dette skjedd.

Honkey
    Jeg vet om en mann som hadde polio som liten. Som følge av dette var det ene benet hans noen få cm. kortere enn det andre. Etter en prat med en mirakelpredikant så vokste benet, men desverre litt for langt. Fra å halte litt på det venstre benet så halter han nå på det høyre.
    Slike predikanter burde miste løyvet til å helbrede.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Pink_Panther skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Derimot er det ikke ok å hevde at en mann som er amputert over kneet får tilbake kne, legg og fot + full førlighet, uten at dette kan dokumenteres. En hver må forstå at en slik dokumentasjon er såre enkel å skaffe til veie. Det ville vært på forsiden av en hver avis og i et hvert nyhetsprogram verden over, dersom noe slikt kunne dokumenteres. Hittil har ikke dette skjedd.

Honkey
    Jeg vet om en mann som hadde polio som liten. Som følge av dette var det ene benet hans noen få cm. kortere enn det andre. Etter en prat med en mirakelpredikant så vokste benet, men desverre litt for langt. Fra å halte litt på det venstre benet så halter han nå på det høyre.
    Slike predikanter burde miste løyvet til å helbrede.
    Litt for mye mirakelpredikant der kanskje, men om dette skjedde midt i livet så kan en vel si at han i gjennomsnitt gikk rett...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner noen (x)tilhengere av AKP(ml). De jeg kjenner (til) har høy utdanning og trygge posisjoner. De driver i dag som leger, professorer, i barnevernet osv. Mads Gilbert er vel den mest kjente av dem. De har i alle fall bidratt positivt til tross for sin drøm om "væbnet revolusjon". Også kjenner jeg en kommunist fra NKP, han har vært i Nord-Korea noen ganger (bla. i en offisiell feiring av Kim Il Sung sin bursdag). Han har en masse medaljer derfra han er tildelt av det offisielle kommunistiske regimet.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    noen skrev:
    Det er i dag visse ting som tyder på at suksessraten var lav for disse villfarne sjeler.

Honkey
    Tja, de sitter vel i toppen av medianorge og i toppen av det intellektuelle Norge. Det virker som de har manøvrert seg i posisjon på mange betydnigsfulle arenaer, der de i ro og mak kan spre sine ideer og holdninger, både som ledere og rikssynsere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.363
    Torget vurderinger
    1
    De er langt fra så radikale som i sine yngre år, og jeg bekymrer meg lite for holdningene deres som stort sett er ganske moderert.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    bjornh skrev:
    De er langt fra så radikale som i sine yngre år, og jeg bekymrer meg lite for holdningene deres som stort sett er ganske moderert.
    Det er riktig, men det er likefullt svært irriterende. ;)

S

Slubbert

Gjest
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7736476

"Man bør være forsiktig på et oppbyggelig ungdomsarrangement der det kommer mange som ikke er så åndelig modne. Gule er en veltalende og dyktig representant for sekulærhumanismen. Det kan hende at noen av ungdommene mener han er best, og at de får plantet i seg kritiske tanker til kristen tro, sier Gjerde til Dagen."

U-trolig, her skal det hjernevaskes...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7736476

"Man bør være forsiktig på et oppbyggelig ungdomsarrangement der det kommer mange som ikke er så åndelig modne. Gule er en veltalende og dyktig representant for sekulærhumanismen. Det kan hende at noen av ungdommene mener han er best, og at de får plantet i seg kritiske tanker til kristen tro, sier Gjerde til Dagen."

U-trolig, her skal det hjernevaskes...
    Ja, det er ganske utrolig at han går ut med disse tankene, for det han blant annet oppnår er å innrømme at det finnes gode argumenter for Gules syn. På den måten har han allerede tapt dobbelt. Det er helt klart at han har en berettiget frykt. Lars Gule kommer til å så frø hos noen av de som hører på ham, som senere i livet kan få dem til å utvikle seg i en mer sekulær retning. Noen kommer til og med til å bli rendyrkede ateister til slutt. Ved å erkjenne det synes jeg han har påført dem den største skaden, en mye større skade enn den som Gule eventuelt kan påføre organisasjonen. Men kanskje med en mer kortsiktig effekt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aidan Rankin er nok mest kjent for mange på grunn av essayet "Anti-fascism is the new fascism". Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det stammer fra boken The Politics of the Forked Tongue: Authoritarian Liberalism (2002). Det er i og for seg artig lesning, men jeg setter adskillig mer pris på hans kronikk i New Statesman fra 2004 der han tar oppgjør med det miljøet han selv tilhørte da han kom med de bevingede ord om anti-fascismen.

På mange måter finner jeg den kronikken mer aktuell enn noensinne i disse dagers Norge. http://www.newstatesman.com/200406140013

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Litt pinlig for Vår Herre da, å være en djevel på både skapelse og frelse, men allikevel tape hjorden til fortapelsen pga av retorisk underlegenhet i forhold til en mjuk humanetiker. Litt som å slåss med jenter og tape. Lite ikke jeg hadde vært flau da.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Litt pinlig for Vår Herre da, å være en djevel på både skapelse og frelse, men allikevel tape hjorden til fortapelsen pga av retorisk underlegenhet i forhold til en mjuk humanetiker. Litt som å slåss med jenter og tape. Lite ikke jeg hadde vært flau da.
    He he he. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    bjornh skrev:
    Det sitter en kar i SSB, trygt plassert på venstresiden politisk, og lager framskrivinger om befolkningsøkningen i dette landet. Av en eller annen grunn bruker han gang etter gang noe han kaller mellomalternativet, selv om det hver gang viser seg at selv høyalternativet er for lavt. Dette gjør han nok for å berolige ignoranter som meg, som er bekymret for tempoet på befolkningsøkningen..
    Når man skal styre et land, og planlegge for framtiden er det greit å ha etterrettelig statistikk, og derfor går det også av og til galt når slik statistikk ikke blir gjort tilgjengelig. Denne gangen gjelder det Ahus, som har planlagt for færre kunder enn de i virkeligheten får.

En av årsakene til kapasitetsproblemene er at man i planleggingsfasen la Statistisk sentralbyrås framskrivinger (prognoser) til grunn. De har imidlertid vist seg ikke å holde stikk: Befolkningen har økt langt mer enn prognosene tilsa og antallet vil trolig øke enda mer. I 2020, altså som ca. ti år, vil det sannsynligvis være 80.000 flere pasienter i sykehusets nedslagsfelt enn det er i dag.
    http://www.groruddalen.no/ahus-for-lite-maa-bygge-ut.4944462-77747.html

;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    The Air Force has suspended a training course for nuclear missile launch officers that used Bible passages and religious imagery to teach them about the ethics of war.

http://www.washingtonpost.com/blogs/checkpoint-washington/post/air-force-suspends-ethics-course-that-used-bible-passages-to-train-missile-launch-officers/2011/08/02/gIQAv6V2pI_blog.html

David Smith, a spokesman for the Air Force’s Air Education and Training Command, said that the program had initially been designed to “help folks understand why we’re doing what we’re doing. In the missile launch industry, it takes a certain mindset to be able to walk in the door and say, yes, I can do that.”

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    Det sitter en kar i SSB, trygt plassert på venstresiden politisk, og lager framskrivinger om befolkningsøkningen i dette landet. Av en eller annen grunn bruker han gang etter gang noe han kaller mellomalternativet, selv om det hver gang viser seg at selv høyalternativet er for lavt. Dette gjør han nok for å berolige ignoranter som meg, som er bekymret for tempoet på befolkningsøkningen..
    Når man skal styre et land, og planlegge for framtiden er det greit å ha etterrettelig statistikk, og derfor går det også av og til galt når slik statistikk ikke blir gjort tilgjengelig. Denne gangen gjelder det Ahus, som har planlagt for færre kunder enn de i virkeligheten får.

En av årsakene til kapasitetsproblemene er at man i planleggingsfasen la Statistisk sentralbyrås framskrivinger (prognoser) til grunn. De har imidlertid vist seg ikke å holde stikk: Befolkningen har økt langt mer enn prognosene tilsa og antallet vil trolig øke enda mer. I 2020, altså som ca. ti år, vil det sannsynligvis være 80.000 flere pasienter i sykehusets nedslagsfelt enn det er i dag.

;D
    Og linken til religion og den slags er....? :)

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:

;D
    Og linken til religion og den slags er....? :)

Honkey
    Den er ikkeeksisterende. Dette er en kommentar til Bjørns kommentar om AKPere i ledende posisjoner. Se hva jeg har sitert. Morsomt er det lell.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.903
    Torget vurderinger
    1
    -Det sitter altså en gammel AKPer og manipulerer rapporter fra SSB? Han kan jo være god i matematikk uavhengig av politisk ståsted, men jeg leser "mellom linjene" at et mulig motiv for gjenntatt feilberegninger er å tone ned befolkningstilveksten som følge av innvandringen.

Erindrer å ha lest en gang at den tradisjonelle norske familie, med far og mor i jobb, knapt holder en fødselsrate på 1. Altså at Norges "etniske befolkning"* er noenlunde konstant. (Dette henger selvsagt sammen med økt levealder). Mens deler av innvandrermiljøene har store barnekull. Noen som kjenner fakta her? Dette er tørre tall fra SSB, burde være lett å finne ut av. (Mener å ha sett en tabell her inne som beregnet hvilket år 1. og 2. generasjons innvandrere vil utgjøre +50% av landets befolkning).

*Kjenner at jeg blir skjelven bare av å formulere dette innlegget. Har jeg brukt et forkjært ord noen sted? Kommer menningspolitet og mobber meg nå for å være rasist? Har også jeg blitt til brunt grums? :-\

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.785
    pedal skrev:
    (Mener å ha sett en tabell her inne som beregnet hvilket år 1. og 2. generasjons innvandrere vil utgjøre +50% av landets befolkning).
    For å få til det så må det vel en relativt stor kontigent 1. generasjons innvandrere til? Hvis da ikke statikeren regner alle som ikke er 1. generasjon for 2. generasjon.

(Neida, du holdt tungen rett og pent i munnen :) )

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    pedal skrev:
    -Det sitter altså en gammel AKPer og manipulerer rapporter fra SSB? Han kan jo være god i matematikk uavhengig av politisk ståsted, men jeg leser "mellom linjene" at et mulig motiv for gjenntatt feilberegninger er å tone ned befolkningstilveksten som følge av innvandringen.

Erindrer å ha lest en gang at den tradisjonelle norske familie, med far og mor i jobb, knapt holder en fødselsrate på 1. Altså at Norges "etniske befolkning"* er noenlunde konstant. (Dette henger selvsagt sammen med økt levealder). Mens deler av innvandrermiljøene har store barnekull. Noen som kjenner fakta her? Dette er tørre tall fra SSB, burde være lett å finne ut av. (Mener å ha sett en tabell her inne som beregnet hvilket år 1. og 2. generasjons innvandrere vil utgjøre +50% av landets befolkning).

*Kjenner at jeg blir skjelven bare av å formulere dette innlegget. Har jeg brukt et forkjært ord noen sted? Kommer menningspolitet og mobber meg nå for å være rasist? Har også jeg blitt til brunt grums? :-\
    Ingen grunn til å være bekymret. Du treffer spikeren ganske presist her, og det må vel fortsatt være tillatt. ;)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    En enkel og mulig forklaring;
    mener å ha lest (gidder ikke google rundt etter info, så dette er etter meget feilbarlig hukommelse) at 2. generasjons innvandrere får en fødselsrate nærmere den som er i den opprinnelige befolkning. Usikkerheten ligger i hvor mye den vil endre seg.
    Hvis f.ex en 1 generasjons innvandrer par får 5 barn i snitt, mens fødselsratene ellers er 2 pr. par, så kan spennet i mulig produksjon fra 2 generasjoner innvandrere være fra 5 x 5 til 5 x 2, som gir en betydelig usikkerhet.
    Sånn ca.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ch skrev:
    En enkel og mulig forklaring;
    mener å ha lest (gidder ikke google rundt etter info, så dette er etter meget feilbarlig hukommelse) at 2. generasjons innvandrere får en fødselsrate nærmere den som er i den opprinnelige befolkning. Usikkerheten ligger i hvor mye den vil endre seg.
    Hvis f.ex en 1 generasjons innvandrer par får 5 barn i snitt, mens fødselsratene ellers er 2 pr. par, så kan spennet i mulig produksjon fra 2 generasjoner innvandrere være fra 5 x 5 til 5 x 2, som gir en betydelig usikkerhet.
    Sånn ca.
    Et moment som SSB har blitt kritisert for å overse, er at "ekte" 3. generasjons innvandrere er så godt som ikke-eksisterende i enkelte grupper, da 2. generasjon henter sine ektefeller fra foreldrenes hjemland og ikke fra Norge.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.903
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Absolutt interessant! Enkelte her inne på HFS var raskt ute med å plassere ABB i FrP (og FrP i bås med AKPml m.fl.).
    Artikkelen påpeker imidlertid at dypere forskning på tilfellet ABB og hans såkalte manifest, avdekker inspirasjonskilder og meningsfeller som:
    Ekstrem-islamisten Khomeini, Profeten Muhammed, Kommunisten Mao, Terroristen Ulrike Meinhof og Terrorgruppa Rote Armé Fraktion.

Dette bekrefter bare det at ABB er en sterkt forvirret mann med galmanns tanker og handling. Går man i dybden på dette nutcaset så kan han ikke uten videre tas til inntekt for/mot noens partipolitikk i dagens Norge.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    pedal skrev:

Tru'kke du skal være så redd for å trampet i salaten, pedal. Men det er uansett verdt å nevne at etablerte kvinner med innvadrerbakgrunn (2 og 3-generasjons) ikke har høyere fødselsrate enn rotekte norske bønder. Så bildet er noe mer nyansert enn å benytte fødselstall fra 1-generasjon.

Og for å være litt pragmatisk: Norge er hva det er i nuet, og dette nuet og denne virkeligheten vil fortsette å endres med tiden. Etter noen generasjoner har verden flytt enda mer i hop; Nordmenn er ikke det vi (tror vi) er i dag, snarere er vi et folk med mye bredere bakgrunn enn den bløde kyststribe og dalstroka innafor. Om vi tror på Olav den Hellige's sverdsvingende gud, eller den hatefulle islamske guden, er ett fett, for han kommer uansett ikke til å ha noen makt. Verden går fremover, globaliseringen likeså. Det er ikke sikkert at en blodig nasjonalisme er eneste vei til et nogenlunne harmonisk liv.

Honkey

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.903
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Men det er uansett verdt å nevne at etablerte kvinner med innvadrerbakgrunn (2 og 3-generasjons) ikke har høyere fødselsrate enn rotekte norske bønder. Så bildet er noe mer nyansert enn å benytte fødselstall fra 1-generasjon.
    Ja, det høres sansynlig ut. Et eksempel på vellykket integrering*, spør du meg. Har du tall på hvor mange "kvinner med innvandrerbakgrunn" som er "etablerte"? Er det lavt eller høyt?

*Et pussig/tragisk (stryk det som ikke passer) moment ved manglende integrering er blant annet Kontantstøtten, som bokstavelig talt betaler kvinnene for å holde seg hjemme og føde barn. Kontantstøtten var hjertesaken til KrF og ble innført av datidens borgerlige regjering. Snakk om å skyte seg selv i foten. Så kan man riktignok klandre AP/SV for å opprettholde ordningen, for å spare penger i sitt statsbudsjett. Etablering og drifting av barnehageplasser er dyrere enn å betale familiene for å ha ungene hjemme. Her burde vi brukt av "oljeformuen" spør du meg. Forsinket og manglende integrering av våre nye landsmenn kommer til å koste landet mer, enn utvidet barnehagetilbud. Dette er nå min høyst udokumenterte påstand.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    pedal skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Men det er uansett verdt å nevne at etablerte kvinner med innvadrerbakgrunn (2 og 3-generasjons) ikke har høyere fødselsrate enn rotekte norske bønder. Så bildet er noe mer nyansert enn å benytte fødselstall fra 1-generasjon.
    Ja, det høres sansynlig ut. Et eksempel på vellykket integrering*, spør du meg. Har du tall på hvor mange "kvinner med innvandrerbakgrunn" som er "etablerte"? Er det lavt eller høyt?
    Ikke på rede hånd. Men HER: http://www.ssb.no/folkfram/ finnes en del om temaet.

statistisk sentralbyrå skrev:
    Om lag hver fjerde er innvandrer eller norskfødt av innvandrere i 2060

I hovedalternativet øker antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre fra 0,6 millioner i 2011 til 1,7 millioner i 2060. Den øvrige befolkningen vil øke fra 4,3 millioner i dag til 5,2 millioner i samme periode. Dette medfører at innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, som i dag utgjør 12 prosent av befolkningen, vil vokse til 25 prosent i 2060 i hovedalternativet.

I alternativet der innvandringen er høyest, men alle andre forutsetninger er som i hovedalternativet (MMMH), passerer innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre 3,1 millioner i 2060, eller 36 prosent av befolkningen. Deretter vokser gruppen videre til 37 prosent i 2070, for så å avta langsomt. Den øvrige befolkningen passerer 5,4 millioner i 2060.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    pedal skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Ikke på rede hånd. Men HER: http://www.ssb.no/folkfram/ finnes en del om temaet.

I hovedalternativet øker antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre fra 0,6 millioner i 2011 til 1,7 millioner i 2060. Den øvrige befolkningen vil øke fra 4,3 millioner i dag til 5,2 millioner i samme periode. Dette medfører at innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, som i dag utgjør 12 prosent av befolkningen, vil vokse til 25 prosent i 2060 i hovedalternativet.

I alternativet der innvandringen er høyest, men alle andre forutsetninger er som i hovedalternativet (MMMH), passerer innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre 3,1 millioner i 2060, eller 36 prosent av befolkningen. Deretter vokser gruppen videre til 37 prosent i 2070, for så å avta langsomt. Den øvrige befolkningen passerer 5,4 millioner i 2060.
    Og da har vi selvsagt i bakhodet at SSB konsekvent, siden 2001, har underrapportert økningen. Det de kaller hovedalternativet er tøvete lavt, mens høyalternativet er det som er mest realistisk, selv om det også har vært for lavt hele veien. Så når det står at man når 37% i 2070, kan man trygt anta at det vil være høyere.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan noen beskrive hvilke problemer som vi står foran med at det blir en voksende befolkning med innvandrerbakgrunn?
    La meg samtidig understreke at jeg ikke går god for enkeltes tallmagi.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    pedal skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Og da har vi selvsagt i bakhodet at SSB konsekvent, siden 2001, har underrapportert økningen. Det de kaller hovedalternativet er tøvete lavt, mens høyalternativet er det som er mest realistisk, selv om det også har vært for lavt hele veien. Så når det står at man når 37% i 2070, kan man trygt anta at det vil være høyere.
    Hvordan belegger du denne påstanden? Jeg benekter ikke dette, men antar at du forstår min skepsis mot å svelge rått en fullstendig udokumentert påstand fra en som relativt høyt profilerer sin skepsis mot innvandringspolitikken.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    lars_erik skrev:
    Kan noen beskrive hvilke problemer som vi står foran med at det blir en voksende befolkning med innvandrerbakgrunn?
    La meg samtidig understreke at jeg ikke går god for enkeltes tallmagi.
    Du får vise hva som er tallmagi da.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem at en økende andel av befolkningen er innvandrere fra et eller annet sted i verden. Poenget mitt er at folkevandringen skjer for hurtig. Den er ikke bærekraftig, og vil føre til problemer vi kunne unngått om vi holdt et lavere tempo.

Integreringen må holde følge med innvandringen.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn