baluba skrev:
dag1234 skrev:
baluba skrev:
vredensgnag skrev:
Darwins kone var dypt religiøs, og Darwin selv var plaget av at hans teori stred med kirkens dogmer. Han brukte av den grunn tiår på å innhente belegg for teorien, og kviet seg mot å publisere. Det var først da han mottok Wallaces essay med lignende konklusjoner (men uten Darwins detaljerte studier og belegg) at Darwin sendte inn manuskriptet.
Han kviet seg nok til reaksjonene fra publikum, men faren til Darwin var unitar-prest, og han var teolog selv. Både han og konen var praktiserende unitarer. Derfor var det neppe på grunn av egen tvil at han brukte lang tid, men utelukkende for å være godt rustet til å ta opp kampen til forsvar for sine teorier med de mer konservative kreftene i samfunnet.
Det er fullt mulig å være dypt religiøs og samtidig motstander av dogmer.
Hvordan definerer du dogmer i denne sammenheng da, baluba? Synes utsagnet ditt er problematisk.
På den tiden var nok skapelsesberetningen en betydelig innvending mot hans teorier. Kirkens offisielle standpunkt til evolusjonen ville naturligvis være benektende, basert på en skrifttro forståelse av bibelen.
Jeg skjønte ikke svaret ditt.
Jeg tenkte på dogmer i troen din, eller nærmere bestemt unitarismen. Hvordan kan man tro på noe som man ikke vet hva er eller som ikke har et fast ritual eller et sett av krav til bekjennelse. Og er ikke en (i alle fall, og enn så lenge,) antatt dogmefrihet også et dogme? Jeg tror vi ikke skal tro på noen trossannheter, hvordan kan man begrunne det standpunktet med annet enn, ja...tro?
Unitarismen er slik jeg forstår den, med alle muligheter for å ta feil, ikke udogmatisk. Unitarismen avviser f eks læren om Den Hellige Ånd. Er ikke det et trosdogme? Kan man kalle seg unitar og like vel tro på Treenigheten slik den bllir fremstilt i den nikenske trosbejennelsen? Og i fall en kan det, hvordan kan unitarismen da være uten dogmer? En må jo, i alle fall for seg selv og sin Gud, bekjenne at man iikke tror på DHÅ, for å være unitar. Eller? Det var en vel litt klønete (som vanlig) utlegning av det jeg finner problematisk med unitarismen.
Et dogme definerer jeg da som en trosssannhet som ikke kan forklares, men som er åpenbart av Gud i kirken og som må tros. Den bygger på tradisjonen og den tidligste forståelsen av troen. F eks oppstandelsen, Jesus som sann Gud og sant menneske samtidig, Kristus faktiske og reelle tilstedeværelse i eukaristien (nattverden) i det brød og vin er blitt forvandlet - altså realpresens, absolusjonen, dåpens sakramentale betyding, osv, osv. Dette kan jo ikke bevises, men man må tro det. Det er dogmer.
Hvis en har ingen dogmer, så høres det for meg ut som om en ikke har noen tro, men kun en emosjonell opplevelse eller noen tanker og som man kan dele eller ikke dele med andre som har en liknednde eller ikke liknende emosjonell opplevelse eller tanker. Det blir veldig vagt, som du skjønner. Men jeg kjenner lite til unitarismen, ut over disse vanlige historiske fakta.
Opplys meg. I vennlighet. Og respekt, selvsagt.