Pink_Panther skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvis man på et tidlig stadium oppdager slike feil og istedet starter på nytt og bærer frem barnet uten disse syndromene så har man gitt barnet et mye bedre liv, et verdigere liv der de ikke er avhengig av omsorg og pleie resten av sitt korte liv.
Åja, så barnet blir født på nytt, uten feil? Gjenfødelse med andre ord. Det er visst noen religioner som tror på det også.
Hvis man har bestemt seg for å få en sønn eller datter og oppdager at noe er i ferd med å gå veldig galt underveis, så står man overfor valget om at ens fremtidige sønn eller datter skal bli født med alvorlig handicap, eller at man kan starte på nytt og håpe at det går bedre den gangen og at datteren eller sønnen blir født frisk og rask og uten alvorlige handicap.
Når man tar en avgjørelse å lage et barn ut av et svært skadet utgangspunkt så påfører man barnet enorme problemer hvis man unnlater å gjøre noe med det. Man skal i alle fall være veldig tydelig på at man ønsker at barnet skal bæres frem med et slikt handicap. Den avgjørelsen kan ikke jeg ta for noen, for den er svært tung.
Men vi har i dag teknologi til å oppdage slike feil på et tidlig stadium, og gjøre noe med det lenge før det utvikler seg til å bli menneske og et individ. Så i mange tilfelle kan man her si at rigide religiøse dogmer om at et mennesker er fikst ferdig som individ ved unnfangelsen, fører til at mange barn blir påført alvorlige sykdommer, handicap og tunge livsødeleggende byrder.
Så ja, jeg er veldig glad for utviklingen i Danmark der flere barn blir født friske og sunne. Det er da i mine øyne noe alle bør ønske for sine barn som et minimum. Og det er ingen motsetning mellom dette og det at man tar vare på dem som er syke, skadet og svake. Det er i alle tilfelle ikke disse menneskenes skyld at de har blitt født slik, så de bør jo møtes med all mulig støtte, sympati og hjelp. Mye mer enn de som klarer seg selv. Og det blir de jo også.