- Ble medlem
- 02.11.2007
- Antall liker
- 3
|
Det mest skremmende er at jeg selv har bagatellisert dette før jeg selv fikk erfaring rett på kroppen. Jeg er glad for at jeg ikke offentlig har bagatellisert dette, for da hadde jeg måtte spise mine ord på en svært bitter måte nå. Noen ganger er det best å holde kjeft med synspunkter.Zomby_Woof skrev:Både snålt og skremmende, baluba.
Ingen liten oppgave du har fått, forresten, å oppdra sønnen din til et trygt, selvsikkert og harmonisk menneske. Sånne sånne holdninger er det desverre mye av rundt om kring.
Ortodoks religiøs tenkning er og vil alltid være uforenlig med en moderne, liberal rettsstat. Et skille mellom stat og religion bør være grunnlovsfestet og staten burde om noe være en kraft som motarbeider religionen, og i hvert fall ikke legger til rette for den. At frikirker og koranskoler får offentlig støtte i Norge i 2011 er skammelig.oddgeir skrev:
Vi er alle frie kvinner. Vi har valgt dette selv og deltar på like fot. Islam hedrer kvinner og sikrer likestilling.
Men hvor er forsidene i Dagsavisen Dagbla og VG? Hvor er rasismeanklagene? Hvor er stigmatiseringsanklagene? Det fantes slaver som forsvarte slaveriet også. Enten er du uvitende eller så lyver du. Denne virkelighetsfornektelsen er svært alvorlig. Kvinneundertrykking er et høyst reelt problem i muslimske kulturer. Kvinner behandles som mannens eiendom, låses inne, tvinges til å dekke seg til. Kvinner som protesterer får dødstrusler og fryses ut. Dere kan ikke fornekte at dette foregår,
Slubbert skrev:Ortodoks religiøs tenkning er og vil alltid være uforenlig med en moderne, liberal rettsstat. Et skille mellom stat og religion bør være grunnlovsfestet og staten burde om noe være en kraft som motarbeider religionen, og i hvert fall ikke legger til rette for den. At frikirker og koranskoler får offentlig støtte i Norge i 2011 er skammelig.oddgeir skrev:
Ellers var den en interessant graf de viste.
Kjendis skrev:Slubbert skrev:Ortodoks religiøs tenkning er og vil alltid være uforenlig med en moderne, liberal rettsstat. Et skille mellom stat og religion bør være grunnlovsfestet og staten burde om noe være en kraft som motarbeider religionen, og i hvert fall ikke legger til rette for den. At frikirker og koranskoler får offentlig støtte i Norge i 2011 er skammelig.oddgeir skrev:
baluba skrev:Kjendis skrev:Slubbert skrev:Ortodoks religiøs tenkning er og vil alltid være uforenlig med en moderne, liberal rettsstat. Et skille mellom stat og religion bør være grunnlovsfestet og staten burde om noe være en kraft som motarbeider religionen, og i hvert fall ikke legger til rette for den. At frikirker og koranskoler får offentlig støtte i Norge i 2011 er skammelig.oddgeir skrev:
Kjendis skrev:Slubbert skrev:Ortodoks religiøs tenkning er og vil alltid være uforenlig med en moderne, liberal rettsstat. Et skille mellom stat og religion bør være grunnlovsfestet og staten burde om noe være en kraft som motarbeider religionen, og i hvert fall ikke legger til rette for den. At frikirker og koranskoler får offentlig støtte i Norge i 2011 er skammelig.oddgeir skrev:
Jeg synes din analyse av mine innlegg fremstår som noe uklar, og jeg er derfor usikker på om vi er 100% på bølgelengde. La meg derfor utdype mine basismeninger ang. trådens tema, "rasisme, religion etc":Kjendis skrev:Det du kommer med der er reinspikka kommunisme og det er værre en rasisme. Med skjønner ikke vi stokk dumme nordmenn.
Kristin halvorsen og Co motarbeider kristendom og fremmer all mulig annen religion. De er mot kristendommens påvirkning av samfunnet og er mer positiv til Islam, Budhisme, Hinduisme osv. Kirkene velger selv om de vil ha støtte fra Jens Stoltenberg.
Ser at Jens Brun-Pedersen HEF som vanlig roterer kraftig når han lukter kristenmannsblod. Men la det være klart; Det var folket som valgte kirken som samlingspunkt i sorgen ikke kirken som kuppet markeringen av fellesskap etter terroren.Slubbert skrev:
"Folket" valgte nå først og fremst fakkeltogene, men det er riktig at det ikke finnes noen livssynsnøytral seremoniell grunn som kan erstatte kirken, det mangler rett og slett alternativer. Dette er ganske naturlig når man tar i betraktning landets historie som en kristen stat, men hvis det offisielle Norge skal følge med i tiden og være representanter for en moderne og sekulær stat, så burde man kanskje prøve å fremme slike alternativer.roesok skrev:Ser at Jens Brun-Pedersen HEF som vanlig roterer kraftig når han lukter kristenmannsblod. Men la det være klart; Det var folket som valgte kirken som samlingspunkt i sorgen ikke kirken som kuppet markeringen av fellesskap etter terroren.
Og det er vel dem og ikke kirken som sådan at kritikken rettes mot. Igjen; hvis de skal være offisielle representanter for en moderne og sekulær stat, så burde de fremmet livssynsnøytrale seremonielle alternativer.Det var kongehuset og statsministeren som selv ba om å få være med på denne gudstjenesten, ikke kirken som inviterte dem.
Nei, det er at kristne symboler og møteplasser brukes i foreningen av folket etter tragedien. Men selv det sekulære folket er neppe særlig provosert av det i disse dager. Dette blir å splitte fluefittehår i den tiden vi står oppi. Jeg kan se at det er grunnlag for en prinsipiell debatt om dette på et eller annet tidspunkt, men jeg synes kanskje at perioden når vi fortsatt er i forvirring ikke er den rette.Slubbert skrev:Kan ikke se at det er kirken som kritiseres her.
Det virker som om det hersker en form for panikk nå, for det dukker stadig opp nye kritiske poeng som egentlig er null verdt. Her blir det i og for seg stilt spørsmål som på generell basis har relevans, men ikke der vi står idag. Og helt ærlig tror jeg at det ikke dreier seg om noen folkemening i det hele tatt, snarere tvert imot. Og da blir det bare dumt å bruke energien sin på slikt akkurat nå.Pink_Panther skrev:Var det noen som fant enda en grunn til å kritisere Regjeringen? Prøv i det minste å være litt konstruktive i kritikken.
Jeg får vondt i hodet av det.baluba skrev:Banneret i signaturen din er for stort, Gjestemedlem.
Det hele er jo som et partivalg på Cuba... du kan gjerne stemme .. men det er ikke så mange partier å velge i. Det er trist at vi har malt oss inne i et hjørne der de religiøse har skaffet seg monopol på slike nødvendige funksjoner som dette.roesok skrev:Flott med en ateist som har litt perspektiv. Har ellers sett nok av politisk korrekte HEF-medlemmer som den senere tid har flagget lite sympatiske synspunkter om annerledes troende. (Jo, vi har alle vår tro..) Dessuten en selvgodhet som overgår fundamentalistiske kristne og muslimer i all sin rettroenhet. Tenker på Brun-Pedersens som roterer kraftig hver gang religiøs symbolikk og kirken får litt positiv medieoppmerksomhet. Men det var folket som valgte kirken.
http://www.dagbladet.no/2011/08/19/kultur/debatt/kronikk/terror/sorg/17747117/
Originalen lød slik:ch skrev:Det hele hadde vært litt mer ok hvis andre setning i grunnlovens paragraf 2 hadde blitt slettet;
"§ 2.
Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.
Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme."
Hadde vi, som vi selvfølgelig burde hatt for lenge siden, fått et formelt skille mellom stat og kirke - USA er et utmerket forbilde - hadde kanskje denne saken vært mindre problematisk.
Ja, og legg gjerne til at Norge selvsagt skulle vært republikk.
Statsreligion og monarki er udemokratiske, anakronistiske institusjoner. Vekk med dem!
Dave Allen var en klok mann.Pink_Panther skrev:Som Dave Allen sa; Farvel, og må deres Gud være med dere.
Ehhh... om du med utmerket forbilde mener et land med en rekke mer og mindre psykopatiske religiøse klubber, der større og mindre maktpersoner samles ved kalde morgengry for å presse politikerne til å tviholde på gammel rekved bestående av pill råttent tankegods, som sikrer at økonomi og lovverk benyttes til de sjukeste ting; vel i så måte er USA et glimrende forbilde.ch skrev:Det hele hadde vært litt mer ok hvis andre setning i grunnlovens paragraf 2 hadde blitt slettet;
"§ 2.
Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.
Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme."
Hadde vi, som vi selvfølgelig burde hatt for lenge siden, fått et formelt skille mellom stat og kirke - USA er et utmerket forbilde - hadde kanskje denne saken vært mindre problematisk.
Ja, og legg gjerne til at Norge selvsagt skulle vært republikk.
Statsreligion og monarki er udemokratiske, anakronistiske institusjoner. Vekk med dem!
Se for deg en situasjon i USA der de hadde hatt en forsmedelig §2 som vi har i Norge. Landet kunne vært like religiøst diktatorisk som Saudi Arabia er i dag. Deres grunnlov er det eneste som hindrer fullstendig kaos og overtakelse av de mest klin sprø religiøse galningene som befolker halve landet. I dag får de holde på så mye de vil på privat basis men den menneskefiendtlige overtroen er heldigvis holdt utenfor stat, skole og lovverket.Honkey-Chateau skrev:Ehhh... om du med utmerket forbilde mener et land med en rekke mer og mindre psykopatiske religiøse klubber, der større og mindre maktpersoner samles ved kalde morgengry for å presse politikerne til å tviholde på gammel rekved bestående av pill råttent tankegods, som sikrer at økonomi og lovverk benyttes til de sjukeste ting; vel i så måte er USA et glimrende forbilde.
Vi må ikke glemme at det norske systemet også til en viss grad fungerer som en bremsekloss på de mest ivrige overtroiske. Jeg er som prinsipp i mot en statlig religion, (selv-faen-meg-sagt!!), men er glad for den smule kontroll vi har på galskapen i dette landet. Den amerikanske turboreligiøse er i vi all hovedsak forskånet for her på bjerget.
Honkey
Utfordringen betinger vel at det presiseres hva som menes med et "sunt religionsliv". Den difinisjonen kan nok variere fra person til person.baluba skrev:Meget bra poeng, Honkey. Selv om vi har en statsreligion i den evangelisk lutherske kristendom, så har vi ikke brøkdelen av den religiøse konservatismen som USA belemres med. Som du skriver så er kanskje vår ordning den beste garantisten mot slike ekstreme utslag som vi ser over there. Men i utgangspunktet så er jeg enig i at statsreligion er en uting, og burde ikke være aktuelt i 2011. Men å raljere over vår grunnlov og vise til USA som et samfunn vi bør ha som modell for hvor bra det går med en sekulær grunnlov kan kun forklares med at observatøren er døvblind. :
Finn et annet eksempel. De som har en sekulær grunnlov og et sunt religionsliv må jo finnes, men USA er ikke det eksemplet.
[video]vAjb_q3upxk[/video]oddgeir skrev:Utfordringen betinger vel at det presiseres hva som menes med et "sunt religionsliv". Den difinisjonen kan nok variere fra person til person.baluba skrev:Meget bra poeng, Honkey. Selv om vi har en statsreligion i den evangelisk lutherske kristendom, så har vi ikke brøkdelen av den religiøse konservatismen som USA belemres med. Som du skriver så er kanskje vår ordning den beste garantisten mot slike ekstreme utslag som vi ser over there. Men i utgangspunktet så er jeg enig i at statsreligion er en uting, og burde ikke være aktuelt i 2011. Men å raljere over vår grunnlov og vise til USA som et samfunn vi bør ha som modell for hvor bra det går med en sekulær grunnlov kan kun forklares med at observatøren er døvblind. :
Finn et annet eksempel. De som har en sekulær grunnlov og et sunt religionsliv må jo finnes, men USA er ikke det eksemplet.