Politikk, religion og samfunn Rasisme, religion etc

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    pedal skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Men det er uansett verdt å nevne at etablerte kvinner med innvadrerbakgrunn (2 og 3-generasjons) ikke har høyere fødselsrate enn rotekte norske bønder. Så bildet er noe mer nyansert enn å benytte fødselstall fra 1-generasjon.
    Ja, det høres sansynlig ut. Et eksempel på vellykket integrering*, spør du meg. Har du tall på hvor mange "kvinner med innvandrerbakgrunn" som er "etablerte"? Er det lavt eller høyt?
    Ikke på rede hånd. Men HER: http://www.ssb.no/folkfram/ finnes en del om temaet.

statistisk sentralbyrå skrev:
    Om lag hver fjerde er innvandrer eller norskfødt av innvandrere i 2060

I hovedalternativet øker antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre fra 0,6 millioner i 2011 til 1,7 millioner i 2060. Den øvrige befolkningen vil øke fra 4,3 millioner i dag til 5,2 millioner i samme periode. Dette medfører at innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, som i dag utgjør 12 prosent av befolkningen, vil vokse til 25 prosent i 2060 i hovedalternativet.

I alternativet der innvandringen er høyest, men alle andre forutsetninger er som i hovedalternativet (MMMH), passerer innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre 3,1 millioner i 2060, eller 36 prosent av befolkningen. Deretter vokser gruppen videre til 37 prosent i 2070, for så å avta langsomt. Den øvrige befolkningen passerer 5,4 millioner i 2060.
    Og da har vi selvsagt i bakhodet at SSB konsekvent, siden 2001, har underrapportert økningen. Det de kaller hovedalternativet er tøvete lavt, mens høyalternativet er det som er mest realistisk, selv om det også har vært for lavt hele veien. Så når det står at man når 37% i 2070, kan man trygt anta at det vil være høyere.
    Hvordan belegger du denne påstanden? Jeg benekter ikke dette, men antar at du forstår min skepsis mot å svelge rått en fullstendig udokumentert påstand fra en som relativt høyt profilerer sin skepsis mot innvandringspolitikken.

Honkey
    Det belegger jeg ved å sammenligne SSBs fremskrivninger med faktisk befolkningeøkning, sett i ettertid. Da vil man se at økningen har vært større en høyalternativet, hver gang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Kan noen beskrive hvilke problemer som vi står foran med at det blir en voksende befolkning med innvandrerbakgrunn?
    La meg samtidig understreke at jeg ikke går god for enkeltes tallmagi.
    Du får vise hva som er tallmagi da.

Det er i utgangspunktet ikke noe problem at en økende andel av befolkningen er innvandrere fra et eller annet sted i verden. Poenget mitt er at folkevandringen skjer for hurtig. Den er ikke bærekraftig, og vil føre til problemer vi kunne unngått om vi holdt et lavere tempo.

Integreringen må holde følge med innvandringen.
    Hvorfor er den ikke bærekraftig?
    Og om man mener det er for mye, burde man som uttalt kristen bekymre seg langt mer over årsakene; flukt, sult, krig, okkupasjon osv. Her må da virkemidflene settes inn, om man mener det går for fort. Ikke problematisere symptomene, men årsakene.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    pedal skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Men det er uansett verdt å nevne at etablerte kvinner med innvadrerbakgrunn (2 og 3-generasjons) ikke har høyere fødselsrate enn rotekte norske bønder. Så bildet er noe mer nyansert enn å benytte fødselstall fra 1-generasjon.
    Ja, det høres sansynlig ut. Et eksempel på vellykket integrering*, spør du meg. Har du tall på hvor mange "kvinner med innvandrerbakgrunn" som er "etablerte"? Er det lavt eller høyt?
    Ikke på rede hånd. Men HER: http://www.ssb.no/folkfram/ finnes en del om temaet.

I hovedalternativet øker antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre fra 0,6 millioner i 2011 til 1,7 millioner i 2060. Den øvrige befolkningen vil øke fra 4,3 millioner i dag til 5,2 millioner i samme periode. Dette medfører at innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, som i dag utgjør 12 prosent av befolkningen, vil vokse til 25 prosent i 2060 i hovedalternativet.

I alternativet der innvandringen er høyest, men alle andre forutsetninger er som i hovedalternativet (MMMH), passerer innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre 3,1 millioner i 2060, eller 36 prosent av befolkningen. Deretter vokser gruppen videre til 37 prosent i 2070, for så å avta langsomt. Den øvrige befolkningen passerer 5,4 millioner i 2060.
    Og da har vi selvsagt i bakhodet at SSB konsekvent, siden 2001, har underrapportert økningen. Det de kaller hovedalternativet er tøvete lavt, mens høyalternativet er det som er mest realistisk, selv om det også har vært for lavt hele veien. Så når det står at man når 37% i 2070, kan man trygt anta at det vil være høyere.
    Hvordan belegger du denne påstanden? Jeg benekter ikke dette, men antar at du forstår min skepsis mot å svelge rått en fullstendig udokumentert påstand fra en som relativt høyt profilerer sin skepsis mot innvandringspolitikken.

Honkey
    Det belegger jeg ved å sammenligne SSBs fremskrivninger med faktisk befolkningeøkning, sett i ettertid. Da vil man se at økningen har vært større en høyalternativet, hver gang.
    Ikke for å være kranglete, du kan meget gjerne ha rett, men du besvarer strengt tatt mitt spørsmål om dokumentasjon med kun en ny påstand. Jeg håper på en underbygning av påstandene, ganske enkelt.

EDIT:
    Se på denne grafen:

HVor er feilen? Kan vi anta at befolkningsveksten = den svarte kurven, eller mener du denne er gal? Dersom den er rett, hvordan kan du da, med den registrerte vekst tydelig tegnet inn, påstå at fremtidsberegningene er FEIL, med bakgrunn i det som har vært? Akkurat det kan jeg ikke helt forstå.

Honkey

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har litt inntrykk av at Frp-ere handler og mener på refleks. Argumentasjonen virker tillært, akkurat på samme måte som med Akp-ml på 70 og 80-tallet. Gi de motstand, og de svarer ikke.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    lars_erik skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    Kan noen beskrive hvilke problemer som vi står foran med at det blir en voksende befolkning med innvandrerbakgrunn?

Det er i utgangspunktet ikke noe problem at en økende andel av befolkningen er innvandrere fra et eller annet sted i verden. Poenget mitt er at folkevandringen skjer for hurtig. Den er ikke bærekraftig, og vil føre til problemer vi kunne unngått om vi holdt et lavere tempo.

Og om man mener det er for mye, burde man som uttalt kristen bekymre seg langt mer over årsakene; flukt, sult, krig, okkupasjon osv. Her må da virkemidflene settes inn, om man mener det går for fort. Ikke problematisere symptomene, men årsakene.
    Hvem er uttalt kristen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Tru'kke du skal være så redd for å trampet i salaten, pedal. Men det er uansett verdt å nevne at etablerte kvinner med innvadrerbakgrunn (2 og 3-generasjons) ikke har høyere fødselsrate enn rotekte norske bønder. Så bildet er noe mer nyansert enn å benytte fødselstall fra 1-generasjon.
    En av mine oldeforeldre var svensk. Er jeg en 3. generasjons innvandrer?

Noen som har adressen til integreringsleiren? :'(

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:
    oddgeir skrev:
    lars_erik skrev:

Hvem er uttalt kristen?
    Som alltid vrir du deg unna ubehagelige spørsmål rundt din tankegang.
    Bekymre deg litt mer om årsakene i stedet for de symptomene du er så redd for.

Om du er kristen, ateist eller annet, er uvedkommende. Men halvkvedede, rasistiske viser er det ikke.
    Eller er det slik at det er kun jøder du har et humanistisk sinnelag for?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Tru'kke du skal være så redd for å trampet i salaten, pedal. Men det er uansett verdt å nevne at etablerte kvinner med innvadrerbakgrunn (2 og 3-generasjons) ikke har høyere fødselsrate enn rotekte norske bønder. Så bildet er noe mer nyansert enn å benytte fødselstall fra 1-generasjon.

En av mine også. Skjebnefellesskap. Kanskje var det til og med samme mann??

Honkey

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Honkey-Chateau skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

En av mine også. Skjebnefellesskap. Kanskje var det til og med samme mann??

Honkey
    Jeg har både tyske og svenske aner, så jeg er nok en nazistisk bonde med svenskrødt hus. Fysjom!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    pedal skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Ikke for å være kranglete, du kan meget gjerne ha rett, men du besvarer strengt tatt mitt spørsmål om dokumentasjon med kun en ny påstand. Jeg håper på en underbygning av påstandene, ganske enkelt.

EDIT:
    Se på denne grafen:

HVor er feilen? Kan vi anta at befolkningsveksten = den svarte kurven, eller mener du denne er gal? Dersom den er rett, hvordan kan du da, med den registrerte vekst tydelig tegnet inn, påstå at fremtidsberegningene er FEIL, med bakgrunn i det som har vært? Akkurat det kan jeg ikke helt forstå.

Honkey
    Historisk økning (svart kurve) er selvfølgelig riktig. I tiden framover vil økningen ligge over høyalternativet i tabellen du viser til. Henter du tilsvarende graf fra 2001, vil du se det samme, at den faktiske økningen ble høyere enn høyalternativet. Samme for 2005, osv.
    Går du tilbake til artikkelen jeg innledet denne demografidebatten med, vil du se at det er nettopp det som har skjedd.

Det ligger en utmerket sammenstilling av tallene ett eller annet sted på nettet. Skal se om jeg finner det, slik at jeg slipper å hente fram alle tallene selv. Det skulle egentlig være enkelt å etterprøve SSBs statistikker, men det er det ikke.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Jeg har litt inntrykk av at Frp-ere handler og mener på refleks. Argumentasjonen virker tillært, akkurat på samme måte som med Akp-ml på 70 og 80-tallet. Gi de motstand, og de svarer ikke.
    Du syntes ikke det var nok generalisering og stigmatisering i denne tråden?
    ;)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    lars_erik skrev:
    Hvorfor bruker du et ord som tallmagi?
    Prognoser for befolkningsutvikling baserer seg ganske sikkert på enkle matematiske modeller hvor man varierer tallverdien på en eller flere parametre for å estmere et spenn i utviklingsbaner
    Ingenting man trenger å være tryllekunstner for å forstå. Litt matematisk kunnskap hjelper kanskje...men det er ikke magi.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    lars_erik skrev:
    Goddag mann, økseskaft?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    coolbiz skrev:
    lars_erik skrev:
    Du syntes ikke det var nok generalisering og stigmatisering i denne tråden?
    ;)
    Jo, var litt unødvendig den der, selv om det nok ligger et snev av sannhet i den.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ch skrev:
    lars_erik skrev:
    Prognoser for befolkningsutvikling baserer seg ganske sikkert på enkle matematiske modeller hvor man varierer tallverdien på en eller flere parametre for å estmere et spenn i utviklingsbaner
    Ingenting man trenger å være tryllekunstner for å forstå. Litt matematisk kunnskap hjelper kanskje...men det er ikke magi.
    Spørsmålet var, og er fortsatt; Kan noen beskrive hvilke problemer som vi står foran med at det blir en voksende befolkning med innvandrerbakgrunn?

G

Gjestemedlem

Gjest
    AN inquiry into suicides among victims of sexual abuse by Catholic priests and brothers in Victoria would achieve little, a Catholic bishop says.

Police investigating the case of convicted pedophile Brother Robert Best believe at least 26 victims of sexual abuse at schools in which he taught have committed suicide.

http://www.heraldsun.com.au/news/more-news/church-sex-abuse-inquiry-not-needed/story-fn7x8me2-1226106928687

"I think we've learnt a lot of things about what is appropriate behaviour and what's not appropriate behaviour," Bishop Connors said.

http://news.smh.com.au/breaking-news-national/christian-brothers-hunted-boys-victim-20110803-1ib9f.html

C

Cappuccino

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Det ER større og mindre forskjeller på land og kulturer, hva som er normal atferd, skikk og bruk, uskrevne lover og normer, språk osv. Svenskene er vel ikke akkurat de som vi oppfatter som mest fremmed.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Slubbert skrev:
    oddgeir skrev:
    Hvem er uttalt kristen?
    Oddgeir Be....unnskyld, Anders Behrig Breivik.;)
    Hehe, jeg er den største hedningen du kan tenke deg. Men jeg er kristenkulturell da. Du også. ;D
    Jeg venter fortsatt på at du skal fortelle hvilke problemer som vi står foran med at det blir en voksende befolkning med innvandrerbakgrunn?
    Jeg registrer at du fortsatt, etter at spørsmålet er stilt tre ganger, ikke har svart.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    I min daglige gjennomlesning av Korsets Seier, kom jeg over denne artikkelen som utvilsomt vil glede vår venn Gjestemedlem. ;)

Det blir nå innført 18-årsgrense for å be i Tadsjikistan.
    Videre kan man bli idømt 12 års fengsel for illegal religiøs undervisning, som for eksempel å sende sine barn på religiøs skole.

18-års grense for å be
    Skrevet av Blystad, Stig-Øyvind
    Publisert 04.08.2011
    I Tadsjikistan må du nå være over 18 år for å be lovlig i kirke eller moské.
    Den nye loven forbyr også foreldre å sette barna i religiøse skoler. Den som bedriver «illegal religiøs undervisning"» kan bli dømt til fengsel i inntil tolv år, skriver den svenske avisen Dagen på sine nettsider.

Formålet med den nye loven skal i følge myndighetene være for å bekjempe religiøs fundamentalisme i det sekulære, men muslimske landet i Sentral-Asia.
    http://www.k-s.no/artikkelside/article/45368

Alle grunn til å feire med boller og rødbrus i dag altså. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    I min daglige gjennomlesning av Korsets Seier, kom jeg over denne artikkelen som utvilsomt vil glede vår venn Gjestemedlem. ;)

Det blir nå innført 18-årsgrense for å be i Tadsjikistan.
    Videre kan man bli idømt 12 års fengsel for illegal religiøs undervisning, som for eksempel å sende sine barn på religiøs skole.

18-års grense for å be
    Skrevet av Blystad, Stig-Øyvind
    Publisert 04.08.2011
    I Tadsjikistan må du nå være over 18 år for å be lovlig i kirke eller moské.
    Den nye loven forbyr også foreldre å sette barna i religiøse skoler. Den som bedriver «illegal religiøs undervisning"» kan bli dømt til fengsel i inntil tolv år, skriver den svenske avisen Dagen på sine nettsider.

Formålet med den nye loven skal i følge myndighetene være for å bekjempe religiøs fundamentalisme i det sekulære, men muslimske landet i Sentral-Asia.
    http://www.k-s.no/artikkelside/article/45368

Alle grunn til å feire med boller og rødbrus i dag altså. :)
    "Korsets Seier", hvilken tidsriktig tittel.. :-\

Tanken og intensjonen er veldig god. Barn skal ikke utsettes for religiøs indoktrinering. Litt strengt er det kanskje, en 16-års grense burde være tilstrekkelig. Da har barna stort sett utviklet kritisk forståelse til ikke å like enkelt la seg forføre av religionenes brutale eventyrverden. Eller bures inne i lukkede menigheter og trossamfunn med minimal kontakt med den omverden.

Landet er jo ikke et demokratisk fyrtårn så her hjemme er det andre virkemidler som vil være aktuelle. Fjerning av all offentlig støtte til religiøse skoler og en aldersgrense på religiøs indoktrinering et en god begynnelse. Vi har allerede aldersgrenser på røyking, alkohol og skumle filmer, og det er jo ikke sett på som et demokratisk problem. Religiøs indoktrinering har ingenting i skoleverket å gjøre.

S

Slubbert

Gjest
    Hva folk gjør på fritiden eller hva de tror på har ikke staten noen ting med. Dog trenger den ikke fasilitere vrangforestillinger ved å gi pengestøtte til organisert hjernevasking. Skal man gå på Märthas engleskole må man betale for det selv, det samme burde gjelde for skoler som bygger på fantasier som islam og kristendom.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    lars_erik skrev:
    ch skrev:
    lars_erik skrev:
    Spørsmålet var, og er fortsatt; Kan noen beskrive hvilke problemer som vi står foran med at det blir en voksende befolkning med innvandrerbakgrunn?
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i denne debatten, men siden du spør noen:
    Problemet vi står ovenfor med en økt innvandring er antageligvis den samme som vi står ovenfor nå, en god integrasjon.

Beklager klipp og lim hasterarbeidet.
    http://www.ssb.no/emner/03/05/rapp_201121/rapp_201121.pdf side 55 gir ett intrykk av utbredelsen.
    http://www.ssb.no/forskning/artikler/2011/6/1308214143.9.html
    Lovbruddsbildet varierer
    Vinningslovbrudd er den lovbruddstypen hvor det er størst forskjell mellom innvandrere og den øvrige befolkningen. Andelen straffede innvandrere er 2,3 ganger så stor (18,7 mot 8,4 per 1 000 innbyggere). Sett i forhold til befolkningsstørrelsen, er det kun innvandrere fra Filippinene, Vest-Europa (inkl de nordiske landene), Nord-Amerika og Oseania som har en mindre andel som er straffet minst en gang for et vinningslovbrudd i årene 2005-2008. Mens innvandrere fra Kosovo, Irak, Somalia, Marokko og Iran har de største andelene som er straffet for tyverier og andre vinningslovbrudd i perioden.

Voldslovbrudd er den lovbruddsgruppen hvor det er nest størst forskjell mellom innvandrere og den øvrige befolkningen. Innvandrere hadde 2,1 ganger større andel som var voldsdømt (9,5 mot 4,5 per 1 000 innbyggere). Det er innvandrere fra Kosovo, Irak, Somalia, Afghanistan og Iran som har størst andel voldsdømte. Landgrupper som har lik eller lavere andel straffede enn den øvrige befolkningen, er eksempelvis Polen (3,8 per 1 000 innbyggere) og India (3,1 per 1 000 innbyggere).

For narkotikalovbrudd er andelen innvandrere som straffes 1,3 ganger høyere enn den øvrige befolkningen. Innvandrere fra Afrika har en spesielt høy andel som er straffet for narkotikaforbrytelser i perioden (33 per 1 000 innbyggere mot 8,4 per 1 000 innbyggere i befolkningen uten innvandringsbakgrunn). Innvandrere fra Nord-Amerika, Vest-Europa i tillegg til Filippinene og Kina har en lav andel som er narkotikadømte, sammenlignet med øvrig befolkning.

For trafikklovbrudd er innvandrernes andel som straffes 1,3 ganger den øvrige befolkning. Innvandrere fra Kosovo, Irak, Afghanistan, Iran og Pakistan hadde de største andelene straffede. Tyskland, Storbritannia, Nederland, Filippinene og Thailand hadde minst andel straffede.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    noen skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i denne debatten, men siden du spør noen:

Kongelig. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Forbud mot bønner og tro er eksakt det samme som påbud.
    Aldersgrenser er ikke det samme som forbud. Det er f.eks. ikke tillatt for små barn å slippe inn på kino for å se skrekkfilmer, men dette vil ikke si at vi har et filmforbud i Norge. Man kan selvsagt ikke regulere det som skjer i den private sfære, men i det offentlige er det fullt mulig uten å komme i konflikt med noen vesentlige prinsipper. Om det er en ønskelig eller farbar vei er jo åpent for diskusjon.

Det er ingen som bli født religiøse, dette er noe man blir opplært og indoktrinert til. Det er ingen dum ide å måtte vente med dette til barna har utviklet tilstrekkelig kritisk sans til å forstå hva de utsettes for og på selvstendig grunnlag vurdere om dette er noe de ønsker eller ikke.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    noen skrev:
    lars_erik skrev:
    ch skrev:
    lars_erik skrev:
    Problemet vi står ovenfor med en økt innvandring er antageligvis den samme som vi står ovenfor nå, en god integrasjon.

http://www.ssb.no/emner/03/05/rapp_201121/rapp_201121.pdf side 55 gir ett intrykk av utbredelsen.
    Lovbruddsbildet varierer
    Vinningslovbrudd er den lovbruddstypen hvor det er størst forskjell mellom innvandrere og den øvrige befolkningen. Andelen straffede innvandrere er 2,3 ganger så stor (18,7 mot 8,4 per 1 000 innbyggere). Sett i forhold til befolkningsstørrelsen, er det kun innvandrere fra Filippinene, Vest-Europa (inkl de nordiske landene), Nord-Amerika og Oseania som har en mindre andel som er straffet minst en gang for et vinningslovbrudd i årene 2005-2008. Mens innvandrere fra Kosovo, Irak, Somalia, Marokko og Iran har de største andelene som er straffet for tyverier og andre vinningslovbrudd i perioden.

Voldslovbrudd er den lovbruddsgruppen hvor det er nest størst forskjell mellom innvandrere og den øvrige befolkningen. Innvandrere hadde 2,1 ganger større andel som var voldsdømt (9,5 mot 4,5 per 1 000 innbyggere). Det er innvandrere fra Kosovo, Irak, Somalia, Afghanistan og Iran som har størst andel voldsdømte. Landgrupper som har lik eller lavere andel straffede enn den øvrige befolkningen, er eksempelvis Polen (3,8 per 1 000 innbyggere) og India (3,1 per 1 000 innbyggere).

For narkotikalovbrudd er andelen innvandrere som straffes 1,3 ganger høyere enn den øvrige befolkningen. Innvandrere fra Afrika har en spesielt høy andel som er straffet for narkotikaforbrytelser i perioden (33 per 1 000 innbyggere mot 8,4 per 1 000 innbyggere i befolkningen uten innvandringsbakgrunn). Innvandrere fra Nord-Amerika, Vest-Europa i tillegg til Filippinene og Kina har en lav andel som er narkotikadømte, sammenlignet med øvrig befolkning.

For trafikklovbrudd er innvandrernes andel som straffes 1,3 ganger den øvrige befolkning. Innvandrere fra Kosovo, Irak, Afghanistan, Iran og Pakistan hadde de største andelene straffede. Tyskland, Storbritannia, Nederland, Filippinene og Thailand hadde minst andel straffede.
    Ingenting her og skremmes over, akkurat som regnet med.
    Siden den som gikk høyest på banen aldri svarte, er det flott at noen gjorde det.

M

Morpheus

Gjest
    lars_erik skrev:
    noen skrev:
    lars_erik skrev:
    ch skrev:
    lars_erik skrev:

Lovbruddsbildet varierer

Ingenting her og skremmes over, akkurat som regnet med.
    Siden den som gikk høyest på banen aldri svarte, er det flott at noen gjorde det.
    For å gi et slikt tilsvar må du ha en eller annen agenda..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Neida, ikke annet enn det som står. At det var flott at medlemmet noen svarte, når den det var stilet til, ikke gjorde det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Forbud mot bønner og tro er eksakt det samme som påbud.
    Aldersgrenser er ikke det samme som forbud. Det er f.eks. ikke tillatt for små barn å slippe inn på kino for å se skrekkfilmer, men dette vil ikke si at vi har et filmforbud i Norge. Man kan selvsagt ikke regulere det som skjer i den private sfære, men i det offentlige er det fullt mulig uten å komme i konflikt med noen vesentlige prinsipper. Om det er en ønskelig eller farbar vei er jo åpent for diskusjon.

Det er ingen som bli født religiøse, dette er noe man blir opplært og indoktrinert til. Det er ingen dum ide å måtte vente med dette til barna har utviklet tilstrekkelig kritisk sans til å forstå hva de utsettes for og på selvstendig grunnlag vurdere om dette er noe de ønsker eller ikke.
    Det har du rett i, men denne er ganske drøy uansett. Dette er å gjøre tro straffbart i praksis.

Den som bedriver «illegal religiøs undervisning"» kan bli dømt til fengsel i inntil tolv år...
    Var ikke måte på heller, 12 år! Jeg er enig med deg i at de som ønsker å benytte seg av privatskoler skal betale for det. Hvor mye avhenger selvsagt av hvor mye det går ut over det offisielle pensumet, dvs hvor mye tid som brukes på alternativ lære. Hvis det er minimalt, og at det som i den offentlige skole kalles KRL-faget bare utvides litt, så bør det ikke være like dyrt som om skolen har skiftet ut store deler av pensum i offentlig skole. Det som det offentlige betaler er en hodepris, og den bør vurderes ut fra slike kriterier. Blir avviket for stort bør all støtte avvikles, og det bør ikke være spesielt høyt under taket heller. Hvis en skole presenterer kreasjonisme uten å behandle den offisielle historien minst like fyldig og uten negativ tolkning bør ikke pensum godkjennes lenger enn opp til mellomtrinnet.

Men jeg mener at samfunnet helt klart er best tjent med at det er økonomisk mulig å ha alternativer til den offentlige skolen. Det må stilles strenge krav til pensum, men vi bør ikke komme i en situasjon der det offentlige får monopol på utdannelse. Da må vi tåle at folk vi ikke er bestekompiser med også får lage skoler. For min del handler det mye om kvalitet, og det er hovedårsaken til at jeg bruker et femsifret beløp på semesteravgifter til arveprinsens skole. I tillegg til at det nok kreves mer egeninnsats og litt flere økonomiske bidrag i praksis. Det er regninger jeg betaler med lett hjerte, og det vet jeg at flere ateister har gjort før og etter meg på samme skole.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Men jeg mener at samfunnet helt klart er best tjent med at det er økonomisk mulig å ha alternativer til den offentlige skolen. Det må stilles strenge krav til pensum, men vi bør ikke komme i en situasjon der det offentlige får monopol på utdannelse. Da må vi tåle at folk vi ikke er bestekompiser med også får lage skoler. For min del handler det mye om kvalitet, og det er hovedårsaken til at jeg bruker et femsifret beløp på semesteravgifter til arveprinsens skole. I tillegg til at det nok kreves mer egeninnsats og litt flere økonomiske bidrag i praksis. Det er regninger jeg betaler med lett hjerte, og det vet jeg at flere ateister har gjort før og etter meg på samme skole.
    Helt enig med det, jeg er ingen motstander av private skoler. Tvert i mot. Men vi har en underlig situasjon i Norge i dag på det området. Det er omtrent umulig å få godkjenning og statsstøtte til skoler som vil tilby mer kreativ undervisning, bedre lærere, mye bedre fasiliteter og læremidler.. alt som bygger på vanlige undervisningsprinsipper bare gjort bedre. Tenk hvis noen skulle få et bedre tilbud enn det offentlige alternativet, skumle greier. Men med en gang vi snakker om skoler som skal prege elevene med religion eller esoterisk livssyn i stedet for å konsentrer seg om kunnskap og lærdom.. ja da er det noe helt annet.

Så omvendt som det går an.

Når det gjeler Tadsjikistan så vet jeg egentlig alt for lite om landet og skolevesenet der til å vurdere om dette er et nødvendig skritt eller ikke. En god skolegang er et mye viktigere prinsipp enn friheten til å gjøre barna religiøse, så hvis det er slik at mange barn blir satt bort i koranskoler for å pugge vers i stedet for normal skolegang med fag slik vi kjenner det, ja så er det kanskje en god og viktig lov. Da er denne loven en styrking av barns rettigheter og tilgang til en god og lærerik skolegang.

Vi kan ikke se på disse lovene med bakgrunn i tingens tilstand i Norge.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brrrr, slike skrifter får det til å gå litt kaldt nedover ryggen på meg. :mad:

Sitter på Kystbussen, og for ca 20 minutter gikk det en kar av på Stord. Tidlig på turen kom vi i en kort men heftig ordveksling. Da han så min arveprins spurte han om gutten var adoptert fra Chile (???). -Nei, moren er fra Afrika, fortalte jeg ham. Da klarte han å lire av seg at bleik hud og blå øyne er bedre enn mørk hud og brune øyne.

Etter at jeg hadde latt han forstå hva jeg mener uten å heve stemmen for mye, trakk han seg tilbake. Etter en stund snudde han seg og sa at når han tenkte seg om så var alle mørkhudede han hadde møtt i sin jobb i industrien de hyggeligste kollegene hans, og at han kanskje tok feil.

Han forklarte sin holdning med at moren alltid hadde fortalt han at det stod i bibelen at når de mørke tar over vår del av verden så er alt over. Mørkhudet innvandring til Europa tolket moren hans som et endedagstegn, og påstod at det står i bibelen. Han måtte videre innrømme at det står sannsynligvis ikke i bibelen. Selv hadde han aldri lest bibelen, men husket sin mors ord. Merkelig nok snudde en som påstod at han var indoktrinert av sin mor til å uttale seg rasistisk etter noen minutter at det nok var både rasistisk og feil.

Fyren var grei å prate med. Innrømmet at han hadde hatt litt problemer med alkohol av en eller annen grunn. Vi pratet litt om løst og fast før han måtte av. Nå er jeg lettere forvirret. Hva var det som fikk han til å plutselig snu? Manglende ryggrad? Virket jeg rett og slett litt skremmende på han, slik at han ikke våget noe annet? Det var rett og slett en snodig opplevelse.

En motivasjon for hans uttalelse om hud og øyne kan være det han fortalte meg til sist, nemlig at han nettopp hadde kranglet med broren. Broren hadde nylig blitt forlatt av hans norske kone, som hadde truffet en tyrker på en charterreise hun dro på sammen med venninnene i sommer. Jeez! ::)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.796
    Snål historie, Baluba. Hva hvis denne mannen ikke hadde møtt deg, men en som fyrte opp under hans opprinnelige meninger?
    Jeg jobber forresten sammen med en tyrkisk kvinne. Praktiserende muslim. En premenstruell, sulten svinne er farlig ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Snål historie, Baluba. Hva hvis denne mannen ikke hadde møtt deg, men en som fyrte opp under hans opprinnelige meninger?
    Jeg jobber forresten sammen med en tyrkisk kvinne. Praktiserende muslim. En premenstruell, sulten svinne er farlig  ;D
    Farligere enn noe annet! Som et truet rovdyr...  ;D

Ja, det var en direkte merkelig samtale vi hadde der. Aldri har jeg opplevd noen som har snudd på hælen med så kraftige meninger før. Fyren var faktisk litt sympatisk, og jeg syntes vel etterhvert synd på fyren. Kanskje han trengte noen å lette hjertet for? Kanskje han er vant med å være sammen med folk som er klakkører for slike meninger, og at det ble rett og slett et sjokkerende møte med virkeligheten å blottstille sine meninger for meg? Merkelig, men samtidig litt artig. I alle fall har en person gjort seg tanker om sine gamle, nedarvede forestillinger om verden i dag.

Jeg ønsker ham lykke til. Det kan virke som om han trenger det, og som jeg skriver oppfattet jeg han faktisk som en sympatisk person som har fått et litt feil utgangspunkt i livet.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Han var sansynligvis en eller annen ordførerkandidat i Frp.................

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn