roesok skrev:
vredensgnag skrev:
Til slutt - jeg forstår ikke referansen til Lebensborn når det gjelder Danmark. Det var et avlsprogram for ariske mødre og fedre, hva har det å gjøre med tester som viser om et barn vil bli født med skader det vil slite med livet ut?
Synes henvisningen var relevant. Går vi mot et sorteringssamfunn av de perfekte, en utplukking fra øverste hylle. Dette handler i bunn og grunn om menneskeverd og hva vi definerer som det. Et slikt sorteringssamfunn kan bli kaldt, ekskluderende og grenseløst egoistisk.
Hva mener du med sorteringssamfunn av det perfekte?
Mennesket står nå overfor en kommende revolusjon som vil gjøre transportrevolusjonen, industrirevolusjonen og kommunikasjonsrevolusjonen til små begivenheter i sammenligning.
Det arbeides aktivt med genmodifisering, rund baut - og vi vil se større variasjon i fremtiden, ikke mindre.
Det reiser en rekke etiske utfordringer, selvsagt, som vil være grunnlag for mange diskusjoner.
MEN - jeg ser da ikke at utviklingen i Danmark peker mot et sorteringssamfunn mot "det perfekte". Når jeg går i gatene er det stor variasjon mennesker imellom, men de fleste jeg ser har en grunnhelse som går igjen.
Denne er blitt kontinuerlig forbedret fra midten av 1800-tallet. Høyere levealder, færre sykdommer, færre som døde som følge av infeksjoner, bedre kosthold, vaksinasjoner, osv.
Dette er et direkte inngrep i den "naturlig fravalg" prosessen som biologiske vesener vanligvis lever under. Og har bevirket det konkret motsatte av hva du mener er en risiko.
Men nå velger altså en del foreldre å forsøke å gardere seg mot å sette barn med alvorlige handicap til verden, og jeg ser overhodet ikke et problem i dette. For eksempel reagerer jeg med stor undring på aksjonene for å sikre at det fortsatt skal fødes barn med down-syndrom til verden, når det er mulig å unngå dette - for meg er det et uforståelig ønske.